Kaupunkipyörät kovassa käytössä – tasan ei käy asemien pyörätarjonta

Voitaisiinko kaupunkipyöräasemien pyörätilannetta tasata palkitsemalla käyttäjiä, jotka palauttaa pyörän tyhjälle asemalle?

Kollega käyttää kaupunkipyörää säännöllisesti työmatkoillaan. Hänen kokemuksensa mukaan pyörän saaminen ei ole todellakaan varmaa joka aamu, sillä usein Kurvin kiireiseltä asemalta nappaa joku viimeisen pyörän nenän edestä.

Kaupunkipyörät, joita rullaa kaupungin kaduilla peräti 1400 kantakaupunginsta Munkkiniemeen, ovat loistava lisä kaupunkielämään, mutta niiden epätasainen saatavuus on osoittautunut hienoiseksi haasteeksi. Osa asemista ammottaa tyhjyyttään, kun toiset ovat täpötäynnä.

Jonatan Hildén esittää Lisää kaupunkia Helsinkiin -Facebook-ryhmässä kysymyksen kannustimesta, joka palkitsisi käyttäjiä, jotka kuljettavat pyörän rauhallisemmalle asemalle.

“Esimerkiksi ilmaista tavanomaisen puolen tunnin ylittävää ajoaikaa bonuksena, jos palauttaa vähintään puolityhjälle asemalle? Jos kerää tarpeeksi bonusta, niin saisi kausitilauksesta alennusta? Näin saisi tarjonnan tasattua myös niinä aikoina, kun kuljetusajoja ei tehdä”, Hildén kirjoittaa.

“Asutuilla alueilla asemat tyhjenevät tehokkaasti aamulla, itse olen myös huomannut, että Kalliossa on pyörät harvassa iltaisin. Töölössä asemat ovat taas iltaisin niin tukossa, että palautus voi olla vaikeaa.”

Maailmalta, esimerkiksi Pariisista ja Washington DC:stä, löytyy kaupunkipyöräjärjestelmiä, jotka palkitsevat käyttäjiään tietyille asemille palauttamisesta. Palkinto ei voi olla liian suuri, jotta järjestelmän kulut pysyvät hallussa, mutta pienikin porkkana saattaisi riittää aktiivisia käyttäjiä tasaamaan tilannetta.

Vihreiden Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs tietää Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän keskustelussa kertoa, että Helsinki on jo ehtinyt toivomaan kyseisiä ominaisuuksia omaan järjestelmäänsä, mutta toistaiseksi valmistaja ei ole ehtinyt niitä kehittämään. Kivekäs arvelee myös, että koska Pariisiin on tulossa samanlaiset pyörät, on Helsingin järjestelmän kehitys riippuvainen siitä, millaisia ominaisuuksia Pariisissa halutaan kehittää.

Pyörien palauttamisessa täysille asemille on ollut sen verran hässäkkää, että HKL joutui antamaan asiaan lisäohjeistusta. 

"Täydelle asemalle pyörää palauttavan on oltava huolellinen siinä, että järjestelmä todella hyväksyy palautuksen, eikä vain taukolukitse pyörää", sanoo projekti-insinööri Samuli Mäkinen HKL:stä.

"Asiakkaan tulee varmistua siitä, että pyörä tarjoaa vaihtoehtoa Palautus, ja valitsee sen. Mikäli näin ei tapahdu, tietojärjestelmä ei kuittaa pyörää palautetuksi. Pyörän lukitusvaijeri tulee myös kiinnittää siihen pyörään, jota on palauttamassa."

 

Jos pyöräaseman telinepaikat ovat täynnä, palauta pyörä näin:

  •  Varmista ensin, että kaikki telinepaikat ovat oikeasti varattuja.
  •  Pysäköi pyörä pyöräaseman viereen. Paina Enter ja valitse Palautus: 1
  •  Huom! Ole tarkkana, että et vahingossa laita pyörää taukolukitukseen. Palautus ei ole valittavissa, jos järjestelmä ei  tunnista asemaa täydeksi. Polkaise siis seuraavalle asemalle ja palauta pyörä sinne.
  •  Kiepauta lukitusvaijeri viereisen pyörän, aseman rakenteen tai lähellä olevan kiinteän kohteen ympäri ja paina vaijerin pää palauttamasi pyörän ohjaustangon rungossa olevaan lukkoon. Älä kiinnitä vaijeria viereiseen pyörään.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi