Media on pirstaloitunut. Suomessa on paljon laadukkaita pieniä medioita, joilla on kiinnostava kohderyhmä. Ammattimainostajalle näiden kiinnostavien kohderyhmien ostaminen erikseen on työlästä, sillä jos sivustolla on 1000-10000 kävijää per viikko, maksaa sinne mainoksen ostaminen enemmän kuin itse mainos. Siksi moni ammattimainen ostaja ostaa mainontaa "tukkupakkauksessa" mainosverkoilta 100 000 - 3 000 000 yleisön kokonaispakkauksissa.
Mainosverkko on mainonnan myynnin tukku
Useasta sadasta pienestä ja vähän isommastakin mediasta koostuu mediaverkko, jota voi ostaa eri näköisissä paketeissa. Monet mainosverkot jaottelevat tuotteensa vertikaaleihin joita mediamyynti sitten myy keskitetysti brändeille, mainostajille ja mediatoimistoille.
Mainosverkosta voi ostaa eri tavoilla
Mainosverkoissa tukussa voi ostaa tiettyjä paketteja: esimerkiksi naiset -paketti, uutiset -paketti tai aktiiviset liikkujat -paketti. Näitä tarkkoja kohderyhmiä hinnoitellaan useimmiten CPM -pohjaisesti, eli näyttöperusteisella mainonnalla. Toinen tapa ostaa on klikkihinta jossa maksetaan vain klikkauksista. Klikkihinnalla ostaessa ei saa lupausta kohdennuksesta, sillä klikki itsessään kohdentaa ja mainokset näytetään koko mainosverkossa siellä missä sattuu milloinkin olemaan tilaa. Tätä kutsutaan RON eli Run of Network eli mainos näytetään verkoston laajuisesti.
Kohdennettu mainonta on tehokasta
Kohdennettu mainonta on kuluttajalle kiinnostavaa. Se tekee myös mediasta laadukkaan näköisen ja oloisen, sillä mediaan sopivat mainokset tekevät myös mediasta luotettavamman. Kannattaa olla mukana mainosverkossa, josta saat sivustollesi laadukasta suomalaista mainontaa, mieluiten mahdollisimman kohdennettuna.
Improve Media on kotimainen vaihtoehto
Suomessa ei ole itsenäisiä avoimia mainosverkkoja tällä hetkellä muita kuin Klikki Network ja City Digital Network. Ostin KlikkiNetworkin keväällä ja nyt olen rakentamassa siitä kotimaista kohdennetun laadukkaan mainonnan verkkoa, haluamme tehdä suomen parasta mediamyyntiä. Mediamyynti meillä menee hyvin paljon mediatoimistojen kautta ja asiakkaitamme kiinnostaa laadukas mainonta hyvässä mediaympäristössä. Meidän edustuksessa on yli 500 suomalaista mediaa, ota sinäkin adSense tägit pois ja laita tilalle kotimainen vaihtoehto.
Menestystä mediasi / sivustosi pyörittämiseen! Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Kirjoittaja on Improve Media Oy mainosverkon toimitusjohtaja, joka haluaa parantaa suomalaisen mainonnan toimivuutta, kohdentavuutta ja tehokkuutta tarjoamalla laadukkaisiin kotimaisiin medioihin laadukkaita mainoksia.