Elämän ja bisneksen muutostilanteissa törmäämme jatkuvasti tilanteisiin, joissa tarvitaan rohkeutta, vahvaa johtajuutta. Houstonin yliopiston tutkiva professori muistutti tarinan kerronnan voimasta Nordic Business Forumissa 2019.
Aivomme luottavat uskottaviin tarinoihin
Jokaisessa muutostilanteessa, pelottavissa tilanteissa ja tilanteissa, joissa emme tiedä mitä tehdä, me usein huomaamattamme luomme mahdollisia tulevaisuuden kuvia ja tarinoita joista osa on uskottavia ja osa epärealistisia. Meidän aivomme valmistautuvat tällä tavalla erilaisiin tilanteisiin etukäteen.
Brené muistutti, että esimerkiksi yrityksissä olevissa muutostilanteissa ihmiset kertovat toisilleen näitä mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita ja keskustelevat niistä. Usein joistain tarinoista tulee niin vahvoja, että niihin aletaan uskomaan totuuksina. Meidän aivomme arvioivat jatkuvasti mitä voi tapahtua ja varsinkin jos tietoa on vähän niin tarinoista voi tulla tietoa vahvempia. Tarinoita kerrotaan ja uskottaviin tarinoihin uskomme vaikka ne olisivat vasta hypoteeseja tai pelkkää arvausta. Aivomme käyttävät uskottavia tarinoita ollakseen vahvempia voittamaan tai hyväksymään pelon tunteen.
Eniten pelkäämme sitä, että meistä tulee tarpeettomia.
Muutostilanteissa pelkäämme, ettei meitä tarvita. Kun pelkäämme että meistä tulee tarpeettomia, ryhdymme puolustamaan omia reviirejämme, omaa tiimiämme, läheisiämme ja ryhdymme puolustautumaan omaa paikkaamme. Suojamuurin rakentaminen suojaa meitä, mutta ei todellakaan auta muutostilanteessa. Suojamuuri sitoo meidät nykytilaan paikalleen ja pysäyttää muutoksen.
Brené Brown: Tarvitsemme uskottavia tarinoita
Brené Brown muistutti, että muutostilanteissa on tärkeää keksiä tarinoita erilaisista mahdollisista tulevaisuuden kuvista. Samaa on puhunut Risto Siilasmaa Paranoidi optimisti kirjassaan: Kun pohdimme etukäteen erilaisia muutostilanteita, niin olemme valmiimpia kohtaamaan niiden kaltaiset tilanteet, kun niistä joku tulee eteen tai jonkun todennäköisyys kasvaa.
Skenaariot ja tarinat voivat olla ja ovatkin useimmiten täysin keksittyjä, mutta tärkeintä on, että niiden tulee olla realistisia, mahdollisia. Aivomme eivät nimittäin millään usko epärealistisia tulevaisuudenkuvia. Aivomme tunnistavat feikin eivätkä osta sitä.
Tarinoiden tulee olla uskottavia. Rohkaise itseäsi tarinoilla. Anna aivoillesi vaihtoehtoja kehittämällä tulevaisuuden skenaarioita.
Menestystä elämääsi ja onnekkaita tarinoita urallesi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, City-lehti ja Nordic Business Report -lehden toimitusjohtaja