Tässä alkupaloiksi ote viidestä eri mediasta.
1. Blogimedia
”No en vittu tiiä haluunko mää että sää tulet. Pysy vaan vittu huoraisäs luona kun sille kerran lähettelet niitä tekstiviestejä. Saatanan penikka.”
http://subutex.blogs.fi/2013/12/12/suunnaton-valta-ja-vastuu-17377627/
2. Vivas -media
Lapsen suusta kuulee totuuden – 20 asiaa, jotka kaikkien pitäisi sanoa useammin
http://vivas.fi/lapsen-suusta-kuulee-totuuden-20-asiaa-jotka-kaikkien-pitaisi-sanoa-useammin/
3. Ohhoh -titlettävä media
HS: Miehet häiritsevät alastomia naisia uimahallissa
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288627607980.html
4. Sama originaalina kirjoituksena HS.fi:ssä
"Kuinka usein naisten vuoroilla sitten on miesvalvoja?"
http://www.hs.fi/kaupunki/Miespuoliset+uimavalvojat+naisten+naku-uintivuoroilla+h%C3%A4mment%C3%A4v%C3%A4t+Yrj%C3%B6nkadun+uimahallissa/a1305755668214?ref=hs-art-top-2
5. Oma ansaittu tilaajajoukko Twitter ja Instagram -medioissa
"Timantit On Ikuisia" on vuoden katsotuin musavideo suomessa ja "Jossu" kolmanneksi tsiigatuin. #kiitos #timantitonikuisia #jossu #kukamuumuka
http://instagram.com/p/hxtJpxCNHG/
https://twitter.com/CheekOfficial
Kaikki ylläolevat ovat medioita. Jokaisella on oma lukijajoukkonsa. Jokaisella on tuloja, jotka riippuvat suosiosta ja median kyvystä kohtauttaa lukija ja mainostaja tai kyvystä tarjota tilaajamaksulle lisäarvoa.
Nykyaikana median määritelmä on "olla välissä", kohtauttaa ja puhutella. Media on brändi, johon luotetaan ja brändi lainaa omaa luottamustaan mainostajille, kuitenkin niin, että samalla voi säilyttää luottamuksensa lukijaan eli tilaajaan.
Mitä sitten on journalismi, sillä ei välttämättä ole median kanssa mitään tekemistä. Medioissa on usein journalisteja töissä, muttei välttämättä tarvitse olla. Journalisti voi pitää itsekin omaa mediaansa ja moni journalisti on suositumpi kuin itse media. Siksi moni suosittu journalisti toimiikin yksityisyrittäjänä. Hyvä journalisti lisää median uskottavuutta. Hyvä journalisti on ammattitaitoinen ja luottamuksen arvoinen.
Maailma muuttuu. Median rooli muuttuu. Silti tarvitsemme journalisteja entistä enemmän ja journalistien tehtävä tässä infoähkyn maailmassa korostuu: kiteyttämistaidon arvostus kasvaa.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä