Marttaliitto järjestää tällä viikolla vaatteiden kierrätys- ja huoltotapahtumia ympäri Suomea. Toiminnan taustalla on Marttojen Garderobiviikko, jonka tarkoituksena on tehdä vaatteiden tuotantoketju reilummaksi ja läpinäkyvämmäksi. Kampanjalla halutaan kertoa vaateteollisuudelle, että kuluttajat haluavat kunnollisissa oloissa valmistettuja vaatteita ja myös tietää, missä ja kuka ne tekee.
Garderobiviikko on osa maailmanlaajuista Vaatevallankumousta. Kansainvälinen kampanja järjestetään 18.-24.4.2016 kolmatta kertaa Bangladeshin Rana Plaza -tekstiilitehdasrakennuksen romahtamisen vuosipäivän ympärillä: 24. huhtikuuta vuonna 2013 yli 1000 tehtaan työntekijää kuoli ja yli 2000 loukkaantui.
Vaatevallankumouksen tarkoituksena on haastaa valmistajat tekemään vastuullisempaa muotia ja korostaa, että kuluttajat ovat kiinnostuneita kantamiensa vaatteiden alkuperästä. Samalla tempaus on vahva viesti vaateteollisuudelle siitä, että kuluttajat tekevät myös ostopäätöksiään sen perusteella, miten läpinäkyvä kunkin valmistajan tuotantoketju on. Vaatevallankumouksen tarkoituksena ei ole piikitellä, etsiä tai osoittaa huonoja esimerkkejä, vaan tarjota vaatemerkeille mahdollisuus kertoa omista tekemisistään: edistysaskelista, joita on jo tehty ja päätöksistä ja linjauksista, joilla pyritään parempaan.
Viikkoon voi osallistua somessa pukemalla vaate nurinpäin ja julkaisemalla kuva hashtagilla #whomademyclothes. Tagilla voi haastaa omien vaatteiden valmistajat kertomaan, miten, missä ja kuka ne on tehnyt.