Rajavartija Unto ja lappalaistyttö Saana rämpivät vyötäröä myöten lumessa kohti rajavartioston mökkiä. Pakkanen paukkuu pohjolan yössä.
Unto auttaa uhkean Saanan terassin kaiteen yli, aukaisee takaoven ja toivottaa vieraansa tervetulleeksi: "Huh, huh, olipa rankka reissu. Täs on miun työmaja, ole kuin kotonasi."
Katonrajassa pyykkinarulla kuivuu pyyhkeitä, sukkia ja paitoja. Olohuoneen sohvapöydällä on kaksi punaista oluttölkkiä, takassa rätisee valkea.
"Täällä on aika lämmin, voisinpa riisua takin pois", Unto tuumii ja tarjoutuu ottamaan Saanaltakin palttoon. Tyttö vastustelee kainosti.
"Koetahan rentoutua, mä voin vaikka samalla vähän siistiä itteäni."
Unto katoaa kylpyhuoneeseen ja palaa posket partavaahdossa. Saana on riisuutunut alusvaatteisilleen ja noussut pöydälle tanssimaan.
"Mitäs sulla siinä on?" Unto ihmettelee, kun hän huomaa Saanan kädessä hieromasauvan.
"Minähän saan vielä sydänkohtauksen, jos tollaista rupeat käyttämään, vanhan mettäkylän rajavartija", Unto haukkoo henkeään.
Pöydällä tanssiva Saana nuolee hetken dildoa, pyörittää sitä rintojensa välissä ja upottaa sen sitten häpyynsä.
"Stop!", ohjaaja Kullervo Koivisto karjaisee: lattialla oleva lehmännahka ei näy tarpeeksi kuvassa. Se nostetaan pöydälle pöytäliinaksi – pitäähän mukana olla Lapin eksotiikkaa.
Saana aloittaa uudelleen tanssinsa ja Jari jatkaa taustalla parranajoa.
"Tällä menolla tulee naama haavoja täyteen. Kohta mä olen arpinen kuin apina."
"Sound!" Ohjaajan huuto kuuluu taustalta, ja Saana alkaa ähistä lanteitaan keikuttaen.
Dildo putoaa kaksi kertaa tytön käsistä lattialle – sauvassa on liikaa liukastusnestettä. Unton näyttelijä lähtee keittiöön tupakalle.
Ohjaaja pomppii paljain jaloin Saanan ympärillä ja näyttää kädestä pitäen, mitä tämän pitää tehdä: hieromasauvaa pitelevä käsi ei saa olla hävyn edessä ja tytön pitäisi nojata taaksepäin, jotta takkatuli loimottaisi haarojen välistä.
"Very hot fire, my ass burns...", Saana valittaa.
Tupakalta palannut Unto alkaa riisuutua. "Eihän tämmöistä kestä vaatteet päällä katsoa."
Pian rajaseudun rakastavaiset aloittavat rakkauden aktin pöydällä, lehmäntaljan päällä. Ohjaaja antaa vierestä betacam-kameransa takaa ohjeita, kun he liikkuvat asennosta toiseen: "Imeskele rintoja, kunnolla leivot."
Keittiöstä kuuluu röyhtäilyä. Siellä kuvauksia ihmettelemään saapuneet ohjaajan kaverit JP ja Esukki juovat kaljaa.
Rakastelun välissä pidetään lyhyt tauko. Ohjaaja korjailee valoja ja vaihtaa kameran akut. Elokuvaa tehdään pienellä porukalla, niin pienellä, että Kullervo Koivisto on sekä elokuvan ohjaaja, käsikirjoittaja, kuvaaja, lavastaja, valomies että roudari. Hän ei ole sentään tällä kertaa itse mukana näyttelemässä – sellaistakin on tapahtunut.
Saana ja Unto käyvät keittiössä tupakalla. Unton puhelin soi. "Kuka soitti?" Kullervo Koivisto kysyy.
"Mutsi."
Kun kuvaamista ollaan jälleen aloittamassa, Saana kysyy: "When we go sleep?"
"Ei vittu", ohjaaja pudistelee päätään.
"Orgasm? How much play orgasm?" Saana pyytää taiteellista neuvoa.
Rakasteleminen jatkuu ja lopulta Unto laukeaa Saanan naamalle. "Oh, my make-up", näyttelijätär naurahtaa.
"Vitun miehekäs pano", ohjaaja kehuu Unton näyttelijää. Saanan roolisuorituksesta hän on aivan haltioissaan: "Bella, bella. Fantastista! I make you a star!"
Unto kietaisee pyyhkeen ympärilleen ja menee keittiöön. Siellä on JP:n vuoro onnitella häntä: "Jari, erittäin hyvin tehty. Hattua pitää nostaa, että mies jaksaa noin paneskella."
"Sulla Jari karaktääri kasvaa kuvausten aikana", ohjaajakin kiittelee.
"Siinä määrin, että kohta sä voit näytellä vaatteet päälläkin", JP lisää hymyssä suin.
Hikinen näyttelijä ottaa pöydällä lojuvasta oluttölkistä kulauksen ja sylkäisee saman tien päin seiniä.
"Helvetti, joku on tumpannut tänne tupakan!"
Kohtaus 2: "Suomi-Filmin jalanjäljissä"
Iso-Syötteen laskettelukeskuksen lomakylässä kuvataan suomalaista pornoelokuvaa Tunturin Irma. Se on keskimmäinen osa kolmen elokuvan sarjaa, joka on tarkoitus myydä ulkomaille Lapin eksotiikalla. Toiset osat ovat Parkkipirkko Nelli (lappuliisa jakaa muutakin kuin sakkoja) ja Born For Fuck (moottorikelkalla ympäri Lappia päristelevä tyttö tekee pohjolasta kuuman ja kostean). Luit aivan oikein: Born FOR Fuck.
Tunturin Irma kertoo, kuinka Helsingin pinnalliseen elämään kyllästynyt parkkipirkko Nelli Koponen palaa kotikyläänsä Immeliin. Ja toden totta, kohta hän jo pääseekin pintaa syvemmälle, sekä rajavartija Unton, että vanhan ystävänsä, himokkaan Saanan kanssa.
Juonesta ohjaaja Heikki "Hessu" Mattinen, alias Kullervo Koivisto, on halunnut tehdä mahdollisimman yksinkertaisen.
"Keksin, ettei juonta tartte niin paljon, otan vain palan elämää."
Paksun käsikirjoitusnipun sijaan hän luottaa kuvan voimaan, pohjoisen taianomaisiin talvimaisemiin.
"Ulkokohtaukset yritetään rakentaa niin mielekkäiksi, ettei katsoja tartte pikakelausta", ohjaaja selittää innostuneena.
Vaikka Suomen eteläisin tunturi Iso-Syöte ei vielä aivan Lappia olekaan, tunnelma käy täydestä. Puut ovat hautautuneet tykkylumen alle ja neitseellisen valkoinen tunturi kohoaa jäänsinistä taivasta vasten.
Suurin osa elokuvasta kuvataan viikonlopun aikana Iso-Syötteellä, mutta muutamia otoksia on filmattu etukäteen Helsingissä ja Levillä. Kaupungissa tehtiin seksikohtauksia, jotta mukaan saataisiin useampia tyttöjä, ja Levillä Hessu kävi Nellin esittäjän kanssa Immelin kylässä aidoissa maisemissa kuvaamassa moottorikelkkastuntteja ja maisemakohtauksia.
"Mare teki Levillä miinus 30 asteessa alasti noitatemppuja. Kova gimma", ohjaaja kertoo ylpeänä.
Mutta mistä elokuva on saanut nimensä, kun siinä ei esiinny ketään Irmaa? Pieni epäloogisuus ei Hessua hämmennä.
"Se on sellainen teuvotuliomainen nimi. Irma on puhdasta pohjoisen eksotiikkaa!"
Kohtaus 3: "Pakkasukon syleilyssä"
Jari, Mare ja Tatjana värjöttelevät farmariautossa ja juovat lämpimikseen votkaa taskumatista. Tunturin Irman mainoskuvien otto on kesken. Tytöt poseerasivat ensin alusvaatteisillaan kameralle, seuraavaksi Jarin ja Tatjanan pitäisi mennä lumen keskelle rakastelemaan. Pakkasta on kymmenkunta astetta.
Mare kiihottaa Jarin kuvauskuntoon auton lämmössä, ulkosalla se tuskin onnistuisi.
"Ensimmäistä kertaa joudun käyttämään esisuihinottajaa", ohjaaja Hessu naureskelee. Hänellä on takanaan lähes kolmekymmentä pornoelokuvaa.
Kuvat otetaan tyhjillään olevan hirsimökin jäisellä terassilla. Takana aukeaa huimaava maisema alas tunturin rinnettä.
"Mainoskuvat ovat kaikkein tärkeimpiä", Hessu selittää.
Pakkanen puree alastonta ihoa. "Stop! I can’t anymore", Tatjana valittaa.
"Fifteen seconds still!" Hessu käskee.
Muutama hämmästynyt lomamatkalainen hiihtää ohitse.
Lopulta Hessu on tyytyväinen ja kehuu tyttöjä vuolaasti. Vaikka he ovat olleet alalla vasta vähän aikaa, he keimailevat kameran edessä tottuneesti ja innokkaasti – pakkasta pelkäämättä.
"Kun suomalaiselle naiselle tollai huutaisit, niin sehän lähtis kotiinsa. Ja on mulla lähtenytkin. Näillä tytöillä on rautainen työmoraali", Hessu kertoo.
Aikoinaan hänellä oli tapana metsästää sopivan näköisiä naisia kaupungilla liikkuessaan ja suostutella heidät sitten mukaan elokuvantekoon mutta enää hän ei jaksa.
Tunturin Irmaa varten Hessu löysi 23- ja 19-vuotiaat näyttelijättäret virolaisen agentin kuvastosta ja on etenkin Saanaa esittävästä Tatjanasta haltioissaan. "Se on uskomaton luonnonlahjakkuus, tähtimateriaalia. Koko ajan täysillä mukana."
Mutta kieliongelmilta ei vältytä, vaikka ei Iso-Syötteellä mitään talk-showta kuvatakaan: Mare puhuu vain vähän suomea ja Tatjana pikkuriikkisen englantia. Tyttöjen harvat repliikit dubataan jälkikäteen suomeksi ja tarinaa kuljettaa kertojanääni. Mutta välillä Hessun on vaikea saada näyttelijänsä ymmärtämään, mitä hän haluaa heidän kameran edessä tekevän.
Myös rajavartija Unton roolissa loistava Jari on vasta aloittelemassa pornouraansa. Kolmikymppinen väliseinänasentaja huomasi viime joulukuussa ystävänsä kanssa Helsingin Sanomissa sattumalta ilmoituksen, jossa haettiin malleja eroottisiin kuvauksiin.
"Ensin kaverin kanssa vitsinä ajateltiin, että lähetetäänkö tonne." Kuvat kuitenkin postitettiin ja kolmen viikon jälkeen Hessu otti poikiin yhteyttä. Koekuvausten jälkeen Jari sai miespääosan.
"Ennen tänne lähtöä vähän vaimolle vihjasin, että pornoa ollaan menossa tekemään. Saisi asuntovelkaakin maksettua."
Mutta ei pornotähden osalla pääse Suomessa rikastumaan. Viikonlopun keikasta näyttelijä kuittaa muutaman tonnin. Yleensä naiset saavat alalla tuplasti sen mitä miehet, mutta tällä kertaa suomalainen Jari tienaa saman minkä virolaiset tytöt. "Kun pienessä porukassa tehdään, kaikki joutuu jelppimään sun muuta", Hessu selittää palkkapolitiikkaa, vaikka tyttöjen tilipussiin vaikuttaa varmasti myös kotiseutuvähennys.
Kansainväliset pornotähdet liikkuvat aivan eri hintaluokassa. Esimerkiksi Helsingin Sexhibition messujen pääesiintyjille on maksettu tuhannen dollarin päiväpalkkioita eroottisesta tanssimisesta.
Mutta jaksaako pornotähti työpäivän jälkeen enää rakastella kotona oman vaimon kanssa?
"Se on niin erilaista kotona, työtähän tämä täällä on. Eikä se aina kuvaustilanteessa niin herkkua ole, varsinkaan tuolla pakkasessa munasillaan seisoa", Jari vastaa.
Kuvauksissa ei käytetä kondomia. Jarilla ja Marella on mukana terveystodistukset mutta ensimmäistä elokuvaansa tekevällä Tatjanalla ei. Hessu ei ole tilanteesta huolissaan. "Kyllä sen päältä päinkin näkee, onko tyttö puhdas."
Hessu on kuitenkin luvannut viedä Tatjanan sukupuolitautitesteihin heti kuvausten jälkeen. Vaikka hiv-uhka onkin ahkeralla testaamisella onnistuttu pitämään pornopiireissä minimissään, ei näyttelijöillä luulisi olevan varaa varomattomuuteen. Kuolihan esimerkiksi pornon ensimmäinen suurin supertähti, John Holmes, aidsiin.
Kohtaus 4: "Kuvaustauolla"
Suurin osa pornonäyttelijän työstä on odottamista – niin kuin muidenkin näyttelijöiden. Lumen saartamassa mökissä ei ole paljon viihdykkeitä; kahvia ja tupakkaa kuluu katkeamattomana virtana, kun Jari, Mare ja Tatjana makaavat sohvalla ja tuijottavat Viva-musiikkikanavaa.
Yhteinen seksikohtaus on saanut Jarin ja Tatjanan välit lämpenemään. He kutittelevat toisiaan sohvalla ja pussailevat.
Jari laulaa musiikkivideon mukana Tatjanalle: "I was born to make you happy..."
Tatjana naurahtaa ja kysyy: "Make me happy? Do you know what I want? A Porsche."
"What do you do with a Porsche when I have a mersu here?" Jari vastaa ja kouraisee haarojaan.
Mare seuraa kujeilua nyrpeänä vierestä – päähenkilö Nelli on jäänyt kakkoseksi. Hänen oloaan ei paranna yhtään se, että mökissä hengailevat JP ja Esukki koettavat "piristää" häntä. Kyselevät mikä saa mielen matalaksi ja Esukki yrittää kietoa kättäänkin hänen ympärilleen.
"Ei mister, en tarvitse massage", Mare vastaa hiljaa.
Lopulta Jari saattaa Tatjanan makuuhuoneeseen. Mutta liikaa he eivät saa innostua, siemenneste pitää säästää kuvaustilanteisiin.
"Hessu on käskenyt, että aina kun lentää, pitää kameran pyöriä", Jari kertoo myöhemmin.
Kuudelta Hessu ja näyttelijät lähtevät syömään toiselle mökille. Siellä majailee tuottajapariskunta Tuuli ja Eero. Koko porukka istuu kauniisti yhdessä pöydän ympärillä ja syö Eeron keittämää herkullista makkarakeittoa. Pöydässä istuu myös pariskunnan ala-asteikäinen tytär. Hän on ollut ensimmäistä kertaa laskettelemassa.
"Tämä on meidän vuosilomamme", Eero selittää. Hänen aikansa kuluu mäessä ja moottorikelkalla päristellessä; erotiikkaliikkeen ja videoiden maahantuontitukun omistava Tuuli hoitaa bisneksen. Tunturin Irma on neljäs elokuva, jota hän on tuottamassa.
"Ei tällä rikastumaan pääse, hyvä jos vuodessa saa omansa pois", Tuuli kertoo. Voittoa elokuva tuottaa vasta muutaman vuoden päästä – jos sen ulkomaanlevitys onnistuu. Kotimaiseksi pornoelokuvaksi Tunturin Irma on kallis. Se maksaa 75 000 markkaa.
Kansainvälisellä mittapuulla elokuva on kuitenkin vielä halpatuotantoa, suuret amerikkalaiset ja eurooppalaiset tuottajat kuvaavat pornopätkänsä moninkertaisella budjetilla. Mutta Hessu luottaa elokuvaansa. "Me kootaan Skodan osista bemari."
Ruoan jälkeen tunnelma nousee. Kuvausryhmän mökillä maistellaan viiniä ja kireänä ollut Hessukin rentoutuu. Mutta paljon näyttelijöillä ei ole varaa juhlia, Hessu on määrännyt herätyksen seuraavana aamuna seitsemäksi.
Niin se vain on, että pornokin on muuttunut kovaksi työksi, jonka kelkasta pahimmat rellestäjät putoavat nopeasti pois. Vaikka jättimäiselle alalle mahtuu monenlaista yrittäjää, ainakin monet menestyneimmät pornotähdet ovat vaihtaneet huumeiden ja viinan kanssa sekoilun punttisaliin ja terveelliseen ruokavalioon.
Jari opettaa keittiössä Tatjanalle suomalaisia kirosanoja. Paikalle saapunut Hessu ilahtuu tytön kielitaidosta ja neuvoo tätä illalla kuvattavaa orgiakohtausta varten: "Nyt kun sä kerran sen oot oppinut, niin sano kyrpä aina kun sä ajattelet jotain."
Esukki kertoo olohuoneessa katkeamattomana virtana yhteisistä seikkailuistaan Hessun kanssa ympäri Eurooppaa.
"Mä oon tuntenut Esukin 25 vuotta, ollaan vanhoja nopeuslaskukavereita. Nuorena Rukalla Esukin naiset vaihtui joka yö", Hessu muistelee kuinka hänen ystävänsä vei aina voiton naisseikkailuissa.
Siinä välissä Esukin ponihäntä on harmaantunut ja vatsakin hieman pyöristynyt.
"Nyt on osat vaihtuneet", Hessu lisää nauraen.
Kohtaus 5: "Pornokuvaaja"
Kun ohjaaja Heikki Mattinen on syventynyt työhönsä, paholainenkin on varpaisillaan. Pitkän, takkuisen tukkansa takaa hän vuoroin kiroaa näyttelijänsä, vuoroin hukuttaa heidät ylistyssanoihin. Kun hän on oikein tyytyväinen hän saattaa rallatellakin elämän syövyttämällä äänellään.
Kullervo Koivisto on kuvauspaikan arvaamaton yksinvaltias.
"Jos ei hommat rupea toimimaan, mä lätkin turpaan", hän uhoaa ja kysyy hetkeä myöhemmin: "Oonko mä liian kiree joskus? Se johtuu tästä duunista, mä olen huolissani, että kaikki hoituu."
Voisi luulla, että kohta 50-vuotta täyttävää Suomi-pornon veteraania ei yksi elokuva juuri hetkauttaisi, onhan hänellä takanaan 22 vuotta pornoa, loputon määrä lehtikuvia ja lähes kolmekymmentä elokuvaa. Mutta kaikkeen mihin hän ryhtyy, hän heittäytyy taiteilijan antaumuksella. Eikä pornotaiteilijan osa ole niitä kaikkein kiitollisimpia.
"Helpommallakin olisi voinut päästä", mies kähisee. "Kyllähän se vituttaa, kun kaikkensa laittaa peliin ja ainut mitä saa, on lunta tupaan."
Pornon ohella taidegraafikon koulutuksen saanut elämäntaiteilija on ehtinyt kokeilla kilpaurheilijan uraa nopeuslaskijana, opettaa laskettelua Melbournessa ja muotoilua Kuopiossa sekä kuvata "helvetisti" fashionia, niin kotimaisiin kuin kansainvälisiinkin lehtiin.
80-luvun alussa Hessu kuvasi sensaatiojournalismia ja pornoa lehtimoguli Urpo Lahtiselle. Vuositulot olivat reilusti puolen miljoonan paremmalla puolella.
"Silloin tehtiin laput silmillä fyrkkaa. Meininki oli niin railakasta, ettei mitään jäänyt himaan."
Vuosikymmenen puolivälissä hän oli perustamassa Suomen sen ajan suurinta valokuvastudiota, joka laman tullen meni rytisten nurin. "Viimeisiä velkoja maksellaan vieläkin."
Samoihin aikoihin vuosia kestänyt viinaputki saavutti päänsä.
"Olin ennen saletti, ettei mitään taidetta voi tehdä, jos ei ole kännissä tai krapulassa. Kakstoista vuotta vedin huikkaa joka päivä, viimeiset kaksi vuotta ajattelin vaan, että vittuuks väreistä, kun kaikki näkyi mustavalkoisena. Lääkäri hoiti kipulääkkeitä puhelimella, mä toimitin sille pornoa."
Kunnes mies ei päässyt enää sängystä nousemaan. Kuolema kävi lähellä, Hessu joutui sairaalaan kolmen kuukauden täysremonttiin.
Toivuttuaan hän alkoi 90-luvun vaihteessa tehtailla pornoelokuvia nimimerkeillä Kullervo Koivisto ja Mikko Jylhä. Ensimmäisenä Suomessa.
Hessu kertoo tehneensä paljon paskaa mutta myös elokuvia, joiden takana hän yhä seisoo ylpeänä: Nunnat 1-3, Stage, Miljonäärihuora. Ja tietenkin Pietarissa kuvattu historiallinen pornoeepos Rasputin.
"Maksettiin mafialle muovikassillinen rahaa ja päästiin Eremitaasin ja Iisakin kirkon väliin, palatsiaukealle kuvaamaan."
Elokuvan tekeminen maksoi 350 000 ja markkinointi 150 000 markkaa. Hessu voitti elokuvalla porno-oscarin parhaasta käsikirjoituksesta vuonna 1996.
"Vaikkei siinä mitään käsistä ollutkaan. Tiedettiin Rasputinista jotain perversioita, kuten että se pesi naamansa voilla ennen panoa."
Rasputinin jälkeen Hessu kävi muutamalla keikalla Saksassa ja Amerikassa mutta jätti sitten yllättäen pornon tekemisen.
"Rasputin oli kaikin puolin hieno elokuva mutta pornosta ei saa koskaan mitään kiitosta. Pikemminkin tuntuu siltä, kuin tekisi jotain rikollista", hän valittelee, ettei ole saanut toivomaansa arvostusta.
Hessu piti viiden vuoden sapatin, mietti voiko ihminen muuttua hyväksi ja myi elääkseen ensin taulujaan, sitten huonekalujaan. Noiden vuosien kokemuksista hän on paraikaa kirjoittamassa kirjaa Pornokuvaaja.
Lopulta Kullervo Koivisto päätti palata alalle – ainakin hetkeksi.
"Pornossa mulla ei ole enää identiteettikriisiä. Vaikka moni pitää mua varmaan täysin perverssinä, niin mä itse pidän itseäni parempana kuin montaa muuta. Jos mä arvostan tätä duunia niin muidenkin pitää."
Kohtaus 6: "Kaverille kanssa"
Lauantaipäivä ei ala lupaavasti, Hessu on räjähtämispisteessä edellisillan kuvausten takia. Seksikohtaus onnistui loistavasti mutta ohjaajaa ärsyttää, kun kuvauksia seuranneet JP ja Esukki juhlivat samaan aikaan keittiössä.
"Kyllähän se vituttaa, kun ite koittaa tehdä hommia ja ukot istuu selän takana pöydässä ja ryystää kaljaa."
Tulistunut Hessu järjestelee mökin sisustusta ja valaistusta saunakohtausta varten, kun sisään astuu aurinkoisesti hymyilevä JP.
"Morjens, me tultiin käväisemään."
Hän on selvinnyt krapulastaan ja ottanut nuoren syötteeläisen kaverinsakin mukaan. Kun heidän perässään vielä ryntää sisään ajohaalareihin pukeutunut Eero ja tämän toveri, pelkkiin aamutakkeihin verhoutuneet tytöt hermostuvat.
"Why so many people?" Tatjana kysyy.
Pyyhkeisillään sohvalla röhnöttävä, aamusta asti saunonut ja olutta ryystänyt Esukki alkaa öristä tarinoitaan: "Silloin kun tultiin Skotlannista vuonna..."
Mutta Hessu ei raivostukaan, vaan katkaisee vanhan ystävänsä hölinät lempeästi: "Se me käytiin jo eilen läpi. Ensi kerralla tullaan tänne ja ollaan vain kuvaaminamme, niin saadaan rauhassa mölytä vaikka koko viikonloppu."
Yleisestä kaaoksesta huolimatta kuvaukset saadaan käyntiin ja tytöt joutuvat pakkosaunaan. Hessu haluaa kuvata, kuinka he juoksevat kylpytakit auki saunasta ulos, kun lämpimät rintansa höyryävät pakkasessa.
Tytöt eivät viihdy kuumuudessa, mutta Jari pitää saunan ovea kiinni ulkopuolelta ja näyttelijättärien kanssa lauteille päässyt Esukki heittää löylyä.
Taiteellisen tuokion jälkeen on vuorossa tyttöjen lesbokohtaus saunassa.
Esukki istuu edelleen lauteilla.
Maren ja Tatjanan touhuttua aikansa keskenään, Hessu käskee Jaria tuomaan saunaan Viagra-pillerin. Tytöt luulevat, että jatkokin kuuluu elokuvaan ja antavat Esukille eroottisen hieronnan.
Mies palaa saunasta ja rojahtaa sohvalle autuas ilme kasvoillaan. Hessu hymyilee.
"Sä oot Esukki mulle ison palveluksen velkaa."
Ja nyt Sari Näre irti!
Porno on teollisuudenala: yksin Yhdysvalloissa julkaistaan vuosittain noin 8000 uutta pornoelokuvaa ja Suomessakin on kymmenessä vuodessa tehtailtu satoja filminpätkiä. Kauppatavarana on ihmisen myymä seksuaalinen palvelus, sukupuoliakti rahaa vastaan, ja siksi pornografiaa pidetäänkin yhtenä prostituution lajeista.
Vaikka pornon katselu onkin varsin yleistä ja voi jopa vauhdittaa katsojien omaa seksielämää, varansa kannattaa kuitenkin pitää. Pornon suurkuluttaminen voi vääristää käyttäjänsä ihmiskuvaa, niin uskoo ainakin tutkija Sari Näre.
"Pornoteollisuus tuottaa mekanistista ihmiskuvaa. Ikään kuin kuka tahansa sopisi partneriksi kenelle tahansa, ikään kuin tekniikka korvaisi tunteet ja ikään kuin seksuaalikontakti tyhjentyisi tiettyihin masturbaatiofantasioita virittäviin kaavoihin", Näre kertoo.
Pornon ihmiskuva-ihanteella onkin tapana olla yli-inhimillisiin suorituksiin pystyvä seksikone, sexmachine, jolla ei ole koskaan huonoja hetkiä ja joka on aina valmis kuin partiopoika.
Pornossa on perinteisesti pelattu miehisen maailman säännöillä: eroottinen tunnelma jää suoran toiminnan ja reikien esittämisen varjoon, nainen alistuu miehen tarpeiden tyydyttäjäksi. Vaikka naisten "pornolehti" Regina on Näreen mukaan kääntänyt roolit ylösalaisin, ongelma ei ole kadonnut mihinkään: ihmiset esitetään esineinä.
Tutkija pitää huolestuttavana, että samaan aikaan kun koulujen seksuaalivalistus on 90-luvulla jäänyt retuperälle, kaupallinen seksi on vahvistanut asemiaan: "Pornografisiin käytäntöihin tottuminen koventaa seksuaali-ilmastoa. Kysymys kuuluukin, missä määrin oma seksuaalisuus manipuloituu pornografian tuottamista kuvista ja fiksoituu niihin. Tällaiset fiksaatiot saattavat häiritä suhteen luomista toiseen, tulla ikään kuin itsen ja toisen väliin."
Yksi pornon puolustuksista on, että se voi tuoda lohtua yksinäisyyteen. Mutta mitä tapahtuu, kun pornon käyttäjä jää kiinni alan tarjoamiin fantasioihin eikä toinen ihminen olekaan sitä, mitä lehdessä tai elokuvassa luvattiin?
"Joissain tapauksissa pornografian suurkuluttaminen saattaa johtaa yksinäisyyteen tai syventää sitä", Näre vastaa.