Ismo Alangon maaliskuussa julkaistu Maailmanlopun sushibaari -albumi saa rinnalleen Suomen ensimmäisen tablettitietokoneelle tuotetun artistijulkaisun. Sähköinen sushibaari kertoo Ismo Alangon historiasta ja valottaa uuden levyn tekemistä.
Kyseessä on Provisual Oy:n tuottama FanPOD-julkaisu. Mukaan mahtuu ennenjulkaisematonta materiaalia, videoita, kuvia sekä demoversio Vuoden turhin laulu -kappaleesta. Paketista löytyy myös musiikki- ja haastatteluvideoita. Sen kautta on mahdollista tilata Ismo Alanko -tuotteita ja osallistua kilpailuihin.
"Tuotimme aikaisemmin noin 70 prosenttia kaikista Suomen musiikkiDVD-julkaisuista. Niiden tekeminen loppui kuin seinään ilmaisten videokanavien myötä. Tablettijulkaisuissa on parasta, että ne ovat kaksisuuntaisia, ja päivittyvien esitteiden tekniikkaa voi hyödyntää esimerkiksi matkailun tarpeissa", Provisual Oy:n vastaava tuottaja Jari "Cyde" Hyttinen sanoo.
Hyttisellä on vahva usko tablet-julkaisuiden tulevaisuuteen kulttuuriteollisuudessa sekä kampanjatyökaluna. Saa nähdä, johtaako Ismo Alangon kokeilunhalu siihen, että muut isot suomalaisartistit seuraavat perässä?
Tällä hetkellä Suomessa on arviolta käytössä noin 700 000 tablettitietokonetta. Näistä 80 prosenttia on viihdekäytössä, mutta yritysten osuus kasvaa koko ajan. Tutkimusyhtiö Marketvisio arvioi, että tabletit kasvattavat myyntiään tämän vuoden aikana 50 prosentilla. Viime vuonna niitä myytiin 280 000 kappaletta. Näistä eniten myytiin Applea.