Tubecon järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Messukeskuksessa. Tila on isompi kuin aikaisempien vuosien Hartwall Areena, mutta ensisilmäyksellä tila vaikutti eritäin toimivalta, ilmavalta ja viihtyisältä.
Tube Awardseissa Messukeskuksessa valittiin 19.8.2018 vuoden 2018 parhaat tubettajat sen perusteella kuka on tehnyt parhaan videon.
Vuoden action-video
Video, joka koukuttaa taidolla tai toiminnalla ja joka saa katsojan adrenaliinin virtaamaan. Jännän äärellä!
Jorkki 4 Länsimetro // Biisonimafia
Vuoden kauneus- ja muotivideo
Video, joka on inspiroinut tyylillään tai auttanut katsojia löytämään jotain uutta omaan lookiinsa. Olet ainutlaatuinen!
Get Cyber With Me // Pahalapsi
Vuoden komediavideo
Video, joka on viihdyttänyt ja naurattanut kekseliäällä tavalla. Hyväntuulisuutta maailmaan viljelevä teos. Ettei elämä olisi liian laiffia!
Ope Rageaa Pahasti // Hurhur
Vuoden pelivideo
Video, joka on temmannut mukaansa toiseen universumiin ja tarjonnut ainutlaatuisia kokemuksia arjen lagauksen keskelle. Game on!
Miten ne ei löydä mua?? // Deata
Vuoden kuvaus ja editointi
Video, jonka kuvaus, leikkaus ja visuaalinen kokonaisuus häikäisee laadullaan. Erinomaista taitoa ja osaamista osoittava teos. Well done!
Travel Near // Timo Wilderness
Vuoden kaupallinen yhteistyö
Video, joka on luovalla ja oivaltavalla tavalla ilahduttanut sekä tubettajan katsojakuntaa että edistänyt yhteistyökumppanin tavotteisiin pääsyä. Win-win -video!
1980-luvulla // Justimusfilms
Vuoden maailmanparannus
Video, joka on edistänyt hyviä arvoja tai saanut aikaan konkreettista muutosta, tehnyt maailmasta hieman paremman paikan elää. Valopilkku, joka on tuonut toivoa!
Kiusaaminen // Jennysvoices
Vuoden tarina
Video, jonka fiktiivinen tai tositapahtumiin perustuva tarinankerronta on temmannut mukaansa. Käsikirjoitus tai tarinallinen sisältö ovat omaa luokkaansa. Jokaisella meillä on tarina, joka ansaitsee tulla kuulluksi!
Käytin kolikkoa karttana kahden päivän ajan // Eloaville
Vuoden vlogi
Video, joka on parhaalla tavalla tuonut esille vloggaajan elämää tai ajatuksia. Aitoutta ja persoonallisuutta esiin tuova kokonaisuus. Elämä on laiffia!
Tube Awardseissa Hartwall Areenalla valittiin 13.8.2017 vuoden 2017 parhaat tubettajat.
Tänä vuonna TubeCon tapahtuma keräsi yhteensä 17 500 kävijää.
Vuoden video
Vuoden video on viraali tubekulttuurin ilmentymä. Video herättää tunteita ja viihdyttää vielä vuosienkin päästä. Vuoden video erottuu valtavirrasta ja inspiroi myös yhteisöä innovatiivisuudellaan tai tärkeällä aiheellaan.
- Mansikka
Vuoden kauneuskanava
Vuoden kauneuskanava on informatiivinen ja tuottaa kokonaisvaltaista ja viihdyttävää sisältöä kauneudesta. Kauneuskanavan palkitsemisessa kiinnitetään huomiota estetiikan tajuun ja monipuolisuuteen oman jutun toteuttamisessa. Vuoden kauneuskanavan sisältö keskittyy esimerkiksi ihonhoitoon ja meikkaukseen.
- Uino Aino
Vuoden lifestylekanava
Vuoden lifestylekanava tarjoaa hyvin suunniteltuja, laadukkaita ja monipuolisia videoita. Vuoden lifestylekanavalla näkyy tubettajan persoonallinen elämäntapa sekä luova editointi ja tubettaja tuo videoillaan esille oman elämäntapansa. Palkittu kanava tuottaa muita inspiroivia ja piristäviä videoita.
- Sita Salminen
Vuoden vloggaaja
Vuoden vloggaaja on persoonallinen ja kiinnostava tubettaja. Vuoden vloggaajasta paistaa intohimo videoiden tekemiseen ja hän jakaa omaa elämäänsä ihmisten nähtäväksi. Vloggaaja tekee kanavalleen päiväkirjamaisia videoita ja kuvaa eri tilanteissa elämäänsä, kuljettaen kameraa mukanaan paikkaan kuin paikkaan.
- Roni Back
Vuoden vauhtikanava
Vuoden vauhtikanava saa katsojan pidättämään hengitystään, ja viihdyttää läpi vuoden. Vauhtikanava on hauska, yllättävä ja omaperäinen ja kannustaa katsojiaan rohkeuteen ja ottamaan elämästä kaiken irti. Vuoden vauhtikanavan sisältö keskittyy esimerkiksi urheiluun tai moottoriurheiluun.
- Stunts Freak Team
Vuoden lelukanava
Vuoden lelukanava tuottaa koskettavaa ja hyvin käsikirjoitettua sisältöä. Palkittu lelukanava ymmärtää lelujen kauneuden ja tuo niiden persoonallisuuden esiin. Kanavan valinnassa korostuvat tarinankerronta ja jatkuvuus. Lelukanavaksi lasketaan esimerkiksi LPS- eli Little Pet Shop-videoita tekevät kanavat tai lelu-unboxauksia tekevät kanavat.
- LPS Madison
Vuoden musiikkikanava
Vuoden musiikkikanava on intohimoinen harrastuksessaan ja kaikessa materiaalissa näkyy rakkaus musiikkiin. Kanava tuo uuden näkökulman kaikille tuttuun taiteenlajiin ja kunnioittaa tekijänoikeuksia. Musiikkikanavaksi lasketaan kanava, joka tekee esimerkiksi cover-videoita muiden artistien kappaleista tai lataa kanavalleen omia musiikkikappaleitaan.
- Tuuli
Vuoden huumorikanava
Vuoden huumorikanava saa maailmasta hauskemman paikan. Palkitun kanavan sisältö on hyvällä maulla tuotettua ja viihdyttävää. Huumorikanavan valinnassa kiinnitetään huomiota oivaltavuuteen ja omaperäisyyteen. Huumorikanavaksi lasketaan esimerkiksi sketsivideoita tekevät kanavat.
- MiskaMH
Vuoden pelikanava
Vuoden pelikanava tekee videoita rakkaudesta pelaamiseen. Kanavan pääasiallinen sisältö koostuu peliaiheisista videoista. Vuoden pelikanava osaa tuoda pelistä parhaat puolet irti ja tuottaa sisältöä tavoitteellisesti. Kategoriassa korostuu myös tarinankerronta ja tubettajan huumorintaju pelaamisen ohella.
- Roponen
Vuoden tähtilupaus
Vuoden tähtilupaus on vasta viimeisen vuoden aikana noussut esiin Suomen tubekentällä. Vuoden tähtilupaus valloittaa yleisön karismaattisella persoonallaan ja tuottaa videoillaan iloa ja hyvää mieltä katsojilleen.
- Miklu
Vuoden aikuistubettaja
Vuoden aikuistubettaja on yli 30-vuotias ja hänen pääasiallinen kohderyhmänsä ovat muut aikuiset. Kanava erottuu edukseen muiden joukosta viihdyttävällä tai opettavalla sisällöllä ja laadukkailla videoilla.
- Milli & Abe
Yleisön suosikki
Yleisön suosikki on lunastanut paikkansa katsojakunnan sydämissä persoonallaan ja samaistuttavalla sisällöllään. Palkittu tubettaja näyttää esimerkkiä toiminnallaan fanien huomioimisesta ja katsojayhteisön ylläpitämisestä.
- Roni Back
Hienoa Tubecon! Onnea voittajille! Menestystä elämääsi!
Tubecon Industry Day pidettiin jälleen vuonna 2016. Lavalla kuultiin kovia nimiä. Barack Obaman somemanageri Arun Chaudhary, tubettajatähtiä Bassboost, Pinkku Pinsku, Lakko, Samsung Nordicsin CMO Marko Nurmela, YouTuben Pohjois-Euroopan johtaja Pascal Van Laere, Tubeconin perustajat Risto Kuulasmaa, Elise Pietarila, Pauli Kopu sekä Gary Carter, Endemol Shinen entinen toimitusjohtaja. Asiantuntijuutta siis riittää.
Mitä jäi käteen? Mitä YouTubesta pitää ajatella?
Historiasta kannattaa ymmärtää sen verran, että tietää miten media on syntynyt. Massamedia on kehittynyt teknologian kehittymisen kautta. Kun lähetysteknologia kehitettiin ja pystyttiin lähettämään usealle ihmiselle lähetystä television tai paperipostin tai radion kautta, syntyi massamedia.
Teollisuus kehittyi siten, että jakeluyhtiö osti ja loi sisältöja ja lähetti niitä ihmisille. Tätä alettiin kutsua mediaksi. Medialle muotoutui pikkuhiljaa bisnesmalli. Ostetaan ja tehdään sisältöjä ja myydään mainontaa ja myydään tilaajamaksuja.
Mediasta kehittyi ihmisille kiinnostava ja tärkeä tiedon lähde ja se on sitä edelleen.
Teknologian halventuessa ja digitalisaation ja internetin myötä medioita tuli uusia ja uusia ja tietynlaiseen sisältöön erikoistumisen näistä syntyi kohderyhmämedioita ja kohderyhmäkanavia.
Lähetysteknologioiden kehittyessä kilpailu on kiihtynyt ja erikoistuminen on lisääntynyt. Erikoistuminen lisääntyy jatkuvasti.
Huomioitavaa on, että ikinä historiassa mikään media ei ole korvannut toista mediaa. Kysymys on ennemminkin
kilpailusta. Kysymys on ihmisten huomion saamisesta ja miten ison osuuden saat ihmisten huomiosta.
Mitä Tubecon ja YouTube merkitsee?
Verkko on vapauttanut ihmiset keskustelemaan ja kommunikoimaan vapaasti. Tubecon auttaa Tubettajia verkottumaan ja olemaan TubeCon Industyry Day on tulkkina tubeskenen ja bisnesskenen välillä.
Jokaisen uuden teknologian ilmestyessä on ilmestynyt myös teknologiapanikoijia. "Kaikki menee mitään ei jää" -huutoja kuuluu, mutta pian paniikki hiipuu ja huomataan, ettei maailma loppunutkaan. Youtuben, Snapchatin yms myötä tuli uusia kanavia, joiden kautta voimme saada kiinnostavaa informaatiota ja viihdettä. Mainostajalle uudet kanavat mahdollistavat sen, että 200.000 ihmisen tavoittamisen sijaan tavoitatkin juuri ne 20 000 jotka aidosti ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja aikovat ostaa sinulta.
Tubecon on tapahtuma, joka kokoaa virtuaalisesti tutustuneet fanit ja starat toisiinsa. Näin digitaalinen bisnes luo ympärilleen fyysistä bisnestä. Tubecon aikookin laajentua 10 uuteen maahan Euroopassa.
Lopuksi pari lainausta.
"Massamedia ei siis korvaa toista massamediaa vaan ne aina kilpailevat yleisön huomiosta. Digiaikana yleisö on aktiivista. Mobiilin internetin käytön ja päätelaitteiden kasvu on lisännyt kuluttajien aktiivisuutta." - Gary Carter
"Emme sitoudu sisältöihin vaan käytämme sisältöjä kommunikointivälineenä." - Gary Carter
"Internet on uusi massamedia. Vanhat mediat tulevat pysymään ja ehkä löytämään verkosta
uudet interaktiiviset jakelukanavat" - Gary Carter
"Onlinessa pitää olla aito. Ihmiset rakastavat aitoutta." - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"GenZ= culture creators. They are creating and distributing up to 4x more content than millenials and 5x more than genX" - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"Brändin pitää antaa jakelukanavalle lupa olla “creative director”, koska muuten jakelukanavan yleisö näkee, ettei homma ole aitoa" "Ihmiset vihaavat mainontaa, mutta rakastavat relevanttia tietoa". Max Polisar (USA), AwesomenessTV”
"Average TV group is getting older, for example BBC viewers are over 60." - Pascal Van Laere, Youtube
"Googlen johtaja Pascal Van Laere kertoo, että he Yhdistävät markkinoijalle dataa 7 eri lähteestä." - Pascal Van Laere, Youtube
Media on kuollut, eläköön media!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media, Eat, TableOnline, Auto1, Telsu, Deitti, Blogit
Tubecon on tubettajien suurtapahtuma. Tubecon järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. 2015 vuonna Hartwall Areenalla järjestetty Tubecon oli jo ensimmäistä kertaa loppuunmyyty. 10500 osallistujaa tietävät mitä tahtovat. Ensimmäiset olivat ovella jo kolmelta aamuyöstä.
Parhaat tubettajat 2015
Tubeconissa palkittiin parhaita tubettajia. Tube Awardsit jaettiin yhdessätoista kategoriassa ja palkitut olivat:
Tulokas - Pernilla Böckerman
Lifestyle - Mariieveronica
Moto - Stunt Freaks Team
Musa - Steve ´n´Seagulls
Tubettajaryhmä - Stunt Freaks Team
Huumorikanava - Papananaama
Pelikanava - Lakko
Vloggaaja - Pinkku Pinsku
Yleisöäänestyksen voittaja - Niilo22 (toim huom: onkohan tuloksia manipuloitu tai onkohan otos varmasti ihan kattava ???)
Miestubettaja - Lakko
Naistubettaja - Mmiisas
Miksi Tubeconiin?
Tubeconissa voi bongata livenä YouTubessa seuraamiaan tähtiä, siis tubettajia. Kun Facessa ja Instassa seurataan, niin tubessa subataan (subscribe) tai tilataan. Tubessa videoita myös kommentoidaan ja niistä voi tykätä (laikkaa, likettää, like) tai antaa peukkua alaspäin (dislike, dislaikkaa).
YouTubessa ammattimaisia tubettajia oli viime vuoden Tubeconin aikaan vasta noin 3, nyt ammattimaisia tubettajia on noin parikymmentä. Harrastajatubettajia onkin sitten enemmän ja juuri suureen mikroyleisöjen massaan tämän uudenlaisen "television" suosio perustuukin. Tubettaminen kasvattaa suosiotaan ja uusia tubettajia on tullut suomeen viimeisen vuoden aikana 58000. Kilpailu huomiosta kovenee ja vain harvoilla suosituilla tubettajilla on Suomessa yli 100000 tilaajaa.
Median pirstaloituminen näkyi myös Tubeconin ohjelmassa. Pieniä meet&greet mikrotapahtumia oli jatkuvalla syötöllä joka puolella Hartwall Areenaa. Piti tietää missä pitää olla ja mihin aikaan, jotta sai nimmarin siltä omasta mielestä parhaalta tubettajalta. Päälavalla ohjelmien kestot olivat nopeatempoisia ja nopeasti vaihtuvia. Jos Flow festareilla bändin keikka kestää tunnin, niin Tubeconissa tubettaja on lavalla 10 minuuttia, korkeintaan 20 minuuttia. Vanhempien mielestä ohjelma vaikuttaa poukkoilevalta, sekavalta ja pirstaleiselta, nuorille se on uutta normaalia.
Kulutuskäyttäytyminen muutoksessa
Terhi-Anna Wilska, sosiologian professori Jyväskylän yliopistosta kertoo, että
"nuorten keskittymisaika on lyhentynyt paljon liittyen erityisesti median kulutukseen. Myös kaikenlainen vuorovaikutteisuus on lisääntynyt siinä mukana. Eli oli kyse mistä tahansa kuluttamisesta, niin halutaan osallistua, jakaa kokemusta ja kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Kulutus on siis paitsi lyhytjänteisempää, myös paljon kollektiivisempaa kuin aikaisemmin. Urheilun katsominen on toinen hyvä esimerkki; kukaan (nuori) ei tee sitä enää ilman sosiaalisen median "seuraa"."
Tubecon on kulutuskäyttäytymisen lisäksi myös esimerkki siitä, että tulevaisuuden tähdet tulevat aivan uusista kanavista esille. Perinteinen Idols tai Big Brother julkisuus saa jatkuvasti rinnalleen uusia kanavia. Kanavia joissa fanikulttuuri syntyy ja syvenee uudella sosiaalisen median tavalla. Flowssa ihmetellään, että mikä ihme on Tubecon ja samaan aikaan Tubeconissa ollut sukupolvi ei ole kiinnostunut Flown artistikattauksesta pätkääkään.
Maailma muuttuu reaaliaikaiseksi. Lineaarisen television aikakauden kasvaneille on ollut luonnollista odottaa jotain ohjelmaa. Diginatiivit taas ovat tottuneet siihen, että kännykkä on aina mukana ja heti voi instata, viestittää tai soittaa kaverille heti, kun olet saanut oman tubetähden nimmarin.
YouTube on suosittu varsinkin 12-20-vuotiaiden joukossa ja se kasvattaa jatkuvasti suosiota kaikenikäisten suomalaisten keskuudessa.
Mitä Suomen YouTubessa tapahtuu?
Suomitubessa on vuodessa on tapahtunut paljon. Tubeconin luova johtaja Pauli Kopu kertoo että viimeisen vuoden aikana Suomitubeen on tullut 58000 uutta tubettajaa. Samaan aikaan Suomitubettajat ovat ehtineet julkaista jo 945000 videota. Pauli kertoo, että kommentointi YouTubessa on ahkeraa ja suomitubettajien videoita onkin kommentoitu 4,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
Suomitubettajien videoita on katsottua yhteensä 2,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
YouTube on mainosrahoitteinen
YouTube on Googlen omistama alusta ja sovellus. YouTube myy mainoksia tubettajien videoiden alkuun ja ottaa tästä oman siivunsa. Tubettajat tienaavat myös promoamalla tuotteita: Pelikanavilla näkyy pelejä, pelikonsoleita, energiajuomia. Meikkikanavilla näkyvässä roolissa ovat sponsorien meikit. Urheilukanavilla tubettaja saa rahansa usein lisäravinnekauppiailta. Tubettajien sponsorointia voi verrata urheilusponsorointiin. Tässä vielä toistaiseksi tuotteet ovat paita- ja lippislogojen sijaan isommassa roolissa.
YouTube haluaa lanseerata tilaajamaksut
Tuben mainosrahalla ei Suomessa elä juuri kukaan. Vain muutama (1-3) pääsee kunnollisiin 50-150k vuosiansioihin. Hekin satunnaisesti. Useimmat tekevät tubettamista harrastuksena ja vain harva (20-50 henkeä) elää tubettamisella.
Matalan palkan vuoksi mediatalot pysyvät ahkerasti YouTubesta poissa. Youtube vaatii kansainvälisen yleisön. Suomen kielellä on harvinaista, jos saa yli 100000 tilaajaa. Parhaimmilla suomalaisilla tubettajilla onkin englanninkielinen kanava ja englanninkielisiä videoita. Vasta miljoonasta videosi katselusta saat nimittäin noin 3000 euroa.
Lisätuloja tubettaja saa makeis-, juoma-, vaate-, meikki-, brändi yms sponsoreilta, mutta kunnon tuloihin pääsee vasta kun saa kansainvälistä näkyvyyttä ja menestystä. 40 miljoonaa katselukertaa tarkoittaa silloin jo 120000 euron tuloja. Siksi moni tubettaja siirtyy nopeasti tekemään tubettamista kansainväliselle yleisölle.
Tubettamisessa jokainen voi kasvaa tähdeksi
Tubettajilla on tilaajia, joille puhelimiin menee automaattisesti tieto, kun kanavalla on uusi video. Pienet 1000-5000 ihmisen yleisö voi keskittyä jonkin tuotteen tai aiheen ympärille. Massamedian sijaan keskitytään pieniin kiinnostusaiheisiin. Tubettajista osa tekee videoita yksin, osa porukalla. Jokaisella on oma fanijoukkonsa.
Tubecon on melkoinen sekoitus päälavalla tapahtuvaa liveshowta, mutta tärkeimpiä tapahtumia ovat tubettajien tapaamiset, sillä mikään ei ole upeampaa kuin nimmarin saaminen tubekanavan pitäjältä. Haastattelen muutamia osallistujia ja kysyn:
Miksi tulit Tubeconiin?
"Haluun nähdä cessupetshopsin ja muita petshop -tubettajia"
"Tulin kattoo stuntsfreakteamia"
"Haluun nähdän Herban (herbalisti) n ja Lakon"
"Emmätiiä. Kaikkee. Haluun mentaalisavukkeen nimmarin."
"Haluun nähä mariaveronican ja saada ainaki siltä ja ehkä soikkun nimmarin"
"Haluun nähdä ku Wildeem pelaa"
Tubecon on siis täynnä genrejen tapaamisia, tilaisuuksia, kilpailuja ja livepelaamista sekä muuta hauskaa tekemistä.
Esiintyjien joukossa nähtiin muun muassa Soikku, Eetu, Justimus, Mmiisas, Herbalisti, Lakko ja Mentaalisavuke sekä kymmeniä muita kotimaisia ja kansainvälisiä YouTube-tähtiä.
Tubecon #meeikiusata
Duudsonit ja muut Töttöröön tubettajat pitivät Tubeconissa esillä #meeikiusata kampanjaa.
"Kiusaajan pitäis kattoa peiliin. Usein kiusaaja pelkää ja suojautuu itse kiusaamista vastaan kiusaamalla. Ei tartte pelätä. Kiusaaminen ei ole mitenkään hyvä puolustautumismuoto.", sanoo MariaVeronica ja jatkaa: "Ei pidä välittää kiusaamisesta. Rakastakaa itseänne."
MCN:t ovat Tubettajien managereita
Youtubessa on Suomessakin aktiivisena muutamia MCN:iä, eli multi channel networkejä. Suomessa aktiivisia MCN:iä ovat suomalainen Töttöröö, ruotsalainen Splay sekä ruotsalainen United Screens. Nämä keräävät tubettajia yhteen ja myyvät mainostajille mainoksia. Töttöröö Networkin tallissa on Duudsoneiden lisäksi paljon maailmankuuluja tekijöitä, mm Stuntsfreakteam ja suomen tähtinimiä. Töttöröön idea onkin etsiä talentteja ja tuottaa laatuvideota YouTubeen, mutta myös muihin jakelukanaviin. MCN:t ovat siis digimaailman tuotantoyhtiöitä. MCN:stä seuraava vaihe on MPN, eli Multi Platform Network. MPN julkaisee videoita usealla alustalla: Facebookissa, Youtubessa, Instagramissa sekä medioiden julkaisualustoilla. MPN:n etu on, että se tavoittaa myös YouTuben ulkopuolisen maailman.
Tubettajilla on yhteishankkeita: #meeikiusata sekä Pienempikuinkolme ry. www.Pienempikuinkolme.fi yhdistys haluaa auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. Hankkeessa mukana
Tubecon on uudenlaista kulttuuria ja tapahtuman suosio osoittaa, että tällaiselle on kysyntää. Tubecon tuplasi vuodessa kävijämäärän 5000 kävijästä 10500 kävijään ja laajenee vuonna 2016 myös Ruotsiin. TubeConiin kiteytyy yksi tämän hetken nuorisokulttuurin suurimmista ilmiöistä. YouTube tubettajineen on tullut jäädäkseen. Yli 1,2 miljoonaa suomalaista katselee YouTube-sisältöjä päivittäin ja jopa 2,2 miljoonaa viikoittain. Maailmalla YouTube-tähdet menevät suosiossaan jo ohi perinteisten julkkisten, kiteyttää TubeConin vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen.
Hienoa toimintaa! Tubeconin järjestäjille ja tubettajille hatunnosto! Menestystä elämääsi!