Tulevaisuudesta tiedämme vain sen, että se on erilainen. Tapaan jatkuvasti ihmisiä, jotka ruikuttavat, että verkkokauppa tuli ja vei asiakkaat. Eilen järkytyin kun yhdessä kyselylomakkeessa ihan pokkana kysyttiin, että ilmoitatko kesätyöpaikkoja paperilehdessä. Haloo! Nyt on viimeinen aika herätä! Kesätyöpaikat meni nettiiin jo 10 vuotta sitten. 2005 vuoden tulevaisuus on erilainen ja 2005 vuodesta kymmenen vuoden päästä oleva tulevaisuus on NYT.
Tulevaisuus on NYT
Nyt on se tulevaisuus, jossa kaikki työpaikat, asunnot, autoilmoitukset on jo menneet nettiin. Jopa konservatiivinen Kesko ilmoittaa ostavansa entistä enemmän digiä. Nyt on se tulevaisuus, jossa koulutuspaikat mainostetaan verkossa. Nyt on se tulevaisuus, jossa sun taskussa on supertietokone, jolla voit surffata verkkolehtiä joka päivä missä tahansa. Aamun metrossa, bussissa ja junassa kaikilla on nenä kiinni kännykässä. Nyt on se tulevaisuus, jossa joka eläkeläismummot ja papat surffailevat kahviloissa ipadeillansa. Nyt on se tulevaisuus, jossa treffit sovitaan netissä ja tapahtumakutsu on interaktiivinen mainos. Nyt on se tulevaisuus, jossa City-lehteä luetaan netissä enemmän kuin printtinä koskaan.
Herää mukaan muuttumiskilpailuun
Nyt on se tulevaisuus, jossa sun täytyy viimeistään herätä. Kamerakauppiaista tuli kännykkäkauppiaita ja kännykkäkauppiaista kamerakauppiaita. Nyt on se tulevaisuus, jossa kameran sijasta bändien keikat kuvataan kännyköillä ja bändien keikoilla sytkärien sijasta laitetaan kännyköiden valot päälle.
Nyt on se tulevaisuus, jossa sun pitää erikoistua, ajatella laajempaa yleisöä. Paikalliskahvila elää vain, jos silllä on monta toimipistettä, omaa kustannustehokasta tuotantoa tai maahantuontia. Kännykkäoperaattoreista tuli puhelinmyyjiä ja puhelinmyyjistä palveluyrityksiä.
Mistä on kyse?
Median murros -> Teknologiset muutokset, kuluttajien lukutottumukset muuttuneet
Kaupan alan murros -> Kuluttajien nopeus, helppous ja valikoimavaatimukset kasvavat
Digitalisaatio -> Mobiilit päätelaitteet ja pädit ovat yleistyneet
Telealan murros -> Mobiililaajakaistat ovat yleistyneet, lankapuhelinten sijasta käytämme kännyköitä
Rakentamisen murros -> Rakennusvaatimukset muuttuneet
Taksialan murros -> Säännelty ala kohtaa kilpailun
Musiikkialan murros -> Ostokanavien digitalisoituminen, räätälöityvät nettiradiot ja spotify
Pankkialan murros -> Nettipankkien yleistyminen
Digimainonnan murros -> Ostajat osaavat vihdoin ostaa digiä
Nyt on se tulevaisuus, jossa mä kirjoitan tän nyt ja tunnin päästä 400 ihmistä on lukenu tän kirjoituksen. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Eläköön digi. Eläköön muutos. Eläköön sun firma koska olet muutoksessa mukana etkä jäänyt kehityksessä jälkeen.
Menestystä kaupan alan murrokseen, median murrokseen, digitalisoitumiseen, palvelualojen murrokseen ja tähän eilisen tulevaisuuteen! Muista, ette saa jämähtää tähänkään, vaan sun pitää myös muuttua tulevaisuudessa, jotta kymmenen vuoden päästä et ajattele niin kuin nyt ajattelet vaan ajattelet, että olipa se Lavaksen 10 vuotta sitten kirjoittama kirjoitus sen ajan mukaan nykyaikainen, mutta 10 vuotta myöhemmin tajuamme, että tulevaisuudesta ennustimme oikein vain sen, että tulevaisuudesta tulee taas erilainen.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka on käynyt läpi 2 lamaa, median murroksen, web 2.0 hypen, mobiilin murroksen ja kaupan alan murroksen ja vetää tällä hetkellä suomen nopeiten kasvavaa digitaalista mainosverkostoa Improve Mediaa, rakentaa verkkoon digitaalisia palveluita W3 Groupissa ja on City-lehden julkaisija.