Maiju Rokkanen pyöräilee tavanomaista työmatkareittiään. Vihreät valot, ei autoja näkyvissä. Ei, kunnes yksi törmää häneen sivusta.
"Huomasin auton vasta törmäyshetkellä. Aurinko paistoi silmien tasolta, joten keltaista autoa oli käytännössä mahdotonta huomata aiemmin. Tiesin, että autot ajoivat tässä risteyksessä usein vanhoilla vihreillä, mutta tällä kertaa vihreä valo oli palanut jalankulkijoille ja pyöräilijöille jo pitkään."
Rokkanen kaatuu törmäyksessä oikea kylki edellä vasten auton etupyörää. Pää ja pyöräilykypärä iskeytyivät asfalttiin. Kolarin aiheuttanut auto pakenee nopeasti paikalta, eikä tapausta saada selvitettyä.
"Autoja meni paljon ohitse, joten todistajia kolarilla oli, mutta kukaan ei ilmoittautunut silminnäkijäksi."
Rokkanen pysyy tajuissaan ja soittaa apua paikalle.
"Lääkärien mukaan ilman kypärää olisi käynyt huomattavasti pahemmin. Hengenlähtö olisi ollut lähellä."
Vakuutus korvasi runkoa lukuun ottamatta täysin tuhoutuneen pyörän huollon, mutta työmatkapyöräilyn jatkuvuudesta Rokkanen on epävarma.
"Kaksi kertaa olen pyöräilyä sen jälkeen yrittänyt."
Rokkanen oli vuoden yksi 30 000:sta pyöräilyonnettomuuteen joutuneista.
Poliisin tilastojen mukaan Suomessa loukkaantuu 1080 pyöräilijää vuodessa. Sairaalatietojen perusteella pyöräilytapaturmia sattuu vuosittain kuitenkin peräti 30 000. Pyöräilykuolemia sattuu keskimäärin 56 vuodessa.
"Valtaosa onnettomuuksista on pyöräilijöiden omia kaatumisia, pahin ongelma ovat kuitenkin autoilijoiden ja pyöräilijöiden törmäykset, joissa sattuu valtaosa kuolemantapauksista", kertoo pyöräilyonnettomuuksista väitöskirjansa tehnyt tutkija Mikko Räsänen.
Räsäsen väitöksen mukaan yleisin kolarityyppi on valoilla ohjaamattoman risteyksen tilanne, jossa autoilija on kääntymässä sivutieltä oikealle ja pyöräilijä tulee autoilijan näkökulmasta oikealta suoraan pyörätien jatkeelle.
"Usein pyöräilijä on havainnut auton ja olettanut kuljettajan väistävän. Autoilijoiden on kuitenkin hankala huomata pyörätietä ympäristöstä ja vain kaksi kuljettajaa 19:sta oli kyseisessä onnettomuustyypissä huomannut pyöräilijän."
Onnettomuudet sattuvat yleensä hyvissä olosuhteissa. Poliisin tilastojen mukaan 84 prosenttia kuolemista ja loukkaantumista on sattunut päivänvalossa ja 73 prosenttia paljaalla ja kuivalla tiellä.
Pyörän huono kunto ei myöskään ole ollut merkittävä tekijä vakavissa onnettomuuksissa: alle viidessä prosentissa pyöräilykuolemantapauksista heikot jarrut tai rengasvika olivat onnettomuuden syy. Sen sijaan valojen tai heijastimen puute oli johtanut kuolemaan kymmenessä prosentissa tapauksista. Korvalappustereoita oli kuunnellut kaksi kuolleista, kännykkään ei ollut kukaan puhunut.
Kypärän käytön arvellaan vähentäneen onnettomuuksia viidenneksellä. Useimpia fillaristien mielestä "potta" on kuitenkin edelleen turhan epämukava, ruma sekä hankala pitää mukana. Kypärää käyttää vain 22 prosenttia pyöräilijöistä, kun sen sijaan rullaluistelijoista päänsä tulevaisuudesta on huolestunut joka kolmas. Pyöräilijöillä kypärän käyttö on yleisintä Uudellamaalla. Kovimpia päät ovat Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lakeuksilla.
Lähteet: Liikenneturva, Tilastokeskus, Liikennevakuutuskeskus
Helsingin keskustan pahimmat pyöräonnettomuuspaikat
- 4 onnettomuutta
Kaivokadun ja Mikonkadun risteys
Fredrikinkadun ja Bulevardin risteys - 3 onnettomuutta
Nordenskiöldinkadun ja Veturitien risteys
Eteläisen Hesperiankadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien risteys
Merikannontien ja Rajasaarentien risteys
Postikadun ja Asema-aukion risteys - 2 onnettomuutta
Mannerheimintien, Kaivokadun ja Simonkadun risteys
Nordenskiöldinkadun ja Urheilukadun risteys
Annankadun ja Bulevardin risteys
Sörnäisten rantatien ja Hakaniemenkadun risteys
Lähde: Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto (1998-2002)
15 kommenttia
Rekka-Rami
23.4.2004 01:32
Ajan työkseni kuorma-autoa sekä pyöräilen melko paljon vapaa-ajallani. Ei henkilöautoilijalta voi jäädä näkemättä pyöräilijä, jos vain pitää silmänsä auki ja seuraa liikennettä. Ongelma näyttäisi olevan se, että ajetaan aivan liian lujaa risteyksiin usein kännykkä korvalla ja siinä meinaa jäädä alle pyöräilijöiden lisäksi myös jalankulkijat.
Kuorma-autoja on tosin syytä varoa, koska niistä on usein kelvottoman huono näkyvyys sivuille, sillä autonsuunnittelussa ei panosteta juuri lainkaan kunnollisiin peileihin ja katvealueiden poistamiseen. Vaikka kuljettaja kuinka kurkottelisi ja havainnoisi, ei hän välttämättä näe varsinkin oikean etukulman puolella olevaa pyöräilijää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
lode
23.4.2004 12:43
ajan paljon pyörällä keskustan alueella ja tunnen oloni turvattomaksi! Sekä autoilijat että jalankulkijat ovat usein täysin välinpitämättömiä pyöräilijöitä kohtaan. Autoja ajaa pihoista kovaa vauhtia pyöräteille ja kävelijät vaeltelevat niillä. Niillä harvoilla paikoilla, joissa pyöräreittejä kulkee, toivoisi voivan ajaa huolettomasti omaan tahtiin. On uskomatonta, kuinka närkästyneitä jalankulkijat ovat kun heitä ohittelee pyörätiellä.
Olen kyllä semityrmistynyt myös useiden pyöräilijoiden liikennesääntötuntemuksesta. Outoa, että autoa ajessa tarvitaan ajokortit, muttei pyöräillessä. Eniten ärsyttää kun jengi kääntyy yht´äkkiä edessä näyttämättä suuntamerkkiä! Mua ei haittaa, jos ajan niiden päälle, mutta itteänikin todennäköisesti sattuu!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Platin
23.4.2004 13:02
Keskustan pyöräily on oikeasti jännittävää. Hieman ripeämmällä tahdilla ehjänä selviää tehokkailla jarruilla ja pöllön päällä. Autot ovat pahimpia yllättäessään takaa. No onneksi erottaa ja osaa varoa. Yleensä saa pyörän pysähtymään ajoissa (...ne tehokkaat jarrut). Autojen liikesuunta on myös hyvin ennakoitavissa (eteen tai taakse).
Jalankulkijat ovat pahempia. No voi hypätä alle missä vain. Tyyppiesimerkkejä Bulevardi ja Mannerheimintie välillä Forum-Erottaja. Erityishuomiota vaatii Vanhan kaikki suojatiet, missä kansa seisoo pyörätiellä odottamassa valojen vaihtumista.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
deot
25.4.2004 18:51
Aika karseen näköstä ajella siellä autojen seassa Helsingin keskustassa. Mua hirvittää!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Bicycle
25.4.2004 23:43
Pyörätiet ovat hengenvaarallisia. Jalankulkijat astuu yllättäen eteen ja autoilijat eivät ymmärrä ottaa huomioon pyörätieliikennettä. Autojen seassa on huomattavasti turvallisempi olla, koska autoilijat ovat tottuneet noudattamaan väistämissääntöjä jotka koskevat ajoradalla liikkujia (autoja/pyöriä).
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
yannara
26.4.2004 12:06
Kun tässä on väitelty, että missä on turvallisempaa ajaa, jalankulkijoiden tai liikenteen seurassa, niin kun auton kanssa törmää, seuraukset ovat pyöräilijälle vakavemmat kun törmäisi jalankulkijaan. Ja kun yleensä se on jalankulkijan vika, niin jos haluaa säästää oman hengen, törmäilkää mieluumin käveleviin ukkoihin kun autoihin.
Itselläni kävi huvittava tilanne, kun businesmies puhui luuriin ja salkkukädessä ja käveli polkupyörätiellä mannerheimintiellä, ja kun mulla on hyvät jarrut, mä ajoin täysiin sitä päin ja jarrutin viime tingassa. Olisittepä nähneet äijän ilmeen![SIGNATURE]
_______________________
Vastaa kommenttiinhttp://kotisivu.mtv3.fi/yannara/[/SIGNATURE]
Vastaa kommenttiin
Sporakuski
27.4.2004 17:52
Pyöräilijät ovat joskus itselleen hengenvaarallisia! Olen nähnyt useita kertoja fillaristien ajavan törkeästi päin punaisia. Pahin paikka lienee Kaivokadun ja Manskun risteys. Manskulta Kaivokadulle kääntyvä ratikkakuski saa usein varoa päin punaisia porhaltavia. Itse olen töissä pari kertaa ollut tosi-lähellä-tilanteessa vaunun kanssa.
Jos fillaristit eivät osaa noudattaa liikennevaloja, kannattaa jäädä kotiin!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Adrenaliini
28.4.2004 11:51
Mulle pyörailyn on tylsästä arjesta karkausta eli extreme kaupunki pyöräily jossa autot, bussit ja muu liikenne ovat liikkuva slalom rata. Se on kilpa-ajoa pyörailiöitten ja autojen kanssa.
Mikä sen parempaa kun ohitat kiihdyttävän auton alamäessä ja veressä virtaa adrenaliinia sitä fiilistä ei voita mikään!
Adrenaliini on parasta huumetta se saa minut hyvälle tuulelle, nauttimaan elämästä täysin siemauksin ruoka maistuu paremmalta punainen on entistä punaisempi ja maailma on täynnä väriä ja minä entistä onnellisempi.
Tiedän että tästä tulee kritiikkiä että jos kuolet tolla tahdilla en sitten ainakin olen elänyt ja kuolen hymyhuulillani.
Koko maailma on meikäläisen ajorata ja leikkikenttä ajelen huvikseni alas rappusista, käytän kantoja ja hiekka kasoja hyppyreinä.
Välillä tulee läheltä piti tilanteita varsinkin bussien ja vanhusten kanssa, mutta mitäs noista kunhan ei kolahda.
Suomen liikenteestä mulla ei ole tieto mutta tällästä on meikän elämän meno Skotlanissa.
PS. "I want ride my bicycle I want to ride My bike..."
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Windypistefi
30.4.2004 15:13
Voih.. Eikö me nyt jo viimeistään voitaisi ottaa mallia Keski-Euroopan pyöräilykulttuurista! Esim. Hollanti on aivan loistava pyöräilymaa selkeine pyöräteineen niin maalla kuin kaupungissa. Lisäksi pyöräilijöilla on pakko olla toimivat etu-ja takavalot ja sitä vielä valvotaankin nimim. 14€ sakot saanut.
Autoilijan kunnioitus pyöräilijää kohtaan on myös aivan toista luokkaa koska törmäyksen katsotaan "_aina_" olevan autoilijan syytä ja seurauksena voi olla ajokortin menetys.
Vastaa kommenttiinKyllä paljon mieluummin pyöräilen Amsterdamissa kuin Helsingissä!!
Vastaa kommenttiin
petteri22
3.5.2004 06:37
helsingissähän on todella hyvät pyörätiet. käykää pyöräilemässä vaikka tukholmassa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
batterytiger
4.5.2004 10:23
monesti olen joutunut odottamaan autoa, tai melkein jäänyt auton alle aamulla koulu matkalla.
Vastaa kommenttiinkääntyessäni oikealle vihreen palaessa minulle, autoja on tullut vain kokoajan vasemmalta katsottuani. yhdesti jouduin odottamaan 3 autoa ennekuin pääsin yli, silloin valot olivat jo vaihtuneet punaisiksi. olisiko pitänyt rohkeesti pökätä auton eteen? sen verran näkyvä, esteetön paikka anttilan kulma on että olisi autoilijoitten pitänyt huomata minut kun odotan?
t. typy oulusta.
ps. oulussa on hyvä pyöräily ja rullaluistelu reitit, varsinkin torinrannan ja nallikarin väli.
Vastaa kommenttiin
Celsius2002
4.5.2004 12:21
Autoilijan näkökulmasta on pakko huomauttaa seuraavista asioista:
1.Ainakin Turussa pyöräilijät käyttävät todella paljon autotietä, vaikka pyörätie olisikin vieressä. Sen lisäksi he puikkelehtivat autojen seassa välittämättä lainkaa omasta turvallisuudestaan..
2.Liikennevaloissa pyöräilijät menevät törkeästi punaisia päin kun "muuttuvat" jalankulkijoiksi ja monesti pyöräilijät unohtavat että pyörä pitää taluttaa suojatien yli, mikäli siinä ei ole erillistä jatketta pyörätielle
Eli mielestäni pyörälijöille pitäisi tehdä selkeät lait ja pakoitteet!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
eZ1
5.5.2004 14:30
[LAINAUS]Platin kirjoitti 23.04.2004 klo 13:02:
Keskustan pyöräily on oikeasti jännittävää. Hieman ripeämmällä tahdilla ehjänä selviää tehokkailla jarruilla ja pöllön päällä. Autot ovat pahimpia yllättäessään takaa. No onneksi erottaa ja osaa varoa. Yleensä saa pyörän pysähtymään ajoissa (...ne tehokkaat jarrut). Autojen liikesuunta on myös hyvin ennakoitavissa (eteen tai taakse).
Jalankulkijat ovat pahempia. No voi hypätä alle missä vain. Tyyppiesimerkkejä Bulevardi ja Mannerheimintie välillä Forum-Erottaja. Erityishuomiota vaatii Vanhan kaikki suojatiet, missä kansa seisoo pyörätiellä odottamassa valojen vaihtumista.[/LAINAUS]
Justiin näin!
Itse tykkään myös puikkelehtia liikenteessä ja käytän aina mieluiten autoilijoiden kaistoja. Olen pitänyt "sääntönä"; älä edes odota että joku noista väistää. Siksi Koetan ehtiä ensin itse alta pois. Autojen liikkeet kun tosiaan ovat yllättävän helppoja ennakoida. Ongelmia joskus tuottaa autoilijat jotka eivät muista että nykyliikenteessä on AINA käytettävä ajovaloja. Valoton auto voi nopealla vilkaisulla vaikuttaa pysäköidyltä.
Hyvää ja turvallista kesää!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Fizu
5.5.2004 17:44
Vanhentunutta tietoa, Celsius.
Vastaa kommenttiinNykyisin kaikki suojatiet jotka ovat pyörätien tai kevyen liikenteen väylän jatkeena rinnastetaan yhdistettyyn suojatiehen. Eli niiden yli saa ajaa.
Vastaa kommenttiin
ElliEtana
23.5.2004 13:58
[LAINAUS]Sporakuski kirjoitti 27.04.2004 klo 17:52:
Jos fillaristit eivät osaa noudattaa liikennevaloja, kannattaa jäädä kotiin![/LAINAUS]
Eiköhän se ole niin että useemmin se kävelijä niitä punasia päin menee, ku pyöräilijä. Ajan joka(arki)päivä pyörällä 2*50min ja kaksi kertaa olen elämässäni punasia valoja uhmaavan pyöräilijän nähny...
Mut just noita pyörätiellä käveleviä löytyy...
P.s tietääkö joku mikä on ideana että 2 lastenvaunuja työntävää kävelee pyörätiellä vierekkäin ja sitten kun niille soittaa kelloa että saisi tilaa, niin kuuluu vaan "V...u, on näissäkin pyörät". Huh huh, teki mieli ajaa täysillä päin, mutta ajattlin kuitenkin niitä lapsia:)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin