Kansainvälinen nykyteatterifestivaali Baltic Circle järjestetään jälleen Helsingissä 15.–20. marraskuuta. Ohjelmassa on useita kiinnostavia kotimaisia teoksia. Festivaalin avajaisteoksena nähdään kansainvälisesti tunnetun libanonilaisohjaaja Rabih Mrouén maailmaa kiertänyt Riding on a Cloud. Tänä vuonna festivaali rakentaa suhteita. Suhteiden lisäksi festivaaliohjelmassa tarkastellaan sitä, miten yhteiskunnalliset olosuhteet ja poliittiset päätökset vaikuttavat yksittäisen ihmisen tai yhteisön elämään.
“Esitys on sosiaalinen tapahtuma, eräänlainen sosiaalinen koe. Se on jaettu tila, jossa käydään monitasoista neuvottelua. Miten tämä hetkellinen yhteisö voisi antaa tilaa jokaisen erityisyydelle? Miten kunnioittaa eroavaisuuksia ja olla samalla avoin yllättäville kumppanuuksille?” festivaalin taiteellinen johtaja Satu Herrala kertoo.
Festivaalin kansainvälisinä vierailuina nähdään Mrouén Kanneltalon Riding on a Cloud esityksen lisäksi ja Philipp Gehmacherin (AUT) my shapes, your words, their grey Galleria Sinnessä. Nämä monikerrokselliset teokset riisuvat aseista kauneudellaan ja herkkyydellään. Riding on a Cloud -esityksessä lavalle nousee ohjaajan veli Yasser Mroué, joka haavoittui Libanonin sisällissodassa tarkka-ampujan luodista. Arabiankielisessä ja englanniksi tekstitetyssä esityksessä kietoutuvat yhteen poliittinen historia, henkilökohtaiset muistot, fakta ja fiktio. Philipp Gehmacherin teos koostuu näyttelystä ja esityksestä, jossa muoto, teksti, liike ja muusikko Gérald Kurdianin hienotunteinen äänimaailma tulevat yhteen voimakkaana välitilana.
Sara Mellerin ohjaama ja Johannes Ekholmin dramatisoima FATHER FUCKER ammentaa Mellerin nuoruuden lehtikirjoituksista, joissa seikkailevat huippumallit Liv ja Claudia Versace. Festivaalilla ensi-iltansa saavan teoksen taustalla on uusi monitaiteellinen HYPE-kollektiivi, johon kuuluu Mellerin ja Ekholmin lisäksi tekijöitä teatterin, musiikin, kuva- ja videotaiteen sekä tanssin parista.
Toinen festivaalin kotimaisista kantaesityksistä on Noora Dadun FAIL –Virheellinen esitys, joka sai alkunsa vetäytymisen tarpeesta, jota Dadu koki Minun Palestiinani -esityksen jälkeen; hän halusi lopettaa some-aktivismin ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen ja kadota siirtolapuutarhamökkiin. FAIL toteutetaan yhteistyössä Kiasma-teatterin kanssa.
Milja Ahon, Anna-Mari Karvosen, Anna Mustosen ja Emmi Vennan teoksessa tanssi luodaan puheen kautta. Esityksen keskiössä ovat antautuminen ei-tietämiselle, uupumiselle ja tekemättä jättämiselle. Teos sai ensi-iltansa Turun Kutomossa huhtikuussa.
Festivaalin ohjelmistoa on rakennettu myös kollektiivisesti. Suomi – sosiaalisten suhteiden kehitysmaa -ohjelmakokonaisuus on muotoutunut avoimen haun kautta neljän kuraattorin työryhmässä. Ohjelma koostuu esityssarjasta, työpajasta ja klubista. Sarjassa on kolme teosta, joiden tekijöinä ovat YKON, Yassine Khaled ja Matraquita Soher. Niissä tutkitaan sosiaalisia tilanteita taideteoksen lähtökohtana ja materiaalina. Alexandra Pirici ja Raluca Voinea ovat kuratoineet kaksipäiväisen taiteellis-diskursiivisen ohjelman New Solidarities. Se kutsuu yhteen toimijoita feminismistä keinoälyyn paikantamaan eri kamppailujen risteyskohtia ja etsimään yhdessä mahdollisia strategioita rakentaa aidosti yhdenvertaista tulevaisuutta.
Tänä vuonna festareilla raotetaan lisäksi teatterin ja nykysirkuksen väliverhoa. Cirko – Uuden sirkuksen keskus järjestää ensimmäistä kertaa What the Cirk? -minifestivaalin, ja yhdessä Baltic Circlen kanssa festivaalit kutsuvat katsojansa juhlimaan yhteiselle Love me in November -klubille Cirkoon. Kahden festivaalin kohtaamisella toivotaan ristiin katsomista ja kokemista, dialogia niin taiteilijoiden kuin katsojienkin keskuudessa.
Näiden lisäksi ohjelmassa on Toisissa tiloissa -kollektiivin yöllinen Susisafari, Mad Housen Think Thank ja Lust ry:n ja Teatterikorkeakoulun kanssa yhteistyössä järjestettävä Bojana Kunstin luento.
Kuusipäiväisen festivaalin ohjelmisto julkistettiin 20.9. ja lipunmyynti alkaa samana päivänä klo 9. Lippuja myyvät Tiketti ja Q-teatteri.