Olen addiktoitunut Monopoly Hotels Moguls peliin. Pelissä on kekseliäästi tuotu mainontaa.
Keräsin 1250 Progressive Insurance -vakuutusyhtiön mainosta saadakseni Progressive Insurancen toimiston ja muita huoneita rakennettua. Eihän siinä ollut mitään järkeä mutta mainos ainakin tehosi. Nyt tiedän ainakin yhden vakuutusyhtiön Suomen ulkopuolelta.
Sisältömarkkinointi toimii. Digimainonnan rajat eivät tule vielä vähään aikaan vastaan. Kohtaamme mainoksia jatkuvasti mitä yllätyksellisimmissä paikoissa.
Menestystä mainontasi ja markkinointisi kehittämiseen!
Natiivi mainonta on yksi digitaalisen mainosmaailman megatrendeistä. City on Suomen mediamurroksen rohkea edelläkävijäyritys ja päätimme kokeilla natiivia mainontaa käytännössä.
Natiivi mainonta ei häiritse
Natiivi mainonta tuli Suomeen Yhdysvalloista kun Facebook esitteli Sponsoroidut tarinat -mainosnäyttömuodon. Sitä ennen natiivia mainontaa nähtiin mm. Googlen sponsoroiduissa hakutuloksissa, mutta silloin puhuttiin vielä maksetuista hakutuloksista ei natiivista mainonnasta. Natiivin mainoksen ajatus on, ettei se häiritse lukijaa, vaan on mahdollisimman hyvin ympäristöön sulautuva. Natiivi on parhaimmillaan lukijalle relevanttia lukemista, sisältöä, sisältömarkkinointia luonnollisesti esiintuotuna.
Natiivi mainonta on luonnollista mainontaa
Ihmiset suosittelevat asioita toisilleen. Kun koet jonkun tuotteen olevan erityisen hyvä, saatat kehua sitä kavereillesi. Esim Apple-heimolaiset kehuvat ja ylistävät Apple-tuotteita toisille ja yrittävät käännyttää PC-uskovaisia. Natiivi mainonta on median luontainen tapa suositella asioita lukijoille. Kaupallisuus näkyy ilmoituksissa selkeästi "sponsoroitu -sanalla" ja silti mainos on luonnollinen osa sisältöä.
Natiivi mainos on rehellistä sponsoroitua advertoriaalin kaltaista sisältöä
Ennenvanhaan kun medioilla ei ollut mahdollisuutta tuottaa natiivia mainontaa eikä ollut natiivin mainonnan tuotteita, PR -toimistot loivat uutisia. Advertoriaalit nostivat päätään jossain vaiheessa, mutta pian ne unohdettiin vaikka niiden teho on usein mainosta parempi ja sisältö voi olla parhaimmillaan lukijalle todella kiinnostavaa. Advertoriaalin hyvä puoli on rehellisyys ja läpinäkyvä tieto siitä, että homma on jonkun rahoittama.
Uskon, että viestintätoimistot, yritykset ja PR -toimistot alkavat entistä enemmän ostamaan asiakkailleen natiivia mainontaa eli maksettua artikkelitilaa medioista. Natiivi mainonta on selkeää lukijalle. Siinä tiedetään mikä on maksettua.
Natiivi mainonta vaatii luovan ymmärrystä mediasta
Natiivi mainonta on sisältömarkkinoinnin yksi muoto. Natiivi mainonta on advertoriaalia vastaava mainonnan muoto, mutta natiivi mainonta pyrkii olemaan enemmän relevantti lukijalleen.
Natiivi mainos ei ole advertoriaali
Natiivi mainos mukautuu ympäristöön ja mainoksen sisältö on ympäristöön sopiva. Advertoriaalissa usein käytetään eri fonttia ja taittoa kuin muussa ympäristössä. Natiivissa mainoksessa käyttäjän kokemus ja käytettävyys ei häiriinny eikä muutu. Käyttäjä osaa käyttää ja lukea mainoksia kuten sisältöä.
Sisältömarkkinointi on yksi natiivin mainonnan muoto
Sisältömarkkinointi tarkoittaa parhaimmillaan relevantteja sisältöjä lukijoille. Maksettu sisältö voi olla isoillakin resursseilla tehty. Maksettu sisältö voi olla asiantuntija-artikkeli ja saattaa olla lukijoille parhaimmillaan todella kiinnostavaa objektiivista sisältöä.
Natiivin mainonnan eri muodot
- Sponsoroitu kuva Cityssä
- Sponsoroitu artikkeli Cityssä
- Sponsoroitu video Vivasissa
- Sponsoroitu postaus Facebookissa
- Sponsoroitu tweetti Twitterissä
Natiivia mainontaa ei ole standardoitu
Natiivi mainonta vaatii mainosympäristöön räätälöimistä. Koska natiivin mainonnan ostamiseen ei ole standardeja, niin meillä City Digitalissa natiivit mainokset toteutetaan tilaajalle palveluna yhdessä luovan toimiston, viestintätoimiston, PR-toimiston tai asiakkaan viestinnän kanssa.