Sisältömarkkinointi on vuoden trendisana. Kun eri taustaiset ihmiset toteuttavat sisältömarkkinointia omalla tyylillään, syntyy monenlaista sisältömarkkinointia. Olen nyt kerännyt tähän kaikki sisältömarkkinoinnin muodot mihin olen törmännyt.
1. Sisältömarkkinointi hakukoneoptimointimielessä
Hakukoneoptimoijat ovat tehneet sisältöjä ja sisältösaitteja verkkoon vuosikausia. Sisältömainonta puree hakukoneiden hakutuloksiin ja toimii silloin kun aihe on kiinnostava ja sitä haetaan hakukoneella. Katri Tannilla on asiasta hyvä esimerkki Slidesharessa.
Jos aihe ei ole kiinnostava, niin pääsääntö on, ettet voi tehdä sisältömarkkinointia puhtaasti SEO:lla vaan tarvitset ostettua mediaa sisältöjen nostoon. Voit tutkia esim Google Trendsillä, kuinka paljon aihettasi haetaan.
2. Sisältömarkkinointi kuten advertoriaali on
Advertoriaali on mainostajan tuottamaa sisältöä, joka ei ole journalismin periaatteiden mukaan objektiivista.
Advertoriaaleissa on hyvän mainonnan tavan mukaisesti kerrottava, että kyse on mainoksesta.
3. Sisältömarkkinointi median sisällä
Monet edelläkävijämediat tarjoavat mainostajille mahdollisuutta pitää blogia median sisällä. Näin mainostaja saa lainattua median brändiuskottavuutta.
(Tässä kohti olisi varmasti mainostamisen paikka, että näitä tietenkin saa City Digitalilta.)
4. Sisältömarkkinointi median tuottamana
Sisältömarkkinointi on median ja mainostajan yhdessä suunnittelemaa sisältöä, jota jaetaan / markkinoidaan esim City Digitalin mediaperheen verkoston ja asiakkaan omissa kanavissa.
Sisällön tuottaa teeman parhaiten tunteva toimittaja, jolloin mainonta on käyttäjille mahdollisimman relevanttia.
Sisältö on siis journalistisista lähtökohdista kirjoitettua objektiivista sisältöä. Sisällön yhteydessä näytetään mainostajan mainoksia ja kerrotaan, että tätä aihetta sponsoroi tietty mainostaja.
Esimerkiksi City Digitalin toteuttama adidas Originals Original Icons.
5. Sisältömarkkinointi on myös sisällössä markkinointia
Sparrasin tänään viestinnän strategista suunnittelua ja toteutusta it yrityksille ja ministeriöille tekevää Karisma Konseptit firman johtoa. He kertoivat miten esimerkiksi yrityksen tapahtumissa puheen sisältö ja valittavat puhujat vaikuttavat yrityksen brändiin ja viestiin.
Sisältöä on esim pääjohtajan puhe. Pääjohtajan puhe kannattaa kirjoittaa siten, että se edistää viestinnän tavoitetta. Pääjohtajan viestin tueksi voidaan ottaa ulkopuolisia puhujia, jotka sisällöllään tukevat yrityksen viestiä.
Tässä nyt 5 mihin olen törmännyt. Miten sinä toteutat sisältömarkkinointia?
Lue myös 6 tehokasta tapaa toteuttaa sisältömarkkinointia.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
ps. lisäsin kommenttikenttään vielä 2 palautteena tullutta tapaa tehdä sisältömarkkinointia.