Vicen Munchies on yksi herkullisimmista ruokamedioista, mitä verkosta löytyy. Välillä aiheeksi nousevat myös juomat, kuten huhtikuun alussa, kun Munchies huomioi suomalaistislaamo Kyrö Distillery Companyn.
Artikkeli kertoo Kyrön tislaamon tarinan: miten kaverukset istuivat saunan lauteilla ruisviskiä naukkaillen ja ihmettelivät, miksei sitä tehdä Suomessa. Kaksi kuukautta myöhemmin Kyrö Distillery Company perustettiin. Nyt tislaamon katalogista löytyy asiantuntijoiden sokkotestissä maailman parhaaksi 150 ginin joukosta valittu Napue-gin.
Munchies kysyy, miten suomalaistislaamo nousi tyhjästä ginimaailman huipulle? Puoliksi suomalainen toimittaja Astrid Madberg kuvailee 16 yrtin avulla tuotettua makua sellaiseksi, mitä hän ei ole koskaan aiemmin maistanut. Muistot mummon mökiltä Karjalasta nousevat toimittajan mieleen ja kyynel silmäkulmaan, joten maku ainakin on kohdallaan. Ajatus jaetaan Cityn toimituksessa, missä Napue giniä kuvaillaan muun muassa “helposti juotavaksi”, "vivahteikkaan yrttiseksi" ja “viinaksi, johon ihastuin, vaikken jäykkiä juokaan”. Yrtit ja suomalaisuus erottuvat maussa ja on hienoa, että juuri niillä avuilla erotutaan eduksi myös maailmalla.
Ginillä menee lujaa. Viime vuonna osa helsinkiläisistä havaitsi uudet cocktailbaarit, joita rantautui kaupunkiin useampia. Tutustumisen arvoisia ovat esimerkiksi Erottajan Liberty or Death, Senaatintorin kupeeseen Katariinankadulle piilotettu Trillbilly & Chadwick tai A21:n cocktail lounge. Drinkit eivät ole halpoja, mutta sitä ei ole tunnelmakaan ja juomista löytyy tasoja, joita ei kalja-kossu-kansa vielä laajemmin tunne.
Vicen Munchies kertoo, kuinka menestys kilpailussa toi Kyrö Distillerylle positiivisia ongelmia: suunniteltu tuotanto kasvoi 2300 pullosta 100 000 pulloon, jolloin alkoholiverotuksen rajat tulivat vastaan.
Kyrö Distillery on loistava esimerkki suomalaisesta vientituotteesta, joka ei ehkä käännä kansantalouden kelkkaa ympäri, mutta on jotain mitä täältä kehtaa viedä ylpeänä maailmalle. Tinkimätön satsaaminen laatuun on synnyttänyt tuotteen, joka on leimallisesti suomalainen, mutta samaan aikaan maailmalle maistuva. Voitaisiinko kehittää vastaavia tuotteita myös muille aloille vai onko alkoholi ainoa elämänalue, jonka suomalaiset todella hallitsevat?