Vastuullisen suklaan ystävillä riittää tänä pääsiäisenä valinnanvaraa.
"Tokmannia lukuunottamatta kaikki Finnwatchin kyselyyn vastanneet kaupan ketjut ovat lisänneet vastuullisuussertifioitujen pääsiäissuklaiden tarjontaa edellisvuosiin nähden", sanoo Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti.
Sertifioitujen suklaatuotteiden osuuksien perusteella vertailun ykkönen on Lidl, jonka pääsiäisen 2018 valikoimasta 78 prosenttia on sertifioitu. Lidlin 40 tuotteen valikoimasta 31 tuotetta on sertifioitu.
Myös S-ryhmän valikoimassa on 31 sertifioitua suklaatuotetta. S-ryhmän koko valikoimassa sertifioitujen tuotteiden osuus jää kuitenkin 47 prosenttiin, ja siksi se jää Finnwatchin vertailussa toiseksi. Vertailun kolmantena tulee Herkku ja neljäntenä Tokmanni. Kesko ei vastannut Finnwatchin kyselyyn.
Prosenttiyksiköissä mitattuna vuoden petraaja on Herkku, jonka tämän vuoden pääsiäissuklaavalikoimasta 34 prosenttia on sertifioitu. Herkusta löytyy myös lukumäärältään suurin sertifioitujen pääsiäissuklaatuotteiden valikoima, 41 tuotetta.
Finnwatch on tyytyväinen sertifioidun suklaan tarjonnan lisääntymiseen. Suuresta osasta pääsiäissesongin suosikkituotteita sertifiointimerkki puuttuu kuitenkin edelleen. Finnwatch suosittelee kuluttajia jättämään sertifioimattomat suklaaherkut kauppaan ja kehottaa suklaavalmistajia sertifioimaan kaikki suklaatuotteensa.
"Kaakaontuotantoon liittyy merkittäviä ihmisoikeusriskejä kuten lapsityövoiman hyväksikäyttöä. Kolmannen osapuolen riippumaton tuotesertifiointi on kuluttajalle ainoa tapa tunnistaa vastuulliset kaakaotuotteet kaupan hyllyiltä", sanoo Kultalahti.
Finnwatchin pääsiäissuklaiden vastuullisuutta kartoittava kysely lähetettiin suurimmille kaupan ketjuille S-ryhmälle, Keskolle, Lidlille ja Tokmannille. Vertailun yksityiskohtaiset tulokset ja edellisten vuosien luvut ovat luettavissa täällä.