0. Tarve
Usein liikeidea syntyy jostain markkinamuutoksesta tai tarpeesta. Plan Brothersin tuote on pelastussuunnitelmiin liittyvä tuote kertoo Eetu Kirsi.
Plan Brothers huomasi, että markkinalla tuli regulaatio eli lakimuutos, joka pakotti taloyhtiöt tekemään selvitykset.
1. Oppi: Julkaise minimiversio ohjelmistosta ja käynnistä myynti päivänä #1
Julkaise minimituote ensin. Hanki ensimmäinen asiakas. Ensimmäisen asiakkaan kautta saat muitakin asiakkaita.
Toimita tuotteesi mahdollisimman nopeasti.
Aikaisemmin pelastussuunnitelmien tekoon oli mennyt 1 tunti. Plan Brothersin softalla tekemiseen menee vain 15 minuuttia. Aikaa säästyy huomattavasti.
Plan Brothers aloitti myynnin päivänä #1. Myynti ja markkinointi on tärkeää aloittaa aikaisin, silloin tuote kehittyy asiakkaan aitoon tarpeeseen ja riskit hukkaanheitetystä tuotkehityksestä ovat minimit.
2. Oppi: Paranna jatkuvasti
Konsultoi asiakasta.
Opi asiakkaalta. Kuuntele asiakasta. Paranna asiakaspalveluasi ja palvelutuotteitasi.
Opi loppuasiakkailta.
Kehitä softaasi ja toimintaasi paremmaksi.
3. Oppi: Kehitä prosesseja jatkuvasti
Kehitä lakipuolta. Henkilöstöä. Softaa. Paranna toimintaasi.
4. Johtopäätökset
Kun markkinoilla on kysyntää, on mahdollista kasvaa. Seuraa markkinamuutoksia. Erityisesti lakimuutokset ovat hyviä mahdollisuuksia kasvaa.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital & Improve Media
http://www.citydigital.fi
http://www.improvemedia.fi