Miten valtameriristeilijä eroaa meille tutuista ruotsinlaivoista?

Tutustuimme Helsingissä vierailleeseen Costa Pacifica -risteilylaivaan.

Valtameriristeilijä Costa Pacifica pysähtyi viime viikolla Helsingissä, ja toimittajia kutsuttiin tutustumaan laivaan.

Laivan pysähtymisessä Helsingissä ei ole itsessään mitään erikoista. Vielä syksylläkin pääkaupungin satamissa saattaa pysähtyä viikossa jopa tusinan verran laivoja. Kesällä liikenne on luonnollisesti vilkkaampaa.

Mutta Costa Pacifica on kieltämättä melkoinen ilmestys. Viisi ravintolaa, 13 baaria, kuntosali, 6000 neliömetrin kylpylä, neljä uima-allasta, joista kahdesta saa katon auki kauniilla säällä, viisi poreallasta, teatteri, elokuvateatteri ja jopa oma lehti, joka ilmestyy joka päivä. Laivalla on myös oma sairaala, jossa voidaan tarvittaessa tehdä myös kirurgisia toimenpiteitä.

Costa Pacifica on rakennettu Italiassa, mutta uusista laivoista, joita yritys on tilannut, kaksi tehdään Turussa. Alalla käydään mieletöntä kilpailua siitä, kuka tekee isoimman laivan. Yrityksen laivaston suurin alus vetää 4200 henkeä, mutta tilauksessa on jättialus, jolla voi matkustaa jopa 6600 vierasta.

“Eräällä toisella yrityksellä on kuulemani mukaan rakenteilla 6700 matkustajan laiva”, sanoo Giancarlo Tedesco, Costa-risteilyjen Skandinavian myyntipäällikkö.

Muttei Costa Pacificakaan pieneksi jää. Siinä on 17 kantta ja 1504 hyttiä. Laivaan mahtuu 3780 matkustajaa.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Viking Linen uudehkolla Viking Grace -laivalla on 880 hyttiä, ja matkustajamäärä on noin 2800 matkustajaa. Tallink Siljan Silja Serenadella on 980 hyttiä, joissa matkustaa 2852 henkilöä. Molemmissa laivoissa on 13 kantta.

Risteilymatkustuksen suosio on kasvanut valtavasti viime vuosina. Kiinnostusta on, sillä laivalla seilaaminen on helppoa: samalla matkalla pääsee moneen eri maahan, ja laivasta löytyvät kaikki modernit mukavuudet. Isolla laivalla riittää tekemistä kaiken ikäisille. Etenkin kolmekymppiset naiset ovat kasvava markkinaryhmä, mutta silti risteilyturismi mielletään lähinnä vanhemman väestön puuhaksi.

Seikkailuista kiinnostunutta nuorisoa ei laivamatkustus juuri innosta. Moni nimittäin ajattelee, että matkan kaikki aika on sidottu alukselle, vaikka todellisuudessa sillä matkustetaan öisin. Päivät ollaan satamissa. Silloin voi tehdä, mitä huvittaa.

“Risteilyalus on kuin hotelli, joka matkustaa mukanasi”, sanoo Tedesco.

“Päivällä voi mennä tutkimaan kaupunkia, tavata paikallisia ihmisiä, syödä kaupungin parhaissa ravintoloissa ja niin edelleen. Mutta laivalla pitää olla takaisin ajoissa – se ei odota matkustajia.”

Jos lähdöstä myöhästyy, henkilökunta pakkaa hytistä tavarat ja jättää ne satamaan. Niin ei käy kovin monelle, mutta joskus sellaistakin sattuu – lähes jokaisella matkalla.

“Vieraassa kaupungissa liikkuminen voi hitaampaa kuin moni odottaa”, Tedesco sanoo ja iskee silmää.

Risteilylle voi lähteä kolmeksi yöksi tai pariksi viikoksi. Costa Pacifica pysähtyi Helsingissä viime viikolla 11 päivän Baltian-risteilyllään. Sellainen lähtee Saksan Kielistä, pysähtyy Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Helsingissä, Pietarissa ja Tallinnassa kunnes palaa takaisin Kieliin.

Laivamatkalle voi valita, haluaako täysihoidon juomineen ja kylpylöineen vai puolihoidon, jossa on enemmän valinnanvaraa. Riippuen tarjoiluista, risteilyn kestosta ja tietenkin kohteista matkat maksavat halvimmillaan muutaman satasen, kalleimmillaan muutamia tuhansia. Jos nyt varaisi matkan seitsemän päivän Karibian-risteilylle ensi maaliskuulle, maksaisi se halvimmillaan 529 euroa.

Mutta ensin pitäisi tietysti päästä sinne Karibialle.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi