Avoin kirje Tuomas Harpfin työryhmälle
Moi!
Olen ollut tässä media-alalla nyt vasta toista vuotta, joten en voi kehua kokemuksella mutta olemme silti saaneet paljon aikaan ja City on malliesimerkki siitä miten perinteinen paperilehti käännetään digibisnekseksi ja saadaan kaupan päälle vielä lehteäkin tuotettua. Olen ollut 17 vuotta viestinnän ja markkinoinnin parissa yrittäjänä ja Suomen Lehtiyhtymän hallituksessa tehnyt joitain havaintoja jotka nyt muotoilen tähän ehdotuksen muotoon.
Ehdotukseni miten Suomalainen mediakenttä pelastetaan
1. YLE:lle lisää budjettia ja YLEn video-, kuva- ja tekstisisällöt open sourceksi
Kaikki lähtee sisällöstä. Suomalaiset tarvitsevat laadukasta suomenkielistä sisältöä ja sen saatavuus pitää turvata. YLE:llä on koneisto sisältöjen tekoon, muilla medioilla on yhteensä YLE:ä paremmat jakelukanavat ja paremmin osaamista sisältöjen markkinointiin.
Yleisradion sisällöntuotannon budjettia pitää lisätä ja verorahoin yleisradion tuottamaa sisältöä pitää _kaikkien_ sähköisen ja ei sähköisten medioiden saada käyttää vapaasti veloituksetta. Meidänkin City Digital -digimediaperheen yli puoli miljoonaa lukijaa lukisivat mieluusti Ylenkin tuottamaa sisältöä. Sisältöjen vapaa jakelulupa kaupallisissa medioissa ei olisi keneltäkään pois.
Toisinsanoen Yleisradion TV ja uutis yms sisällöt pitää julkaista avoimen lähdekoodin kaltaisella creative commons tai vastaavalla lisenssillä, jotta niitä voidaan julkaista ihmisten luettavaksi.
Tämä ei ehkä pelasta mediaa mutta pelastaa suomalaisen journalismin ja sisällön. Samalla media voi keskittyä lukijoihin ja olla entistä asiakaskeskeisempi ja se taas saattaa pelastaa median.
2. Digitan verkot (TV ja Radio) pitää ostaa takaisin Suomeen
Digitan ja Fortumin verkkojen myynti pääomasijoittajille siirtää meidän oleellisia resursseja pääomaehtoiseen toimintaan ja nostaa kuluja suotta. Vaikka olen markkinatalouden ihminen, niin tässä on yksi kohta, jossa kannatan kansallista omistamista ihan kulttuurin ja kansamme yhtenäisyyden nimissä.
Yleisradiolle riittäisi yksi TV -kanava. Sisältöjä muut kanavat voisivat jakaa myös omilla kanavillaan toki mainoksilla höystettynä.
Netissä Ylellä olisi toki omat sivut, mutta muutkin mediat jakelisivat sisällöt kuratoituna omille yleisöilleen.
3. Arvonlisäveron muutokset pitää koskea koko toimialaa
Mikäli jotain arvonlisäveromuutoksia tehdään, niiden pitää koskea koko toimialaa. Nyt ehdotuksessa ilmassaolevat tilaajamaksujen arvonlisäveron alentaminen parantaisi lähinnä sellaisten toimijoiden kilpailukykyä, joilla on tilattavia lehtiä.
Postiluukusta kolahti tänään 1.109.823 painos kaupallisilla edellytyksillä tuotettavaa City -lehteä. Hieman nyppii se, ettei alustavassa keskustelussa ja ehdotuksessa ole vielä mitään tukea ilmaisjakelulehdille. Meillä on yhtälailla journalisteja töissä ja meitä rasittaa voimakkaat tuotanto, jakelu ja kehittämiskustannukset.
Meidän City- lehdessä ei ole tilaajamaksua, joten joudumme elämään puhtaasti mainostuotoilla. Tilaajamaksuja perivät kilpailijamme saisivat tilaajamaksujen arvonlisäveron alennuksesta epäreilun kilpailuedun ja heillä olisi kova houkutus myydä bundlena alemman arvonlisäveron tilaajamaksutuotoilla saatua hintaetua myös verkkomainonnan hintojen dumppaamiseen.
Mikäli jotain arvonlisäveron muutoksia tehdään, tulee ilmaisjakelulehtiä ja ilmaisjakelunnettisivuja tukea samalla tavalla. Meillä on myös journalisteja töissä ja heidän työpaikkoja ja vapaata journalimia pitää yhtälailla tukea ilmaisjakelulehdissä ja ilmaisnettisivuilla.
Arvonlisäveron alennus pitää samalla tavalla koskea kaikkea tilattavaa ei-digitaalista ja digitaalista kulttuuria ja uutisia ja esimerkiksi netin videovuokraamot ja pelien kuukausimaksut pitää ulottaa samaan tilattavien lehtien arvonlisäverokantaan. Muuten joku Seiska -lehti saa viihdelehtenä epäreilun kilpailuedun meidän Vivas.fi -viihdenettisaittiin verrattuna ja Aku Ankka -lataamo jää sovelluksena korkeammalle arvonlisäverokannalla ja vaikkapa Supercellin Clash Of Clans myydään korkeammalla arvonlisäverolla kuin iltasanomien tilaus vaikka molemmat ovat viihdettä.
Journalistien pitää saada tehdä tutkivaa journalismia rauhassa ilman taloudellista pelkoa. Siksi journalismia ja media-alaa pitää tukea.
Ilkka O. Lavas
kustantaja
City -lehti
City Digital www.citydigital.fi
Taustaa: http://www.marmai.fi/uutiset/paperi+ja+digilehtiin+sovellettava+alhaisimpia+alveja+ehdottaa+neuvottelukunta/a2221844
http://www.marmai.fi/uutiset/selvitysmies+pohtimaan+lehdistotukea/a2221848
http://www.marmai.fi/uutiset/lehdistotuen+selvitysmies+on+demarien+mobiilipelisijoittaja/a2221928
http://www.hs.fi/talous/a1387248673350?jako=121572197ef80a459a67abea732758ec&ref=og-url