“Tunnen muutamia vapaapalokuntalaisia ja me ollaan suunniteltu, että täytetään paloautot sian kusella ja mennään suihkuttamaan tummien poikien päälle. Lähtisivät muuten vikkelään. Ja sitä ainetta riittää”, keski-ikäinen suomalaistaustainen taksikuski sanoi kotipihassani kääntyessään pysähtyneessä autossa antamaan kuittia matkasta.
Tupakan kellastamat hampaat vilahtaen ja krapulaiselta vaikuttavat silmät minuun suunnattuna kuski hymyili ja oli vaikea sanoa kuinka tosissaan hän oli fantasiansa kanssa. Ainakin ajatus tuntui tyydyttävän häntä.
Olin kyydissä väsyneenä, enkä olisi halunnut puhua lainkaan. Silti kuski oli esitellyt pyytämättä ja yllätyksenä koko puolituntisen omaa turhautumistaan ulkomaalaistaustaisiin kuljettajiin.
Puolen välin jälkeen osallistuin lyhytsanaisesti miehen yksinpuheluun. Sanoin ymmärtäväni, mutta olevani monista asioista eri mieltä. Haastoin kevyesti vastaan ja kysyin muun muassa, voisiko olla että kaikki ongelmat eivät välttämättä kumpua ulkomaisista kuskeista.
Tämä ei selvästi miellyttänyt kuskia, joka tiukensi mielipiteitään ja vei tilannetta kauemmas yhteisymmärryksestä, kunnes vihdoin kotipihassa pudotti sian kusi -pomminsa.
Se, että taksikuski kehtaa sanoa asiakkaalleen tuollaista törkyä päin naamaa, kertoo paitsi taksikuskien välisestä eripurasta myös rasististen kommenttien normalisoitumisesta. Siinä taksissa asiakas ei ollut aina oikeassa.
Jankkaava tietotoimisto
Uuden taksilain yksi ikävimmistä puolista kyytiin hyppäävän asiakkaan näkökulmasta on taksialan tulehtunut ilmapiiri, joka kuuluu kuskien puheissa.
Kun itse olen käyttänyt taksia, on tulehtunut tilanne noussut useamman kerran esiin. Ensimmäisellä kerralla nuorempi suomalaistaustainen kuljettaja selitti pitkän kaavan mukaan, miten perseelleen tilanne on kääntynyt lainmuutoksen myötä. Etenkin ulkomaalaisten kuskien käytös ja oletettu osaamattomuus kismittivät kuljettajaa.
Selvitettyään ulkomaalaistaustaisten kuljettajien ongelmaa hän siirtyi sulavasti isompiin maahanmuuttopoliittisiin kysymyksiin ja esitteli näkemyksensä, jonka mukaan Suomeen ei pitäisi ottaa enää lainkaan pakolaisia, vaan kaikki apu pitäisi keskittää kriisialueille.
Yksi kuskeista oli tummaihoinen mies, joka ei puhunut kuin hyvin vähän Suomea. Vastasin hänelle englanniksi ja kerroin mihin mennään. Kuljettaja ihmetteli matkan aikana, että miksi jotkut suomalaisasiakkaat eivät suostu puhumaan hänelle englantia, vaikka selvästi osaavat sitä. Vastasin, että he todennäköisesti protestoivat taksilain muutoksia olemalla epäkohteliaita. Perille päästyämme kuski alensi sovittua hintaa vitosella ja hymyili kiitokseksi.
Taksikuskien tietotoimistoa on ollut aiemmin helppo kunnioittaa ja välillä ratin takaa löytyy kiinnostavia näkemyksiä ja kokemuksen syvää rintaääntä. Nyt vaikuttaisi, että monen suomalaisen taksikuskin tietotoimisto on laadultaan ja teemoiltaan MV-lehden tasoa.
Monenlaista probleemaa
Edellisen hallituksen ja ministeri Anne Bernerin toteuttama taksilainuudistus on ollut monella tapaa farssi. Kuljettajista iso osa karkasi alalta lakiuudistuksen myötä, hinnat ovat nousseet tai vähintään muuttuneet epävarmoiksi ja kuskien keskuudessa on isoja erimielisyyksiä.
Ennen hyppäsit taksiin ja pääsit tasaisella hinnalla perille asti. Nyt valinta on asiakkaan päädyssä: pitää miettiä haluaako juuri tämän auton tai kuskin kyytiin ja juuri tällä hinnalla.
Asiakkaan näkökulmasta tilanne on monimutkaisempi kuin ennen. Hinnat ovat pääsääntöisesti nousseet ja asiakkaalta vaaditaan taksitolpilla aktiivista roolia auton valinnassa.
No niin, kiitos #taksiuudistus. Yritin ottaa taksin Rautatientorilta Kallioon. Kolme ensimmäistä autoa ilmoitti, ettei suostu käyttämään mittaria, heillä on kiinteä hinta (20-25 euroa). Pitäkää tunkkinne, otan mieluummin ratikan ja kävelen kainalosauvoillani loppumatkan. #taksi
— Maria Pettersson (@mariapetterss0n) August 24, 2019
Cityn entinen ja Journalisti-lehden nykyinen päätoimittaja Maria Pettersson otti hetki sitten kantaa taksiuudistukseen Twitterissä ja sai aikaan värikkään keskustelun. Pettersson oli tarvinnut taksin Rautatientorilta Kallioon ja kolmen eri taksin tarjoama yli kahdenkymmenen euron hinta ei miellyttänyt.
“Tämä on juuri sitä kuraa, mitä en halunnut ulkomailta Suomen taksibisnekseen. Kalliimmat hinnat, tinkaaminen, kusetetuksi tuleminen ja veronkierto”, Pettersson kirjoitti Twitterissä.
Vasta-argumentiksi ja uuden taksilain puolustukseksi nostettiin erilaisia vaihtoehtoja, mitä nykyinen taksimarkkina tarjoaa: luotettava Taksi Helsinki, jonka voi tilata sovelluksen kautta, edullinen ja vertaisarvioihin perustuva Uber tai Bolt, 10 euron fiksattuun hintaan kuskaava FixuTaxi.
Kokemus palvelun huonontumisesta ja hintojen noususta on todellinen, vaikka samaan aikaan tarjolla on entistä enemmän vaihtoehtoja, joista osa hinnaltaan edullisempia kuin aikaisemmat.
Twitter-keskustelussa edulliset ja kätevät Uber ja Bolt saavat kannatusta, mutta myös kritiikkiä veronkierrosta, työntekijöiden oikeuksien polkemisesta ja kaksien työmarkkinoiden synnyttämisestä Suomeen.
Taksin tilaamisessa on taksiuudistuksen myötä tapahtunut selkeä muutos. Taksin saattaa saada helpommin lennosta tai tolpalta ilman jonoa, mutta jos ei tahdo että kyydistä tulee turhan kallis, joutuu neuvottelemaan hinnasta ja kilpailuttamaan vaihtoehtoja. Tämä ohjaa ihmisiä tilaamaan taksit sovellusten kautta ja pois esimerkiksi Rautatieaseman kaltaisilta keskeisiltä taksitolpilta.
Tämä on aika väsynyttä vääristelyä, Tere. Mutta kerrataan nyt vielä. Aiemmin sain kohtuuhintaisia kyytejä ilman tinkimistä, kilpailutusta ja odottelua. Nykyään en saa.
— Maria Pettersson (@mariapetterss0n) August 25, 2019
Ongelma ei ole ”liian matala hinta” vaan se, että tuolla hinnalla vältellään veroja ja riistetään työntekijöitä.
Kuskit tukkanuottasilla
Kuskien näkökulmasta kilpailu on kovempaa kuin ennen, vaikka osa vanhoista kuskeista onkin astunut syrjään. Helsinki-Vantaan lentoaseman tulehtuneista tunnelmista on kerrottu muun muassa Hesarissa.
Lentokentällä kuskit ovat riitaantuneet osaksi taksilain uudistusten vuoksi, osaksi lentokentän remontin aiheuttamien poikkeusjärjestelyjen vuoksi. Lentokentän taksivalvonnasta vastaavan Taxi Pointin Satu Sydänmaa kertoi HS:lle, kuinka kentällä on nähty entistä huomattavasti enemmän ongelmia: käsirysyjä, tönimistä, haukkumista kuskien kesken ja valvojille uhittelua.
Taksilain uudistuksen myötä uusien taksilupien määrä kasvoi ja jo vuoden vaihteessa viime kesänä voimaan tullut muutos oli nostanut taksilupien määrän koko maassa 12 000 lupaan, kun vuotta aiemmin niitä oli parituhatta vähemmän.
Taksilain ongelmista ovat puhuneet muun muassa Taksiliitto, Kela-kyytien varassa olevat ryhmät, useat eri poliitikot ja media. Nykyisen hallituksen ohjelmaan on kirjattu, että lakiin tehdään tarvittavat korjaukset toiminnan turvallisuus ja harmauden talouden torjunta huomioon ottaen. Ministeri Sanna Marinin mukaan uudistettu taksilaki voisi astua voimaan 2021.