Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen ja sen mukana myös vaikuttajamarkkinointi kasvattaa suosiotaan räjähdysmäisesti. Vaikuttajamarkkinointi on avannut arvokkaan oven itsensä työllistämisestä haaveileville somen taitajille ja useat tekevät sillä jo koko elantonsa. Päällimmäisenä meillä on kuitenkin ajatus siitä, että vaikuttajana toimiminen, ja etenkin sillä tienaaminen, vaatii tuhansittain lojaaleja seuraajia, mutta asia ei enää ole näin mustavalkoinen.
Joko olet kuullut mikrovaikuttajista? Mikrovaikuttaminen on vaikuttajamarkkinoiden yksi uusimpia trendejä ja sen mukana sosiaalisessa mediassa työskentelemisen mahdollisuudet ovat jälleen laajentuneet. Mikrovaikuttaja eroaa perinteisestä vaikuttajasta nimensä mukaan pienemmällä seuraajamäärällä. Suomessa mikrovaikuttajana toimiminen vaatii vähintään noin 1000 seuraajaa per kanava, yleisesti kuitenkin lähemmäs 2000.
Mikrovaikuttajien kautta yritykset voivat tavoittaa kapeammin rajattuja, juuri heidän tilanteeseensa sopivia kohderyhmiä kustannustehokkaammin. On huomattu, että mikrovaikuttajien kohdeyleisö on huomattavasti sitoutuneempi kuin suurilla somevaikuttajilla, sillä mikrovaikuttajien seuraajat ovat usein kiinnostuneita samoista asioista itse vaikuttaja.
Monilla sosiaalisessa mediassa aktiivisesti toimivilla käyttäjillä voi olla hyvä mahdollisuus mikrovaikuttamiseen heidän sitä tietämättään. Jos sinulla on aito palo somessa työskentelyyn, lue seuraavat 10 vinkkiä mikrovaikuttamisen aloittamiseen.
1. Tiedosta asiantuntijuutesi
Mikä on intohimosi? Kysyvätkö läheisesi poikkeuksetta neuvoa juuri sinulta liittyen tiettyyn asiaan? Oli kiinnostuksenkohteesi sitten mitä tahansa reppureissaamisesta kakkujen leipomiseen tai koirien trimmauksesta tapahtumasuunnitteluun, se on kriittisen tärkeää tiedostaa. Kiinnostuksenkohteiden rajaaminen yhteen tiiviimpään pakettiin on järkevää, kun suunnitellaan kohdennetumman seuraajaryhmän tavoittelua.
2. Miksi haluat olla mikrovaikuttaja?
Löydä mikrovaikuttamisellesi suurempi tarkoitus kuin taskurahan tienaaminen. Motivaation ollessa sisäinen, saat postauksistasi automaattisesti aidomman oloisia ja näin sinusta tulee seuraajiesi silmissä luotettavampi ja helpommin samaistuttava.
3. Tuota erinomaista sisältöä valitsemissasi kanavissa
Päätä ne sosiaalisen median kanavat, joille haluat antaa kaikki käytössäsi olevat resurssit. Älä ylläpidä kolmea eri kanavaa, jos et voi panostaa niihin kuin puoliteholla. Tuota kanaviisi seuraajillesi arvokasta sisältöä, ja vaikka mainostaisitkin julkaisuissasi tuotetta tai palvelua, tee se niin, että sanomastasi jää seuraajalle käteen muutakin kuin pelkkä alennuskoodi.
4. Kommunikoi aktiivisesti seuraajiesi kanssa
Muodosta suhde seuraajiisi. Kun vastaat kommentteihin, kysyt seuraajien mielipiteitä ja kuuntelet toiveita, saat vastapalveluksena entistä sitoutuneemman seuraajakunnan.
5. Ole aidosti oma itsesi
Ajatus itsensä ”paljastamisesta” julkisesti saattaa tuntua pelottavalta, mutta se on yksi tärkeimmistä asioista halutessasi menestyä somessa. Aitous huokuu ihmisestä ulospäin ja useimmiten teennäisen profiilin ylläpitäminen ei kanna kauas. Kun olet oma itsesi, olet helposti lähestyttävä, samaistuttava ja luotettava tiedonlähde.
6. Pysy perillä alasi trendeistä
Seuraa alaasi koskettavia kanavia ja uutisia ja tuota ajankohtaista sisältöä. Pysymällä ajan hermolla mahdollistat mielenkiintoisen materiaalin luomisen ja pidät yllä arvoa tuottavaa keskustelua. Et halua, että seuraajasi oppivat kaiken uuden aina ensimmäisenä muualta.
7. Rekisteröidy erilaisiin yhteistyöportaaleihin
Kun somevaltakuntasi alkaa olla hallussa, rekisteröidy erilaisiin yhteistyöportaaleihin. Nämä portaalit yhdistävät jatkuvasti yhteensopivia brändejä ja vaikuttajia yhteistyöhön keskenään. Tällaisia ovat muun muassa Monochrome- ja Somessa-sivustot.
8. Hanki sivuillesi mainoksia
Asettamalla esimerkiksi blogiisi mainoksia vaikkapa Googlen Adsense -mainosohjelmalla takaa vaivattoman ja tasaisen tulovirran. Saat Adsense-mainoksista tuloja niiden klikkausmäärän mukaan. Kun saat suurennettua seuraajiasi liikennettä nettisivuillesi, mainosten klikkausmäärä todennäköisesti kasvaa ja niin edelleen tulosi.
9. Pysy perillä verotuksesta
Muista, että somessa ansaitsevat ovat samalla tavalla velvollisia maksamaan veroja tuloistaan kuten muutkin. Yhteistyöstä on aina ilmoitettava selkeästi julkaisun yhteydessä. Oli palkkio yhteistyöstä sitten rahallinen tai ilmainen tuote/palvelu, on niistä ilmoitettava verottajalle. Otathan huomioon, että jopa rahanarvoinen alennus tuotteesta tai palvelusta on verotettavaa tuloa. Lue verohallinnon sivuilta lisää bloggaajan arvonlisäverotuksesta.
10. Hoida laskutus
Saadessasi rahallista korvausta yhteistöistäsi sinun tulee muistaa laskuttaa yrityksiä. Mikrovaikuttajien yhdenkertaiset rahapalkkiot ovat usein suhteellisen pieniä, joita mainostajat eivät suostu maksamaan verokortille. Sinun ei kuitenkaan tarvitse perustaa yritystä tämän vuoksi, sillä kaiken paperityön sinun puolestasi voi hoitaa laskutuspalvelu. Mikrovaikuttajana toimiminen on usein sivubisnes, jolloin siihen laitettavaa aikaa on rajallisesti. Kassavirtanen on edullinen vaihtoehto byrokratialle ja välistä lähtee vain 2%. Laskutuspalvelu huolehtii myös maksumuistutuksien toimittamisesta ja myös pikapalkan saamainen on mahdollista.
Uskalla lähteä kokeilemaan sosiaalisen median erilaisia mahdollisuuksia tienaamiseen. Tarvitset vain suunnitelman ja tarpeeksi päättäväisyyttä pitää siitä kiinni!
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:27
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin