"Seksin oston täyskriminalisointi perustuu ajattelulle, jossa seksityöntekijät nähdään sukupuolittuneen väkivallan uhreina", ruotsalainen seksityöaktivisti Pye Jakobsson sanoi viime viikolla eduskunnan kansalaisinfossa järjestetyssä seminaarissa.
Uhrin leima estää Jakobssonin mukaan seksityöntekijöiden äänen kuulumista yhteiskunnallisessa keskustelussa, vaikka juuri he kantavat poliittisten päätösten seuraukset. Jakobsson pohjaa sanomisensa seksityöläisten haastatteluihin perustuvaan tutkimukseen, joka antaa "Ruotsin mallista" kuvan seksityöntekijöitä pikemminkin hukuttavana kuin pelastavana mekanismina.
Myös Cambridgen yliopistoon Ruotsin mallista väitöskirjan tehnyt Jay Levy oli Jakobssonin kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa seksin oston kriminalisoinnilla on Ruotsissa niin suuri poliittinen konsensus, että se jättää varjoonsa lain epäonnistumisen tavoitteissaan - että ei ole näyttöä prostituution vähentymisestä seksin oston kriminalisoinnin seurauksena.
"Todellinen ongelma kuitenkin on, että seksin oston kriminalisointi ja sen ympärille syntynyt poliittinen ilmapiiri ovat vähentäneet ja ehdollistaneet seksityöntekijöille suunnattuja tukipalveluita. Seksityöntekijöille se on merkinnyt väkivallan, marginalisoitumisen ja muiden ongelmien lisääntymistä", Levy sanoo.
Seksikaupan "kieltolaki" on ollut Ruotsissa voimassa yli kymmenen vuotta. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ehdotti viime viikolla, että tulisi selvittää toimisiko kokonaan kieltävä lainsäädäntö Suomessakin. Henrikssonin mukaan nykyinen säännös, jossa seksin osto on kriminalisoitu paritus- ja ihmiskauppatapauksissa, ei ole paras mahdollinen rikosoikeudellinen tapa suojella parituksen ja ihmiskaupan uhreja.
Seksityöntekijät pääsivät ääneen Cityn jutussa Suomen ulkomaalaiset seksityöläiset.
"Kieltämällä seksin osto, menee ilmiö piiloon ja myyjien asema heikkenee. Se avaisi skenen parittajille ja myyjät eivät voisi enää tehdä työtään turvallisesti", kirjoittaa Mikko Salasuo City-blogissaan.
1 kommentti
uhriutujat
12.11.2012 18:47
"Uhrin leima estää Jakobssonin mukaan seksityöntekijöiden äänen kuulumista yhteiskunnallisessa keskustelussa, vaikka juuri he kantavat poliittisten päätösten seuraukset. "
Tämähän se juuri onkin niin naurettavaa prostituutiossa. Prostituoidut itse leimaavat itsenä uhreiksi. Asenne on selvä, se kuuluu jokaisessa puheenvuorossa mitä seksityöläisten suusta tulee. Ensin prostituoidut kehuvat itseään ("Olemme ylpeitä ammatinharjoittajia ja teemme työtämme vapaaehtoisesti") mutta seuraavassa lauseessa ollaan jo marttyyrin sädekehä pään päällä ja "kannetaan poliittisten päätösten seuraukset".
Järki hoi. Jos prostituoidun työ todella on vapaaehtoista, niin jokainen voi itse VALITA haluaako hän olla marttyyri (poliittisten päätösten seurausten kantaja). Lopettakaa uhriutuminen, ottakaa vastuu omasta itsestänne, lopettakaa huoraaminen, ja hankkikaa uusi LAILLINEN työpaikka. Ruotsin lain mukaan prostituutio on kiellettyä, joten laittoman bisneksen harrastajalla ei ole paljon oikeutta valittaa. Päin vastoin näiden laittomien seksikauppiaiden pitäisi olla tyytyväisiä siitä, että Ruotsissa ylipäänsä tarjotaan tukipalveluita. Ne palvelut maksetaan lainkuuliaisten kansalaisten kukkarosta. Eivät prostituoidut itse lahjoita omasta palkastaan 25-30 prosenttia tukipalvelujen ylläpitoon. Tavallisen laillisen työntekijän palkasta kyllä menee veroja helposti 25-30 prosenttia ja verotulot ohjataan milloin mihinkin pilipali-projektiin kuten laittomien seksityöläisten hyysäämiseen.
Prostituoiduilla on vain yksi todellinen syy ammatinvalintaansa: raha. Kukaan täysjärkinen ei myy itseään ilmaiseksi. Vain ihmiskaupan uhrit joutuvat niin tekemään, koska heidät on siihen pakotettu. Jokainen, joka ostaa seksiä Ruotissa, tietää olevansa laittomalla asialla. Piittaamattomuus lain pykälistä taas osoittaa sen, että ihmiseltä puuttuu moraalinen selkäranka. Moraalisen selkärangan puuttuessa on pakko säätää lait ja rangaistukset.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin