Pienpaahtimokahvi nostaa Suomessa päätään – ja Slurp toimittaa sen postiluukusta

Suomalaisen kahvipalvelu Slurpin pienet paketit kuljettavat postin kautta tuoretta kahvia kuluttajalle.

Slurpin kolme perustajaa Rafael Linnankoski (vas.), Manuel Linnankoski ja Tero Rehula.
Slurpin kolme perustajaa Rafael Linnankoski (vas.), Manuel Linnankoski ja Tero Rehula.

Suomalaiset kaatavat kurkustaan 160 litraa eli lähes kymmenen kiloa paahdettua kahvia henkeä kohden vuodessa ja pidämme tällä saavutuksella edelleen maailmanlistan kärkipaikkaa.

Suomessa suositaan vaaleaa paahtoa ja vaikka massojen kupeissa lilluu usein epämääräistä kuraa, on täälläkin herätty pikku hiljaa laatukahvien aikakauteen.

Suomeen tuodaan paahdettua kahvia vuodessa 54 miljoonaa kiloa, tästä 46 miljoonaa kiloa on kotimaisten paahtimoiden kaupoille toimittamaa. Suurina kahvin ystävinä meidän pitäisi osata myös viedä kahvia ja vienti onkin viime vuosina herännyt eloon. Viime vuonna vietiin jo 4,5 miljoonaa kiloa, lähinnä Baltiaan ja Venäjälle.

Yksi suomalaisen kahvin vientiä pohtivista kiinnostavista tahoista on kahvipalvelu Slurp, joka toimittaa asiakkailleen 17 suomalaisen pienkahvipaahtimon kahveja. Palvelu haluaa tehdä kahvinostamisen mahdollisimman helpoksi, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa kotiovelle toimitettuja pakkauksia vastapaahdettua laatukahvia. Slurpin kahvit toimitetaan ohuissa pakkauksissa, jotka mahtuvat postiluukusta.

Kahviskenen kehitys vastaa hyvin sitä, mitä myös oluen saralla on tapahtunut. Isojen tuottajien rinnalle on syntynyt liuta pienpaahtimoita ja kuluttajat ovat oppivat hiljalleen arvostamaan laatua ja monipuolisuutta tarjonnassa.

Suomalaisten pienkahvipaahtimoiden määrä on moninkertaistunut muutamassa vuodessa. Tällä hetkellä Suomessa on jo lähes 30 pienpaahtimoa pienimpien ollessa vain yhden henkilön ja paahtokoneen liitto. Pienpaahtimoita yhdistää se, että kahvi paahdetaan tarkasti käsityönä ja raaka-aineeksi kelpaavat ainoastaan erittäin korkealaatuiset ja usein yksittäiselle tilalle asti jäljitettävät kahvipavut.

“Läpinäkyvyys on tae kestävästä tuotannosta, mutta suurin pienpaahtimokahvin erottuvuustekijä piilee kahvin maussa. Kahvit ovat makumaailmaltaan jopa monipuolisempia kuin viinit”, kertoo Slurpin perustajajäsen Tero Rehula.

Tällä hetkellä Slurp toimittaa kahvia noin 500 kuukausitilaajalle sekä yli 50 toimistoon 17 pienpaahtimolta, jotka sijaitsevat ympäri Suomea, muun muassa Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Kustavin saaristossa ja Rovaniemellä.

Tilausperiaatteella toimiva palvelu on vasta alussa, eikä ulkomaisia tilaajia ole paljoa, mutta potentiaalia riittää. Palvelu haluaa ratsastaa orastavalla kahvibuumilla maailmanmaineeseen, mutta ensin täytyy keskittyä opettamaan ihmiset arvostamaan kahvin laatutekijöitä ja kestävää tuotantoa.

Slurpin asiantuntijat valitsevat tilaajille heidän mieltymystensä mukaisia kahveja joka toinen tai neljäs viikko.

“Kahvi on tuoretuote, minkä vuoksi sen aromit eivät säily pitkään hyvinä kaupan hyllyllä. Meidän asiakkaamme saavat kahvit niin tuoreina kuin mahdollista, sillä ne postitetaan suoraan paahtimoilta. Jokaisesta kahvista on saatavilla myös laajat alkuperätiedot, mikä lisää elämyksellisyyttä”, Rehula kertoo.

Tulevina vuosina Slurpin on tarkoitus ottaa mukaan myös ulkomaalaisia paahtimoita.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi