Yhteistyössä Restel.
Cumulus-hotellien Huviretki-ravintolat ovat toki suomalainen klassikko Rossojen tapaan, mutta aikansa kutakin. Uuden Cumulus Meilahden Bistro haluaa olla kokeileva, ajanmukainen, elämyksellinen ja yllätyksellinen – sanoja, jotka harvemmin liitetään ketjuravintoloiden toimintaan.
“Ajanmukaisuus tarkoittaa, että olemme perillä siitä, mitä ravintolakentässä tapahtuu. Emme halua olla Finnjävel, ensimmäinen trendsetter, mutta haluamme olla siinä määrin ajankohtainen, mitä ketjumaisessa ja keskitetyssä toiminnassa on mahdollista”, Restelin hotellien ravintolatoimen kehittämisestä vastaava Kirsi Asposalo kuvailee skandinaavista bistroa.
Meilahden 11-kerroksinen Cumulus aukeaa toukokuussa. Bistrossa tehtävät kokeilut toimivat samalla tulevien hotelliravintoloiden pilotointina ja saatuja kokemuksia rantautetaan hotelleihin ympäri Suomen. Konseptilla tavoitellaan lähtökohtaisesti muuntautumiskykyä.
“Emme ajattele konseptia muuttumattomana, vaan siihen tehdään muutoksia, kokeillaan ja ollaan ajankohtaisia. Kun konseptia viedään muualle, sen ei tarvitse olla identtinen kaikissa paikoissa. Huviretkessä meillä on sama lista Hangosta Petsamoon. Bistrossa voimme miettiä eri ruokakategorioista, mikä puhuttelee erityisesti kyseistä asiakaskuntaa”, Asposalo kuvailee.
Vaikka ravintola ei ole aina auki, on hotellissa mahdollisuus saada ruokaa ja palvelua kellon ympäri. Tarjolla on perinteisiä kolmioleipiä ruokaisampia ja monipuolisempia vaihtoehtoja huoneeseen vietäväksi, mukaan otettavaksi tai aulan loungessa naposteltavaksi.
Ravintolatila ei ole yksiselitteinen hotelliravintola, vaan kohtaamispaikka erilaisiin tarkoituksiin: kortteliravintola paikallisille, näyttelytila taiteelle ja suomalaiselle designille ja mahdollinen areena esimerkiksi stand up -keikoille.
“Toivon, että tästä tulisi paikka, johon läheisten sairaaloiden lääkärit lähtevät Greyn Anatomia -tyyllin drinkille työpäivän jälkeen”, Asposalo heittää.
Bistron yhteydestä löytyy Bistro Market, josta voi ostaa keittokirjoja tai suomalaista designia. Keittiössä uusia tuulia haistellaan muun muassa aasialaisesta street foodista ja rikotaan perinteistä ravintola-ajattelua luopumalla alkuruoka-pääruoka-jälkiruoka-listasta ja tuomalla tilalle erikokoisia ja jaettavia annoksia, joista valitsemalla rakentuu joustavasti erilaisia kokonaisuuksia. Aamiaisbuffetissa otetaan käyttöön uusi paistetun patongin ja korvapuustin tuoksuun luottava Cumulus-aamiainen, mutta aamiaistuotteita on tarjolla kellon ympäri.
“Lähdemme haastamaan ajatusta siitä, mikä on oikea aika syödä mitäkin. Maailma on muuttunut, eikä yhtä oikeata tapaa enää ole”, Asposalo sanoo.
Ajankohtaisuus näkyy Bistrossa myös erikoiskahveissa, lasten toiveita noudattelevassa, Meilahden koululaisten avulla työstetyssä ruokalistassa, raakakakuissa ja erikoisruokavalioiden huomioonottamisessa. Yhteistyötä tehdään myös hävikkiruoan kanssa taistelevan Res-Q-palvelun kanssa.
“Mietimme samalla myös omia keinoja, joilla voimme vaikuttaa hävikkiin. Tässä ei puhuta mistään jämästä, vaan siitä, että hyvälaatuista raaka-ainetta voidaan tuoda asiakkaalle sen sijaan, että se menisi roskiin.”
Hotelli- ja ravintola-asiakkaiden vaatimukset ovat nousseet viime vuosina huimasti ja siksi hotelleissa pitää hyväksyä, että muutos on vakio.
“Meidän koko työn lähtökohtana on ollut asiakaspaneeli, jossa on kysytty toivomuksia. Asiakkaiden vaatimukset ovat nousseet etenkin muuntautumisen suhteen. Se koskee interiööriä, mutta myös ennen kaikkea tuotetta. Asiakkaat tiedostavat paikallisuuden ja sesongit ja totta kai vakioasiakkaita puuduttaa syödä karrikoiden samaa listaa vuodesta toiseen. Muutos on tämän päivän juttu.”