Jätä pyyhkäisemättä sitä ruutua

Ravintoloiden kiire lisääntyy, kun ihmiset venyttävät ruokailua somettamisellaan.

Luurit pinoon raflassa. Ensimmäisenä omaansa tarttuva maksaa laskun.
Luurit pinoon raflassa. Ensimmäisenä omaansa tarttuva maksaa laskun. Kuva: Ted Eytan / Flickr.com

Näennäisen kiireiset ihmiset ehtivät tuijottamaan pientä ruutua usein tuntitolkulla päivän aikana. Peukalon alasvetoliike päivittää sovelluksia, kunhan sormi on saanut ensin liipaistua puhelimen lukosta ja annettua pääsykoodin. Ehkä luet tätäkin parhaillaan kolme sormea puhelimen takana, pikkusormi alla tukemassa ja peukalo valmiina siirtämään huomiosi seuraavaan kohteeseen, vaikka ainoa paikka, johon huomion pitäisi siirtyä on ihminen kenen seurassa olet oikeasti.

 

 

Ärsyttävintä some-riippuvuus on ehkä ravintoloissa. Salve Jorge -baari Brasiliassa kyllästyi viime vuonna ihmisiin, jotka kuluttavat baarin penkkejä naama kiinni puhelimessaan. Baarille suunnitteltiin some-selailua vähentävä lasi, joka lukitsee puhelimen toiseen käyttötarkoitukseen. Salve Jorgen tuopeissa on pohjassa kolo, jonka takia tuoppi pysyy pystyssä ainoastaan puhelimen päällä.

Salve Jorgen tuopit saattavat olla liian iso riski monelle. Kaikki tuskin uskaltavat asettaa tuoppinsa puhelimen varaan, varsinkin, jos meininki yltyy illan mittaan. Jos puhelimen käyttäminen lasinalusena on liian iso riski, tulee ainakin juotua tuoppi nopeasti tyhjäksi.

Puhelinriippuvuuden hoitoon ravintolassa löytyy tehokkaampiakin keinoja. Jotkut ravintolat tarjoavat alennuksia niille, jotka jättävät luurinsa pois. Yksi kikka on jo vuosia tiedossa ollut peli, jossa puhelimet laitetaan yhteen kasaan ravintolaan tullessa. Pelin säännöt ovat simppelit: ensimmäisenä puhelimeensa tarttuva tyyppi maksaa koko porukan laskun. Peli tunnetaan myös nimellä “Don’t Be A Dick During Meals With Friends”.

Tai jos vain jätettäisiin ne luurit takintaskuun tai laukkuun äänettömälle.

Manhattanilaisravintolan työntekijä (tai joku joka esittäytyi sellaiseksi) avautui kesällä Craigslistissä puhelinten käytön vaikutuksesta palvelun hitauteen (alkuperäinen sisältö poistettiin, mutta se ehdittiin kopioida Distractifyhin). Tekstin mukaan ravintolassa oli vertailtu turvakameran kuvan perusteella vilkasta torstaita vuonna 2004 ja torstaita tänä vuonna. Ihmisten keskimääräinen ruokailun kesto oli vuonna 2004 tämän aineiston perusteella reilun tunnin, kun vuonna 2014 se oli vain hieman alle kaksi tuntia. Havainnoista vedettyjen johtopäätösten mukaan somettaminen vie asiakkaiden ja sitä kautta henkilökunnan aikaa.

Oli kyseessä feikki tarina tai ei, se kirvoitti paljon ajatuksen jakavia kommentteja, joita muun muassa BBC nosti esiin. The Gothamist-lehden Rebecca Fishbeinin mukaan "puhelin-zombiet" ovat ottamassa vallan New Yorkissa. Kitchenetten CA Pinkham puolestaan kirjoittaa, kuinka on nähnyt monesti sen, että asiakkaat eivät syö annostaan ensimmäiseen viiteen minuuttiin ja sitten valittavat, että se on kylmää. 

1 kommentti

whiskerslist

8.10.2014 07:49

Se on Craigslist.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi