Maaginen kofeiini

Selvitys jokapäiväisestä huumeestamme.

Väsyttääkö? Ota 1,3,7-trimetyyliksantiinia. Se on voimakas keskushermostostimulantti, joka poistaa väsymyksen tunteen. Työterveyslaitoksen kemikaaliluettelon mukaan 1,3,7-trimetyyliksantiini on varastoitava hyvin suljettuna, erillään elintarvikkeista ja eläinravinnosta. Eläinkokeiden perusteella se saattaa vahingoittaa ihmisen lisääntymistä. Jos ainetta on vahingossa nielty, täytyy antaa aktiivihiiltä, oksennuttaa ja toimittaa lääkärin hoitoon.

Perusmuodossaan 1,3,7-trimetyyliksantiini on valkoista, hajutonta, kitkerän makuista kiteistä jauhetta. Sitä tuotetaan eniten Kolumbiassa ja Brasiliassa.

Se tunnetaan myös nimellä kofeiini.

Olemme koukussa

Kofeiinin tärkein lähde, kahvi, on Koskenkorvaakin kirkkaammin suomalaisten kansallisjuoma. Se vapautui sota-ajan säännöstelystä viimeisenä elintarvikkeena vuonna 1954, ja korvikeajan tappioita otetaan vieläkin urakalla takaisin. Vuonna 2003 kulutimme paahdettua kahvia maailmanennätysmäärän, lähes 10 kiloa henkeä kohti.

Jos suomalaisten nauttiman kahvin sisältämä kofeiinimäärä jaetaan tasan yli 14-vuotiaille kansalaisille, joista 88 prosenttia juo kahvia, päiväannokseksi tulee 590 milligrammaa - noin kuusi kahvikupillista. Keskiarvoksi se on huima määrä, sillä kansainväliset annossuositukset ovat 300-400 milligramman luokkaa. Kahvin lisäksi kofeiinia tulee teestä, kaakaosta ja virvoitusjuomista.

"Arviolta 350 mg:n päivittäinen kofeiiniannos eli noin kolme kupillista suodatinkahvia tuottaa fyysisen riippuvuuden. Käytön lopettaminen aiheuttaa vieroitusoireita. Käytön edetessä kofeiinin sietokyky kehittyy, jolloin käyttäjän on kasvatettava annosta tietyn vaikutuksen saamiseksi", sanoo A-klinikkasäätiön projektikoordinaattori Aino Majava.

"On vaikea arvioida, millaista olisi, jos suomalaiset eivät joisi kahvia. Muutos ei ehkä olisi suuri, sillä vakituiskäyttäjillä kofeiinin piristävä vaikutus ei välttämättä ole kovin merkittävä, vaan kahvia juodaan tavan vuoksi - tai vieroitusoireiden välttämiseksi. Tilannetta voi halutessaan verrata huumeriippuvaiseen, joka käyttää ainetta ylläpitääkseen arkista toimintakykyään."

Tutkijat Suzette Evans ja Roland Griffiths totesivat vuonna 1998, että kofeiini aiheuttaa vieroitusoireita jo 100 milligramman annoksina. Riippuvuus kehittyi kolmessa päivässä ja paheni käytön jatkuessa.

Tyypillisin vieroitusoire on sitkeä päänsärky, joka helpottuu kofeiiniannoksella. Kofeiinin puute aiheuttaa myös väsymystä, mielialan laskua ja ärtyisyyttä.

Oy Suomi Ab:n polttoaine

Kofeiini imeytyy lähes täydellisesti 45 minuutin kuluessa nauttimisesta, ja puolet siitä on jäljellä elimistössä vielä 3–6 tunnin kuluttua. Suomalaisen keskivertokulutuksella tämä tarkoittaa, että jos päivän kahvit hörppii tasaisesti aamu- ja iltakahdeksan välillä, elimistössä on vielä seuraavanakin aamuna yhtä espressokupillista vastaava määrä kofeiinia. Ja sitten juodaankin jo aamukahvit.

Kansalaisten valtaosa on siis kemiallisesti kiihdytettynä koko aikuisikänsä, ympäri vuorokauden. Parhaimmat ylittävät Maailman antidopingtoimiston WADA:n entisen dopingrajan, joka vastasi noin 600-800 milligramman kofeiiniannosta.

"Mieltymystä kahvinjuontiin on joskus selitetty protestanttisella työetiikalla: kahvin piristävä vaikutus liitetään tuottavuuteen ja tehokkuuteen", Aino Majava sanoo.

Työterveyslaitoksen tiedotuslehdessä annetaan vinkkejä vuorotyössä jaksamiseen. "Kofeiinin käyttö lienee yksi yleisimpiä keinoja ylläpitää vireyttä työssä", kirjoittaa Mikael Sallinen. "Tehokkain tapa on ottaa koko yön kofeiiniannos (150-400 mg) työvuoron alussa. Kun kofeiinia käytetään keinona vähentää väsymystä työssä, sen käyttöä muutoin tulisi rajoittaa, koska keskushermoston herkkyys sen vireyttävälle vaikutukselle saattaa runsaan käytön seurauksena vähentyä."

Kofeiini voi myös heikentää työtehoa ja keskittymiskykyä, koska se poistaa nestettä elimistöstä. Jo kahden prosentin nestevajaus vaikuttaa negatiivisesti keskittymiskykyyn.

Häissä ja hautajaisissa

Kahvi on kiinteä - vaikkakin nestemäinen - osa suomalaista elämää: juomien tumma kuningatar kuuluu erottamattomasti arkeen ja juhlaan. Jos häissä tai hautajaisissa vodkapullon korkki naksahtaisikin vasta papin poistuttua porstuaan, porisee kahvi alta aikayksikön siellä, missä kansa kokoontuu.

Klubihuumeiden käyttöä kauhistelevat mummot ryystävät seurakuntatalolla keskushermostostimulanttia kädet täristen, sillä kofeiinilla on tärkeä small talk -funktio: muiden keskushermostoa kiihottavien aineiden tapaan se lisää puheliaisuutta ja sosiaalisuutta.

"Kahvin juonti on kulttuurisesti hyväksyttyä ja se nivoutuu osaksi sosiaalista kanssakäymistä. Toisin kuin alkoholia, sitä on ollut sopivaa tarjota myös arkena", A-klinikkasäätiön Aino Majava sanoo.

Kahvinhimo voi liittyä myös geeneihin. Tutkijat Kenneth Kendler ja Carol Prescott tiivistävät havaintonsa: "Kofeiini on addiktiivinen psykoaktiivinen aine. Perinnölliset tekijät vaikuttavat huomattavasti yksilöllisiin eroihin kofeiinin käytössä, huumaavassa vaikutuksessa, toleranssissa ja vieroitusoireissa."

Vaaratonta vai ei?

Jos rikosuutisessa kerrotaan jollakin nautintoaineella olleen osuutta asiaan, kyseessä ei yleensä ole kahvi: juhlamokkajatkoilla jaellaan perin harvoin spontaaneja lähetteitä plastiikkakirurgian poliklinikalle. Pitäisikö kenenkään siis huolestua siitä, että kultakatriinan erikoistarjous vetää väkeä kuin amfetamiinin alennusmyynti?

Ainakaan sosiaali- ja terveysministeriö tai Stakes eivät näytä murehtivan kahvin kulutusta: siinä missä laitosten www-sivustoilta löytyy satoja dokumentteja alkoholista ja tupakasta, hakusana "kofeiini" tuottaa pyöreät nolla tulosta ja "kahvi" esiintyy vain seminaariohjelmien taukoaktiviteettina.

Eniten vaaraa kofeiini aiheuttaa raskaana oleville naisille. EU:n mukaan yli 300 mg vuorokaudessa voi olla sikiölle vahingollista. Kofeiini myös poistaa kalsiumia elimistöstä ja kasvattaa siten osteoporoosin riskiä.

Kofeiinin vaikutusmekanismeilla on yhtäläisyyksiä laittomiin huumausaineisiin. Käyttäjälle kokemus voi olla samantyyppinen, ja kofeiinia löytyykin lähes aina ekstaasitableteista ja katuamfetamiinin, kokaiinin ja heroiinin seasta - toki terveellisimpänä ainesosana.

Kofeiinin runsas käyttö on selvästi yhteydessä depressioon ja muihin psyykkisiin ongelmiin. Kun kalifornialaisessa psykiatrisessa sairaalassa kokeiltiin osittaista kofeiinikieltoa vuonna 1991, päällekarkaukset vähenivät 25-30 % ja omaisuusvahingot 50 %.

Vuonna 1979 eräällä toisella psykiatrisella osastolla siirryttiin kolmeksi viikoksi kofeiinittomaan kahviin. Suljetun osaston potilaiden ahdistuneisuus, ärtyisyys ja vihamielisyys vähenivät huomattavasti.

Suljetun osaston nimeltä Suomi olisi ehkä hyvä kokeilla joskus samaa. Moni tosin poistaisi aamiaispöydästä ennemmin päivälehden ja paahtoleivät, puolisosta puhumattakaan. Kofeiiniton kahvi kun kuulostaa yhtä perverssiltä kuin alkoholiton olut.

Tämän artikkelin kirjoittamiseen on käytetty 4 300 mg kofeiinia.

Näin väsymys väistyy

Aivosolut erittävät toimiessaan adenosiinia, joka on elimistössä yleinen yhdiste. Se sitoutuu valvetilaa sääteleviin hermosoluihin ja vaikuttaa niin, että mitä kauemmin on oltu hereillä, sitä enemmän alkaa väsyttää.

Kofeiini estää adenosiinin luonnollisen toiminnan aivoissa. Koska kofeiinimolekyyli muistuttaa rakenteeltaan adenosiinia, se pystyy syrjäyttämään tämän ja sitoutumaan itse solujen reseptoreihin. Adenosiinin vaikutuksen estyessä väsymyksen tunne poistuu.

Kun aivotoiminta alkaakin nyt äkkiä nopeutua, elimistö olettaa, että kyseessä on jonkinlainen hätätila, ja erittää ”taisteluhormonia”, adrenaliinia. Jännitystila kasvaa, sydämen syke tihenee, verenpaine nousee ja pupillit laajenevat. Verenkierto keskittyy lihaksiin ja pintaverenkierto heikkenee.

Vaikutus koetaan piristävänä, sillä aineenvaihdunta vilkastuu väliaikaisesti. Tarmokkuus ja usein myös lämmöntunne lisääntyvät, hengitystiheys kasvaa, veren rasvahappopitoisuus nousee ja vatsahapon sekä virtsan eritys kiihtyy.

Nam, nam!

Kofeiinittoman kahvin osuus maailmanmarkkinoista on noin 10 prosenttia. ”Decaf” on suosittua erityisesti Yhdysvalloissa. Suomessa alan markkinajohtajan Pauligin valikoimiin ei kuulu kofeiinittomia kahveja olemattoman kysynnän vuoksi.

Kofeiinitonta kahvia tuotetaan poistamalla kofeiini teollisesti. Prosessi on kuitenkin kallis ja heikentää olennaisesti kahvin makua.

Kesäkuussa brasilialaiset tutkijat tekivät läpimurron löytämällä luonnostaan kofeiinittoman version maailman yleisimmästä kahvipensaslajikkeesta Arabicasta. Kahvipensaita voidaan myös jalostaa geneettisesti niin, että niissä on vähemmän kofeiinia.

Hyvästi läski?

Kofeiini on yleinen ainesosa erilaisissa selluliitin vähentämiseen tarkoitetuissa voiteissa ja geeleissä. Sen ajatellaan ulkoisesti käytettynä hajottavan ihonalaisia rasvakertymiä. Tehoa ei kuitenkaan ole osoitettu kiistattomasti, ja vertailua vaikeuttaa, että tuotteissa käytetään eri määriä kofeiinia hyvin erilaisissa voidepohjissa.

Kofeiinia löytyy myös joistain silmänympärysvoiteista, joissa sen tarkoituksena on vähentää silmänalusten tummuutta. Kofeiini supistaa ihon pieniä verisuonia ja poistaa turvotusta piristämällä paikallisesti nestekiertoa.

Kofeiinia!

Suodatinkahvi (1,25 dl) 80–120 mg

  • Battery (3,3 dl) 106 mg
  • Kofeiinitabletti 100 mg
  • Espresso (0,3 dl) 80–90 mg
  • Pikakahvi (1,25 dl) 30–90 mg
  • Tee (1,25 dl) 30–40 mg
  • Coca-Cola (3,3 dl) 33 mg
  • Kaakao (1,25 dl) 10–20 mg

95 kommenttia

Demos_69

5.8.2004 18:43

Kannattaa lukaista, mita European Pharmacopeia sanoo aineista kofeiini ja nikotiini... Edelleenkaan en ymmarra, miksi nikotiini on niin paha, ja miksi muista riippuvuutta aiheuttavista aineista ei kayda keskustelua. Tai ymmarranpa sittenkin: koska ainoa sallittu nikotiinin valitysmekanismi (savuke) on niin vaarallinen. Olisikin parempi antaa ihmisten paihtya muilla keinoin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nadissse

10.10.2014 08:56

Tämä artikkeli oli hauskasti kirjoitettu ja mukavaa luettavaa! Demos69 nikotiinia saa kyllä vaarattomammallakin tavalla, kuten Nikotiinipurkat ja esim nuuska.

tupa-akka

22.6.2020 20:19

Ihan hullua, että savukkeita myydään, vaikka sähkösavukkeet ja nuuska korvaisivat hyvin ja ovat paljon vaarattomampia. Ja vielä yritetään kieltää sähkösavukkeita ja nuuskaa järjestelmällisesti.

yaygzh

6.8.2004 02:06

HOH HOIJAA..........

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

TOMPSUKKA

6.8.2004 14:00

VOI MITEN JÄNNÄ ARTIKKELI!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jiihoox

6.8.2004 16:03

aika ärsyttävää suomea. toimittajat vois vähän vähentää tota kikkailua.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kof-addikti

6.8.2004 17:20

Aivan loistava artikkeli. Totta jokainen sana. Olen vetänyt OD:t kofeiinista (rytmihäiriöihin saakka), tiedän minkälainen myrkky se on.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Toni

7.8.2004 12:45

[LAINAUS]Demos_69 kirjoitti 05.08.2004 klo 18:43:

Kannattaa lukaista, mita European Pharmacopeia sanoo aineista kofeiini ja nikotiini... Edelleenkaan en ymmarra, miksi nikotiini on niin paha, ja miksi muista riippuvuutta aiheuttavista aineista ei kayda keskustelua. Tai ymmarranpa sittenkin: koska ainoa sallittu nikotiinin valitysmekanismi (savuke) on niin vaarallinen. Olisikin parempi antaa ihmisten paihtya muilla keinoin.[/LAINAUS]

Apteekista saa nikotiinia. Ei ole savukkeissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Myrkkykaffia

7.8.2004 21:41

Erittäin mielenkiintoinen, hauskakin artikkeli.
Minulla on omakohtaisia kokemuksia erittäin pienenkin kahvimäärän vaikutuksista. Aluksi pystyin juomaan kahvia kohtuullisen määrän, pari kuppia päivässä. Joskus kuitenkin tuli juotua epäsäännöllisesti, kun kahvia tyrkytetään joka paikassa. Siitä seurasi poikkeuksetta seuraavana päivänä päänsärkyä samaan aikaan kun olin edellisenä päivänä juonut kahvia. Vähensin kahvinjuontia noin kupilliseen päivässä, mutta aloin saada jysärin myös silloin kun join kahvia, jos aika vähänkin poikkesi normaalista päiväjärjestyksestä. Tämä johti siihen, että ennen pitkää minulla oli koko ajan päänsärky, ja lopetin kahvinjuonnin. Lopetusyrityksiä oli pari, ennen kuin pääsin siitä kokonaan eroon. Pahimmillaan lopetteluvaiheessa kahvi alkoi vihloa jossain kohdassa pääkoppaa jo juodessa, erityisesti kun kahvi oli vahvaa. Nykyjään olen täysin kuivilla ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KeljoKelakurki

8.8.2004 16:49

Yksi parhaita cityn artikkeleita pitkään aikaan. Juttu oli hyödyllinen, mielenkiintoinen ja hauska.

Itse tulee vedettyä kahvia muutama kuppi päivässä keskimäärin. Välillä huomaa, että mieli tekee kahvia, mutta en ole kyllä mitään masennusta tai muita vierotusoireita huomannut.

Nuo kofeiinimäärät vähän ihmetyttävät. Henk.kohtasesti virkistyn ainakin batterystä huomattavasti enemmän kuin suodatinkahvista. Vaan saattaapa olla, että on sekin vaikutus psykologinen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Levari

8.8.2004 23:39

Joo.Mä join ekan kahvikupin noin 5 vuotiaana.
Nykyään juon parhaimmillaan 6 kuppia päivässä plus joskus vielä lisäksi pari Battery tölkkiä..
Tällä hetkellä on kesäloma ja kahvin juonti on jäänyt pois..On päiviä että en ole juonut kahvia ollenkaan ja mitään "vierotus" oireita ei ole ollut..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

El_kofeiini

9.8.2004 13:48

Kohtuus kaikessa niinkuin sanotaan. Olen löytänyt itselleni sopivan päivittäisen kahvimäärän, joka on pari mukillista. Välilä en juo kahvia ollenkaan.Energiajuomia kuten batteryä tai red bullia en juo ollenkaan. Aikaisemmin join töissä todella paljon kahvia ja huomasin sen aiheuttavan juuri artikkelissa kuvattuja oireita. Kahvi on hyvää kohtuudella nautittuna.Täytyy vain löytää se oma balanssi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.8.2004 19:04

Minä en itse juo kahvia ollenkaan, mutta Battery purkkeja kuluu keikkamatkoilla joskus aika iso määrä.
Itse uskon kuitenkin enemmin juomien psykologiseen vaikutukseen kuin fyysiseen.
Tietysti jos juo tarpeeksi kahvia tai Batterya niin pysyy väkisinkin hereillä, sitten on nimittäin ravattava koko ajan vessassa ;-)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Koodari

10.8.2004 09:10

Pari vuotta sitten kahvia meni noin 15 kupillista töissä + aamu- & iltakahvit päälle. Lopetin kerralla, ja tärisin 3 päivää sängynpohjalla vieroitusoireiden takia. Ei enää kahvia. Koskaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

retkahtanut

10.8.2004 12:10

Toisilla kofeiinin sietokyky voi olla hyvinkin matala ja jo yksi kuppi päivässä voi aiheuttaa ikäviä oireita. Monilla unettomuus voi johtua
liiasta kahvin juonnista tai alkavista vieroitusoireista, mutta he eivät sitä edes itse tiedosta, koska kahvin vaikutusaika on yksilöllistä
ja voi kestää tuntikausia (jopa 10 tuntia).

On myös monia sairauksia joiden yhteydessä ei tulisi juoda kahvia ollenkaan. Silti lopettaminen voi olla hankalaa. Tiedät odottaa sitä 1-2 päivän kestävää päänsärkyä, johon särkylääkkeet eivät auta ja samaan aikaan kahvia tyrkytetään joka paikassa. Harva työnantaja tarjoaa ilmaista nikotiinia, mutta kofeiinia on tarjolla lähes joka työpaikalla,
koska tällä tavalla voidaan imeä työntekijästä
viimeisetkin mehut irti.

Eikä tämäkään vielä riitä. Kouluikäisille nuorille
tyrkytetään kofeiinia koulussa automaateista, jotta
saadaan kasvatettua uusi kofeiiniriippuvainen sukupolvi. Miksi viranomaiset/koulu eivät valista
nuoria aktiivisesti ja kerro kofeiinin mahdollisista
haittavaikutuksista ? Takana on tietysti valtavat
kaupalliset intressit ja kahvin juonnin "perinne".

Kahvihan on maailmankaupassa yksi merkittävimmistä
artikkeleista ja siinä liikkuu suuret rahat. Vanhoja hyviä perinteitähän ei kannata kyseenalaistaa
sillä "perinteet velvoittavat" kuten eräs alan firma
mainostaa. Samainen firma mainosti irvaillen, että
satoja vuosia sitten "kahvin todettiin mädättävän aivoja". Sitähän se jatkuva kofeiinihumala tekee, mutta nykyihminen ei enää tunne kehonsa viestejä
kun on altistunut lukuisille kemikaaleille jo
pienestä pitäen ja pitää niitä normaaleina.

Jos haluat päästä irti kahvista niin vähennä ensin
juomista 1-2 kuppiin päivässä ja vaihda sitten
juomaksi tee, jos et pysty muuten lopettamaan. Tee virkistää jopa paremmin kuin kahvi, mutta kohtuulisesti käytettynä ei välttämättä aiheita
voimakasta riippuvuutta, joten siihen ei jää koukkuun
samalla tavalla kuin kahviin. Ainakaan itselläni
se ei aiheuta vieroitusoireita (esim. päänsärkyä) eli voin itse päättää milloin sitä käytän. Myös
kolajuomat voivat olla kahvin korvike vieroituksen aikana, mutta moni jää niihinkin koukkuun ja hampaat
ovat vaarassa.

Monet vihreät teet ovat aika mietoja eli vaikka ne sisältävätkin kofeiinin kaltaisia aineita on kyse
kuitenkin aivan eri luokan myrkystä. Jotkut väittävät niitä jopa terveyttä edistäviksi. Tällaisten väitteiden kanssa kannattaa olla tarkkana kuten monien viimeaikaisten tutkimusten suhteen, joissa kerrotaan kofeiinin suotuisista vaikutuksista
milloin mihinkin asiaan. Niissä harvoin pohditaan kokonaisuutta ja suhteutetaan positiivisia vaikutuksia lukuisiin negatiivisiin vaikutuksiin.
Jokaisen käyttäjän tulisikin aina välillä pohtia
aiheuttaako oma kahvin/kolajuoman/kaakaon/teen käyttö ongelmia ja vetää siitä sitten tarvittavat johtopäätökset.

Eli ensi viikolla lopetan tuon myrkyn kittaamisen.
Taas. Töissä on tosin aika kiirettä ja väsyttää.
No ainakin sitten syksyllä ...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahvin_uhri

10.8.2004 13:06

Mielenkiintoinen juttu, ja jos lähteet ovat varmoja niin jotain tuollaisia vaikutuksia olen ounastellut kahvilla olevankin -newssien terveys ryhmässä joskus oli puhetta aiheesta...
Itse olen juonut ihan pienestä paljon kahvia, useamman mukillisen kuin mitä suositellaan kupillisia -usein joudun keittämään pari kertaa päivässä vain itselleni kahvia! eli 1-2 "pannullista" /keittimellistä päivässä, reilun 20 vuoden ajan.. alussa meni toki vähän vähemmän..
Olisi hyvä olla tietoa siitä miten kahvi vaikuttaa ihan pienille lapsille.
Ai kahvi syö elimistöstä kalsiumia.. olenkin sattumoisin aika ruipelo. Tietty jos äitikin joi kahvia urakalla raskausaikana niin voi vaikuttaa asiaan?
Ja aiheuttaa masennusta yms? Ei mitenkään vieras ajatus tuokaan.
Saisipa sitä kofeiinitonta brassikahvia lähikaupasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

exkofeinisti

10.8.2004 16:26

mä olin töissä suoramarkkinointi yrityksessä jokunen kesä sitten ja silloin tuli juotua kahvia samalla kun rupattelin puhelimeen. kuuden tunni työvuoron aikana saattoi mennä useampi kupillinen kahvia. jossain vaiheessa alkoi iltaisin olla vähän epämääräinen olo, jolloin aloin merkitä jokaisen kahvikupillisen paperille. päivän päätteeksi huomasin yllätyksekseni että siinä paperilla oli 16 viivaa vedettynä. siitä tuli pahaolo jo pelkästään siitä ajatuksesta. lopetin kahvin juomisen kuin seinään koska tajusin että ei niin voi jatkaa. päänsärkyä ja pahoinvointia jatkui noin viikon. hikoilutti ja kiroilutti. sen jälkeen elin noin vuoden kokonaan ilman kahvia mutta sittemmin siitä on taas tullut osa jokapäiväistä rutiinia. tarkkailkaa juomisianne koska sitä ei välttämättä huomaa paljonko kahvia kuluu ja miten se vaikuttaa omaan käyttäytymiseen ja hyvinvointiin ennenkuin siihen kiinnittää huomiota.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Phlegma

10.8.2004 17:15

Koukkuun jäin ensimmäisestä kupista joskus 16-17 kesäisenä. Kupillinen aamulla vaihtui hyvin nopeasti kolmeen pannulliseen päivässä. Kroppa vaati aia vain lisää ja vahvempaa. Ihme etten ajautunut amfetamiiniin.
Armeijaa ennen lopetin, kaksi viikkoa päänsärkyä, pahoinvointia, mieletön väsymys painoi, aivot oli ihan "kahvilla".
Onneksi pystyin olemaan ilman, ja kahden viikon jälkeen oireet alkoivat helpottua melko nopeasti.
Kuukauden parin jälkeen olo oli jälleen virkeä, jolloin huomasin, että oikeastaan vain elämäni 3-5 ensimmäistä kupillista olivat oikeasti piristäviä.

Mistä hemmetistä tän kirjoituksen kofeiinimäärät on revitty?

jk. muistaakseni 5g kofeiinia vatsan kautta on tappava annos.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Phlegma

10.8.2004 17:44

http://coffeefaq.com/caffaq.html

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pannukahvisti

10.8.2004 18:47

Itse juon säännöllisen epäsäännöllisesti litran verran kahvia päivässä -pannu on litran vetoinen. Välillä kuluu useampikin päivä juomatta kahvia, kun ei yksinkertaisesti huvita keittää. Eikä välillä maistukaan.

Eikä koskaan ole ollut mitään vieroitusoireita. Paras kahviton kausi on ollut kuukausi, jonka jälkeen kahvi alkoi taas maistua. Eli syy juomattomuuteen oli yksinkertaisesti se, ettei kahvi oikein maistunut.

Se on kyllä sanottava, että tuo litra on ehdoton yläraja, enkä suostu tuon enempää kahvia yleensä juomaan päivän aikana. Eli jos tiedän lähteväni kyläilemään, jossa tarjotaan kahvia, juon kotona aamulla vähemmän. Jos ollenkaan.

Näin on mennyt jo reilu 20 vuotta ja jatkuu varmaan koko lopun ikää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

just_say_no

10.8.2004 22:55

Pohjolasta etelaan kahvia juodaankin harvemmin ja tujauksina; lyhyina shotteina ja tarvittaessa seisaalteenkin. Tyopaikoilla kanttiinissa ei piipahdeta myoskaan sovittuina aikoina vaan silloin kun on tarve joko pitaa breikkia tyoasioista tai nimenomaan jutella niista epamuodollisesti kahden kesken. Systeemin etuna on se, etta kahvia juo epasaannollisemmin (paitsi lounaan jalkeen), eika siihen siten jää oman kokemukseni perusteella samalla tavalla koukkuun kuin säännölliseen kahvitteluun klo 9am, 3.30pm etc. Miinuspuolena on näiden breikkien lyhyys....

...ja annetaan nyt viela toimituksellistakin palautetta: Pitkästä aikaan vähän paremmin kirjoitettu juttu citylehdessa ja kaiken kansan yhdistävästä aihe!

Huomauttaisimmin nöyrimmin kuitenkin lähdeviittauksista kun vaikuttivat vahan koka-kolalta eli ei kauheen vakuuttavilta. Särähti vähän epämääräiseltä esim. "EU:n mukaan", kun kysymyksessä lienee "EU:n komission tutkimusosasto" tms.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KahvinKippaaja

11.8.2004 09:56

Töissä tulee juotua 6-10 kuppia päivässä, lomilla arviolta puolet tuosta. Intissä sinnitteli muutamalla päivittäisellä kupilla.

Jos aamulla ei saa kahvia, iskee aivan valtava päänsärky. Särky on tietynlaista ja se helpottaa 15 minuuttia kahvin saannin jälkeen.

Eli se siitä, ettei kahvi aiheuttaisi riippuvuutta ja vieroitusoireita...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kikkailija

11.8.2004 11:12

[LAINAUS]jiihoox kirjoitti 06.08.2004 klo 16:03:

aika ärsyttävää suomea. toimittajat vois vähän vähentää tota kikkailua.[/LAINAUS]

höpö höpö älykästä se vain on. harmi ettet ymmärrä etkä ilmeisesti ole kielellisesti lahjakas...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

geminix

11.8.2004 11:12

mistä löydätte 3.3dl batteryn tai coca-colan...?

batteryn tilavuus 0.3l, taasen pienin pullo colaa 0.35l..

muuten totta oleva artikkeli.., vanhukset ovat piristehuumassa päivästä toiseen ja kritisoivat (huume)nuoria, jotka tekevät tismalleen samaa, samoilla vaikutuksilla, eri aineilla...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

rooie_stier

11.8.2004 11:16

[LAINAUS]KeljoKelakurki kirjoitti 08.08.2004 klo 16:49:

Yksi parhaita cityn artikkeleita pitkään aikaan. Juttu oli hyödyllinen, mielenkiintoinen ja hauska.

Itse tulee vedettyä kahvia muutama kuppi päivässä keskimäärin. Välillä huomaa, että mieli tekee kahvia, mutta en ole kyllä mitään masennusta tai muita vierotusoireita huomannut.

Nuo kofeiinimäärät vähän ihmetyttävät. Henk.kohtasesti virkistyn ainakin batterystä huomattavasti enemmän kuin suodatinkahvista. Vaan saattaapa olla, että on sekin vaikutus psykologinen.[/LAINAUS]

totta, energiajuomista virkistyy enemmän. syynä on kuitenkin se että patterit ja redbullit ja muut sisältävät kofeiinin lisäksi myös muita virkistäviä aineita; esim. tauriinia

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MacKaivuri

11.8.2004 13:40

Kuten olettaa voi, ihmisillä on erilaisia kokemuksia kahvin vaikutuksesta ja sen riippuvuuspotentiaalista. Yksilöitähän me kaikki olemme.

Pari vuotta sitten kun töissä oli kiire ja stressiä, tuli aina aamu käynnistettyä kofutabletilla, että pääsi sängystä riittävän aikaisin ja tehokkaana ylös.

Päivän aikana tuli tietty juotua kahvia, coca-colaa, joskus batteryä ja joskus ihan kustannussyistä buustasin muutamalla ylimääräisellä kofutabletilla, koska batteryn kittaaminen tulee pidemmän päälle kalliiksi.

Pari kuukautta tommosta settiä, niin johan alkoi viikonloppuisin (kun kahvia ei tullut juotua) olla sen luokan jysäri, että oksat pois...

Monta kertaa sitten lopetinkin kofeiinin kittaamisen kaikessa muodossa. Eihän tuo tosiaakaan kohtuuttomasti käytettynyä enää pidemmän päälle edes piristä, koska ainainen stressitila syö ja kuluttaa elimistöä TODELLA paljon. Miettikää millä tasolla kofeinistin adrenaliini ja kortisoonitasot on jatkuvien ylikierrosten vuoksi... Kahvissahan on tietty mukana kofeiinin lisäksi satoja muitakin kemikaaleja, joista osa on todettu karsinogeeniksiksi, osa muuten vain haitallisiksi ja osan vaikutuksesta ei osata vielä sanoa mitään...

Nykyään kahvia tulee käytettyä kohtuudella ja epäsäännöllisesti enkä pidä sitä tällä hetkellä ongelmana.

Osa ihmisistä on geneettisten ominaisuuksien vuoksi hyvinkin alttiita riippuvuuksille ja vierotusoireille. Joidenkin tutkimusten mukaan näitä ihmisiä on noin 5% väestöstä. Sitten on niitä jotka pystyvät käyttämään iv-heroiinia viikonloppuisin ja käymään puku päällä töissä, eikä kukaan huomaa mitään.

Kukaan ei tietty voi kovin varmasti sanoa, mihin kohtaan tuota akselia itse asettuu.

Kaiken tämän jälkeen täytyy todeta, että ON TODELLA tekopyhää ja mielikuviin perustuvaa tämä psykoaktiivisten aineiden luokittelu laittomiin ja laillisiin. Jokainen joka jaksaa ajatella asiaa 10 sekuntia omilla aivoillaan voi todeta saman. Tietty osa ihmisistä ei kykene siihen, ilman että ensin päästäisin eroon ylhäältä syötettystä virallisesta totuudesta ja valtavien ihmislaumojen aikaansaamasta mielipidepaineesta.

Ja nyt kahville! ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

zupi

11.8.2004 22:02

[LAINAUS]geminix kirjoitti 11.08.2004 klo 11:12:

mistä löydätte 3.3dl batteryn tai coca-colan...?

batteryn tilavuus 0.3l, taasen pienin pullo colaa 0.35l..
[/LAINAUS]

Ööh... Battery-tölkki on 3,3 dl, samoin Coca-Cola -tölkki...? Hyvä artikkeli!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ritalehti

12.8.2004 07:24

Kannattaa lukea cityn sivuilta juttu hermostomyrkystä nimeltään kofeiini.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ihanpihalla

13.8.2004 23:01

"Kaiken tämän jälkeen täytyy todeta, että ON TODELLA tekopyhää ja mielikuviin perustuvaa tämä psykoaktiivisten aineiden luokittelu laittomiin ja laillisiin. Jokainen joka jaksaa ajatella asiaa 10 sekuntia omilla aivoillaan voi todeta saman"

Kirjoittaja yrittää kovasti luokitella kahvin ja huumeet samaan luokkaan. Selitellähän tietysti aina voi, mutta piristeitäkin on eritasoisia.

Mummo murhasi toisen saadakseen kahvia!

Näinköhän saamme lukea näitä otsikoita lehdestä tämän sinällään ihan hyvän jutun jälkeen?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fix

15.8.2004 22:25

Tehän olette ymmärtäneet koko kahvinjuonnin aivan väärin. Sitä kuuluu juoda vain silloin tällöin, mutta aina yli viisi kuppia putkeen. Sen jälkeen voikin nauttia sohvalla siitä ihanasta, vain kofeiinille tyypillisestä olotilasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

esa121212

15.8.2004 23:15

juu suosittelen viela: 25mg efedriinia. 3 kuppia kahvia. piristaa, poistaa rasvaa, jne. erittain suosittua tamakin jenkeissa.
Efedriinia saa tilattua netista, joka on ma-huang nimella. ei ole niin vahvaa kuin efedriini, mutta toimii. ma-huang on kiinalaista yrttia, keita vedessa, juo vesi. joo taman jalkeen tulee vahan hiki ja niin edelleen. suosittelen suomen ylipainosille naisille aamujuomaksi !!
oon matkustellu ja asunut ulkomailla aika paljon ja kylla suomessa naita norsuja piisa. miten ne luulee etta miesta kiinnosta muu kuin votkan kahvin juonti ??
esa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

teenlipittaja

16.8.2004 10:38

Joskus junnuna (17v-20v) oli tapana käydä kahvilla kavereiden kanssa. Silloin en niinkään välittänyt siitä huonosta olosta, joku siitä tuki, varsinkin tupakan kanssa juotuna. Huono yhdistelmä, mutta siitä voi helposti tulla tapa ja sen kokee hyväksi.

Sittemmin olen jättänyt kahvin mm. sen vuoksi, että se poistaa nestettä elimistöstä. Minulla tuo tunne tulee heti juomisen jälkeen. Kuten kavereilleni aina sanon, kahvi kuivattaa. Jotkut heistä eivät ota asiaa lainkaan todesta. Erityisesti laulajille se on pahasta kurkulle. Juon yleensä teetä, joskus harvoin voin ottaa kupin kahvia, jos teen saamisessa kestää kohtuuttoman kauan.

En huomaa kahvin tai teen juonnissa mitään piristävää vaikutusta. Sen sijaan red bull energia juoma tietyissä keski-Euroopan maissa (korkeammat sallitut rajat piristävissä aineissa) vaikutus on ilmeinen.

Jos artikkelin tiedot pitävät kutinsa, niin tämä vain vahvistaa uskoani. Ainakaan kahvi ei minulle sov. Ei kyllä tupakkakaan, silti poltan sitä melkein päivittäin. Pystyn olla ilmankin sitä ja toistaiseksi olen pystynyt olemaan helposti erossa tupakasta muutaman päivän.
Kaikenlainen riippuvuus on pahasta, vie voimia muista toimista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jan23

18.8.2004 12:40

Artikkelin luettuani tein pikaisen päätöksen kahvin juonnin lopettamisesta. Mustaa myrkkyä virtasi elimistööni päivittäin salakavalasti töissä ilmaisesta kahviautomaatista - ja vessassa piti rampata kerran tunnissa. Nyt on viikko oltu jo kuivilla ja hyvin on mennyt pientä päänsärkyä alussa lukuunottamatta. Vältän kofeiinia nyt viimeiseen asti. Työkaverini juoksevat edelleen kehää työhuoneensa ja kahviautomaatin välillä....

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

haaravasen

18.8.2004 14:04

joo tosta kahvista tulee semmoset paniikkihäiriötkin että hohhoijjakkaa... kahvi laittomaks!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hmmmp

18.8.2004 18:22

Onnittelut maailman hauskimmasta jutusta. Oltiin kaverin kanssa yllättäen kahvilla, kun luimme kyseisen jutun! Loistava, pilke silmäkulmassa kirjoitettu asiallinen juttu.

Itse luulisin olevani kohtuukäyttäjä, juon 0-2 kuppia päivässä. Liika on liikaa tietty, mutta en itse jaksa noudattaa kaikkia mahdollisia "terveellisen" elämän kriteerejä, kuollaan sitä kuitenkin. Kahvi on hyvää:D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MacKaivuri

19.8.2004 16:35

Ihanpihalla:
"Kirjoittaja yrittää kovasti luokitella kahvin ja huumeet samaan luokkaan. Selitellähän tietysti aina voi, mutta piristeitäkin on eritasoisia.

Mummo murhasi toisen saadakseen kahvia!

Näinköhän saamme lukea näitä otsikoita lehdestä tämän sinällään ihan hyvän jutun jälkeen?"

Johtuisikohan siitä, että mummon ei tarvitse ostaa kahviaan 20 euron grammahintaan lähiön hämärästä luukusta? Kielletään kahvi ja tehostetaan kieltoa riittävän järein ottein, kuten koko sukupolven kattavilla ala-asteelta alkavilla valistuskampanjoilla. Takaan, että lopulta saadaan edellä mainitun kaltaisia otsikoita... jos niitä halutaan.

Kahvi btw. on ollut suomessa 1700-luvulla laitonta useita vuosia kolmeen eri otteeseen. Ensimmäinen kahvin kieltolaki astui voimaan Ruotsi-Suomessa vuonna 1756.

Varmasti silloinkin riitti moraalinvartioita varoittamaan kahvin turmiollisesta vaikutuksesta. Kulttuurisidonnaisia ovat nämä kieltolait, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Timo

28.8.2004 12:21

Aamukahvia hörppiessä luin kokojutun :)
Kiinnostava puoli kahvitiedosta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

naurattaako

6.9.2004 14:16

Selityksiä,..artikkeli on kuitenkin totta!
Miksi sitä pitäs taas juoda, jos siinä on riskinsä.
Hyvän makuistahan se kahvi kieltämättä on (joidenkin mielestä), mutta niin on viinatkin, vaikka itse en niitä enää käytä.
Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa :)
Joten turha tota on kommnentoida tyyliin,.. " naurattaa..yms
Ihan asiallinen tutkimus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kahviton

6.9.2004 16:04

[LAINAUS]Ihanpihalla kirjoitti 13.08.2004 klo 23:01:
Kirjoittaja yrittää kovasti luokitella kahvin ja huumeet samaan luokkaan. Selitellähän tietysti aina voi, mutta piristeitäkin on eritasoisia.

Mummo murhasi toisen saadakseen kahvia!

Näinköhän saamme lukea näitä otsikoita lehdestä tämän sinällään ihan hyvän jutun jälkeen?[/LAINAUS]
Piristeitä on eri tasoisia, mutta monet vähemmän tai saman verran vaaralliset ja adjektoivat piristeet on kuitenkin kiellettyjä. Toisaalta ihminenhän sen annoksenkin määrää. Kahvia otetaan satoja milligrammoja ja esim amfetamiinilla päästää kymmenellä milligrammalla samoihin henkisiin vaikutuksiin mutta fyysinen rasite ja kuona-aineiden määrä lienee pienempi. Siitä en tiedä pitäisikö kumpikin laillistaa vai kumpikin muuttaa laittomaksi, mutta tasavertaisia niiden tulisi olla. Ehkäpä kofeiinitabletit kieltää ja amfetamiini sallia sotkettuna riittävään määrään lantrinkia. Tai sitten kieltää molemmat. Jos kaupassa myytäisiin amfetamiini pitoista virvoitusjuomaa jota täytyisi kitata 1,5l 10mg annoksen saamiseksi ei se olisi sen enempää rikollisuutta kasvattavaa kuin cola juomat.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kahviako

6.9.2004 18:05

Loistava artikkeli! En normaalisti juo kahvia kuin kylässä käydessäni, mutta luettuani artikkelin oli pakko käydä automaatilta hakemassa höyryävä kupponen herkullista pikakahvia =)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

duh

6.9.2004 19:00

kahvi on lievä huume :) näin hiukan liioiteltuna

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kapina2

6.9.2004 21:40

toi oli muuten sikahyvä kommentti :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

juupa

6.9.2004 21:56

kahvi on huumetta ja täs maailmas kaikki on vissiinkin epäterveellistä..mut joo..kahvista on moneksi..niin myös meistä ihmisistä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahvi_rules

6.9.2004 22:50

Olen juonut 19 vuotta kahvia n. 1,5 pannullista päivässä, ja sit tuli armeija, siihe loppu kahvit. Eikä silti tullut mitään "vieroitusoireita". Ei kaikille tu mitään oireita vaik vetäs tynnyrillisen kahvia päivässä ja sit lopettas. Nyt kyl kittaan taas kahvia pannun päivässä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

K0rPp1

6.9.2004 22:52

joo-o... tässähän tuntee itsesä kohta narkkariksi=)) *painuu kahville*

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jametsi

7.9.2004 07:29

k0rpp1, no mutta sähän olet :P. Kofeiini täysin verrattavissa kiellettyihin huumausaineisiin. Ainoa oikea ero on laillisuus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jeeah

7.9.2004 10:18

Tai sitten nautit kofeiinis muuta kautta kuin kahvista. Esim energiajuomista/virvoitusjuomista

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

qwerty123

7.9.2004 15:56

[LAINAUS]Kahvi_rules kirjoitti 06.09.2004 klo 22:50:

Olen juonut 19 vuotta kahvia n. 1,5 pannullista päivässä, ja sit tuli armeija, siihe loppu kahvit. Eikä silti tullut mitään "vieroitusoireita". Ei kaikille tu mitään oireita vaik vetäs tynnyrillisen kahvia päivässä ja sit lopettas. Nyt kyl kittaan taas kahvia pannun päivässä.[/LAINAUS]

minkähän kokoisia ne teidän pannut ovat? meiltä ainakin löytyy hushollista yksi sellainen joka vetää n. 14 kupillista.

itselläni menee n. 6, joskus 8 kupillista päivässä, ja jos esimerkiksi päiväkahvi, puhumattakaan aamukahvista, jää väliin en kykene tekemään oikeastaan mitään. väsyttää, särkee päätä ja keskittyminen mihin tahansa tuntuu ylivoimaiselta.

"kahvin orja" olen ollut jonkin verran yli 10 vuotta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

smoker_bob

7.9.2004 22:32

kahvi on kyllä ihan huume siinä missä muutkin. mm kannabis on kahvia miedompi aine mutta tottakai amfetamiinit, kokaiinit sun muut ovat jo näistä molemmista huomattavasti vaarallisempia joten ei sitä kahvia voi spiidiin verrata muussa paitsi riippuvuuspotentiaalissa. toki molemmat kuuluvat samaan ryhmään eli stimulantit ja vaikutus on enemmän tai vähemmän samankaltainen.

anyway, on aika tekopyhää nimitellä, syrjiä ja rangaista laittomien huumeiden käyttäjiä kun itse vedetään laillisia huumeita (kahvi [& tee], alkoholi, tupakka, lääkkeet jne).

itse en onneksi ole kofeiinikoukussa tällä hetkellä vaikka siihen monesti ihan sattuman kautta päätyykin kun alkaa kulua kolajuomia ja ajattelee aina väliin skarpata energiajuomalla ni kohta ei ookkaan helppo olla iman.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mogga

8.9.2004 14:29

Kyllä tuota "sumppia" kuluu tuollaiset ½-2½ pannullista päivässä. Tälläkin hetkellä moccamestari luo tunnelmallista pulinaansa tuolta köökin puolelta :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

be-sick

8.9.2004 15:28

En edes muista koska olen alkanut juomaan kahvia. Olen nyt neljännesvuosisadan ikäinen ja ehdin ennen kahdenkymmenen ikää olla 6 vuotta juomatta kahvia, eli vissiin jo tuttipullosta äiti juottanut. >)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kakka123

8.9.2004 15:50

Tämä yhteiskunta missä elämme on niin epäsopiva ihmisten ominaisuudet huomioon ottaen, että on pakko vetää erilaisia stimulantteja. Turha niistä terveysvaikutuksista on puhua, ei se aineiden käyttöön vaikuta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

aswqed

9.9.2004 22:52

Kahvi pirita:a: ,mutta saa vatsalaukun sekaisin.
Kun esimerkiksi yritta:a: valvoa yo:ta: kofeiinin
avulla, on kurja olo aamulla. Parempi keino olisi
keksitta:va:. Kahvi muuttaa vatsan pimtasosia ja on epa:terveellista:. Ehka: tee on parempi vaihtoehto.
Vihrea:ssa: teessa: on fladonoideja ja my;o:s
kofeiinia. Teita: on monia eri laatuja kofeiinia
saa vaihtelevasti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Onnelli

15.9.2004 08:22

[LAINAUS]Levari kirjoitti 08.08.2004 klo 23:39:

On päiviä että en ole juonut kahvia ollenkaan ja mitään "vierotus" oireita ei ole ollut..[/LAINAUS]

Kolmas päivä on hirressäkin pahin. Eli ne vierotusoireet eivät tule vielä yhden päivän kahvittomuudella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

neiti_tee

1.11.2004 15:52

Jos kahvi tulisi markkinoille tänään, sitä ei varmasti saisi myydä maitokaupoissa. Tuskinpa ollenkaan. Varmasti rinnastettaisiin riippuvuutta aiheuttaviin huumeisiin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MikkoAN1

2.11.2004 14:03

[LAINAUS]neiti_tee kirjoitti 01.11.2004 klo 15:52:

Jos kahvi tulisi markkinoille tänään, sitä ei varmasti saisi myydä maitokaupoissa. Tuskinpa ollenkaan. Varmasti rinnastettaisiin riippuvuutta aiheuttaviin huumeisiin![/LAINAUS]

höpöhöpö; Onhan energiajuomiakin kaupoissa. Ja kofeiinitabletteja kasikaupassa apteekeissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Morecaffe

7.11.2004 23:47

Hyvä artikkeli ilman yllätyksiä. On aina naurattunut kofeiinista puhuttaessa nuo vertaukset muihin huumeisiin. Olisi toimittaja voinut vielä heittää jotain porttiteoria juttua niin heikkohermoisimmat lukijat olisivat jo hakemassa rauhoittavia. Vaaratonta vai ei, osan psyykepotilaiden ei kannata missään tapauksessa vähentää lääkkeiden käyttöä vaan ainoastaa kahvin. Halvaksi tulee yhteiskunnalle.
Ryystän n. kolme mukia aamuisin koska siitä tulee fiilis tehdä duunia. Iltapäivisin en ota ollenkan, että ei vaikuttaisi yöuniin. Hyvin on toiminut tämä resepti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kafeiini

8.11.2004 00:05

Tyypillinen nistin mielipide vertauksineen muihin huumeisiin. En ole vielä törmännyt juttuun missä kahvinisti olisi ryöstänyt kaupan tms. Ihan vaan selvyyden vuoksi kahvi on piriste ei huume, jos et sitä tiennyt. Huume = sekoittaa pään. Ja lopuksi ihanaa olla kofeiini koukussa ja maksaa siitä pari euroo kuukaudessa :)

[LAINAUS]smoker_bob kirjoitti 07.09.2004 klo 22:32:

kahvi on kyllä ihan huume siinä missä muutkin. mm kannabis on kahvia miedompi aine mutta tottakai amfetamiinit, kokaiinit sun muut ovat jo näistä molemmista huomattavasti vaarallisempia joten ei sitä kahvia voi spiidiin verrata muussa paitsi riippuvuuspotentiaalissa. toki molemmat kuuluvat samaan ryhmään eli stimulantit ja vaikutus on enemmän tai vähemmän samankaltainen.

anyway, on aika tekopyhää nimitellä, syrjiä ja rangaista laittomien huumeiden käyttäjiä kun itse vedetään laillisia huumeita (kahvi [& tee], alkoholi, tupakka, lääkkeet jne).

itse en onneksi ole kofeiinikoukussa tällä hetkellä vaikka siihen monesti ihan sattuman kautta päätyykin kun alkaa kulua kolajuomia ja ajattelee aina väliin skarpata energiajuomalla ni kohta ei ookkaan helppo olla iman.[/LAINAUS]

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

2-kof-Addikti

10.12.2004 22:16

[LAINAUS]kof-addikti kirjoitti 06.08.2004 klo 17:20:

Aivan loistava artikkeli. Totta jokainen sana. Olen vetänyt OD:t kofeiinista (rytmihäiriöihin saakka), tiedän minkälainen myrkky se on.[/LAINAUS]

Yhtyy tähän...ja sen jälkeen olen pitänyt huolta että max. 100mg/vrk tuota "piristettä" tulee nautittua...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

_Ella_

1.2.2005 16:48

Osaisiko joku kertoa kofeiinitablettien vaarallisuudesta/vaarattomuudesta ? Onko niiden käyttö haitallisempaa kuin kahvinjuonti? Pitäisikö yli 10 kpl:n päiväannoksesta huolestua ?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahvin_orja

21.2.2005 00:39

Juon kahvia muutamia kuppeja päivässä. Minulla oli tuossa vaihe jolloin en voinut juoda laisinkaan kahvia herkän vatsan takia. Huomasinkin pian olevani siitä riippuvainen ja kahvin puute ärsytti välillä suurestikin. Pian aloinkin juomaan Battery -energiajuomaa, joka aamu saadakseni päivän käyntiin. Viikkojen jälkeen vatsa alkoi taas sietää kahvia ja olen taas sen onnellinen käyttäjä! En epäile yhtään etteikö kofeiinista voi tulla riippuvaiseksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

huumettaon

6.3.2005 12:35

Totta, joka sana. Koin elämäni hirvittävimmän viikonlopun, kun sain viime torstai iltana "ahaa" elämyksen ja päätin lopettaa kahvin juonnin heti. Hyvin meni; perjantaina koski jo mielettömästi päähän, lauantaina oksensin kuin pahimmassakin mikreenikohtauksessa, sunnuntaina koski vaan edelleen hirveesti päähän. Koko viikonloppu meni sängynpohjalla, eikä mitkään maailman särkylääkkeet auttaneet. Maanantaina oli jo pakko juoda kuppi kahvia aamulla, siihen mennessä olin jo tajunnut, mikä minua vaivasi eli vieroitusoireet. Olisinpa vaan tajunnut lukea ko. artikkelin jo ennen lopettamistani.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gnuu

14.3.2005 11:33

Kärsin migreenistä. Join aikaisemmin paljon kahvia, ja sitä oli vaikeaa lopettaa, koska migreenityyppinen päänsärky lykkäsi heti päälle jos viivyttelin kahvikupposen kanssa. Pari kuukautta sitten heräsin särkyyn ja ajattelin, että nyt mulla on jo särky, mun ei siis auta nyt juoda kahvia (se ei nimittäin helpota enää sitten kun kipu on jo päällä). En juonut, enkä juonut seuraavanakaan päivänä. Alku oli vaikeaa, tipahtelin väsymyksestä ja teki hirveästi mieli kofeiinia. Keittelin mustaa teetä, mutta jätin senkin pois viikon aikana. Nyt juon lämpimikseni rooibos-teetä, joka ei hermostuta eikä sekota nestetasapainoa.

Migreeni on vähentynyt ja varsinkin lieventynyt huomattavasti. Pystyn nykyään ottamaan virkistävät päiväunet, aiemmin väsymykseen piti heti ottaa kahvia, ja sitten ei nukuttanut. Mulle kahvista luopuminen on ollut tosi hyvä juttu.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kofeiinin_Orja

14.3.2005 20:49

Minä en ole koskaan pitänyt kahvista, mutta coca-colaa join sitten senkin edestä, puolitoista litraa päivässä ei ollut mitenkään epätavallinen määrä.

Nyt jouduin jättämään Cokiksen pois ja viimeiset neljä päivää (aika jonka olen ollut kuivilla) on ollut ikävän kova päänsärky päällä koko ajan. :(

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jupe78

26.4.2005 22:33

Lopetin sumpin jounnin jostain kumman syystä intissä vuosia sitten. Silloin tuli päänsärky. Nyt juon noin 10 kuppia päivässä ja voin olla viikonkin juomatta ilman oireita! Kumma juttu :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jebu

3.5.2005 14:33

No hui! Olen viimeiset pari kuukautta juonut todella ahkerasti kahvia. Ajattelin, että se on harmiton piriste, mutta tämän luettuani taidan sittenkin jättää väliin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KAHVINJUOJA

30.6.2005 21:55

OKOFENIIN ON PARAS AINE KU SE ON LAILLISTA!!! VITUN HUUMEIDENKÄYTTÄJÄT VITUTTAA KI NE VAAN VETÄÄ VITTU LAITTOMIA HUUMEITA MÄ JUON KOLME PANNUA KAHVIA PÄIVÄSSÄ EIKÄ MULLA OLE MITÄÄN OIREITA VITUTTAA NUO HUUMEVEIKOT JOIS NEKI VAAN KAHVIA

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nipo

30.6.2005 22:03

KAHVINJUOJA • tänään 21:55

OKOFENIIN ON PARAS AINE KU SE ON LAILLISTA!!! VITUN HUUMEIDENKÄYTTÄJÄT VITUTTAA KI NE VAAN VETÄÄ VITTU LAITTOMIA HUUMEITA MÄ JUON KOLME PANNUA KAHVIA PÄIVÄSSÄ EIKÄ MULLA OLE MITÄÄN OIREITA VITUTTAA NUO HUUMEVEIKOT JOIS NEKI VAAN KAHVIA

Joo, paraskin puhumaan ettei mitään oireita. Opettelisit edes kirjoittamaan oikein ennen kuin ilmaiset itseäsi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

farmaseutti

1.7.2005 16:20

Avartakaa ihmiset maailmankatsomustanne, todella surullista lukea kuinka edelleen jotkut könttäävät kaikki "huumeet" yhteen könttään, ja sitten sen päälle pidetään käytännössä kaikkea kaupasta saatavaa alan tavaraa vitamiineihin verrattavissa olevaan.

Tässäkin maassa toistasataa tuhatta ihmistä käyttää kannabista joka vuosi. Meillä ei kuitenkaan ole toistasataa tuhatta narkomaania, vai onko?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Naureskelija

6.7.2005 14:03

No varmasti kahvinjuojaa vituttaa muiden huumepippalot, kun itse on niin syvällä kahvikierteessä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jesse-Seta

17.7.2005 17:47

minullakin oli ennen päänsärkyjä jossen ollut saanut päivittäistä kahvi annosta 2-3 kupillista nykyään en juo edes yleensä päivässä 1 kupillista kahvia ja pään säryt ovat jääneet historiaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Paul_

14.9.2005 01:31

Coffein Pharma sisältää 100 mg kofeiinia ( 1 tbl). Käyttö tilapäisissä väsymystiloissa.
Yliannostus: Selvästi toksiset kofeiiniannokset
per os (suun kautta) ovat 0,6-1 g, jotka tuottavat plasmaan 20-30 mg/l kofeiinipitoisuudet. Yliannostusoireita ovat
levottomuus, kouristukset, takyarytmiat (sydämen
nopea-ja epärytmisyys), hypotensio (alhainen
verenpaine), hyperglykemia (liian korkeat
verensokeriarvot), ketoosi ja metabolinen asidoosi. Vasta-ainetta ei ole. Hoito:
lääkehiili (estää/vähentää imeytymistä).
Mahahuuhtelu voidaan suorittaa harkinnan
mukaan. Oksennuttamista ei suositella.
Hoito oireenmukaista ja elintoimintoja
tukevaa.

Siis.....varoen niitä tabletteja!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

psilo

18.11.2005 12:32

Kahviko harmiton piriste? Se on kaukana harmittomasta. Olen koulutukseni myötä (lähihoitaja: tarkemmin päihde- ja mielenterveys työntekijä) ja yleisestä mielenkiinnosta tutustunut kofeiiniin ja sen mahdollisiin vaikutuksiin tarkemmin. Se voi pahimmillaan liiallisesti tai pitkäaikaisesti käytettynä aiheuttaa levottomuutta, agressioita, sekavuutta ja paranoiaa (vainoharhat), eli samanlaisia oireita kuin liiallinen amfetamiinin käyttö. Kofeiini riippuvuus on verrattavissa amfetamiini riippuvuuteen samankaltaisuuksiensa vuoksi. Itse olen kofeinisti ja yliherkkä kofeiinin vaikutuksille. Itselläni se aiheuttaa toisinaan ahdistusta, levottomuutta, sekavuutta, hermostuneisuutta, ärtyneisyyttä ja ylienergisyyttä.

Yhden päivän kofeiinittomuus ei aiheuta väsymystä kummempia oireita, mutta jo toisena päivänä väsymyksen lisäksi rupeaa luita ja lihaksia särkemään sekä Elimistö menee sekaisin. Tulee mm. ripulia.

Muutamilta kirjoittajilta kysyn: miettikääpä jos olisi näin, että kaupasta saisi laillisesti amfetamiinia parin centin annos hintaan ja kofeiinia saisi ainoastaan laittomilta markkinoilta 5-20 euron annos hintaan laadusta riippuen. Uskotteko tosiaankin, että tuolloinkin amfetaministit ryöstelisivät kauppoja/ihmisiä ja kofeinistit olisivat hinnasta ja saatavuudesta huolimatta täysin lainkuuliasta kansaa?

Kahvi ei ole huume, koska huumeella tarkoitetaan laissa kiellettyä psykoaktiivista eli päihdyttävää ainetta. Lääketieteellisesti kofeiini luetaan kuitenkin päihteeksi, koska kofeiini vaikuttaa ihmiseen muuttamalla käyttäytymistä ja oloa.

Ja tämä ei ole nistin puheita, vaan asioista selvää ottaneen ja realistisesti ajattelevan puheita. Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää, ennen kuin alatte kertomaan "totuuksianne".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pakollinen juoma?

27.12.2005 22:40

Olen kofeinisti ja myös yliherkkä sen vaikutuksille. Alan tulla pirun katkeraksi, ettei ole olemassa mitään tukiryhmää, josta saisin tukea ja voimia vieroittautua ja pysyä aineesta erossa. (En juo paljon 3-5 dl/päivä,sekin on liikaa.)Yritin koota ryhmää jopa lehti-ilmoituksella,ei yhtään vastausta.
On alkanut tuntua, että olen ainut tämän sortin idiootti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Energiajuomat -!-S e i s-!-

4.9.2006 15:17

Oikein hyvä juttu lehdeltä, edelleen ajankohtainen. Onneksi tämä on yhä netissä luettavissa. Kiitos paljon!

..pitää yrittää lopettaa, huh :/

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahvi-hirmu

14.11.2006 15:48

Itse täytyy sanoa, että tuntuu täysin utopistiseltä. en väitä, että se ei olisi totta, mutta itse juon parhaimmillaan 10-20dl (5-10 kuppia) päivässä, mutta en ole huomannut mitään muita oireita kuin korkeintaan väsymyksen, jos olen juomatta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahvi-hirmu

14.11.2006 15:54

...ja voisi vielä lisätä, että en ole huomannut mitään vieroitus oireita, vaikka olisin ollut viikonkin juomatta. ja olen ollut useinkin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Betrus

27.11.2006 14:40

Itsellä verenpaine pilvissä, pakko siirtyä satunnaiskäyttäjäksi. Ja tänään ensimmäistä päivää ilman kahvia. Oireet: toimintakyvyn laskeminen (väsymys, "epäskarppius"), päänsärky, ärtyneisyys.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ei enää kahvia.

28.12.2006 14:39

Tossa linkkiä tämän erittäin hyvän artikkelin jatkoksi.

http://www.geocities.com/eikahvia/

-jo puoli vuotta ilman kahvia-

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ex-caf-narkkari

30.1.2007 00:05

Itse lopetin säännöllisen kahvinjuonnin puolitoista vuotta sitten. Nykyään juon lähinnä vain kofeiinitonta kahvia tai tavallista joissakin erityistilanteissa. Vaikka en juonutkaan kuin 2-3 kuppia päivässä (vahvahkoa kuitenkin), niin olin kuitenkin selvästi koukussa kofeiiniin. Päätin kokeilla lopettamista, kun huomasin saavani paniikkihäiriön kaltaisia olotiloja, hermostutti ja hikoilutti ilman mitään syytä. Ja se olikin fiksu päätös! Muutama päivä meni kovassa väsymyksessä, mutta sen jälkeen elämä taas hymyili. Hermostunut olotila oli historiaa, olo oli virkeämpi koko päivän, kun unen laatu parani, eikä tarvinut vetää kofeiinia vieroitusoireisiin. Muistakaa se että kofeiini ei poista väsymystä, vain siirtää sitä eteenpäin! Kofeiini ei ole energianlähde, vaan piriste. Kofeiini kuluttaa nopeammin elimistön energiavarastoja, koska se kiihdyttää sykettä ja aineenvaihduntaa jne. Nykyään lähinnä säälittää katsoa väsyneen näköisiä ihmisiä, jotka vapisevin käsin etsivät kahvia vieroitusoireisiin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jeh16

13.2.2007 23:57

kahvia menee meikäläisellä noin 16 kuppia päivässä eli kolmisen litraa.pitäisköhän vähentää.muuta vikaa ei ole kuin korkea verenpaine.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

myrkkyä

17.2.2007 17:39

Juu myrkkyähän se kahvi on. itse koitin lopettaa kahvin juonnin kuin seinään. aamupäivällä otin särkylääkettä päänsärkyyn... ei auttanut... ilta päivällä hieman kello neljän jälkeen kävin jo oksentamassa. silloin totesin, että helpompi keittää kahvit. pienen kupin mustaa kahvia juotuani huomasin kohta päänsäryn loppuvan ja pahoinvointi loppui myös. siis ei ihan viaton aine, kun vieroitus oireet on samat, kuin amfetamiinissa...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jaapo

26.3.2007 14:12

Jos ei vieroitusoirepäänsärkyyn ja pahoinvointiin lääkkeet auta, niin hyvä vaihtoehto olisi käyttää hiukan kannabista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahviton

24.5.2007 04:57

Itse en jostain kumman syystä jää koukkuun kofeiiniin, vaikka kuinka ryystäisin koko viikon litratolkulla kolaa tai pannukaupalla kahvia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kahviliisa

30.5.2007 14:34

No joopa joo, verrataan vaan kahvinjuontia huumeisiin. Voi teitä. Oletteko nähneet yhtään kahvinjuojaa sellaisessa kunnossa kun huumeiden käyttäjät ovat? Hyppiiko pöpöt silmille, jutteleeko pistorasiat, meneekö henkilö psykoosiin, tekeekö henkilö rikoksia saadakseen annoksensa, kärsiikö yhteiskunta, tarvitsseko perustaa vieroitusklinikoita, kärsiikö perhe, meneekö työkyky, joutuuko pois yhteiskunnan rattaista, tuleeko syrjäytyneeksi?? Lista on vaikka kuinka pitkä, puhun kokemuksesta, koska perheemme juo kahvia ja meillä on myös huumeriippuvainen perheenjäsen, ero näiden kahden huumeen välillä on todellakin suuri, en tajua tätä artikkelia, onko se pilkan tekoa???

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

kohtuuden ystävä

13.6.2007 16:40

jos sitä vääntämällä vääntää niin jokainen aine on jossain määrin myrkkyä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kahviton

28.7.2007 17:32

Ja mikähän se saa esa121212:n luulemaan että ylipaino koskee vain suomalaisnaisia. Suurempi osa ylipainoisista on miehiä!

esa121212: "suosittelen suomen ylipainosille naisille aamujuomaksi !!
oon matkustellu ja asunut ulkomailla aika paljon ja kylla suomessa naita norsuja piisa. miten ne luulee etta miesta kiinnosta muu kuin votkan kahvin juonti ??"

Jos olet juoppo niin älä syytä siitä naisia. Suomessa käyminenkö se sun juomisenkin laukaisee, huono tekosyy.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hakxa

15.8.2007 15:32

Ei artikkeli pilkantekoa ole. Vaan faktaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Just..

13.9.2007 12:35

Toisista saa vääntämällä myrkkyä, toiset ovat myrkkyä :>

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

qwertyuiop

13.11.2007 18:43

"No joopa joo, verrataan vaan kahvinjuontia huumeisiin. Voi teitä. Oletteko nähneet yhtään kahvinjuojaa sellaisessa kunnossa kun huumeiden käyttäjät ovat? Hyppiiko pöpöt silmille, jutteleeko pistorasiat, meneekö henkilö psykoosiin, tekeekö henkilö rikoksia saadakseen annoksensa, kärsiikö yhteiskunta, tarvitsseko perustaa vieroitusklinikoita, kärsiikö perhe, meneekö työkyky, joutuuko pois yhteiskunnan rattaista, tuleeko syrjäytyneeksi?? Lista on vaikka kuinka pitkä, puhun kokemuksesta, koska perheemme juo kahvia ja meillä on myös huumeriippuvainen perheenjäsen, ero näiden kahden huumeen välillä on todellakin suuri, en tajua tätä artikkelia, onko se pilkan tekoa??"

No kuule kahviliisa, tuosta psykoottisten oireiden mahdollisuudesta kofeiiniallergian kohdalla:
http://www.doctoryourself.com/caffeine_allergy.html

ja tässä vielä toinen artikkeli:
http://www.doctoryourself.com/caffeine2.html

Kofeiinikaan ei sovi kaikille.

Rikoksia ei yleensä kahvin eteen tarvitse tehdä, koska sitä saa laillisesti halvalla mistä vain. Ja koska ei leimata rikolliseksi, ei myöskään syrjäydy niin helposti. (Syrjäytyä toki voi ilman päihteitäkin.) Perhe ja työkyky voi tosin kärsiä, vaikkakin harvemmin mainittavissa määrin. Kofeiinin merkittävin ero muihin huumeisiin on sen sosiaalinen/kulttuurinen asema ja laillisuus. On paljon myös laittomien huumeidenkäyttäjiä, jotka eivät sovittamallakaan mahdu kuvaukseesi. Eiväthän kaikki alkoholi-huumeenkäyttäjätkään asu sillan alla Sinol-pullo seuranaan ?

Ja juu, myös meidän perheessä juodaan kahvia ja yksi perheenjäsen on myös entinen huumeidenkäyttäjä. Itse olen tosin sumpin vaihtanut taannoin vihreään teehen ja satunnaisen alkoholin käytön satunnaiseen kannabiksen käyttöön. Olo on mielestäni tasaisesti parempi tätä nykyä, liekö syynä takaperoinen porttiteoria vaiko vain kovempien aineiden sopimattomuus minulle ?;)

Mainittakoon vielä, että kaikkeen päihteilyyn tulisi mielestäni suhtautua kriittisesti, niin lailliseen kuin laittomaankin. En kannusta ketään mihinkään, enkä ole huume/päihdemyönteinen, enkä ylpeä kannabiksen tai vihreän teen käytöstä.

Kohtuus on valttia elämässä ylipäätään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Cyberspace

8.12.2007 23:32

Tupakkaa moititsan julkisesti, tupakoijilla ei ole kunnollisa ihmioikeuksia jne. Muun muassa tällaisen kohtelun ja kritiikin ansiosta tupakointimäärä ja sen suosittuus on laskenut roimasti, mikä on äärimmäisen hyvä asia ja tupakan vastaista työtä tuleekin jatkaa vähintään samoin mallein!
Mutta alkoholia sen sijaan suositaan, eikä sitä vastaan juuri kukaan haluakaan tehdä mitään, ei edes terveystiedan tunneilla koulussa. Mikäli alkoholia moitittaisiin yhtä paljon, senkin suosio laskisi jonkin verran ja valtion kustannukset sen hoitoon pienenisivät huomattavasti, väkivaltarikoksetkin.
Niin, alkoholi on vaarallisempaa, kuin tupakka, vaikka kummatkin ovat vaarallisia, sillä ...
... en ole tavannut tupakkapäistä ''rattijuoppoa'', eikä se aiheuta sekaannusta ym. Tehkää nyt vallanpitäjät ihmeessä jotakin ennen kuin on liian myöhä!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nimism1es

21.9.2009 17:48

Kofeiini on piriste siinä missä kolan lehtikin. En ymmärrä mistä se olis jotenki haitattoampi kuin vaikka kolan lehti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

koukussa

28.8.2010 23:53

juon 0,5-5 kuppii päiväs ja en osaa olla ilman. Vähintääkin pitää keittää kuppillinen. Kahvijuonneenna olen agressivisempi vilkkaampi, motovoituneempi ja rohkeampi.
Ilman saan päänsärkyä.
Joskus kahvin juominen illalla/iltapäivällä muuttaa käytöstä holttimammaksi. Tästä on elämässä menestymisn kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä. Pitää luopua paskasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Uber

26.1.2011 04:33

Ou jes. Kiitos artikkelista. Alkakaas ihmiset tajuta että kahvi on huume.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Esanssia

22.4.2013 08:51

Törmäsin artikkeliin sattumalta guuglettelun jälkeen.

Olen nyt ollut viikon juomatta kahvia ja korvannut sen vihreällä teellä ja rooiboksella näiden sisältämien lukuisten terveydelle hyödyllisten vaikutusten takia. Vihreä tee tosin sisältää kofeiinia, mutta huomattavasti vähemmän kuin tavallinen vaalea paahtoinen suodatinkahvi. Tämän lisäksi vihreän teen sisältämät parkkiaineet hidastavat sekä estävät kofeiinin imeytymistä verenkiertoon, joten nuo kofeiinimäärät eivät tästä syystä ole aivan vertailukelpoisia. Rooiboksessa ei tuota kofeiinia ole lainkaan.

Olen huomannut seuraavanlaisia vaikutuksia:

-Yleinen vireystaso nuossut huomattavasti.
-Ärtyneisyys/ hermostuneisuus hävinnyt.
-Sosiaalisissa tilanteissa esiintynyt pelko kadonnut.
-Mieliala tasoittunut sekä muuttunut huomattavasti positiivisemmaksi, pystyn hymyilemäänkin.
-Iltapäiväinen saamattomuus ja haluttomuus poistunut.

+ Kaikki positiiviset vaikutukset eivät tule heti edes mieleen.

Vieroitusoireita esiintynyt tänä aikana:

-Ajoittainen heikko pääkipu.
-Näkö sumentunut hieman muutamaan otteeseen ohimenevästi.
-Muutamana ensimmäisenä päivänä aamuväsymystä.
-Satunnaisesti ollut hetkittäisiä pahan olon aaltoja.

Mielestäni tämän stimulantin (1,3,7-trimetyyliksantiini) negatiivisista puolista tulisi puhua julkisuudessa huomattavasti enemmän. Tämä puhumattomuus taitaa tosin johtua siitä, että kaikki yhteiskunnan kerrostumat tiedemiehistä poliitikkoihin käyttävät kyseistä piristettä niin valtavia määriä ja ovat käyttäneet miltei syntymästään asti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

Ja lopuksi voin vielä kertoa, en juo kahvia enää ikinä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi