Tiistaina kerroimme Airbnb:stä ja sen taistelusta viranomaisia vastaan majoituspalveluiden maailmanvalloituksessaan. Eilen Hesarissa jatkettiin jakamistaloudella, kun lehti kertoo “taksipalveluja” tarjoavan Uberin hivuttautumisesta Suomeen.
Uber hakee parhaillaan Suomesta “sosiaalisen median taituria, joka osaa kesyttää suuttuneet taksimatkustajat ja kääntää heidän uskollisiksi asiakkaiksi.” Taktiikka vaikuttaa suoranaiselta piikiltä tiukasti säädeltyä suomalaista taksikenttää kohtaa. Hesari saa kuitenkin ympäripyöreät vastaukset Uberin viestinnästä vastaavalta Harry Porterilta: “Emme ole asemassa, että voisimme vahvistaa mitään, sillä emme ole viimeistelleet suunnitelmiamme.” Työpaikkailmoituksesta hän sanoo, että heillä on “aina haku parhaista kyvyistä”.
Uberin toimintaperiaate on simppeli. Painat nappia karttapohjaisesta älypuhelinsovelluksesta ja pian saat kyydin. Kuljettajaksi voi ryhtyä kuka tahansa ja luottamus syntyy käyttäjien arvioiden perusteella.
Suomessa taksikuskiksi ryhtyminen ei ole suoraviivaista. Taksilupia on jostain syystä vain rajoitetusti ja taksiyrittäjä joutuu painimaan enimmäishinnan ja päivystysvelvollisuuden kanssa. Avoautotaksia ajava kuski saattaa joutua vaikeuksiin, koska ei pysty laittamaan taksi-merkkiään pykälän vaatimalla tavalla taksin katolle.
Ympäri maailmaa on kehuttu Uberia. Monen nuoren matkustajan reitti vie Uberin kyydillä Airbnb:n majapaikkaan. Suomalainen lainsäädäntö mutkineen estää vastaavan tavan rantautumisen meille. Suomessa on aina voinut luottaa taksin palveluun. Toisaalta voidaan kysyä, kuinka pian tilanne valuisi taksianarkiaan, ryöstöihin ja raiskauksiin, jos taksilainsäädäntöä hieman löysennettäisiin?
Kyse on myös vaaditusta palvelutasosta. Sori vaan taksikuskit, minä en ainakaan tarvitse hieman liian hienoa autoa alleni siirtyessäni paikasta toiseen, jos se tarkoittaa korkeampia kuluja.
Hesari kertoo, kuinka taksin tilauskeskukset dominoivat tällä hetkellä kenttää ja niiden valtaan on törmännyt muun muassa virolaissovellus Taxify, joka välittää takseja Suomen pelisäännöillä tarjoamalla taksikeskuksille vaihtoehdon. Uberinkin näyttäisi toistaiseksi olevan mahdollista tulla Suomeen ainoastaan tiukkojen pykälien puitteissa. Silloin se typistyisi vain kilpailijaksi taksikeskukselle ja Taxifylle.
Käyttäisitkö Uberia, jos se saisi toimia Suomessa?
5 kommenttia
ex-maalainen
23.10.2014 11:23
Nykyisen lainsäädännön ansioista taksitoiminta on kannattavaa myös haja-asutusalueella. Lakiin kirjatut päivystys- ja kuljetusvelvollisuudet taas huolehtivat siitä, että kyyti on aina saatavilla. Jos sääntelyä aletaan purkamaan, niin miten käy taksin saatavuudelle kehä-kolmosen ulkopuolella? Sielläkin asuu paljon ihmisiä, mutta sen verran harvemmassa, että sääntelemätön taksiliikenne joko lakkaa kokonaan tai tulee pirun kalliiksi. Suomessa Über voisi olla ihan hyvä taksin TILAUSjärjestelmä nykyisten puhelin- ja tekstiviestiviritysten tilalle, mutta muuten en näe tarvetta puuttua sääntelyyn.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Dinivian
23.10.2014 11:44
Käytin ulkomailla, toimi hienosti, kuskit olivat parempia ja ystävällisempia kuin "virallisten" taksien kuskit, hinta oli halvempi ja autot siistejä. Käyttäisin Suomessakin, jos konsepti saisi pysyä samanlaisena kuin ulkomailla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
gozamite
23.10.2014 13:54
Uber EI TODELLAKAAN OLE SAANUT plekästään kehuja! Monessa maassa Uber on saanut uhkasakkoja ja korvausvaatimuksia vastuun pakoilusta ja kuljettajien huonosta kohtelusta.
Vastaa kommenttiinAsikaslähtöinen ajattelu on viety liian pitkälle ja kaikissa mahdollisissa tilanteissa etsitään eri maiden lakien porsaanreikiä!
Vastaa kommenttiin
Mikke410
24.10.2014 01:56
Über on käytännössä pimeää työtä, ilman vastuuvakuutuksia. -15-20% kyydin hinnasta menee piilaaksoon, miten kyyti voisi olla halvempi kuin taksi jos kuljettaja maksaa veronsa ja velvoitteensa? Vastaus on: Ei mitenkään. Taksi-auton pääomakulut ovat nimittäin vain 6-7% liikevaihdosta, ja nykyinen tilausvälitys lohkaisee 1-2%. Tietty jos verot jää pystyyn niin sitten voi ajella hyvinkin halvalla. Vaan über ne hinnat määrittelee, ei kuljettaja itse. Ja ruuhka-aikoina sekä suuren kysynnän aikana Überin hinta pomppaa moninkertaiseksi. Taksi ajaa suunnilleen samalla hinnalla arkena ja pyhänä, jouluna ja vappuna.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taka Penkki
25.10.2014 18:20
Maksan mieluummin vähän enemmän jotta saan ammattilaisen luotettavaa palvelua. Käykää vaikka Tukholmassa niin näette miten vapaa taksitoiminta toimii (hyvin kalliisti ja huonosti sesonkiaikojen ulkopuolella)...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin