Skientologian salaisuudet

Cityn Kim Finn soluttautui tiedotusvälineiltä kiellettyyn uskontoon.

Skientologia on esillä juuri nyt näkyvämmin kuin koskaan. Saksassa suunnitellaan sen kieltämistä, Los Angelesissa avattiin Hollywood-tähtien avustuksella uskonnon isän L. Ron Hubbardin nimeä kantava katu ja Suomessa on aiheesta kohistu alkuvuosi. Miksi uskonnoista juuri skientologia on silmätikkuna? Kuinka skientologit toimivat? Mihin he pyrkivät? Vastustajat eivät tiedä ja kannattajat eivät vaitiololupauksiensa vuoksi voi puhua. Cityn Kim Finn soluttautui tiedotusvälineiltä kiellettyyn uskontoon.

Ensimmäinen visiitti skientologien Kaisaniemessä, Vuorikadulla sijaitsevaan majapaikkaan tuottaa vesiperän. Tiedän, etteivät toimittajat ole Dianetiikka-keskuksen nimeä kantavaan toimitilaan tervetulleita ja päätän esittää uteliasta idioottia. Sönkkään ovella haluani tutustua E-mittariin, eikä oven avannut mies päästä minua edes sisään. Hän toteaa tylysti, että mittari on skientologiapappien käyttämä apuväline, eikä tarkoitettu turhanpäiväiseen leikkimiseen. Ennen oven sulkemista hän toivottaa minut kuitenkin tervetulleeksi joskus myöhemmin ilmaiseen persoonallisuustestiin.

Odotan muutaman tunnin ja teen uuden hyökkäyksen. Tällä kertaa pääsen sisälle asti ja minut ohjataan muitta mutkitta tekemään persoonallisuustestiä.

Oxfordin kyvykkyystesti -nimeä kannattavassa persoonallisuustestissä esitetään kysymyksiä testattavan pakkoliikkeistä, velkasitoumuksista ja suhtautumisesta sosiaaliturvaan. Mukana on myös kysymyksiä kuten "Saatko juhlissa aikaan säpinää?" tai "Moititko usein juuri näkemääsi elokuvaa?"

Täytän kaavakkeen ja jään odottamaan tuloksia. Äkkiä huoneeseen työntyy pitkä mies, joka alkaa selittää kiivaasti, kuinka minun kannattaisi hankkiutua eroon kaikista antisosiaalisista ihmisistä. Nämä ns. änkyrät aiheuttavat ihmisille fyysisiä vaivoja ja ainut keino päästä oireista eroon on katkaista kaikki suhteet kyseisiin yksilöihin. Autokin toimii paremmin, kun elämistä ei varjosta tähän kahden prosentin vähemmistöön kuuluvia henkilöitä. Nyökyttelen vaivaantuneesti.

Testituloksia purkaa pyylevä nainen, joka kertoo, että kaavioon piirtyneen käyrän mukaan olen vakaa, aktiivinen ja tarmokas, mutta hieman masentunut, vähän epävarma ja aivan katastrofaalisen kriittinen.

Kysyn, mitä minun pitäisi hataralle psyykelleni tehdä ja yritän saada naista kauppaamaan minulle seinällä mainostettuja kursseja. Hän antaakin minulle yhden esitteen, mutta ohjaa minut saman tien uusista asiakkaista vastaavan henkilön Askon (nimi muutettu) juttusille.

Asko kertoo, että kommunikaatiokurssi auttoi häntä ottamaan paremmin kontaktia ympäristöönsä. Askon intensiivinen silmätuijotus onkin miltei vaivaannuttavuuteen asti pistävää. Tiedustelen, mistä koko skientologiassa oikein on kysymys.

Asko ottaa esille paperia ja kynän ja alkaa piirroksilla havainnollistaen selittää, että ihminen ei oikeastaan ole ruumis, kuten monet kuvittelevat, vaan sielu eli thetan. Mukanaan thetan kuljettaa mieltä, johon on tallentunut kaikki, mitä ihmiselle on tapahtunut. Kun ihminen kuolee, etsii thetan uuden kehon ja vie mukanaan myös muistot edellisestä elämästään. Ne voi kaivaa tietyillä tekniikoilla esiin.

Vaihdan puheenaihetta jälleen E-mittariin ja kysyn, mikä on sen merkitys uskonnon harjoittamisessa. Asko selittää, että mielikuvilla on massa, ja mittari on kykenevä mittaamaan niitä. Sitä käytetään apuvälineenä auditoinnissa, jossa kartoitetaan lähinnä reaktiiviseen mieleen (perinteisemmin sanottuna alitajuntaan) jääneitä mörköjä. Kyseessä on psykoanalyysiä etäisesti muistuttava hoitomuoto, jolla Askon mukaan päästään kuitenkin huikeampiin tuloksiin.

Äkkiä aiemmin päivällä oven avannut mies kertoo voivansa nyt esitellä E-mittarin. Minut viedään sokkeloisen huoneiston perällä olevaan pieneen komeroon, jossa saan käsiini kaksi limutölkkiä muistuttavaa alumiinipötikkää. Mies napsauttaa härvelin päälle ja kertoo opiskelleensa sen käyttöä kahdeksan kuukautta Yhdysvalloissa.

Aluksi keskustelemme aamiaisesta, eikä mittarin neula juuri liiku. Äkkiä mies nojautuu eteenpäin ja kysyy rauhallisella äänellä, haluaisinko kertoa jotain. Mielessä käväisee fakta, että olen koko paikassa vain soluttautujana ja mittarin neula pamahtaa kaakkoon. Mies kysyy salamannopeasti, mitä ajattelin, ja tajuan joutuneeni jonkinlaiseen valheenpaljastuslaitteeseen. Nopeasti keksin kömpelön ja epäuskottavan tarinan perheriidasta, mutta hän nielee selityksen kakistelematta.

Kun palaan Askon luo, tämä alkaa suositella minulle sopivaa kirjallisuutta. Kerron, ettei minulla ole rahaa mukanani, mutta lupaan tulla seuraavana päivänä uudelleen. Asko mainitsee, että luottokorttikin kyllä kelpaa.

Salaliittoteoria

Seuraavalla kerralla Asko kyselee, olenko kertonut ystävilleni käynnistäni skientologien mekassa. Vastaan myöntävästi ja kerron tiedon aiheuttaneen hämmennystä. Asko ei ihmettele ja kertoo monien pitävän kirkkoa milloin huumeita välittävänä organisaationa, milloin seksihurjasteluun yllyttävänä laitoksena. Erityisen huonossa maineessa organisaatio on raha-asioissa, pääasiassa 80-luvulla ruotsalaisten skientologien organisoiman ristiintakaussähellyksen ansiosta. Askon oma äitikin joskus kauhistelee, että millaisia rahastajia ne skientologit ovat, ja silloin häntä pitää aina muistuttaa, että Asko itse kuuluu kymmenen pahimman joukkoon.

Asko kaivaa yhdistyksen hinnaston esiin. Kurssien hinnat vaihtelevat alle 500 mk maksavista alkeiskursseista yli 5000 mk maksavaan saunotukseen. Auditointi on kaikkein kalleinta. 12,5 tuntia mittariaudiointia maksaa 13250 markkaa. Arvelen, että työntekijät saavat noilla hinnoilla melkoista palkkaa. Asko kieltää moisen ja kertoo itse saavansa vain pari tuhatta markkaa vuodessa taskurahaa. Henkilöstö saa pääasiassa palkkansa ilmaisen kurssituksen muodossa.

Kun utelen vuosittaista liikevaihtoa Asko kääntyy jo puolustuskannalle ja pitkän kiertelyn ja kaartelun jälkeen tulee arvioineeksi sen noin miljoonan markan suuruiseksi. Summa ei tunnu järin valtaisalta ja ihmettelen, mistä kirkon huono julkisuuskuva mahtaa johtua.

Hetken mietittyään Asko alkaa kertoa salaliittoteoriasta. Sen mukaan Hubbard oli tiedustelupalveluyhteyksiensä avulla selvittänyt, että lähes koko maailman kultavaranto on todellisuudessa noin kymmenen ihmisen hallussa ja nämä ovat tehneet 60-luvulla kavalan suunnitelman. Ensimmäisenä tavoitteena oli velkauttaa kaikki sivistyneet länsivaltiot, jotta lainanantajina toimiva herraskerho pääsisi kontrolloimaan ainakin välillisesti valtioiden hallintoa. Toisena tavoitteena oli levittää otolliselta bisnekseltä vaikuttanut psykologia kaikille elämän alueille ja tienata sillä huikeita summia. Tänä päivänä vaikuttaa siltä, että molemmat suunnitelmat ovat toteutuneet; valtiot ovat velkaantuneet ja psykologia rehottaa kaikkialla ala-asteista kirkkoihin.

Koska mielisairauksien aiheuttajana pitämänsä psykiatrian kiivaana kritisoijana tunnettu Hubbard oli suunnitelmista jälkimmäisen pahin vastustaja, alkoi maailman rikkaimpien miesten kerho kovan ajojahdin tämän vaientamiseksi. Aseena on käytetty lähinnä tiedotusvälineitä, jotka ovat helposti hallittavissa valtioiden yleisen hallinnon kautta.

Askolla on omia teorioitaan, keitä nämä maailman rikkaimmat miehet ovat, ja esimerkiksi kun hän oli yrittänyt kysellä, mistä Suomi on ottanut velkansa, hänelle oli todettu, että rahan alkuperäinen lähde on valtiosalaisuus. Nyökyttelen ja kysyn, joko voisin katsoa minulle luvatun esittelyvideon.

Minut viedään pieneen koppiin ja ohjelmassa on Hubbardin viimeinen kuvattu haastattelu vuodelta 1966. Kömpelösti toteutetussa videossa Hubbard kertoo samoja asioita kuin Asko edellisenä päivänä ja vakuuttaa vinosti kameralle hymyillen, että skientologia nostaa ihmisen älykkyysosamäärää ja että nyt on vihdoin pitäviä todisteita kuolemanjälkeisen elämän olemassaolosta. Todellista jännitystä syntyy vasta, kun teatraalinen dianetiikkaguru ei malta pysyä työpöytänsä takana vaan lähtee ilmeisen varoittamatta nojailemaan parin metrin päähän takan reunustalle. Mikrofonin johtoa ei oltu nimittäin suunniteltu moiseen stunttiin ja katsoja saa aidosti jännittää, lentääkö Hubbard vaarallisesti kiristyvään johtoon kompastellessaan turvalleen.

Niin ei tapahdu ja marssin takaisin Askon huostaan hieman pettyneenä. Asko kauppaa minulle skientologiaa ja dianetiikkaa käsittelevät kirjat ja vielä 28 markkaa maksavan ohuen lehtisen, jossa käsitellään tunnesävyasteikkoa. Se on mielenkiintoinen, koska esimerkiksi Tom Cruise käyttää asteikkoa apunaan näyttelijäntyössään. Asko esittelee myös kirjaa Have you Lived this Life Before?, jossa kuvataan eri ihmisten muistoja edellisistä elämistään. Auditoinnin avulla esiin nousseista muisteloista, jotkut ovat historiallisia sotilaita ja villeimmissä kuvauksissa jotkut muistavat eläneensä edellisen kerran aivan toisessa sivilisaatiossa.

Kuuden kuukauden jäsenyys

Ahmin skientologiakirjan yhdessä yössä ja rynnistän takaisin Dianetiikka-keskukseen. Tivaan Askolta kirjan omituisuuksia. Kuinka pitäisi suhtautua kirjan esittelemään rotuoppiin, jonka mukaan eriväriset ihmiset ovat perusluonteeltaan erilaisia (esim. keltainen ja ruskea rotu eivät ole yhtä edistyviä kuin valkoinen), tai siihen, että thetan syntyy uudestaan yleensä aina samanrotuiseen kehoon. Asko ei pidä teoriaa yhtä tavattomana kuin minä ja toteaa, ettei ihonväri ole ainakaan este skientologiksi ryhtymiselle.

Yllättäen Asko kysyy, olisinko halukas liittymään henkilöstöön. Epäröin, mutta totean, että minusta saattaisi olla apua markkinoinnin suunnitelussa. Asko ilahtuu, sillä se onkin ollut yhdistyksessä retuperällä. Esimerkiksi Dianetiikka-kirjan mainoskampanjat ovat tähän mennessä tuottaneet 50 markkaa tappiota per myyty kirja.

Kun en seuraavana päivänä ilmaannu paikalle, Asko soittaa ja kysyy missä luuraan. Kerron ahmivani Dianetiikka-kirjaa, mutta lupaan saapua jälleen pikapuoliin, koska tarjolla olisi jälleen mielenkiintoisia videoita. Kahlattuani raskassoutuisen kirjan pintapuolisesti läpi nelistän Dianetiikka-keskukseen ja kerron haluavani liittyä kirkon jäseneksi. Jo viikko on kulunut ensimmäisestä visiitistä ja arvelen, että moisen askeleen ottaminen on tässä vaiheessa jo uskottavaa. Asiasta innostunut Asko yrittää kaupata minulle 2000 dollaria maksavaa elinikäistä jäsenyyttä, mutta näytän hänelle kirjoihin pienellä painettua pränttiä, jossa luvataan uusille tulokkaille ilmainen puolen vuoden jäsenyys.

Täyttäessäni jäsenhakemusta Asko hehkuttaa, kuinka Saksassa skientologeja kohdellaan kaltoin. Uskonnon kriminalisointia valmistellaan väitettyjen mafiayhteyksien takia, ja joidenkin passeihin on jopa merkitty näiden kuuluminen kirkkoon. Asko selvittää, että kohtelu muistuttaa tapaa, jolla juutalaisia alettiin syrjiä Saksassa enen toista maailmansotaa.

Miljardin vuoden työsopimus

Kun seuraavan kerran marssin Dianetiikka-keskukseen, ilmoitan harkitsevani vakavasti osallistumista jollekin kurssille.

Tajuan lausuneeni taikasanat ja mukavan jutustelun sävy muuttuu heti. Nyt Asko alkaa päämäärätietoisesti kaupata kurssivaihtoehtoja. Valikoima tuntuu loputtomalta. Kommunikaatiokursseilla on mm. harjoitus, jossa kurssilaiset vain tuijottavat toisiaan tuntitolkulla. Ja ihmeellisiä asioita alkaa tapahtua. Yhdellä kurssilla opetetaan selviämään elämän ylä- ja alamäistä ja toisella hallitsemaan erilaisia kiputiloja. Asko kertoo kerran mananneensa vaimonsa hammassäryn asunnon seiniin ja parantaneensa vauvaikäisen lapsensa kuumetta vastaavilla hoidoilla. Ja jos jollakulla ei tunnu olevan varaa moisiin kurssituksiin, hänet ohjataan kurssille, jossa opetetaan tuottamaan ja ymmärtämään rahaa ja suuntaamaan oikein sen käyttöä.

Vaikka olen kiinnostunut suhteellisen edullisesta Henkilökohtaisen onnellisuuden kurssista, Asko kauppaa minulle tuhdimpaa auditointikurssia. Lupaan harkita asiaa, mutta Asko haluaisi myydä minulle kurssin välittömästi. Totean, ettei minulla ole mukanani tarpeeksi rahaa, maksaahan kurssi kuitenkin 2000 mk, mutta Asko muistuttaa, että pankkikorttikin kyllä käy. Kaupanteko jää kuitenkin myöhempään ajankohtaan.

Minut viedään jälleen katsomaan videota. Se on Hubbardin itsensä ohjaama orientaatioelokuva, mutta vaikka hän on kuollut yli 10 vuotta sitten, julkaistiin se vasta viime vuonna tämän syntymäpäivien yhteydessä. Ennen elokuvan alkua videolla pitää juhlapuhetta Meriorganisaatioon kuuluva mies.

Asko kertoo, että Meriorganisaatio valvoo Hubbardin opetuksen oikeaoppista toteuttamista ja syöksyy paikalle selvittämään ongelmatilanteet. Organisaatio toimii laivoilla, koska niille eivät voi poliisi tai tiedustelupalvelut tehdä yllätysiskuja.

Erikoinen yksityiskohta on, että Meriorganisaatioon työhön menevät tekevät aina miljardin vuoden työsopimuksen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että aina kuollessaan ihminen saa 18 vuotta vapaata ja hänen on palattava seuraavassa elämässään jatkamaan työtä. Tällaisia tapauksia on jo useita ja Askokin on tavannut muutaman. Uudelleensyntyneen työntekijän ilmaantuessa paikalle kaivetaan esille hänen edellisen elämänsä auditointipaperit ja prosessointia jatketaan siitä, mihin on edellisellä kerralla jääty. Yritän esittää vaikuttunutta, mutta mietin samaan aikaan, mahtaakohan Asko itse ollenkaan tajuta, miltä hänen juttunsa maallikon korvaan kuulostavat.

Itse filmi on tv-shop-henkistä hehkutusta, jossa mm. Kirstey Alley ja John Travolta kertovat upeista kokemuksistaan skientologian parissa.

Elokuvan jälkeen kysyn, voinko ottaa henkilöhakemuskaavakkeen kotiin täytettäväksi. Saan vastaukseksi tylyn ein ja minua kehotetaan täyttämään kaavake paikan päällä. Monisivuisessa lomakkeessa kysellään kiusallisen yksityiskohtaisesti tietoja mm. vanhemmistani ja käsketään listaamaan jopa kaikki koskaan nauttimani lääkeaineet. Lopussa täytyy vakuutella, ettei ole huumediileri, etsintäkuulutettu tai jonkin tiedustelupalvelun agentti, ettei aio millään tavoin häiritä organisaation toimintaa ja ettei ole hankkimassa siellä uutisaineistoa.

Samaan aikaan, kun kahlaan raskasta lomakenippua läpi, tuskailee parin metrin päässä vanhempi nainen kuittipinon kanssa. Rahaa on paljon enemmän kuin kuitteja. Pöytänsä takaa jotain tuhertanut Raimo (nimi muutettu) ryntää heti hätiin ja kuittivaje pienenee heti 500 markkaan. Raimo toteaa noin pienen heiton tasoittuvan muutamassa päivässä.

Pääsen kaavakkeen viimeiselle sivulle ja ehdin silmäillä sitä vain hetken, kun paperinippu tempaistaan kädestäni. Viimeisellä sivulla vastaan tuli nimittäin E-mittarilla suoritettava testinosa. Onnekseni saan kuulla, ettei hakemukseni viimeistä osaa tehtäisi samana iltana vaan sitten, kun paikalla on asianmukaista henkilökuntaa.

Arkistointia

Saavun ensimmäisenä kurssipäivänä paikalle myöhässä. Kurssihuoneessa istuu pari ihmistä ja kurssinvalvoja opastaa minut opiskelun alkuun. Tapaan kurssiparini, Herra J:n, joka on kauhukseni Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva keski-ikäinen maalaismies, joka on halukas jatkuvasti kailottamaan henkilökohtaisista ongelmistaan.

Opiskelu on helppoa ja alkaa edistyä hyvää vauhtia. Kun saan ensimmäisen kirjallisen tehtävän valmiiksi, kurssinvalvoja repäisee sivun irti ja arkistoi sen. Syynkin oivallan. Suurimmassa osassa tehtävistä pyydetään nimittäin kertomaan esimerkkejä omasta elämästä tai lähipiiristään, ja skientologien tapanahan on kerätä melkoinen määrä tietoa asiakkaistaan. Esimerkiksi kaikki auditointi-istunnoista kertyvät muistiinpanot kerätään talteen.

Kurssi etenee parin kerran jälkeen käytännön tasolle ja aluksi pääsen auditoimaan nallekarhua. Kurssinvalvoja esittää nallen vuorosanat ja minä paikallistan nopeasti engrammit. Koska parini on opiskelussa jo kilometrin jäljessä, ihmisauditointia siirretään tuonnemmaksi. Sen sijaan joudun kuuntelemaan c-kasetilta L. Ron Hubbardin luentoja, vaikka etukäteen luvattiin, etteivät luennot kuulu opetussuunnitelmaan.

Kun pistän luurit korvilleni alkaa huoneessa yllättäen hurja sättiminen. Yksi oppilaista ja kurssinvalvoja rähisevät keskenään ja käännän volyymia alas kuullakseni, mistä on kysymys. Meneillään on PTS/SP (Potential Trouble Source/Supressive Person) -kurssi, jolla opetetaan käsittelemään hankalia ihmisiä. Eli pääasiassa skientologian vastustajia. Harjoituksessa kurssinvalvoja esittää vastenmielistä työkaveria, joka alkaa kovin sanankääntein arvostella oppilasta tämän yhteyksistä skientologiaan. Menetelmä tilanteen ratkaisemiseksi on yksinkertainen: ensin vakuutellaan, että lehdissä uskonnosta julkaistut kriittiset artikkelit ovat rikollisten kirjoittamia valheita ja sitten aletaan tivata, onko keskustelukumppanilla itsellään takataskussa selvittämättömiä pahoja tekoja. Harjoitus päättyy aina onnellisesti, ja kurssinvalvojan hahmo tunnustaa toinen toistaan raskauttavampia rikoksia.

Kesken kaiken yksi opiskelijoista saa kurssinsa loppuun, ja koko paikalla oleva henkilökunta hälytetään paikalle. Huonosti suomea puhuva nuorehko mies pistetään lukemaan ääneen kurssin lopussa kirjoitettava menestyskertomus ja hänelle ablodeerataan useita kertoja. Yllättävästä huomionosoituksesta häkeltyvä mies vaikuttaa lähinnä helpottuneelta kurssin loputtua eikä vaikuta erityisen halukkaalta jatkamaan opintojaan. Heti seremonioiden jälkeen hänet roudataan kuitenkin viereiseen huoneeseen neuvottelemaan seuraavasta opiskelurupeamasta, ja hän palaa 10 minuutin päästä huoneeseen uusi kurssikirja kainalossaan.

Paria päivää myöhemmin kurssitettavaksi ilmestyy uusi kasvo. Vanhempi mies alkaa kesken opiskelun selittämään kurssinvalvojalle, että sai organisaatiolta kirjeen, jossa häntä painostettiin jälleen opiskelemaan. Kurssinvalvoja menee hämilleen, ja arvelee, että kyllähän se kirje oli varmasti kirjoitettu aivan positiiviseen sävyyn. Mies ei kommentoi, mutta toteaa, että kai se opiskelu on pitkällä juoksulla ihan hyväkin juttu.

Auditoinnin alkeita

Olen ehtinyt jo testaamaan auditointia kotiolosuhteissa useaan otteeseen ja vaihtelevalla menestyksellä, joten ensimmäinen auditointi-istunto Herra J:n kanssa ei ole erityisen järisyttävä kokemus. Mies tilittää samaan aikaan analysoiden elämänsä kivuliaita kokemuksia, ja minä yritän auttaa häntä tehtävässään. Engrammeja ei löydy, mutta lopuksi jää aivan hyvä fiilis.

Parini katoaa Keski-Suomeen.

Myös minun täytyy saada auditointia. Ennen istunnon alkua tunnelma on jännittynyt. En osaa arvioida, miten istunnon aikana mahdollisesti syntyvä kevyt transsitila vaikuttaa. Tilannetta ei helpota se, että paikan henkilökunta näyttää menneen järjiltään. On kuin he yrittäisivät viettää jonkinlaisia ennenaikaisia pikkujouluja koristeineen päivineen.

Itse istunto on sitten miltei helpottava kokemus. Alkukankeuden jälkeen huomaan jopa tekniikan terapeuttisen vaikutuksen. Toistamalla uudestaan ikäviltä tuntuneita kokemuksia ne todella tuntuvat menettävän negatiivista varaustaan. Hetken mielijohteesta teen testin ja kerron tapauksesta, jossa ei alun perin ollut mitään erityisen ahdistavaa, mutta lisäilen siihen kertoessani hirmuisen määrän tuskaa ja angstia. Hämmästyksekseni tapauksen toistelu ja sen varauksen väheneminen tuottaa aivan yhtä vapauttavan tunteen kuin todellisetkin sattumat.

Mustaa propagandaa

Kurssi lähenee loppuaan ja arvelen, että ahdistavimmat kokemukset skientologian parissa ovat jo ohi. Autuaan tietämättömänä marssin kirkon kuukausittain järjestettävään sunnuntaipalvelukseen.

Aluksi kuunnellaan John Travoltan tulkitsema ja Hubbardin säveltämä mainosviisu ja pastori lukee skientologian uskontunnustuksen. Varsinaisen saarnan alkaessa seuraa yllätys, sillä se ei käsittelekään thetanin vaellusta tai muita harmittomia opillisia asioita vaan sisältää lähinnä ohjeita, kuinka mustan propagandan (skientologiaan kriittisesti suhtautuvan informaation) levittäjiä käsitellään.

Aluksi käydään läpi sitä, kuinka kaikki ilkeämielisiä juttuja levittävät toimittajat ovat vastenmielisiä roistoja, joilla on kontoillaan jopa joukkomurhia. Näiden vaientaminen ei siis ole vaikeaa jopa aivan laillisin keinoin. Oleellista on aluksi vain kerätä kaikin mahdollisin keinoin tarpeeksi tietoa mustan propagandan levittäjästä ja tämän jälkeen käyttää sitä hyväksi roiston maineen, ammatillisen uskottavuuden ja elämän pilaamisessa. Sanankäänteet ovat vahvoja; toisinajattelijat tulee nujertaa, tuhota ja vaientaa. Harvalukuinen ja lähinnä henkilökunnasta koostuva kuulijajoukko osoittaa laimeasti innostustaan. Lopuksi luetaan jonkinlainen rukous ja kuunnellaan taas Travoltan ujellusta.

Valheenpaljastusta

Päätän hankkiutua organisaatiosta ulos mahdollisimman nopeasti. Pyydän päästä henkilöstöhakemukseen liittyvään valheenpaljastustestiin pian ja se järjestyy seuraavana iltana.

Minulla on ollut kolmisen viikkoa aikaa harjoitella vastaamista kiusallisiin lehdistöön liittyviin kysymyksiin kylmän viileästi ja astelen kuulusteluhuoneeseen suhteellisen rauhallisena. Kun E-mittari kytketään päälle, minua alkaa kuitenkin hermostuttaa. Kerron sen testiä tekevälle Arjalle (nimi muutettu),ja tämä alkaa saman tien kirjata ylös kaikkia liikkeitäni.

Heti testin alussa kuulen kauhukseni, ettei kyseessä olekaan simppeli kyllä/ei-vastauksiin perustuva kysely, vaan minun täytyy jokaisessa kohdassa ensin selittää, mitä kysymys mielestäni tarkoittaa. Mittarilla on siis huomattavasti enemmän mahdollisuuksia ja aikaa heilahdella luvattomalle alueelle.

Aluksi on varsin harmittomia kysymyksiä ja minulle jää aikaa kehitellä suunnitelma. Lopulta päädyn häirintämalliin. Vatkutan viisaria alkupuolen vaarattomissa perheen ja sukulaisten suhtautumista käsittelevissä kysymyksissä vimmatusti ja arvelen sen pienentävän oikeasti vaikeiden kysymysten kohdalla mahdollisesti tapahtuvien heilahdusten merkitystä. Kun lopulta hankalin, eli uutisaineiston keräämistä käsittelevä kysymys, tulee kohdalle, se meneekin läpi aivan vaivattomasti ja ilman lisäkysymyksiä. Mittari ei ilmeisesti edes hievahtanut.

Olen niin helpottunut, että refleksinomaisesti naurahdan ääneen. Arja reagoi välittömästi ja tivaa, mitä hörötän. Väitän huvittuneeni eräästä kysymyksestä. Arja ostaa selityksen.

Testin jälkeen käyn tekemässä kurssipapereihin viimeiset merkinnät ja keskustelen kurssinvalvojan kanssa. Puhe kääntyy mallikkaasti menneestä auditointikurssista skientologiaan yleensä, ja kurssinvalvoja kertoo, ettei hän enää nykyään uskalla paljon kadulla huudella uskonnollista vakaumusta. Kerran hän oli lentää linja-autosta ulos, kun sattui mainitsemaan kuljettajalle iltatyöstään ja kerran ravintolassa häntä oli pommitettu tyhjillä laseilla päähän hänen möläytettyään asiasta väärässä seurassa. Mutta toki skientologiasta on ollut hyötyäkin. Kouluavustajan työssään hän on voinut käyttää Hubbardin opiskelutekniikoita hyväkseen auttaessaan hitaammin eteneviä lapsia.

Sopimus

Seuraavana iltana saan henkilöstösopimuksen eteeni. Sen ensimmäisellä sivulla täytyy jälleen kerran vakuutella, ettei ole veloissa, etsintäkuulutettu ja ettei omaa minkäänlaisia suhteita lehdistöön tai mihinkään tiedustelujärjestöön menneisyytensä tai edes sukulaistensa kautta.

Itse sopimusosassa allekirjoittaja sitoutuu olemaan nostamatta koskaan minkäänlaista oikeusprosessia Hubbardia, tämän vaimoa tai näiden valtuuttamia henkilöitä vastaan ja sopimuksesta syntyviä kiistojakaan ei saa viedä oikeuden ratkaistavaksi, vaan ne on ratkaistava kirkon sisällä välimiesmenettelyllä. Kaikkien välimiesten on luonnollisesti oltava skientologeja. Allekirjoittaja sitoutuu myös pitämään suunsa kiinni skientologia-järjestöissä saamistaan luottamuksellisiksi luokitelluista tiedoista ja noudattamaan kirkon hallinnollisia, eettisiä ja moraalisia sääntöjä. Etuja sopimus ei juurikaan lupaa, mutta jättää mahdollisuuden mm. viikoittaisen taloudellisen tuen maksamiselle.

Asko kertoo huhupuheita lievemmältä vaikuttavan sopimuksen olevan uunituore, eikä se ole vielä lopullisessa muodossaan. Yhdistyksen lakimies vielä tarkistaa sen ja siihen saattaa tulla muutoksia. Asko vielä korostaa, että tällä kertaa lakimiehen pitäisi ainakin olla pätevä, onhan kyseessä sentään Lakimiesliiton puheenjohtaja.

En suostu suoralta kädeltä luopumaan niinkin suuresta määrästä oikeuksiani ja vaadin saada tietää, mitkä ovat kirkon eettiset toimintaohjeet, joita sopimuksen myötä sitoutuisin noudattamaan. Asko työntää mukaani vihkosen, josta vastausten pitäisi löytyä. Kirjasessa kehotetaan välttämään rikollista toimintaa, irrallisia sukupuolisuhteita ja valehtelemista. Murhaamisen kieltävä luku kiteyttää loppulauseellaan teoksen vakuuttavuuden ja loogisuuden kauniilla tavalla: "Onnen tiehen ei kuulu ystäviesi tai perheesi murhaaminen tai sinun itsesi murhatuksi tuleminen."

Seuraavana iltana lähetän assistentin Dianetiikka-keskukseen tekemään persoonallisuustestiä ja tarkkailemaan tilannetta samaan aikaan, kun soitan ja kerron olevani toimittaja ja yritän saada Arjalta haastattelua. Toimitiloissa syntyy hetkittäinen hämmennyksen tila, Arja pudottaa luurin salamannopeasti pöydälle ja keskustelua jatkava Asko ei pitkään aikaan ole uskoa minun väitettäni. Pitkän vakuuttelun jälkeen Asko sisäistää pettyneenä tilanteen ja pääsemme yhteisymmärrykseen, että pastori Kari Koivisto on se, joka astuu julkisuuden parrasvaloihin. Muilla ei ole siihen oikeastaan edes lupaa.

Puhelun päätyttyä kirkon naiset kauhistelevat ennenkuulumatonta tilannetta, ja Arja sanoo epäilleensä minua toimittajaksi jo aiemminkin. Asko yrittää epätoivoisesti löytää tilanteesta hyviäkin puolia.


Heidi, juniorskientologi

16-vuotiaalla Heidillä on takanaan jo pitkä ura skientologina. Asiasta innostuneet vanhemmat pistivät hänet jo 7-vuotiaana B-vitamiinikuureja ja saunomista sisältävään puhdistusohjelmaan, ja lapsiauditointiinkin hän pääsi jo reilusti alle 10-vuotiaana. Yksi huikeimpia kokemuksia uskonnon parissa on ollut muutama vuosi sitten tapahtunut risteily skientologiakirkon Freewind-laivalla, jossa auditoinnin ja opiskelun lomassa Heidi pääsi tapaamaan mm. legendaarisen Chick Corean.

Amerikassa alkanut kouluttautuminen on jatkunut sittemmin kotimaassa erilaisten kurssien muodossa ja raskaan sarjan mittariauditointi alkoi pari vuotta sitten. Cleariksi on kuitenkin vielä matkaa, sillä edes prenataaliselle alueelle eli raskauden ajan muistikuviin ei ole vielä päästy.

Skientologiasta Heidi kokee saaneensa aivan selkeää hyötyä.

"Sitä on oppinut tulemaan toimeen ihmisten kanssa ja luottamaan enemmän itseensä. Aikaisemmin olin ujo, mutta nyt pystyn jo tekemään paljon enemmän asioita."

Kommunikaatiokursseilla Heidi on tutustunut jo ruumiin kahleista irtautumiseenkin. Tuijotusharjoituksissa hän onnistui irtautumaan ruumiistaan ja liikkumaan tilassa kehostaan riippumattomana thetanina. Aitoon hämmästykseeni Heidi suhtautuu miltei närkästyneesti. Kyse on hänelle kuitenkin itsestäänselvyydestä.

"Eka kerta oli tietysti melko huikea tunne. Mutta ei se ole kyllä yhtään vaikeaa."

Seuraavana on vuorossa auditoinnin välissä käytävä Terapeuttiset TR:t -kurssi, joka auttaa oppilasta paitsi lähestymään muita ihmisiä myös omia engrammejaan ja antaa uutta potkua siis auditointiinkin. Kurssi maksaa tykötarpeineen 2600 mk ja suorapostitusyksikössä töissä käyvä Heidi maksaa itse siitä kolmasosan vanhempien kustantaessa loput. Skientologisten hoitojen hintatasoa Heidi ei pidä kuitenkaan kohtuuttomana.

"Ja monet sellaiset, joilla ei ole rahaa säästävät ja keräävät rahaa, että pääsevät edes jollekin ihan pienelle kurssille. Ja se on niille sitten maailman tärkein asia."

Heidin harrastuksiin kuuluvat koiran, lukemisen ja musiikin lisäksi moottoripyörät ja ensi kesänä hän saa alleen upouuden Yamahan. Uskonnollisista asioista ei moottoripyöräretkillä kuitenkaan keskustella, sillä Heidi ei ole kertonut skientologia-yhteyksistään edes parhaille kavereilleen.

"Ihmisillä ei ole tästä mitään kunnollista tietoa, ne vaan luulee, että siellä on jotain uhrimenoja. Ei sitä jaksa ruveta kavereille selittämään. Siitä tulisi vaan niin syvällisiä keskusteluja, että niihin menisi monta päivää."

Kari Koivisto, skientologipastori

Aiemmin presidentti Mauno Koiviston turvallisuuspäällikkönä toiminut Kari Koivisto liittyi skientologien toimintaan vuonna 1987 ja sittemmin hän on kohonnut organisaatiossa pastoriksi. Varsinaiseen toimenkuvaan kuuluu lähinnä sunnuntaipalvelusten pitäminen ja nyttemmin Susan Toivoselta peritty kommunikointi tiedotusvälineiden kanssa. Vihkimiset ja ristiäiset hoitavat ainakin tätä nykyä muut.

Kysymykseen omasta vakaumuksestaan Koivisto suhtautuu lähes huvittuneesti.

"Eiväthän nämä jutut ole uskottaviksi tarkoitettu. Jokainen voi itse kokeilla että toimiiko ne. Ja tajuaahan se ihan järjelläkin; jos huomaa, että opiskelutekniikka toimii ja että vaikkapa Narconon toimii, niin on hyvin todennäköistä, että kolmaskin juttu toimii."

Kun puhe kääntyy rahaan, Koivisto alkaa suoltaa ympäripyöreyksiä. Hän vaikutaa halukkaalta puhumaan mistä tahansa muusta aiheesta eikä pitkänkään tivaamisen jälkeen suostu kommentoimaan organisaation liikevaihtoa tai edes analysoimaan, mihin asiakkaiden vuosittain yhdistykseen suoltamat rahasummat käytännössä katoavat. Yhdistyksen työntekijöiden palkkapolitiikankin uteleminen saa Koiviston kiemurtelemaan vaivaantuneesti.

"Eihän tätä rahanansaitsemismielessä tehdä, kyllä tämä on enemmänkin veljeskuntatoimintaa. Saatuja palkkioita voisi pitää enemmänkin symbolisena eleenä."

Itse Koivisto arvelee saavansa vuosittain yhdistykseltä muutamia satoja markkoja.

Skientologian julkisuudessa saama kiivas vastustus ei ole Koiviston mukaan yllätys.

"Jos ajattelee historiaa, onko ollut mitään hyvää tarkoittavaa liikettä, jota vastaan ei olisi hyökätty? Ja vähemmistöjä vainotaan aina. Niin vain on."

Salaliittoteoria ei ole Koivistolle vieras, mutta hän varoo mässäilemästä sillä liikaa. Toteaa vain, että olisi melkoista tuudittautumista uskoa, että esimerkiksi talouden heilahdukset tapahtuisivat sattumalta.

"Niillä, jotka mustamaalaavat meitä, on joka kerta rikoksia takana. Isoja rikoksia. Ja vain hullu tekee sellaisia rikoksia. Ei niiden vaimentamiseen tarvita kuolemanpartioita, riittää, kun tuodaan totuus esille."

Esimerkkitapaukseksi tiedotusvälineitten vaientamisesta Koivisto ottaa voitokkaan oikeudenkäynnin Time-lehteä vastaan.

Hillityn matalalla profiililla ja rutinoituneen poliitikon tapaan kaikkia ylilyöntejä vältellen puhuva Koivisto silminnähden kiihtyy, kun keskustelussa sivutaan uskonnon suhdetta psykologiaan ja psykiatriaan.

"Psykologia on tiede hengestä, joka kieltää hengen olemassaolon ja väittää, että ihminen on geenien ja ympäristön tulos. Se on käsittämätöntä, ja tätä harhaoppia on levitetty jo yli sata vuotta. Ja sitäpaitsi psykiatriakin kehitettiin alunperin Neuvostoliitossa poliittisiin tarkoituksiin, tiedustelun ja vakoilun välineeksi. Länsimaissa sitä käytetään sitten normaaleihinkin ihmisiin."

Skientologian tavoitteeseen hävittää psykiatria maapallolta vuoteen 2000 mennessä Koivisto suhtautuu varovaisen toiveikkaasti.

"Kyllä kun asiat tuodaan julki, alkaa tapahtua ihmeitä."

Haastattelun päätteeksi Koivisto kysyy, ketä olin haastatellut häntä ennen. Kun mainitsen Heidin, Koivisto toteaa, ettei tämä halua nimeään ja kuvaansa julkisuuteen. Viikkoa myöhemmin Heidi soittaa itsekin ja toteaa, että keskusteltuaan Koiviston kanssa hän tajusikin, ettei haluakaan nimeään lehteen.

Sointu Talvitie, kiusattu psykologi

Postiluukusta ilman postimerkkiä tai lähettäjän nimeä putoava lehdistötiedote ruotii ronskein sanankääntein skientologiaa vastustavan Cult Awareness Networkin ja sen suomalaiseksi haarakonttoriksi väitetyn Uskontojen uhrien tuki ry:n toimintaa. CANin uudelleenohjelmointitekniikoiksi mainitaan paasto, unenpuute, häpeän tuottaminen alastomuudella, ruumiillinen kuritus sekä potilaan ja teknikon välinen hetero- ja homoseksuaalinen hyväksikäyttö.

Perustana moiselle toiminnalle esitetään ajatusta uskontojen harrastamasta aivopesusta ja teorian suomalaisiksi pääkannattajiksi mainitaan psykologi Sointu Talvitie ja psykiatri Pekka Roponen.

Työhuoneestaan tavoitettu Sointu Talvitie ei juurikaan riemastu kuullessaan sanan skientologia. Kun hän vihdoin tulee suhteellisen vakuuttuneeksi, etten ole organisaation lähettämä kätyri ja etten ole kursseilla menettänyt järkeäni, hän alkaa tilittää kiivaasti skientologian turmiollisista vaikutuksista.

"Skientologit murtavat vastuuttomin keinoin jäsenensä mielen ja saattavat nämä taloudelliseen ja henkiseen romahdustilaan. Uhrit tehdään riippuvaisiksi auditoijasta, näiden kontaktit ystäviin ja sukuun katkaistaan ja lopulta ihmiset ajetaan sellaiseen velkaloukkuun, ettei siitä työtä tekemällä kukaan selviä."

Erityisen moraalittomana Talvitie pitää lapsiauditointia.

"Se on silkkaa henkistä väkivaltaa. Siinä pyritään joskus jopa huoltajan tietämättä kajoamaan lapsen mieleen ja murtamaan oma ajattelu. Ja sitäpaitsi jos lasta viedään muistoissa johonkin syntymää edeltäviin aikoihin, niin johan se on lastensuojelukysymyskin."

Lähes yhtä tuomittavana Talvitie pitää nuoriin kohdistuvaa kiinnostusta. Hänen mukaansa esim. huumevalistuksen nimissä nuoria yritetään saada riippuvaisiksi skientologeista.

"Nuoria jallitetaan jatkuvalla yhteydenpidolla ja nämä saatetaan kiusalliseen solidaarisuusristiriitaan suhteessaan vanhempiinsa, jotka eivät yleensä voi hyväksyä lapsilleen tarjottuja oppeja. Joskus on yritetty jopa nuorten kautta kartoittaa vanhempien varallisuutta."

"Kyseessä on myös oikeusturva. Kun ihmiset ostavat kalliita ja mielenterveyspalveluina markkinoituja hoitoja, olisi heidän saatava rahoilleen vastinettakin. En minä ole lähtenyt mihinkään hyökkäykseen skientologeja vastaan, mutta en voi olla hiljaa, kun olen nähnyt, mikä on toiminnan lopputulos."

Potilaina Talvitiellä on ollut kymmeniä skientologian jälkioireista kärsiviä, ja psykologin hoidokkeihin on kuulunut mm. ainut Suomessa oikeuteen asti oikeuksiaan vaatimaan päätynyt ex-skientologi. Oikeuden päätöksen mukaan uhri oli saatettu erilaisilla hoidoilla oikeustoimikelvottomaan tilaan.

Talvitien radikaalit kannanotot ovat saaneet skientologitkin reagoimaan ja psykologista on tehty mm. kanteluja terveydenhoitoviranomaisille. Postiluukusta on tipahtanut myös nimetön ja varsin tulenkatkuinen uhkauskirje ja kiusallisia puhelinsoittojakin on tullut. Pitkään jatkuneesta kiusanteosta on tehty rikostutkintapyyntöjä kunnianloukkauksesta, mutta varsinaisiin oikeudellisiin toimenpiteisiin ei niiden perusteella olla vielä päädytty.

"Skientologit levittävät minusta täysin perätöntä propagandaa ja päämääränä on minun ammatillisen uran tuhoaminen psykologina ja psykoterapeuttina."

Toimittajallekin Talvitie ehdottaa poliisivartiointia, sillä artikkelin julkaisemisen jälkeen saattaa kaltaiseni supressiivinen (skientologian termi, jolla tarkoitetaan pääasiassa tavalla tai toisella kyseistä uskontoa vastaan nousseita ihmisiä) lehtimies joutua jopa fyysiseen vaaraan.

Jouko Kirves, velkaantunut ex-skientologi

Tapiolan perukoilla asuntovaunussaan asuva Jouko Kirves hakeutui skientologian pariin 1982 kuultuaan Dianetiikka-kirjan kääntäjältä, että Hubbardin tekniikoilla pääsee eroon lukihäiriöstä. Lähes kymmenen vuotta kestäneen visiitin aikana ei lukihäiriö parantunut, mutta muistoksi jäi sentään 960 000 mk:n velat 80-luvun ristiintakausbuumin ansiosta.

"Se oli aivan mieletöntä aikaa. Ruotsista tulleet skientologit organisoivat sen koko jutun ja kaikkia painostettiin ottamaan velkaa. Organisaation johtajat tiesivät kyllä, mihin se johtaa, koska sama juttu oli tapahtunut monissa maissa ennen sitä."

Velkakierre alkoi, kun Kirves takasi auditointiparinsa E-mittarin hankintaan tarvitseman 23 000 mk:n lainan. Vähitellen tilanne alkoi kuitenkin riistäytyä käsistä, kun Kirvestä itseäänkin painostettiin ottamaan velkaa, ettei hän estä muiden edistymistä. Summien alkaessa kohota miljooniin alkoi olla selvää, ettei suurinta osaa veloista ollut koskaan tarkoituskaan maksaa takaisin. Yleisohjeena oli, että rahan sijoittaminen skientologiaan on niin hyvä teko, koska se tuottaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Kirves pääsi todistamaan jopa tapausta, jossa Olli Toivonen harjoitutti hieman heikkolahjaisempaa opiskelijaa pitkillä käytännön harjoituksilla toimimaan vakuuttavasti pankinjohtajan pakeilla.

Hitaanlaisesti opiskeluissaan edistynyt Kirves päätyi tekemään kirja-auditoinnin epävirallisen suomenennätyksen antamalla yli 400 tuntia auditointia kirjavalle joukolla precleareja. Hän oppi omien sanojensa mukaan nopeasti pitkälti hypnoosiin tukeutuvia tekniikoita ja osasi mm. saada auditoitavan itkemään, milloin halusi.

Kirves erotettiin lopulta vuonna 1991, kun hän ei suostunut allekirjoittamaan sopimusta, jossa lupaa olla haastamatta kirkkoa koskaan oikeuteen. Riippuvuussuhde oli siinä vaiheessa kuitenkin hyvin vahva.

"Erottamisen jälkeen yritin kynsin ja hampain päästä takaisin, mutta minua ei koskaan huolittu. Siinä meni melko tasan kolme vuotta, ennen kuin siitä pääsi eroon."

Lopullisen pesäeron tapahduttua Kirves oli perustamassa Uskontojen uhrien tuki ry:tä ja halusi tulla julkisuuteen varoittavana esimerkkinä. Kynnys saada sanottavansa kuuluviin on ollut paikoitellen korkea, sillä jokin aika sitten haastattelemassa käynyt 7 päivää -lehden toimittaja ilmoitti muutama päivä haastattelun jälkeen keskusteltuaan Susan Toivosen kanssa, ettei skientologiaa käsittelevää juttua koskaan julkaistaisi.

Kirveellä on selkeä teoria siitä, mihin Skientologia-yhdistyksen rahat valuvat.

"Ne lähetetään Amerikkaan. Nämähän vaan Suomessa jälleenmyyvät näitä kursseja, ja joka torstai saadut rahat pitää tilittää ulkomaille. USA:sta rahat siirretään Sveitsiin, josta käsin niillä ostetaan mm. tarvittavia tieteellisiä tutkimustuloksia. Varsinaista palkkaahan nämä työntekijät eivät saa, kyllä ne ovat mukana ihan uskosta hyvään asian."

Uskonnon rahakeskeisyyttä Kirves ei lopulta pidä erityisen tavattomana. Erona on rahastuksen tehokkuus.

"Kyllähän luterilainen kirkkokin kerää meiltä jatkuvasti rahaa verojen muodossa. Siihen ollaan vain niin totuttu, ettei siitä kukaan kauhistu. Skientologit ottavat vaan reilusti kerralla kaiken."

Kirves tietää, ettei ole velkoineen yksin, sillä 80-luvulla viehtymys dianetiikkaan vei monen lopulliseen perikatoon. Heikoimmat ovat jo tehneet itsemurhia, mutta Kirveelle kävi sinänsä hyvä tuuri, että hän pääsi velkasaneeraukseen ja parin vuoden kuluttua hän on jo takaushelvettinsä selvittänyt. Lainansa takaajien maksettaviksi jättäneistä skientologeista hänellä ei ole kuitenkaan paljoakaan hyvää sanottavaa.

"Kaikkeen muuhun ne pystyvät, tekemään matkoja toisiin aurinkokuntiin ja vaikka mitä, mutta velkojaan ne eivät kykene hoitamaan."

Mitä skientologia on?

Skientologia on oppina yhdistelmä tieteiskirjallisuutta, uskonnollista filosofiaa ja psykologisia sovelluksia. Alkeellisimmillaan se on oppi ihmisestä eräänlaisena sieluna eli thetanina. Thetanit ovat ikuisia ja siirtyvät ruumiista toiseen kuljettaen mukanaan tarkkoja muistoja kaikista edellisistä elämistä.

Thetanit liikkuvat avaruudessa melko vapaasti ja koska niitä ei varsinaisesti synny lisää, on maapallon väestönkasvu merkki siitä, että muualla päin universumissa populaatio vähenee.

Vapaassa tilassa eli lähinnä elämien välissä thetanit pystyvät kommunikoimaan keskenään telepaattisin keinoin ja jopa vaihtamaan mielikuvia keskenään. Thetanit toimivat sähkövirtojen avulla ja niiden voimat riittävät halkaisemaan ihmisiä. Pikku kiusantekona thetanit tyytyvät useimmiten kuitenkin vain läiskimään ihmisiä sähkökäsillään korville. Todisteena tästä on mm. korvien soiminen.

Auditoinnissa avitetaan preclearia eli auditoitavaa löytämään engrammeja eli pääasiassa tiedottomuuden tiloissa syntyneitä henkisen pahoinvoinnin tiloja. Perusengrammeja lähes kaikilla ovat esimerkiksi raskauden aikana kärsityt äidin masturboinnista johtuvat kammottavat kiputilat. Engrammeja on voinut jäädä myös edellisistä elämistä.

Auditoinnin onnistumiseksi preclearin on pidättäydyttävä alkoholista, psyykelääkkeistä, huumeista ja jopa aspiriinista. Tupakointi on sen sijaan melkein suositeltavaa. Ohjeistossa mainitaan mm. että auditoinnin jäädessä jumiin preclear kannattaa laittaa vartiksi tupakoimaan. Auditoinnin on myös väitetty parantavan älykkyyden ohella myös näköä.

Auditoinnin ensimmäinen suuri tavoite on clear-tila, jossa ihminen on vapaa alitajuntansa ärsykkeistä. 60-luvun lopulla Hubbard kehitti kuitenkin menetelmiä, joilla päästään vieläkin pidemmälle. Clearit voivat tavoitella kahdeksaa OT (operoiva thetan) -tilaa, joissa vapaudutaan ruumiin rajoitteista ja päästään käsiksi maailmankaikkeuden saloihin. Eli käytännössä ihminen opetetaan toimimaan kehonsa ulkopuolisena olentona.

OT-tasoille pääseminen on työlästä ja kallista mutta kannattavaa, koska se mahdollistaa monet paranormaaleiksi luokiteltavat ilmiöt. OT-tasoille päässeet kertovat mm. irtautuneensa ruumiista ja menneensä parantamaan vastasyntyneen sydämen ja kaupanpäälle vielä auditoineensa lapsen thetania tai unohtaneensa kehonsa kävelyretkellä seisomaan pöpelikköön.

OT-tasojen opiskelu kannattaa myös koska niiden mukana ihminen saa salaisena pidettyä tietoa maailmankaikkeuden synnystä. Esimerkiksi jo kolmannella tasolla opiskelija saa kuulla, kuinka maailmankaikkeutta 75 miljoonaa vuotta sitten hallinnut prinssi Xenu lähetti ylikansoituksen vuoksi thetaneita maahan hävitettäväksi ja niputti niitä terttuihin. Mystisin tasoista on viimeinen eli kahdeksas, joka on onnistuttu pitämään niin salassa, että harvat edes kirkon sisällä tietävät (tai uskaltavat arvailla), mistä siinä on kysymys. Laivalla tapahtuva huippusalainen kouluttautuminen liittyy kuitenkin jumalkäsityksiin ja huhujen mukaan lopullisena opetuksena on, että itseasiassa Hubbard itse on luonut kaikki elävät olennot koko universumissa.

Skientologian tavoitteina ei ole valloittaa vaan sivistää maapalloa. Kuitenkin kirkon sisällä melkoisen varmana tietona pidetään, että 3. maailmansodan jälkeen skientologia on planeetan johtava uskonto.

Oppi-isä L. Ron Hubbard

"Rikollinen on tietämätön ja tyhmä. Tietämättömyyttä ja tyhmyyttä voidaan tämän takia nimittää rikollisuudeksi." - L. Ron Hubbard

Jonkinlaiseksi psykologian jatkeeksi tai laajennukseksi alunperin tarkoitetun dianetiikan ja sen oppeja uskonnollisempaan suuntaan laajentavan skientologian keksijä L. Ron Hubbard on kirkon yksi keskeisiä palvonnankohteita. Henkilökulttia pönkitetään mm. sillä, että kaikissa kirkon toimitiloissa on yhä työhuone varattuna häntä varten, vaikka uskonnon isä jätti ruumiinsa jo vuonna 1986.

Hubbardin kirjoituksiin suhtaudutaan skientologiassa syvällä vakaumuksella ja niitä pidetään käytännössä virheettöminä. Viime vuonna Hubbard julistettiin syntymäpäiväjuhliensa yhteydessä virallisestikin uudelleensyntyneeksi Buddhaksi.

Vuonna 1911 syntyneen Hubbardin elämänvaiheista on monta legendaa. Eikä itse asiassa ole edes merkitystä, osasiko hän todella lukea ja kirjoittaa kolmen ja puolen ikäisenä, oliko hän veriveli mustajalkaintiaanien kanssa, haavoittuiko hän todella sodassa, oliko hänellä yhteyksiä okkultisteihin, oliko hän mukana LSD-kokeiluissa, tahkosiko hän uskonnollaan todella 640 miljoonaa dollaria ja oliko hän todella patologinen valehtelija aina menneisyydestään puhuttaessa. Oleellista on, että miehestä liikkuu sellainen määrä ärsyttäviä tarinoita, etteivät häntä ota vakavasti muut kuin uskonnon kannattajat. Yksi syy skientologien saamaan rajuun vastustukseen saattaakin olla juuri Hubbardin oma persoonallisuus.

Kirkko ja viranomaiset varovaisia

Keskinkertaisena tieteiskirjailijana aloittanut Hubbard rynnisti todenteolla tieteen maailmaan vuonna 1950 teoksellaan Dianetics - The Modern Science of Mental Health. Paria vuotta myöhemmin hän kehitteli menetelmistään uskonnon ja jatkoi kirjojen tehtailua. Kaikkiaan hän ehti julkaista liki 550 teosta ja julkaisutoiminta jatkuu yhä.

Hubbard irrottautui kirkostaan (ja juridisesta vastuusta sen suorittamista hoidoista) vuonna 1966. Hän jatkoi kuitenkin aktiivista toimintaa oppiensa parissa, ja ehkä kammottavin näyte hänen monilahjakkuudestaan on 80-luvulla julkaistu levy hänen säveltämiään ja sanoittamiaan skientologia-aiheisia lauluja.

Ylitarkastaja Heikki Maijanen suojelupoliisista, ovatko skientologit suojelupoliisin tarkkailussa?

"Eivät tällä hetkellä mitenkään erityisesti. 80-luvulla tarkkailimme skientologeja paljonkin, mutta yhtään oikeusjuttua ei syntynyt, koska rikoksen kohteeksi joutuneita henkilöitä ei löytynyt. Ainoat vireille pannut oikeustapaukset koskivat skientologien ottamien pankkilainojen ristiintakauksia."

Uskontokasvatussihteeri Laura Maria Raitis, mikä on kirkon kanta skientologeihin?

"Se herättää epäilyksiä, etteivät he ole avoimia toiminnassaan. Skientologit ovat herkästi puolustuskannalla vaikka kukaan ei heitä uhkaisikaan. On epäselvää, onko skientologia uskonto vai ei. Kirkko ei koe skientologiaa uhkaksi itselleen, vaan yksittäisille ihmisille."

"Pahinta skientologeihin kuulumisessa eivät ole mahdolliset taloudelliset menetykset, vaan oman minäkuvan pirstoutuminen ja sen uudelleen rakentaminen."

Kuinka suuri skientologien jäsenmäärä on kirkon arvion mukaan?

"Vuoden 1992 tiedon mukaan muutama sata pääasiassa Helsingin seudulla. Viimeaikojen negatiivinen julkisuus on todennäköisesti vaikeuttanut rekrytointia."

Tiedotuspäällikkö Marjatta Turunen kuluttaja-asiamiehen toimistosta, ulottuuko kuluttajasuoja myös skientologien tarjoamiin kursseihin?

"Uskontokuntaan kuuluminen ei ole kuluttajasuojan alainen asia. Kysymys kuuluu, tehdäänkö toimintaa taloudellisessa mielessä. Jos tuote liikkuu elinkeinonharjoittajan ja yksityisen kuluttajan välillä, tuotteen on oltava lupausten mukainen."

"Esimerkiksi maksullinen kurssi on kuluttajasuojan alainen palvelu. Jos kuluttaja kokee, että on ostanut virheellisen tuotteen ja haluaa korvauksen itselleen, on hänen otettava yhteyttä kuluttajavalistuslautakuntaan. Yhtään skientologiatapausta ei ole toistaiseksi käsitelty."

Tietosuojavaltuutettu Jorma Kuopus, skientologit ja niihin läheisesti kytkeytyvät tahot (mm. U-System) ovat myyneet persoonallisuustestejä sekä yrityksille että ihmisille. Onko skientologeilla oikeus pitää rekisteriä testaamistaan henkilöistä?

"Jos he toimivat toimeksiannosta, heillä on oikeus kerätä omaan tietokantaansa ainoastaan tilastoaineistoa, ei yksilötason henkilökohtaisia tietoja. Henkilökohtaisia tietoja saa arkistoida vain testattavan nimenomaisella suostumuksella. Meillä on ollut skientologian uhrien vireille panemia alioikeusjuttuja. Joissakin tapauksissa skientologit ovat halunneet siirtää henkilötietoja Afrikkaan, Botswanaan.

Skientologeja en kuitenkaan lähde leimaamaan. Epäilyjä on ollut, muttei lopulta selviä näyttöjä. Jokaisella ihmisellä on oikeus mennä tarkastamaan rekistereitä, jos epäilee niissä olevan tietoja itsestään. Jos epäilty taho sanoo, ettei henkilöstä ole tietoja, on heidän annettava asiasta kirjallinen vakuutus. Jos asiasta ei vakuutu, voi kääntyä meidän puoleemme. Käytännössähän rekistereitä on viranomaisten vaikea löytää."

2 kommenttia

gozamite

18.10.2015 16:38

Missä maassa ja millin tämä on tapahtunut?
Tuli vaan mieleen kun jutun alkupuolella puhutaan hinnoista markkoina...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gozamite

18.10.2015 16:39

Ahh, se olikin mainittu että 1997... ilmankos!

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi