Kosmetiikan suosio ei hiivu. Mutta millaisen kosmetiikan kysyntä on kasvussa, ja mikä on suosituinta?
Vanhat, klassikkoaseman saavuttaneet kosmetiikkamerkit myyvät edelleen hyvin. Vahvalla brändillä ei kuitenkaan ole enää suurinta merkitystä kassalla. Nyt halutaan puolueetonta tietoa ja vertailla eri tuotteita, kertovat myyjät.
Hyvä markkinointi on klassikkobrändiä tärkeämpi tekijä, väittävät asiantuntijat. Lisäksi raatien merkitys on kasvanut. Vuoden tuotteiksi lehdissä valitut meikit ja isoissa lehdissä esitellyt tuotteet myyvät yleensä erittäin hyvin.
Myös miehille suunnatun kosmetiikan määrä on kasvussa. Vuoden 2010 ensimmäisellä puoliskolla L’Oréalin miesten tuotteiden myynti kasvoi 30 prosenttia. Miesten ja naisten ostokäyttäytymisessä on kuitenkin eroja. Miehet ovat valmiita laittamaan paljon rahaa yhteen tuotteeseen. Ero naisiin kärjistäen: nainen ostaa myös mielikuvia, mies pääosin sitä, mitä tarvitsee. Eivätkä miehet tee impulsiivisia ostoksia naisten tavoin.
Mitä sitten myydään? Kosmetiikan maahantuojat ja valmistajat paljastavat suosituimmat tuotteensa.
Maahantuojien suosituimmat
Nordic Cosmetics
Värikosmetiikka
- Max Factorin False Lash Effect -ripsiväri
Tuotelupaus: Kaikkien aikojen suurin ripsiväriharja. Jopa kaksi kertaa runsaammat ripset. Vedenkestävä koostumus. - Max Factorin Mono Eyeshadow -luomiväri
Tuotelupaus: Väri, joka sopii sekä päiväkäyttöön että dramaattiseen juhlameikkiin. Niin monipuolinen, ettämeikkitaiteilijat rakastavat käyttää sitä.
Asiantuntija kommentoi
“Max Factorin False Lash Effect -ripsiväri on värikosmetiikan myydyimpiä tuotteita. Yksittäisluomivärit myyvät.”
Nivea
Kasvovoide
- Nivean Nivea Visage Q10 -voiteet
Tuotelupaus: Elimistölle välttämätön, vitamiinien kaltainen Q10 on koentsyymiä, joka tukee ihosolujen energian tuotantoa. Nivean Q10-tuotteet on kehitetty sopimaan kaikille ihotyypeille.
Asiantuntija kommentoi
“Nivean Q10 -voiteet ovat melko pitkään markkinoilla ollut tuotesarja. Niveaa pidetään luotettavana. Ihmiset haluavat ostaa luotettavia tuotteita.”
Transmeri
Naisten tuoksu
- Chanelin no. 5
Tuotelupaus: Maailman myydyin parfyymi! Feminiininen tuoksu, nyt ja ikuisesti. Marilyn Monroen kerrotaan käyttäneen Chanel no. 5:sta yöasunaan.
Kasvovesi
- Cliniquen Clarifying Lotion -kasvovedet
Tuotelupaus: Kirkastavat, kosteuttavat ja ihoa hellävaraisesti kuorivat kasvovedet. Kasvovedet ovat allergiatestattuja ja 100% hajusteetttomia. Saatavana neljälle eri ihotyypille.
Asiantuntija kommentoi
“Vaikka ei tuntisi yhtään tuoksua nimeltä, niin tuntee Chanel no vitosen. Tuoksu on melko hintava. Cliniquen three step -kolmoispuhdistus on varmasti maailman tunnetuin ihonhoitotuoteyhdistelmä. Siinä yhdistyvät meikinpuhdistus, ihonpuhdistus ja kasvovesi. Sarjan kolmesta eri ihotyypille suunnatusta vedestä numero 2 on myydyin.”
Lumene
Meikkituote
- Lumenen Touch of radiance -valokynä
Tuotelupaus: Valoa heijastava peitevoide, jonka avulla viimeistellään täydellinen meikki. Häivyttää optisesti kasvojen uurteet, juonteet ja tummat silmänaluset saaden ihon näyttämään sädehtivän virheettömältä. Sisältää puolukan siemenöljyä.
Asiantuntija kommentoi
“Lumenelta löytyy hyvät tuotteet suomalaiselle iholle. Ostajat luottavat kotimaisiin tuotteisiin.”
Norex International Cosmetics
Naisen tuoksu
- Kenzon Flower by Kenzo
Tuotelupaus: Sensuelli ja eloisa kukkaistuoksu orvokin, ruusun ja myskin sävyillä.
Miesten tuoksu
- Jean-Paul Gaultierin Le Male
Tuotelupaus: Nautinto tuoksua hyvältä erilaisesti. Viriili mies, joka hyväksyy herkänkin puolensa, osaa kunnioittaa tätä voimakasta, mutta sensuellia tuoksua.
Asiantuntija kommentoi
“Le Male on erittäin suosittu lahjatuoksu. Jouluna sitä menee todella paljon.”
Berner
Meikkituotteet
- Sensain 38 -ripsiväri
Tuotelupaus: Koostumus on suunniteltu erityisesti pitkille ja hennoille ripsille. Väri lähtee ripsistä pestessä 38-asteisella tai lämpimämmällä vedellä. - Rimmelin Stay Matte -puuteri
Tuotelupaus: Jos kiilto on vihollisesi, tässä kivipuuterissa on pelastajasi. Puuteri pitää kiillon poissa iholta jopa tuntia. Tuntuu iholla todella kevyeltä ja näyttää luonnolliselta.
Asiantuntija kommentoi
“Sensain 38 on ensimmäisiä vain lämpimällä vedellä lähteviä ripsivärejä (ex-Kanebo). Yksi tuotteen myyntivalteista on pieni harja.Vastaavia tuotteita on tullut markkinoille, mutta ihmiset tuntevat tämän. Rimmelin puuteria ostavat eritoten nuoret.”
L'Oréal
Hiusväri
- Garnierin Luonnolliset sävyt -sarja
Tuotelupaus: Garnier Luonnolliset Sävyt on helppokäyttöinen kestoväri, joka jättää näkyviin hiusten luonnolliset värierot. Väri sisältää vehnänalkio- ja jojobaöljyä, jotka suojaavat hiusta kuivumiselta ja jättävät hiukset pehmeiksi, kiiltäviksi ja helposti kammattaviksi.
Asiantuntija kommentoi
“Garnierilla on edullinen hintataso ja toimivat tuotteet. Markkinointi onnistunutta.”
Miksi juuri nämä?
Suuret maahantuojat saivat kertoa suosituimmat kosmetiikkatuotteensa. Juttuun jätettiin City StyleGuiden lukijoiden ikä huomioon ottaen kiinnostavimmat tuotteet. Asiantuntijat, muun muassa kosmetiikkamyyjät Sokokselta ja Stockmannilta, saivat kertoa, minkä arvioivat olevan tuotteen suosion syy. Suomen suosituin kosmetiikkasarja on Lumene. Facebookissa suosituin kosmetiikkamerkki on Stockmannilla myytävä amerikkalainen MAC.