Scifin maalailema tulevaisuus on melkein täällä – 2020 itseohjautuvia linja-autoja testataan Helsingin liikenteessä

Itseohjautuvia linja-autoja testataan Pasilan ja Kalasataman välillä.

Itseohjautuvat linja-autot ovat vielä olleet varsin pienikokoisia. Kiinassa testissä on ollut myös 19 hengen itseohjautuvia linja-autoja.
Itseohjautuvat linja-autot ovat vielä olleet varsin pienikokoisia. Kiinassa testissä on ollut myös 19 hengen itseohjautuvia linja-autoja. Kuva: Aron Urb/Flickr.com

Robottibussit ovat pian täällä. Tuoreessa tutkimushankkeessa selvitetään parhaillaan, miten kaupungit voivat hyödyntää itseohjautuvia linja-autoja osana julkista liikennettä. Yrityksille on tarjolla yhteensä 5,5 miljoonaa euroa tukea ratkaisun kehittämiseen FABULOS-hankkeessa (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems). Helsingissä itseohjautuvia linja-autoja tullaan kokeilemaan Pasilan ja Kalasataman välisellä alueella kesällä 2020.

Itseohjautuvia linja-autoja on jo testattu monessa maassa, mutta vielä ei ole kehitetty järjestelmää, joka hallinnoisi suurta joukkoa itseohjautuvia linja-autoja systemaattisella tavalla. Itseohjautuvien linja-autojen hallinnointiin liittyy paljon haasteita, jotka pitää ratkaista ennen kuin ne voivat ajaa kaduilla luontevana osana joukkoliikennettä. Business Insider listaa artikkelissaan automatisoituun joukkoliikenteeseen liittyviä pohdinnan paikkoja. Lisääkö vai vähentääkö automaatio ruuhkia, miten itseohjautuvat autot toimivat huonoissa sääolosuhteissa ja kuka ottaa vastuun, jos kuskiton auto kolaroi? Automaatioon liittyviä kysymyksiä on vielä lukuisia.

”Helsingin kaupungin tavoitteena on houkutella asukkaat kävelemään, pyöräilemään ja käyttämään julkista liikennettä omien autojen sijaan. Robottibussit voivat huomattavasti parantaa julkisen liikenteen sujuvuutta, sillä ne voivat kuljettaa kaupunkilaisia ketterästi muutamien kilometrien matkan”, sanoo Anni Sinnemäki, Helsingin kaupungin apulaispormestari Forum Viriumin tiedotteessa.

Helsingin Sanomien haastatteleman kansainvälisesti arvostetun israelilaisen liikennetutkijan Moshe Givonin mielestä älyliikenteessä piilee vaaransa. Hän uskoo, että itseohjautuvien autojen lisääntyminen ei vähennä ihmisten halua liikkua yksityisautoilla. Päinvastoin, autoilusta voi tulla entistä houkuttelevampaa, kun aikaa vapautuu matkoilla muuhun kuin itse ajamiseen. Hän muistuttaa poliitikoita ja yhteiskuntasuunnittelijoita myös tästä skenaariosta.

Todennäköistä on, että itseohjautuvien autojen teknologia on aiemmin valmista kuin järjestelmät ja infrastruktuurit, joissa niitä ajetaan. FABULOS-hankkeen tavoitteena on, että parhaat itseohjautuvien linja-autojen prototyypit testataan Virossa, Suomessa, Kreikassa, Alankomaissa, Norjassa ja Portugalissa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi