Digitaalisen journalismin maailmassa medioilla on laadullisen luotettavuuden lisäksi matemaattinen uskottavuus. Tyypillisin ilmentymä tälle on se, että tutkimusten mukaan erityisesti nuoret ihmiset pitävät Googlen ensimmäistä ja toista hakutulosta totuutena.
Google toimii pääsääntöisesti matemaattisella mallilla. Googlen mielestä mikä tahansa brändi on oma mediansa. Kaupallinen brändi on kuitenkin parempi silloin, kun etsitään jonkun tuotteen hintaa. Ei-kaupallinen brändi on usein taas parempi silloin, kun etsitään faktatietoa asiasta.
Tässä kaava, miten luot luotettavan median. Brändäys kannattaa, sillä ilman luotettavaa brändiä et saa noita pieniä linkkejä.
Jotta asia ei olisi niin yksinkertainen. Pitää huomioida, että kunkin median kullakin journalistilla on myös oma painoarvonsa. Jos teet laadukkaita juttuja ja sinuun viitataan, saat arvostusta kuten tieteellisissä kirjoituksissa.
Journalistien on brändättävä itsensä. Samoin kunkin median. Mitä enemmän sinusta pidetään. Sitä enemmän sinusta pidetään. Loogista.
Menestystä ja pitkäjänteisyyttä luotettavuuden ja brändin rakentamiseen!
Ilkka O. Lavas
media-alan sarjayrittäjä