Design: Lasismi toivoo ennakkoluulottomia näkökulmia suunnitteluun

Suomalaisuus on valttia, mutta nykydesignista puhuttaessa myös menettänyt arvostustaan persoonattomuudellaan.

Mikä?

Lasismi - designlasiyritys jonka lasihytti ja myymälä sijaitsevat Riihimäen vanhalla lasitehtaalla

Millaisia tuotteita?

Valmistamme korkealaatuisia designlasituotteita tilauksesta yrityksille ja yksityisille henkilöille, kuten muotoilijoille ja taiteilijoille. Tämän lisäksi valmistamme omaa mallistoa ja taidelasia.

Kenen suunnittelemia?

Valmistamme Suomen eturivin muotoilijoiden tuotteita sekä jäsenemme suunnittelevat omia malleja. Lasismin jäsenet ovat lasimuotoilijat Helmi Remes ja Maria Jutila, lasinpuhaltajat Kaappo Lähdesmäki, Maarit Lähdesmäki, Kimmo Reinikka, Joonas Laakso, Toni Kokkila ja Erno Takala.

Kenelle ne on tehty?

Kaikille designia ja suomalaista käsityötä arvostaville.

Miten ne on tehty?

Tuotteet puhalletaan ja hiotaan käsin lasistudiollamme Riihimäellä. Käytämme useita eri lasintyötötekniikoita, puhallamme muotteihin sekä vapaasti, teemme taide-esineitä uunitekniikoita hyödyntäen sekä koruja lampputekniikalla. Panostamme hiontatyöhön ja esineiden kylmätyöstönä tapahtuvaan viimeistelyyn paljon.

Kuka ne on tehnyt?

Kaikki jäsenemme osallistuvat suunnitteluun ja tuotantoon. Tuotteemme valmistuvat yhteistyöllä lasistudiollamme.

Miten ne toimivat?

Tuotteemme toimivat tietenkin hyvin.

Toni Kokkila: Corallia.
Toni Kokkila: Corallia.

Joonas Laakso: Über.
Joonas Laakso: Über.

Kaappo Lahdesmäki: Wolfgang.
Kaappo Lahdesmäki: Wolfgang.

Maarit Lahdesmäki: Veska.
Maarit Lahdesmäki: Veska.

Helmi Remes: Groove.
Helmi Remes: Groove.

Kaappo Lahdesmäki: Naama-shottilasi.
Kaappo Lahdesmäki: Naama-shottilasi.

Mitä design tarkoittaa?

Kaikki asiat, joiden synnyttämisessä on käytetty harkittua suunnittelua. Hyvä design on tuote, joka kestää aikaa isältä pojalle ja pojalta pojalle. Tänä päivänä sitä käytetään myös taiteen kirosanana.  

Miten syntyy hyvä idea?

Sehän on täysin henkilökohtaista, mutta yleisesti on huomattu, että paineen alla syntyy uskomattomia ideoita. Yleensä niin, että nukkuu yön yli.

Onko suomalaiselle suunnittelulle tarpeeksi näyteikkunoita?

Gallerioita ja museoita, joissa voi esitellä tuotteitaan, on kiitettävästi, mutta tuotteet eivät saa jäädä näyteikkunoihin. Hyvää muotoilua sekä taidetta voi hyödyntää myös liiketoiminnan kasvuun. Suuret yritykset voisivatkin nostaa esiin suomalaista muotoilua ja taidekäsityötä kansainvälisessä liiketoiminnassa.

Millaisissa yhteyksissä haluaisitte, että tekemisenne tulee esiin?

Aina kun puhutaan suomalaisesta laadukkaasta työstä. Yhteyksissä, joissa korostetaan sitä, että tuotteet ovat suunnittelun lisäksi valmistettu Suomessa.

Tarvitseeko kansainvälistyä? Millä taktiikalla?

Kansainvälistyminen on tärkeää. Täytyy tavoittaa ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita muotoilusta ja lasitaiteesta ja valmiita maksaamaan hinnan, joka suomalaiselle käsityölle tulee. Designlasiala on hyvinkin kansainvälistä ja se on hyvä. Suomalaisuus on valttia, mutta nykydesignista puhuttaessa myös menettänyt arvostustaan persoonattomuudellaan. Pitää olla tuoreita näkökulmia ja ennakkoluulotonta suhtautumista tekemiseen. Näin syntyy ideoita jotka ovat kansainvälisesti mielenkiintoisia.

Rengastekniikka from Saku Soini on Vimeo.


Lasismi netissä:

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi