Walter Sallinen: Kun säveltäjä ravistaa

Korvat auki -kollektiivi valmisteli nykymusiikkifestivaalille työpajan sekä konsertin ja valoteoksen hybridin.

Walter Sallinen.
Walter Sallinen. Kuva: Andreas Wedenberg

Korvat auki -kollektiivi on valmisteli Suomen suurimmalle uuden musiikin festarille Musica Novalle interaktiivisen Kuulovilla-työpajan sekä In a new light -esityksen, joka on konsertin ja valoteoksen poikkitaiteellinen hybridi.

Säveltäjä Walter Sallinen, mistä saitte kipinän In a new light -teokseen?

In a new light on Korvat auki -yhdistyksen ja Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelulaitoksen valosuunnittelun opiskelijoiden yhteistyökonsertti. Jokainen konserttiin luotu teos on yhteistyöprojekti yhden säveltäjän ja yhden valosuunnittelijan välillä, jotka yhdessä työstävät ja luovat nähtävän ja kuultavan lopputuloksen. Luvassa on siis uusia audiovisuaalisia teoksia, jotka ovat jokaisen työparin itse räätälöimän yhteistyön tulos.

Tuottaja Dante Thelestam, mistä on kyse erityisesti perheille suunnatussa Kuulovilla-työpajassa?

Tapahtumassa tehdään musiikkia itse ja leikitään äänillä. Kuulovillassa, ja ihan noin muutenkin, kuka tahansa on säveltäjä. Talossa esitellään siistejä vekottimia ja outoja soittimia. Musiikkia on monenlaista, mutta tuntuu, että ihmiset ovat usein hyvin armottomia musiikkimakujensa suhteen. On tärkeää antaa lapsille mahdollisuuksia ja pitää mielikuvitus vapaana. Tapahtuma on mitä suurimmissa määrin pilottihanke. Korvat auki ei ole pitkään aikaan järjestänyt lastentapahtumaa. Eli saa nähdä. Ideana on ihan yhtä paljon kuunnella mitä sanottavaa lapsilla on meille.

Mikä sinut sai musiikin pariin?

Dante: Pääasiassa olen musiikkiopiston kasvatti. Soitin kannelta Keski-Helsingin musiikkiopistossa ja otin myöhemmin myös sävellystunteja. Toisaalta oma kiinnostus lopulta tuli muualta. Kaverilla oli tietokone, jossa oli tökerö nuotinkirjoitusohjelma ja sillä pystyi leikkimään musiikilla helposti. CD-levyjen keräämisestä tuli teininä suuri intohimo – nykyään yritän sitten päästä levyistä eroon kun kaiken saa striimattua netistä. Nykyään opiskelen sävellystä Taideyliopistossa – monet tämän vuoden projektit liittyvät sävellyksen pedagogiikkaan.

Walter: Aloitin joskus lapsena pianonsoiton. Jossain vaiheessa pimputteluni esiin nostamat maailmat ja aiheet alkoivat vedota minuun, ei niinkään niiden toteutumistavassa tai musiikillisessa kekseliäisyydessä, vaan ennenkaikkea akustisina ajatusvirtoina; ajassa ääniin paketoituina mietteinä. Vuosien varrella kiinnostus omien tällaisten pakettien tekoon kasvoi ja lopulta kun kymmenen sormea ei enää riittänyt niiden toteuttamiseksi, oli ryhdyttävä säveltämään.

Olen opiskellut vuodesta 2011 lähtien Sibelius-Akatemiassa sävellystä Lauri Kilpiön oppilaana. Elektroakustinen musiikki ja sen tekeminen on alkanut kiinnostaa yhä enemmän, joten aikaa kuluu jonkin verran myös koulun musiikkiteknologian osaston puolella. Vapaa-aikana yritän olla vähemmän musiikin kanssa tekemisissä, jotta ehtisi seurata myös kaikenlaista muuta mitä maailmassa tapahtuu. Klubittaminen hyvän konemusan tahtiin on kuitenkin välttämätöntä aina silloin tällöin…

Korvat auki -improensemble, Dante Thelestam oikealla.
Korvat auki -improensemble, Dante Thelestam oikealla. Kuva: Richard Harris

Korvat auki -yhdistyksen perustivat vuonna 1977 nuoret sävellyksenopiskelijat, mm. Kaija Saariaho, Magnus Lindberg ja Esa-Pekka Salonen, ”ravistellakseen suomalaisen musiikkielämän umpeutuneisuutta”. Mitä on meneillään Korvat auki -kollektiivissa nyt?

Dante: Ennen kaikkea järjestämme konsertteja, joissa voi kuulla nuorten säveltäjien musiikkia. Viime vuonna komppasimme open mic -runoilua Cafe Mascotissa, järjestimme monitaiteellisen RRR-festivaalin ravintolapäivänä ja kiersimme Itä-Suomea improvisoiden. Porukka on viime vuosina kasvanut ja kansainvälistynyt niin, että kokoukset pääasiassa käydään englanniksi.

Walter: Monissa konserteissamme annamme tilaa jokaiselle näyttää mitä viime aikoina on tullut sävellettyä, mutta järjestämme myös tapahtumia joissa lähdemme työstämään töitämme jonkun ennalta päätetyn ja yhteisen teeman tai konseptin pohjalta, kuten esimerkiksi tämänvuotisessa Musica Nova -festarissa.

Mitä odotat perjantaina alkavalta Musica Novalta?

Dante: Festivaalin teema, dialogit, on mielestäni oivallinen. Toivottavasti musiikki herättäisi keskustelua ja tavoittaisi uusia ihmisiä. Toki odotan innolla myös ihan tiettyjä teoksia, joista osa on tuttuja, mutta suurin osa täysin tuntemattomia – uuden löytäminen kuuluu asiaan.

Walter: Toivon tulevasta festarista monipuolista ja korkeatasoista, jossa länsimaisen taidemusan ajankohtaisimmat suuntaukset ja ilmiöt ovat esillä. Hans Abrahamsenin työt sekä Defunensemblen konsertti kiinnostaa erityisesti. Olen myös yksi festivaalin yhteydessä järjestettävän Creative dialogues -sävellysworkshopin osallistujista, joten odotan myös sitä innolla.

Milloin olet luovimmillasi? Mistä luovuus tulee?

Dante: Turvallisessa ympäristössä, jossa voi mokata, syntyy usein erinomaisen hulluja ideoita. Useammin luovuus kuitenkin vaatii aikaa ja syventymistä rauhassa.

Walter: Luovuus ja sen laatu voi vaihdella sen verran paljon aina tilanteesta riippuen, etten oikein voi sanoa mitään tiettyä tilaa jolloin olisin luovimmillani. Uskon siihen, että kun ihminen pitää silmänsä ja korvansa auki kaikelle vastaantulevalle, on henkisesti läsnä hetkessä sekä valveutunut ajan ilmiöille, on hänellä mahdollisuus saavuttaa vaikka mitä. Silloin ei enää ole niinkään kyse luovuuden etsimisestä vaan siitä, mihin haluaa kanavoida kaiken kokemansa; eräät purkavat tämän luovaan työhön, jotkut taas johonkin muuhun.
 
Kuulovilla 8.2. klo 14. Työpaja järjestetään Bokvillanissa, Hämeentie 125. Vapaa pääsy.
In a new light -konsertti/valoteos 8.2. klo 20.30. Konsertti järjestetään Vapaan taiteen tilassa, liput 11,5 / 6,5€.
Suomen suurin nykymusiikkifestivaali Musica Nova järjestetään Helsingissä 6.-14.2.
Haastattelu ilmestynyt alunperin Extempore Kulttuuriblogeissa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi