Leenan matkassa

Blogissani kirjoitan harrastuksistani ja mielenkiinnon kohteistani, joita on paljon. Pidän ulkoilusta, kulttuurista, ruoanlaitosta, elokuvista, mökkeilystä ja kirjoittamisesta. Vaikka ikää on 50 yli, ei se estä kokeilemasta uusia asioita.

Näytetään kirjoitukset toukokuulta 2021.

Onko puhelimen kuuntelu nykyään normi?

Viime vuosina on saatu lukea paljon uutisia siitä, kuinka puhelinten ja erilaisten sovellusten epäillään kuuntelevan niiden käyttäjiä. Ei ole kauaakaan siitä, kun Apple pyysi anteeksi käyttäjiltään sen jälkeen, kun myönsi kuuntelevansa käyttäjien henkilökohtaisia keskusteluja Siri-palvelussa.

Asiaan luvattiin tehdä muutos, mutta todisteita sovellusten kyvykkyydestä kuunnella käyttäjiään tulee eteen jatkuvasti myös tosielämässä. Miten on mahdollista, että näet saman asian mainoksen vain minuutteja sen jälkeen, kun olet puhunut siitä? Tosielämän esimerkit puhuvat omaa kieltään.

Puhelimen kuuntelu ei ole ainoa tapa, jolla yritykset nyhtävät tietoja käyttäjistään. Tekoäly kehittyy koko ajan paremmaksi ja tietoturvaan liittyvät asiat nousevat ajankohtaisiksi. Onko älylaitteiden käyttäjillä edes paluuta takaisin normiin? Mitä seuraa, kun kaikki toimet verkossa jäljitetään? Näihin kysymyksiin perehdytään tässä artikkelissa.

Tekoälyn ei tarvitse kuulla tallentaakseen tietoja

Tekoäly ei tarvitse korvia poimimaan tietoja käyttäjistään, joita sitten hyödynnetään kohdennetussa markkinoinnissa kuluttajille. Erilaisilla sovelluksilla, kuten Sirillä on sisäänrakennettuja trigger-pisteitä, jotka aktivoituvat kun etsit tiettyä asiaa tai puhut siitä. Nämä trigger-pisteet ovat loistavia apuvälineitä, kun markkinointia kohdennetaan tehokkaammin.

Sovelluskehittäjät joutuivat ennen vanhaan näkemään paljon enemmän vaivaa kerätäkseen kuluttajilta tietoa, kun tietoja ei suostuttu luovuttamaan yrityksille yhtä helposti. Ihmiset ovat nykypäivänä entistä malttamattomampia pääsemään sovelluksien kimppuun ja vain harva lukee käyttöehtoja samalla tavalla kuin aiemmin. Suostumus luovuttaa tietoja kolmansille osapuolille tulee tehtyä kuin itsestään.

Myös netti uhkapeli sivustot ovat velvoitettuja huolehtimaan pelaajien tietoturvasta - ainakin jos kasino toimii eurooppalaisella lisenssillä. Eurooppalainen rahapelivalvoja on yksi tiukimmista koko maailmassa. Pelaajilla on tietysti myös itsellään vastuu huolehtia tietojen salaamisesta. Luottokortti- tai henkilökohtaisia tietoja ei tulisi koskaan luovuttaa sivustolle, joka ei käytä nykyaikaista sivuston salausta tai turvalliseksi todettuja maksutapoja.

Erityisesti milleniaalit ovat herkempiä luottamaan yritykseen ja sen kykyyn pitää henkilökohtaiset tiedot salassa. Totuus kuitenkin on, että käyttäjillä tuskin on enää yksityisyyttä - ainakaan samalla tavalla kuin ennen.

Sosiaalisen median alustat eivät palvele ihmisiä, vaan yrityksiä

Sosiaalisessa mediassa törmää jatkuvasti uusiin jännittäviin sovelluksiin, joilla voit esimerkiksi vaihtaa hiusväriäsi tai katsoa miltä näytät 90-vuotiaana. Sovellukset ovat niin mukaansatempaavia, että harva tulee ajatelleeksi mitä tietoja luovuttaa sillä hetkellä, kun lataa sovelluksen puhelimeen. Vahinko tapahtuu jo silloin, kun sovellus ladataan. Pelkkä lataaminen antaa sovelluksen omistajalle oikeudet päästä käsiksi tietoihin.

Pankkitason salaus suojelee käyttäjien henkilökohtaisia tietoja rekisteröitymisvapailla kasinoilla. Kasino saa käyttäjästä ainoastaan verkkopankkitunnuksiin liitetyt tiedot, jonka jälkeen pelaaminen voi heti alkaa. Justspin casino kokemuksia saa nimenomaan ilman rekisteröitymistä ja kasinolla on pirteä käyttöliittymä, joka soveltuu loistavasti myös mobiilipelaamiseen. Verrattuna sosiaalisen median sovelluksiin rekisteröitymisvapaat kasinot ovat siis huomattavasti turvallisempia.

Myös sosiaalisen median alustoista on lähes mahdotonta päästä eroon, ainakaan lopullisesti. Moni ajattelee, että poistamalla käyttäjän alustalta kaikki tieto itsestä häviää. Näin ei kuitenkaan ole, käyttäjän tuhoaminen ei poista tietoja, jotka ovat Facebookin hallussa.

Sosiaalisen median alustat eivät ole enää sitä mitä ne olivat vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Ennen alustoilla jaettiin tärkeitä hetkiä omasta elämästä, mutta nykyään Facebook, Instagram- ja muut somealustat ovat valtavia rahakoneistoja, jotka tuottavat kultaa mainostajien kirstuihin. Somealustat eivät enää palvele ihmisiä vaan yrityksiä. Ellei lakeja tai sosiaalisen median ekosysteemiä muuteta, tulee tilanne kääntymään entistä enemmän päälaelleen.

Onko mainostajien moraali hävinnyt kokonaan?

Taitavimmat mainokset ovat nykyään sellaisia, jotka eivät vaikuta mainoksilta lainkaan. Ne ovat kohdennettu kuluttajalle niin tarkasti, että kysyttäessä kuluttaja ei välttämättä osaa edes määritellä miten se on itselle kohdennettu.

Big Datan ja tekoälyn ansiosta mainoksia pystytään kohdentamaan entistä tarkemmin, jolloin ne ovat huomattavasti tehokkaampia kuin vuosikymmeniä sitten. Suosittu Netflixin dokumentti Great Hack näyttää selvästi, että kerättävien tietojen avulla on helppo ennustaa jopa kuluttajan tulevaa käyttäytymistä. Ei siis välttämättä tarvita edes mikrofoneja, että sovellukset saavat riittävästi dataa kohdentaakseen mainontaa paremmin.

Lisäksi jos Facebook-ystäväsi valtuutti sovelluksen omalla käyttäjällään, ei ole lainkaan tavatonta, että sama sovellus onnistui keräämään tietoja myös sinun käyttäjästä. Näistä tiedoista koostettavien datapisteiden avulla on sitten helpompaa kohdentaa esimerkiksi poliittista markkinointia tai propagandaa, joka ajautuu silmiisi lähes huomaamatta.

Omaa tietoturvaa netissä voi parantaa

Vaikka sinulla ei olisikaan “mitään salattavaa” on hyvä miettiä keinoja, joilla suojelet omaa yksityisyyttäsi netissä.

Ensimmäinen askel on käyttää palveluja ja sovelluksia vain sellaisissa maissa, joissa on tiukat tietosuojalait. Jos et halua, että mitään tietojasi voidaan napata verkossa, käytä aina Tor-verkkoa selailuun. On myös olemassa hakukoneita, jotka kunnioittavat yksityisyyttäsi, kuten Duck Duck Go, StartPage ja searx. Salattujen sähköpostien lähettämiseen voi käyttää Sveitsissä sijaitsevaa, ProtonMail-sähköpostipalvelua.

Puhelimiin myydään näytönsuojaimia, joilla voi peittää näytön tai kameran. Puhelimen mikrofonin voi sammuttaa ja täysin suojattuja viestejä voi lähettää niille tarkoitetuissa viestipalveluissa kuten Dust tai Signals. Facebookin asetuksia kannattaa vilkaista ja poistaa käyttöoikeudet epäilyttäviltä sovelluksilta.

Puhelimesi ja laitteesi keräävät signaaleja useiden eri datapisteiden perusteella ja nämä signaalit voivat vaikuttaa suoraan siihen millaisia mainoksia esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa näet. Yrityksistä tulee jatkuvasti taitavampia datan hyödyntämisessä, joten kannattaa miettiä kuinka suuren osan yksityisyydestään on valmis yrityksille myymään.