Katteettomilla lupauksilla tai suoranaisilla valheilla lukijoita houkuttelevat uutiset ovat jo pidemmän aikaa päässeet Klikinsäästäjän käsittelyyn. Sivuston, sovelluksen ja FB-sivun ideana on säästää ihmisten aikaa huonon journalismin parissa kertomalla, mitä uutisotsikoissa oikeasti ajetaan takaa. He klikkaavat linkkejä, jottei meidän tarvitse. Ja me säälimme heitä, jotka ovat päättäneet ottaa tarpeellisen, mutta mielenterveyttä taatusti koettelevan homman hoitaakseen.
Vuoden vaihtuessa Klikinsäästäjässä ollaan vuoden harhaanjohtavimpien otsikoiden perässä äänestyksessä, jonka tarkoituksena on löytää vuoden klikkiotsikko. Mukaan on karsiutunut todellisia helmiä, kuten “Vesiselvä suomalainen ei päässyt sisään Tallinnan suosittuun pubiin – ‘Olin kuin puulla päähän lyöty’” (Pubi oli kiinni), “Näin käy, kun käytät tabletin laturia kännykässä ja päinvastoin” (laitteet latautuvat), “Michael Schumacherin manageri kommentoi saksalaislegendan tilannetta” (“En kommentoi”) sekä “Miksi Legon päälle astuminen sattuu niin paljon? Nyt se on selitetty” (Koska Lego-palikka on kova, se sattuu).
Klikinsäästäjä kertoo olevansa paremman journalismin asialla ja näyttää siinä onnistuneenkin, sillä se on herättänyt paljon huomiota ja esimerkiksi Iltalehti irtisanoutui Klikinsäästäjä-yhteisön kasvaessa klikkiotsikoinnista syksyllä 2015 ja kertoi pyrkivänsä kertomaan jutun ytimen turhia kiertelemättä jo otsikossa.
Otsikoiden muutos kertoo kuitenkin muustakin kuin toimitusten suoranaisesta halusta ja valmiudesta valehdella yleisölleen tai ohjata sitä harhaan. Vaikka kaikki tietäisivät, että Sara Chafakin sivutissi on huonoa journalismia, sivutissin paljastavan Instagram-kuvan ympärille rakennettua juttua klikataan median kannalta riittävän monesti, että se kannattaa tehdä. Taustalla vaikuttava medioiden ansaintalogiikka tai sen puute ei valitettavasti muutu, vaikka jokainen media keskittyisi asiallisiin ja kertoviin otsikoihin.
1 kommentti
Nopeidensankari
25.8.2017 21:38
Julmetun hauskaa mielestäni.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin