Postista tipahti Tuloksentuplauskirja, jonka ovat kirjoittaneet Jukka Lahti ja Pasi Rautio.
Kirja on erinomainen kaikille yrittäjille, jotka haluavat ideoita markkinointiin.
Tässä kolahduksia ja muistiinpanoja:
- Kaikki tekevät virheitä elämässä ja niin myös markkinoinnissa, kukaan ei voi tehdä aina vain pelkkiä onnistuneita kampanjoita
- Markkinoinnissa voi oppia toisilta
- Plagiointi on ihailun korkein muoto. Varasta toisilta ideoita ja hyödynnä niitä omassa jutussasi hieman parammin. Parastaminen on sallittua.
- Verkottuminen ja liittolaisten etsiminen markkinointisi avuksi voi olla hyödyllistä
- Lisämyynti vanhoille asiakkaalle on usein halvempaa kuin uusien etsiminen
- Asiakkaat puhuvat keskenään, hyvä maine syntyy pitkällä oikein tekemisellä ja positiivisen WOM:n lisäämisellä. Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja asioiden tekemistä oikein sekä jatkuvaa parantamista asiakaspalvelussa yms tekemisessä
- Asiantuntijatiedon jakaminen auttaa sinua profiloitumaan asiakkaittesi joukossa
- Kilpailujen järjestäminen kannattaa, jos sinulla ei ole mitään parempia ideoita. Palkintojen kannattaa olla relevantti tuotteeseesi tai palveluusi liittyen. Huonoilla palkinnoilla ryyditetty "tavallinen" arvonta on itse asiassa omiaan töhrimään yrityksen mainetta. Voita New Yorkin matka sopii matkatoimistolle, muttei autokauppiaalle. Palkinnon pitää olla jotain, joka liittyy brändiin, jotta asia herättää ostohalua.
- Eksklusiivisuus, VIP yms kannattaa hyödyntää
- Kampanjoissa hyödyllistä on rajoitus vain tietylle ryhmälle tai tiettyyn aikaan.
- Julkisuutta kannattaa käyttää hyväksi, mutta kannattaa muistaa, että siinä on myös varjopuolensa
- Aihepiirimarkkinointi kannattaa. Jos sinulla on yritys, kannattaa puhutella potentiaalisia asiakkaita vaikka ilmaisilla vinkeillä. Ilmaisia vinkkejä kannattaa mainostaa ja markkinoida ja ilmaisten vinkkien yhteydessä firmasi näkyy. Näin mainostat aidosti jotain, joka kiinnostaa kohderyhmääsi ja sinun yrityksesi ja brändisi yhdistyy hyvään mielleyhteyteen.
- Asiakas on ykkönen
- Kannattaa miettiä miten voisi verkostua muiden yrittäjien kanssa ja ristiinmarkkinoida, jotta saisitte molemmat tyytyäisempiä asiakkaita
- Alennuskupongit ovat aliarvostettuja
- kohderyhmälle tarkemmin markkinointia saadaan tehostettua ja tuloksia parannettua
- tuotteista!
- ole innovatiivinen
- keksi omaperäisiä juttuja ja tuo persoonaasi kehiin yritystoimintaasi
- kokeile soittaa vaikka 1000 puhelua vuodessa
Kun luet Tuloksen Tuplaus Kirja, mieti myös miten jakelet kampanjaasi
Tuloksen tuplaus kirja on erinomainen kirja, josta saat hyviä konkreettisia kampanjaideoita. Jälleen kerran tullaan markkinointikirjan kuolemansyntiin. Ideoita kampanjoihin löytyy mutta jälleen sivuseikaksi jää jakelu. Hyvästäkään kampanjasta ei ole hyötyä, jos siitä tietää vain oma äitisi. Mieti mitä kautta saat jaeltua loistavan kampanjasi potentiaalisille asiakkaillesi. Muutamia ideoita kirjasta löytyi:
- suhteet
- kumppanit
- suoramyynti
- suoramarkkinointi
- sähköpostisuora
- ostettu facebook näkyvyys (ilmainen näkyvyys kun ei riitä mihinkään)
- oman nettisivun markkinointi eri keinoin
- foorumit
- hakusanamainonta
- orgaaniset hakutulokset
- mainos paikallislehdessä
- pr viestit medioille
- kanta-asiakasmarkkinointi
- blogimarkkinointi
- kuponkien jakelu suorana
- cross promotion tuotteet kumppaniyrityksissä
- suosittelujen kautta jakelu
Erinomaisia ideoita.
Muutamia asioita lisäisin kampanjoiden jakelukanaviin:
- geokohdennettu mobiili, hakutermi, aihepiiri ja display-mainonta
- digitaalinen suora
- digitaalinen mainonta
- display mainonta
- sisältömarkkinointi
- automatisoitu mainonta
- markkinoinnin automaatio
- jälkimarkkinointi ja remarkkinointi
- aihepiirimarkkinointi (jos haluat saada itseäsi jossain kohderyhmässä paremmin tunnetuksi ja suosituksi)
- tunnettuuden lisääminen brändikampanjalla (jos kohderyhmäsi on iso)
Lisää jakelukanavavinkkejä saa varmasti asian osaavalta mediatoimistolta.
Hyvä kirja jota voin suositella kaikille yrittäjille ja markkinoijille.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kirjan voi tilata ainakin tuplaamosta: www.tuplaamo.fi/tuote/tuloksentuplauskirja/