Median murros tuo mediatalot aidosti globaaliin kilpailuun. Kilpailu tarkoittaa kahta asiaa. 1) Pitää olla paras ja 2) Täytyy kyetä pysymään parhaana.
1) Mediayhtiön pitää olla maailman paras
Ei riitä, että olet kaupungin paras, sinun pitää olla maailman paras. Kahdeksikon suoritus ei enää riitä, sinun pitää tähdätä kohti kymppiä joka kerta jos haluat pärjätä.
Pärjätäkseen mediayhtiön pitää olla maailman paras tekniikassa, maailman paras kannustava tiimi, maailman paras osaaminen, maailman paras tekemisen meininki ja maailman paras asenne. Elastisen meiningillä: Katse eteen ja suupielet ylöstäin.
2) Pitää pysyä maailman parhaana
Maailman parhaana pysyminen urheilijalle tarkoittaa sitä, että joka päivä treenaat omaa osaamistasi. Syöt hyvin, luet ammattiisi liittyviä blogeja, treenaat kuntoasi, ruokit aivojasi hyvällä tiedolla ja ympäröit itsesi sinua kannustavilla ihmisillä.
Maailman parhaana pysyminen tarkoittaa myös sitä, että siirryt harrastelijoiden joukosta sellaiseen porukkaan missä on muitakin jotka haluavat olla maailman parhaita. Samalla tavalla mediayhtiö pärjää: olemalla maailman parhaiden joukossa, maailman parhaiden diginatiivien tiimiläisten kanssa ja tekemässä kansainvälistä kasvavaa digibisnestä.
Realismia
Suomessa on muutama mediatalo, jotka ovat tosissaan digitaalisessa bisneksessä. Osa mediataloista on jo heittänyt hanskat tiskiin, osa ei ole vielä aloittanut digikehitystä. Yksi menestyvistä yhtiöistä tulee todennäköisesti olemaan Keskisuomalainen Oyj, jonka toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi puhuu jatkuvasti rohkeudesta, uudistumisesta ja menestymisestä.
Vesa-Pekka Kangaskorven blogikirjoitus muutoksesta antaa hyvin perspektiiviä siihen, miten tiimin ja tiimiläisten tulee suhtautua siihen, että mediayhtiö haluaa kehittyä parhaaksi.
Olin juuri lounaalla pitkäaikaisen luottamushenkilömme kanssa. Kyseinen rouva on jäämässä eläkkeelle pitkän työrupeaman jälkeen. Hänen työuransa alkoi yhtiössämme 1989 juuri ennen 90-luvun alun lamaa ja päättyy nyt mediamurroksen ollessa kiivaimmillaan. Puhuimme siitä, mitä näiden vuosien varrella on tapahtunut, ja mitä vuosien jälkeen jää mieleen – myönteisesti ja kielteisesti.Tehtävät muuttuvat, uusia työtehtäviä tulee media-alalle. Media kehittyy ja median rooli kehittyy. Median rooli digitaalisten palveluiden tuottajana kasvaa.Kaikkea tekemistä on sävyttänyt muutos ja sen hallitseminen. Muutoksiin sopeutuminen on vaatinut paljon. Koko toimiala on näiden vuosien varrella digitalisoitunut monien toimintojen osalta. Suuri joukko perinteisistä tehtävistä on lyhyen ajan kuluessa kadonnut kokonaan. Muutos on vaatinut paljon työntekijöiltä, johdolta ja omistajilta. Olemme kaikki joutuneet mukautumaan uudenlaiseen maailmaan. Median kulutuksesta on tullut ympärivuorokautista ja täysin reaaliaikaista. Kilpailusta on tullut aidosti globaalia. Meidän on täytynyt pärjätä tässä kilpailussa. Olemme pärjänneet siinä kunnioittamalla historiaamme, mutta samalla uudistuen koko ajan. Olemme läpikäyneet yt-rumban vuosien varrella, jonka myötä henkilöstömme määrä on vähentynyt usealla sadalla, mikä pienelle yhtiölle on ollut hurja ponnistus.
Olemme toistaiseksi selvinneet hyvin. Luottamusmiehen, minun ja paikalla olleen päätoimittajamme yhteisen näkemyksen mukaan selviytymiseemme on keskeisesti vaikuttanut se, että yhtiössämme eri osapuolet ovat aina pystyneet kohtaamaan toisensa ja hakemaan vuorovaikutuksen kautta ratkaisut haasteisiin – niin tehostamisiin kuin digitalisaation ja globalisaation seurauksena tulleeseen medianmurrokseenkin. Olemme pystyneet avoimesti keskustelemaan asioista. Hitaasti mutta varmasti olemme oppineet arvostamaan toistemme intressejä. Omistaja ei halua yhtiöstä osinkoja pelkästään ilkeyttään ja ahneuttaan.
Joustavuus työoloissa ja palkitsevuus voivat oikeasti lisätä työn tuottavuutta ja työssä viihtyvyyttä. Itselleni johtajana oli pitkään vaikea oppia antamaan ihmisille riittävästi vapautta luovuuteen ja uudenlaiseen tekemiseen. Hiljalleen kokemuksen kasvaessa olen kuitenkin huomannut, että työn tehokkuuden mittarina ei välttämättä toimikaan enää se, kuinka pitkään iltaan avainhenkilön huoneessa palavat valot illan suussa tai se istuuko konttoreiden väki hieman vähemmän rupattelemassa kahvihuoneissaan. Toivottavasti tämän muistaa myös muulloinkin kuin näin joulun odotuksen yhteydessä. - Vesa-Pekka Kangaskorpi
Menestystä elämääsi ja tsemppiä kehittymisessä ja kehittämisessä!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä (City Digital, Improve Media, TableOnline, Eat, Telsu, Auto1 jne), joka työskentelee maailman parhaan kilpailukykyisen huipputiimin kanssa ja haluaa olla kansainvälisessä mediamurroksessa luomassa Suomelle menestystä, mainetta ja rohkeasti uutta bisnestä.
City Digital on Suomen nopeiten kasvavan mediatalo, Suomen kolmanneksi nopeiten kasvanut yritys Deloitte Fast 50 kilpailussa ja on Euroopan #61 nopeiten kasvanut yritys.