Ajattele isosti! Rohkea rokan syö, kaino ei saa kaaliakaan
Meidän Vivas.fi se vaan kasvaa ja kasvaa. Vuosi sitten kirjoitin blogiini, että ajattele isosti.
Suomi on pieni kansa, meitä on vain 5 miljoonaa ihmistä. Täällä pitää olla joku todella yleinen bisnes, että siitä saa tehtyä ison. Ei ole sattumaa, että meillä on vain 2 oikeasti isoa ruokakauppaa (S ja K), pari isoa karkkifirmaa, pari isoa bensaketjua (Neste ja ABC) jne. Loput niche bisnekset jäävät suomen markkinoilla valitettavan pieniksi.
Moni Jenkeissä, Kiinassa, Saksassa tai Venäjällä elinkelpoinen bisnes on suomessa niin pieni markkinan koosta johtuen ettei sillä ole menestymisen mahdollisuuksia. Esim William Wolframin DealDash tuskin pärjäisi ollenkaan, jos tekisi vain Suomessa senttihuutokauppaa.
Suomalaiset pystyvät varmasti tulevaisuudessa pärjäämään hyvin niche markkinoilla ja sellaisilla markkinoilla, missä huippuosaaminen on merkityksellistä. Meillä on monikulttuurisuusymmärrystä, kielipäätä ja olemme luotettava toimija.
Ajattele kuin pieni jättiläinen
Matti Salo esitti teknologiateollisuuden ja ohjelmistoyrittäjien Software Finland -tilaisuudessa käsitteen: Small Giant. Pieni jättiläinen on kapeaan alueeseen erikoistunut globaali yhtiö joka haluaa olla tässä kapeassa osaamisessaan maailman paras. Matin luotsaama Napa on hyvä esimerkki suomalaisesta yrityksestä, joka menestyy maailmalla laivan kulkemisen optimointibisneksessä ja pyrkii jatkuvasti olemaan sillä kapealla bisnesalueella maailman paras.
Pieni jättiläinen ajattelee markkinoitaan alusta lähtien globaalina ja tästä hyvänä esimerkkinä Napa on alusta lähtien ajatellut markkinoitaan ja toimintaansa kansainvälisesti. Napa on siis aito Born Global -yritys.. Pelkästään suomen markkinoilla Napa tuskin pääsisi kymmenesosaankaan nykyisestä yli 14 miljoonan euron liikevaihdostaan.
Olen kasvanut ympäristössä, jossa ei vielä ollut nettiä tai Angry Birdsejä. Siinä ympäristössä ei osattu ajatella isosti. Suomalainen opetus on ollut ennen vanhaan tällaista:
Joka kuusee kurottaa se katajaan kapsahtaaMietin, että niinhän meille on opetettu. Nykyään Rovion, TLD Registryn, Supercellin ja muiden suomalaisten menestyvien startuppien myötä on lisääntynyt globaali ajettelu, mutta vieläkään emme uskalla antaa menestymiselle täyttä rohkaisua.
tai
" ... essää mittään ossaa ekkä koskaan opikkaan"FAIL! VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Ehkä suomalainen opetus on nyt jotain tällaista:
Joka kuuseen kurottaa, kokeilkoot onneaanHaluan rohkaista teitä entistä enemmän kansainvälistymiseen ja Born Global ajatteluun. Suomalainen opetus pitää olla mieluusti tulevaisuudessa tällä asenteella:
VÄÄRÄÄ AJATTELUA!
Joka kuuseen kurottaa, voi menestyä ja menestyminen on hyvä asia. Menestyjiä ei pidä kadehtia, vaan heiltä pitää kysyä neuvoja miten voisi itsekin menestyä. Jos kuuseen kurottaja sitten matkallaan katajaan kapsahtaa, autetaan kaveri ylös jaloilleen kohti uusia seikkailuja ja seuraavaa kokeilua.Jos et ekalla kerralla onnistu, yritä uudelleen. Onnistuminen ja epäonnistuminen ovat molemmat oppimiskokemuksia jotka vievät sinua eteenpäin urallasi!
Tähän liittyy sananlaskukin:
Rohkea rokan syö.Think BIG as a Small Giant! Rohkeutta siihen mihin ikinä ryhdytkin :) Menestystä elämääsi!Tiesitkö että se jatkuu:
kaino ei saa kaaliakaan.OIKEAA AJATTELUA!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä