Punavuoren vastaanottokeskuksessa heiteltiin tiistaina alusvaatteita - mutta staran sijaan niitä saivatkin yleisö. James Nikander eli Musta Barbaari ja suomalaisyritys Ehta Collective lahjoittivat turvapaikanhakijoille kasan tyylikkäitä Helsinki-boksereita.
"Halusimme järjestää tempauksen, jossa annamme oikeasti käytettävän tuotteen niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat", kertoo 24-vuotias Juho Similä.
Similä ja yhtiökumppani Jani Lehtimäki, 24, ovat Ehta Collectiven perustajia. Ehta on yritys, jonka tavoitteena on piristää kaupunkikulttuuria omaperäisillä Helsinki-tuotteilla - kuten boksereilla. Idean Helsinki-boksereihin he saivat kaveriporukan kalsareista mökkireissulla. Yksi kavereista esitteli boksereita, joissa komeili Lontoon metrokartta, ja toisen alusvaatteita koristi kaupunkikuva Mikkelistä.
"Mietittiin, että Helsingistä ei ole mitään tällaista. Päädyimme tyyliteltyyn karttaan, sillä Helsingin metrokartta boksereissa olisi liian läppä."
Niin syntyi Ehta Collective. Halvan matkamuistorihkaman leiman karistaakseen nuoret miehet keskittyivät bokserihommissa tyyliin ja laatuun. Helsinki-bokserien kuosin takana on yrittäjien ystäväpiiristä löytynyt vaatesuunnittelija Outi Korpilaakso. Koska kaupunkikalsareiden idea ei ole uusi, haluttiin tuotteesta tehdä omaperäinen. Ehta Collective lupaa, että tyylikkään kuosin lisäksi boksereissa pelaavat myös istuvuus ja käyttömukavuus.
"Halusimme toimivan käyttötuotteen, ja koska olemme molemmat miehiä, bokserit olivat luonnollinen valinta. Muitakin tuoteideoita on, mutta hoidetaan tämä bokserihomma nyt ensin", Similä vihjailee.
Boksereiden avulla lievitetään myös koti-ikävää. Jyväskylässä opiskelevat helsinkiläiset yrittäjänuorukaiset pitävät palan Helsinkiä aina mukanaan - housuissaan.
Ehta Collective haluaa tehdä tuotteillaan muutakin hyvää. Rasisminvastaiseen ja suvaitsevaisuutta edistävään vastaanottokeskustempaukseen lähti mukaan räppäri Musta Barbaari, joka on ollut maahanmuuttokeskustelussa aktiivisesti mukana.
"James levittää positiivista maahanmuuttajakuvaa. Meidän slogan on "Helsinki yhdistää", ja tässä tempauksessa halusimme tuoda sen käytännön tasolle", Similä kertoo.
1 kommentti
En taida ostaa
2.7.2014 09:04
Rumat kalsarit, joita yritetään myydä "rasismin vastaisella" tempauksella ja b-luokan julkkiksella. No saivat nimen lehteen. Onnea pojille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin