Suoraan en kehtaa tätä...

Suoraan en kehtaa tätä kenellekään sanoa, mutta menee hermot ystäviini/tuttaviini, jotka erityisesti sosiaalisessa mediassa valittavat jatkuvalla syötöllä lapsiperheen arkea. Ei kai kenenkään ole niitä lapsia pakko tehdä? Tai kai aikuinen ihminen tiedostaa, että lapsen myötä koko elämä mullistuu? Ymmärrän vertais- ja muunkin tuen tarpeellisuuden, mutta näiltä ihmisiltä puuttuu nykyään täysin myötäelämisen taito muiden kuin samassa tilanteessa olevien suhteen.

  • 32 v nainen

21 kommenttia

Anonyymi

29.10.2012 16:16

Pitääkö siellä facebookissa olla joka saatanan hetki?? Naiset lukevat aamuisin junissa ja linja-autoissa miten ystävien uusi vauva on taas valvottanut:D HALOO!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.10.2012 19:40

Joo, nuo lapsipäivittäjät ovat inhottavia. Samalla vanhasta, hyvästä ystävästä tulee sössöttävä Vanhempi, joka ei osaa enää puhua mistään muusta kuin muksusta, jota ei kiinnosta enää yhtään mikään ja jonka vihdoin päästyä perhe-elämää yhden kahvihetken verran karkuun nähdessään jokainen lause alkaa: "arvaa mitä meidän Tiinapetteri teki?".

Hyi vittu. Itsekin haluaisin lapsia, mutta pelkään muuttuvani tuollaiseksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.10.2012 20:15

Eikä pelkästään negatiivista juttua, vaan ihan mitä tahansa asiaa lapsista. Milloin on lapset oksennustaudissa, tänään homopetteri kävi ekaa kertaa ite potalla, voi kun se 3vee sanoi tai teki taas jotain niin vitun söpöä, emmi sitä emmi tota emmi tätä...

Menettävätkö nämä ihmiset täysin kaiken oman elämänsä näiden lastensa vuoksi? Siltä tuntuu, kun mistään muusta ei osata kirjoittaa. Ja annas olla, kun erehtyy kommentoimaan jotain vähänkin kritiikkiin viittaavaa, niin minun kommenttinihan poistetaan. Mutta siinä vaiheessa minä olen poistanut tämän kaverinkin.

Liian monet ihmiset tekevät lapsia, koska "kaikki muutkin tekevät" tai jotkut painostavat heitä siihen. Minä en halua lasta muuttamaan ja pilaamaan elämääni.

Ja sitä vertaistukea voi hakea muualtakin, kuin naamakirjasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.10.2012 20:44

Mies, 30 v. tänään 19.40: jaan täysin pelkosi.

Ja Nainen, 27 v. tänään 20.15: eräs miespuolinen ystäväni totesi kerran lakonisesti, että "tehdäänköhän niille naisille synnytyksen yhteydessä lobotomia?". Tuntuu jollakin tapaa aivan käsittämättömältä, miten ahtaaksi se elämisen kehä voi mennä mut toisaalta mikä oon sanomaan, kun oon itse tietoisesti toistaiseksi valinnut lapsettomuuden enkä siitä todellisuudesta mitään tiedä.

Tää nyt menee vähän vakavaksi mut se valitusvirsi tuntuu erityisen kurjalta sellaisten puolesta, joilla ei ole lasta elämässään vaikka sitä kovasti toivovatkin. Tulee myös mieleen omilta lapsuusajoiltani eräs tuttavaperheemme, jossa vanhemmat joutuivat saattamaan hautaan vaikeasti sairaina ja/tai kehitysvammaisina syntyneitä lapsiaan. Se pisti pienenkin ihmisen miettimään.

Jotenkin sitä joskus toivoisi joiltakuilta pientä asennetarkistusta.

AP

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.10.2012 20:58

Mies 27v. (eka kommentti)
Varmaan sama akka jonka itse tiedän. Tai sitten tälläisiä luonnehäiriöisiä on enemmänkin, mikä sinänsä ei ole mahdottomuus, mutta siis vituttaa tämä ihminen kyllä. Mies parka... tiodostaako vai eikö vain välitä?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.10.2012 08:24

Mä piilotan aina lapsiperheiden tilapäivitykset, ei mua kiinnosta mitä kakarat tekee. Itselläni ei ole lapsia, eikä tule koskaan olemaankaan.
Mulla on koira ja se on mun vauva, en kuitenkaan länkytä sen tekemisistä kenellekään...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.10.2012 12:30

Täysin samaa mieltä. Itsepä ovat tiensä valinneet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.10.2012 17:34

Olen itsekin poistanut facebookistani näitä tuttavia jotka ensin hehkuttivat vauvakuumetta ja raskauden ihanuutta mutta nyt valittavat siitä, miten kurjaa lapsiperheen arki on. Oma vika, kuka käski hankkia lapsia?

Suomessa kenenkään ei ole pakko synnyttää. Vahinkoraskauden voi keskeyttää laillisesti ja raiskattu nainen saa aina abortin.

Hyvin harvalla näistä facebook-valittajista on rohkeutta myöntää, että lastenhankinta oli virhe ja että he katuvat valintaansa. Vielä harvemmalla on rohkeutta antaa lapset vapaaehtoisesti pois (sijaiskotiin tai adoptioon) siinä vaiheessa, kun omaan valintaansa pettyneellä äidillä lähtee mopo käsistä, lasta aletaan pahoinpidellä ja lapsille huudetaan "Vitun penska, sä pilasit mun elämän!"

Tuollaista huutoa kuulee usein. Naapurin rouva raivoaa lapsilleen päivittäin. Kun käyn ystäväni luona kylässä, siellä raikuu alakerran akan huuto samasta asiasta. Mahtaa olla mahtava vitutus, kun vauvakuumeen tuloksena syntynyt kersa pilasi elämän.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.10.2012 18:40

Jokaisen vanhemman lapset on ihmelapsia, miksi kertoa heidän tekemisiään kaikille? Minulle riitti se, että lapseni menestyivät kykyjensä mukaan, ei siihen selostusta kansalle tarvittu.
Haluan nähdä kuinka kello kalisee naamakirjassa kun ihmelapsi haksahtaa huumeisiin, tappaa jonkun, tai tekee mahtavan kavalluksen...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.10.2012 15:50

Itsellä on jo lapset sen ikäisiä että ei tarvitse enää tehdä tommosia päivityksiä. Kyllä se jossain välissä helpottaa.

Nostan hattua niille jotka pystyvät, kaikille elollisille olennaista lisääntymisviettiä huijaamaan, eivät saa ikinä lapsia ja silmät kirkkaina katsovat peiliin ja toteavat että "Hyvä kun ei ole lapsia."

Ja myötätuntoa tunnen lapsettomia kohtaan.

Ihmettelyä niitä kohtaan jotka luulevat että "täyttäkää maa" on jollain tapaa järkeä elämänohje vuonna 2012, 6 miljardin ihmisen pallolla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.10.2012 20:13

Mies, 43 v. tänään 15.50: sanopa muuta! Vaivaannuttavinta on ollut kuulla elämänkumppanien ja ystävien suusta, kuinka upea äiti olisin (!) kun se ei kuitenkaan tossa "kansoitusmielessä" ole kovinkaan tarkoituksenmukaista.

Adoptio on asia erikseen, mutta käytännöt käsittäkseni haastavat ja tosiaan ainakin toistaiseksi elämä tällaisenaan on tuntunut riittävältä.

AP

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

31.10.2012 22:49

Joo, ja ne saatanan koirapostaajat vois kans suksia vittuun. Ei muita kiinnosta mitä niitten kapiset elukat tekee, mihin on paskonut tai mitä ne on yrittänyt panna.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

1.11.2012 22:07

Kaikkein naurettavinta on se, että kun kyllästyn lukemaan perheenäitien valituksia ja poistan heidät kaverilistaltani, näiden äitien ensimmäinen reaktio on "Ai et tykkää lukee mun lapsipäivityksiä? Ootsä joku lastenvihaaja? Tosi itsekäs ämmä sä olet, kun et edes halua lapsia".

Kaikkein itsekkäin päätös on se, että ihminen hankkii lapsen. Ihminen pitää omia geenejään niin ylivertaisina, että hän haluaa lisääntyä. Jos ihminen olisi vain "lapsirakas" ja haluaisi hoivata lasta, hän ottaisi itselleen adoptiolapsen. Orpoja ja kaltoin kohdeltuja lapsia on Suomessa aivan riittävästi. Sijaisvanhemmista on huutava pula.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

2.11.2012 13:43

Minuakin kummeksuttaa se että niistä lasten/lapsen tekemisistä, taudeista, menemisistä ja tulemisista pitää tiedottaa joka ikinen pienikin yksityiskohta. En vaan ymmärrä. Kai niille vanhemmille muutakin kuuluu?

Ymmärrän hyvin jos on jotain hauskaa tai nokkelaa tai muuta oikeesti mukavaa tehnyt se pikkuvesseli että sitä voi naureskella. Mutta että joka päivä kerrotaan kuinka "niko-petteri heräsi viime yönä kuus kertaa, nyt on äippä vähän nuutunut ja masuasukkikin riehuu niin. Onneks ei enää okseta niin." Ja tämä vaiva tuntuu olevan erityisesti nuorilla äideillä. Luulevatkohan että jos eivät kokoajan hehkuta niin joku vielä luulee että nyt menee kyllä huonosti.

Ja kyllä, mulla on kolme lasta. Facebook on mun juttuni, ei tiedotuskanava lasten vaivoista tai muustakaan heihin liittyvästä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.11.2012 12:43

Mies 43v, kiitos näistä fiksuista sanoista! Tähän asti olen ihmettelijöille sanonut ihan suoraan, että minulla ei ole varaa elättää lapsia, mutta seuraavalla kerralla saatan mainita myös tämän maapallon kuormittamisen. "On ympäristörikos tehdä tänne lisää lapsia".

Nainen 26v: Näitä kutsumiasi luonnehäiriöisiä on varmasti yhä enemmän ja enemmän. Ja juuri Facebookista näkee joistakin äideistä selkeästi sen, että lapsi on haluttu keinolla millä hyvänsä. Lapsen isä saattaa olla ihan minkälainen tahansa eikä vanhempien välistä rakkautta ole, mutta lapsi on siitetty ja synnytetty ja nyt sitä palvotaan sosiaalisessa mediassa asti.

Ja sääliksi käy niitä lapsia, joiden vanhemmat vielä näyttävät heille sen, että kaduttaa kun on tullut nämä lapset tehtyä. Lapsi ei voi vanhempiaan valita eikä se ole lapsen syy, jos vanhemmat eivät ole kykeneviä heitä hoitamaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.11.2012 16:05

Maailman väestöräjähdys johtuu juuri siitä, että köyhimmät väestöryhmät synnyttävät liian paljon lapsia. Lapsia, joita vanhemmat eivät kykene edes elättämään. Mutta kun panettaa tai on "vauvakuume" päällä, niin kaikki looginen ajattelu loppuu.

Maailmanlaajuisissa väestötutkimuksissa on havaittu, että mitä köyhempi ja matalammin koulutettu nainen on, sitä enemmän lapsia hän keskimäärin hankkii elämänsä aikana. Tutkimus pätee myös länsimaihin. Suomalaiset korkeasti koulutetut naiset synnyttävät keskimäärin vähemmän lapsia kuin matalampien sosioekonomisten luokkien naiset. Alemmissa sosioekonomisissa luokissa taas esiintyy paljon teiniraskauksia, äidiksi tulemista varhaisella iällä, ja suurta lapsilukua.

Korkeammin koulutetuilla ihmisillä on kyky ajatella loogisemmin, hillitä biologisia viettejään, ja kyky nähdä omaa napaansa pidemmälle. Niin kauan kuin maailmassa vallitsee ylikansoitus, on turha perustaa monilapsisia perheitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

6.11.2012 16:22

Jos ei ole lapsia, ei elämässä oikeasti ole mitään tärkeää. Jokainen lapseton voi ihan vapaasti aloittaa liikakansoitushoidot vaikka itsestään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.11.2012 12:07

Miksi ketään "velaa" häiritsee, jos lapsia saaneiden ajatukset pyörivät lasten ympärillä. Tulee mieleen, että taustalla on jokin kateus tai muu riittämättömyyden/arvostuksen puuttumisen tunne, kun itsellä ei ole lapsia, eikä oikeasti voi käsittää, mitä lapsi äidilleen/isälleen merkitsee ja miten se ajatusmaailmaa ja elämään suhtautumista muuttaa.

Ymmärrän, että ihminen tuntee surua, jos hän kovasti toivoo lasta, mutta ei pysty lasta saamaan. Tällöin ehkä jossain vaiheessa alkaa ärsyttää lapsellisten hössötys omista lapsistaan. Mutta jos on vapaaehtoisesti lapseton, ei sen pitäisi mieltä hetkauttaa, jos joku toinen saa lapsia ja on heistä asiaankuuluvalla tavalla kiinnostunut. Ehkä se vapaaehtoisuus ei näiden valittajien kohdalla ole ihan todellista, jossain mielen syövereissä kenties kuitenkin on halu tulla äidiksi/isäksi, ottaa vastuuta muistakin kuin itsestään ja työstään ja nähdä, miten oma lapsi varttuu - ja kokea kasvavansa lapsen rinnalla itsekin ihmisenä piirun verran.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.11.2012 15:24

Mies 43v, tänään 12.07: en tiedä, oliko kannanottosi osoitettu minulle (olen tuo alkuperäinen tunnustaja) mutta haluan tähdentää, että ehdottomasti arvostankin vanhempien "asiaankuuluvaa kiinnostusta" lapsiaan kohtaan kuten asian osuvasti ilmaiset.

Harmistuksenani on nimenomaan se kielteisyydessä vellominen, johon törmään valitettavan usein ja tulen siitä todella surulliseksi. Jos on lapsia elämäänsä saanut niin kyllähän sitä toivoisi heidät nähtävän rikkautena vaikka se arki varmasti ajoittain raskasta onkin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.11.2012 17:59

"Jos ei ole lapsia, ei elämässä oikeasti ole mitään tärkeää."

Mistä näitä idiootteja tulee? Ovatko nämä niitä samoja rasisteja, joiden mielestä ihminen on täysiarvoinen ihminen vain silloin, kun hän lisääntyy?

Mutta hei, jos lapset ovat ainoa "oikeasti tärkeä" asia, niin sittenhän voimmekin laiminlyödä työnteon, koulutuksen, sairaanhoidon ja sosiaalihuollon. Työttömiltä peräkammarinpojilta vaan kaikki toimeentulotuet pois. Ei niistä vätyksistä koskaan tule edes lapsiperheen isää. Työttömällä sinkkunaiselle on vielä toivoa. Hän voi ryhtyä yh-äidiksi ja niin tehdessään hankkia itselleen ihmisarvon.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

13.11.2012 06:03

Niinpä niin, vastakkainasettelu ja yleistäminen on kovin turhaa!

Ainakin itselleni tähän astiseen elämään sisältöä ovat tuoneet - lisääntymisen ja/tai uranluonnin sijaan - esimerkiksi ystävien ja ikääntyvien omaisteni kanssa viettämäni aika sekä tekemäni vapaaehtoistyö.

AP

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kirjoita kommentti

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi