Vaikkeivät a cappella -yhtyeet uutuuksia olekaan, syksyllä 2000 perustettu lauluryhmä on hetkessä kohonnut ilmiöksi. Kesällä julkaistu Jäätelökesä-single soi kiitettävästi radiossa ja marraskuussa ilmestynyt debyyttilevy on keikkunut Suomen 20 myydyimmän levyn joukossa jo neljä viikkoa. Kiirettä on myös keikkarintamalla. Loppuvuoden konsertit ovat jo nyt loppuunmyytyjä. Melkoinen suoritus bändiltä, joka käyttää instrumenttina vain äänijänteitään. Sitä tosin on vaikea uskoa, sillä levyllä erottuu selvästi esimerkiksi sähkökitara, kontrabasso, rummut ja saksofoni.
“Repertuaarissamme on parikymmentä soittimenääntä mandoliinista marakasseihin. Etenkin bändin pojat ovat todellisia turbohuulia”, kertoo muun muassa trumpettia laulava Ninni Poijärvi.
Helpolla soitinäänet ja stemmat eivät osu kohdalle. Club Fof Five treenaa yhdessä kymmenen tuntia viikossa.
“Esimerkiksi trumpetinääni syntyi melko helposti, mutta vaikeinta on tehdä se hallitusti koko biisin ajan. Huulet pitää olla määrätyssä asennossa ja nenään pitää puhaltaa tietyllä tavalla ilmaa”, toteaa Poijärvi.
Kriitikotkin ovat innostuneet suitsuttamaan salsaa, jazzia, tangoa, rockia ja konemusiikkia yhdistelevää Club For Fivea. Heihin ei aina ole uskomista, mutta eräskin yhtyeen levynjulkaisukeikalla ollut parikymppinen nainen kiteytti CFF:n taidokkuuden: “Oli vain pakko ihmetellä koko konsertin ajan, että mistä helvetistä äänet oikein tulevat.”
Club For Five: Ensi-ilta (debyytti-cd)