Kuinka löytää oikea projekti ja siihen sopiva konsultti

  • Malin Andersson

Konsultointi tarkoittaa ulkopuolelta hankittua erikoisosaamista, jonka asiakas tai yritys ostaa väliaikaisesti käyttöönsä. Konsultointi kattaa tilanteen analyysin sekä siihen liittyvien kehitysohjeiden ja neuvojen antamisen, joita asiakas soveltaa joko itse tai konsultin avulla.

Valitse oikea projekti konsultin avulla

Itsenäiset konsultit tarjoavat asiakkaan käyttöön tietonsa, taitonsa ja osaamisensa. Konsultti voi antaa tietoa ja taitoa etsivälle asiakkaalle kullanarvoista sisäpiirin tietoa, vinkkejä ja ohjeita, joiden etsiminen omatoimisesti olisi vienyt asiakkaalta tuntikausia. Asiantunteva konsultti osaa valaista projektin hyvät ja huonot puolet, potentiaaliset riskit tai mahdollisuudet sekä antaa suosituksia asiakkaille.

Näin asiakas pystyy valitsemaan oikean projektin konsultin avulla, eikä aikaa hukkaannu pyörän keksimiseen uudelleen. Projekti toteutetaan loppuun joko omatoimisesti konsultin neuvojen perusteella tai konsultti työn avulla.

Miten tarjota konsultaatiopalveluita?

Itsenäisenä konsulttina toimiminen on vaihtoehto useimpien alojen osaajille, ja konsultoinnin arvioidaan kasvavan tulevien vuosien aikana työelämän muuttuessa. Yrityskonsultit tarjoavat osaamistaan konsultaatiopalkkiota vastaan itsenäisenä palveluntarjoajana tai esimerkiksi konsulttitoimiston tai online-rekrytointipalvelun kautta. Konsulttityöhön ei ole virallista koulutusta tai sertifikaattia, vaan asiantuntijuus ratkaisee.

Konsulttityötä voi tehdä yksityisenä ammatinharjoittajana verkossa tai paikallisten asiakkaiden parissa, osana konsultointiyritystä tai online-rekrytointipalvelun kautta. Konsultointiyrityksiä toimii sekä verkossa että perinteisempinä kivijalkayrityksinä. Konsulttitoimistot yhdistävät potentiaaliset asiakkaat ja konsultit. Esimerkiksi konsulttiuran alussa oleville tai tiimityöstä nauttiville konsultointiyritykset voivat olla loistava vaihtoehto. Konsultin on aina tärkeää toimittaa erinomaista ja laadukasta työtä, sillä maine kiirii helposti pitkälle.

Konsultointiasiakkaiden löytäminen

Monet konsulttiuraansa aloittavat löytävätkin ensimmäiset asiakkaansa entisten työpaikkojen verkostojen myötä. Entisiin työnantajiin kannattaa olla yhteydessä sekä pitää yllä yhteyttä myös entisiin kollegoihin, jotka voivat levittää sanaa. Ylipäätään asiakkaiden löytämisessä tärkeää on ymmärrys markkinoinnin matematiikasta ja mekanismeista.
Maksavan asiakkaan löytämiseksi on tavoitettava riittävän suuri määrä potentiaalisia asiakkaita. Kaikista potentiaalisista asiakkaista ei suinkaan tule maksavia asiakkaita, mutta mitä suuremman määrän potentiaalisia asiakkaita tavoittaa, sitä todennäköisempää on että niiden joukosta löytyy myös maksavia asiakkaita.

Internetin freelancer-rekrytointiportaalit

Verkossa toimii lukuisia palveluita, joihin eri alojen freelancerit ja konsultit voivat rekisteröityä tarjotakseen palveluita maailmanlaajuiselle potentiaaliselle asiakaskunnalle. Verkossa toimivien freelancer-rekrytointiportaalien jujuna on, että ne veloittavat komission maksetuista palkkioista, mutta sitä vastaan saa suuren portaalin tuen sekä maksu- ja sopimusturvan.
Useimmilla freelancereiden verkkorekrytointipalveluilla on myös mahdollista jättää arvosteluja ja kommentteja projektin päättymisen jälkeen. Arvostelut näkyvät myös tuleville potentiaalisille online-portaalin kautta rekrytoiville asiakkaille, joten niiden merkitystä ei tule aliarvioida.

Internetissä freelancer-konsulttien palveluita välittäviä portaaleja on monia. Upwork on yksi suurimmista maailmanlaajuisista freelancer-portaaleista, joka yhdistää yritykset, asiakkaat, freelancerit ja konsultit. Myös Guru saattaa yhteen Upworkin tapaan yritykset ja freelancer-työntekijät kuten konsultit ja Gurun sivuilla on laaja kirjo eri alojen freelancereita. Comatch puolestaan keskittyy ennen kaikkea löytämään sopivat konsultointiprojektit konsulteille ja yrityksille.

Konsultin erikoisalan määrittely

Konsultti ei mitenkään voi tarjota kaikkea kaikelle, vaan sekä konsultin että asiakkaan kannalta paras on mahdollisimman tarkkaan määritelty erikoisala, hinnasto ja ihanneasiakkaat. Paradoksaalisesti ihanteellisten asiakkaiden löytäminen toimii sitä paremmin, mitä tarkemmin konsultin erikoisala on määritelty. Näin asiakkaat löytävät kätevästi etsimänsä, ja tietävät löytäneensä juuri heidän tarpeisiinsa sopivan konsultin. Omat hintansa selkeästi määrittelemällä konsultti voi päättää, kuinka maksukykyisten asiakkaiden kanssa haluaa työskennellä, eikä aikaa hukkaannu hinnoista neuvotteluun.

Konsultin oman erikoisosaamisen määrittelyssä kannattaa miettiä seuraavia kysymyksiä:

* Mitä ongelmia voin ratkaista konsultointipalveluilla?
* Mistä minulla on eniten kokemusta?
* Minkä tyyppisiä tilanteita olen ratkaissut aiemmin työurani aikana menestyksekkäästi?
* Mikä ammatillinen osaaminen on niin syvään juurtunutta, että osaan sen vaikka unissani?
* Mitä olen aiemmin opettanut menestyksekkäästi muille?
Konsultointipalveluiden

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:28

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus