Helsinki kuuluu maailman aktiivisimpiin robottibussien testaajiin ja hyödyntäjiin maailmassa. Kokeilut alkoivat jo vuonna 2016 ja tänä vuonna itseajavan bussin kyytiin pääsee jo Kalasatamassa ja Vuosaaren 2,5 kilometrin ennätyspitkällä reitillä.
Robottiliikenteellä on roolinsa Helsingin suunnitelmissa vähentää liikenteen päästöjä ja olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, vaikka vielä on varhaista sanoa, miten merkittävä osa kaupunkiliikenteestä siirtyy ja kuinka pian robottien käsiin. Robottibussien puolestapuhujat toivovat, että ihmiset ymmärtäisivät ajan myötä jättää henkilöautonsa pois ruuhkauttamasta kaupunkien katuja ja yhä useampi tarttuisi ekologiseen, edulliseen ja älykkääseen joukkoliikenteeseen.
“Tavoitteena on kokeilujen avulla oppia teknologisen kehityksen varhaisessakin vaiheessa robottibusseista mahdollisimman paljon, esimerkiksi miten kaupunkilaiset ottavat ne vastaan, miten ne toimivat osana joukkoliikennettä sekä mitä uutta ne voivat tarjota kaupunkilaisten liikkumiseen”, kertoo projektipäällikkö Jari Honkonen Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingistä.
Tänä vuonna kaupungin kaduilla liikennöi kaksi robottibussilinjaa. Kalasatamassa kulkeva 26R aloitti toukokuussa ja ajaa marraskuuhun asti. Kyseessä on mySMARTLife-hankkeen kokeilu. Kesäkuussa aloittanut 90R vie matkustajat Vuosaaren metroaseman lähettyviltä Aurinkolahden rannalle syyskuuhun asti.
“Jos robottibussien teknologia kehittyy odotusten mukaisesti, ne voivat kehittää joukkoliikennettä entistä kustannustehokkaammaksi ja parantaa sen palvelutasoa: laajentaa sen ulottumista alueille, joihin linjat eivät nykyisin yllä sekä tihentää joukkoliikenteen vuorovälejä ja tuoda liikennevälineet helpommin saavutettaviksi”, Honkonen kertoo.
Kokeilusta vastaavat Metropolia ammattikorkeakoulu ja Forum Virium Helsinki yhteistyökumppaneineen Sohjoa Baltic -hankkeessa. Molemmilla reiteillä robottibussi ajaa normaalin liikenteen joukossa, ja kyyti on matkustajille ilmaista. Robottibussit ottavat harppauksen eteenpäin Helsingissä ensi vuonna, kun Euroopankin mittakaavassa merkittävä robottibussihanke FABULOS tuo itseajavat bussit kokeilussaan osaksi liikennettä ilman kyydissä olevaa operaattoria, jolloin ajoneuvoja seurataan etänä valvontakeskuksesta. FABULOS-projektiin osallistuvat yritykset ovat markkinoillaan uusia toimijoita, mikä avaa uusia vaihtoehtoja sekä laajentaa kaupungeille tarjolla olevia vaihtoehtoja.
“Kokeilut ovat osa jatkumoa, missä teknologiaa testataan asteittain haastavimmissa ympäristöissä ja opit siirtyvät projektista toiseen”, projektipäällikkö Ulla Tikkanen Forum Viriumista kertoo.
Jos Helsingistä tulee jatkossa entistä enemmän koelaboratorio ja edelläkävijä robottiliikenteeseen, hyötyvät kaupunkilaiset siitä saamalla uusia joukkoliikenteen innovaatioita testattavaksi mahdollisesti erittäin edulliseen hintaan.