digim

Digitaalinen markkinointi kriittinen osa yhä useamman yrityksen markkinointisuunnitelmaa  1

Digitaalinen markkinointi on tullut jäädäkseen (myös Suomessa) ja sen tietävät jo kaikki. Hyvä niin, sillä eihän tässä oltukaan kymmenen vuotta myöhässä. Jep, aivan kuten HDTV:n, digiboksien, etätyön, verkkokaupan ja monen muunkin asian kanssa.

Viimeisen vuoden aikana on ollut kuitenkin todella ilo huomata, miten nopeasti esimerkiksi pienyrittäjät ovat omaksuneet digitaalisen markkinoinnin saloja. Hakukoneoptimointiin, Google AdWords –mainontaan ja moniin muihin tuottaviin digimarkkinointikanaviin sijoitetaan kunnianhimoisesti ja tuloksetkin ovat olleet useissa tapauksissa loistavia.

Nollasta tähtiin on ponnistanut jo monta pientä yritystä, jotka eivät todennäköisesti tule jäämään ainoiksi. Ihmiset ovat ymmärtäneet, että nykyaikana verkkomarkkinointi, ketterät ratkaisut ja globalisoituminen ovat kaikki kaikessa. Enää ei pärjää myymällä naapureille itsekudottuja villasukkia jossain Oulun pohjoispuolen kylässä ja sillä ajatuksella, että ”tänä vuonna voisi varmaan kokeilla taas sitä mainontaa paikallisradiossa”.

Nykyisin uusia yrityksiä syntyy kuin sieniä syysmyrskyn jälkeen ja suurimmalla osalla on todella kunnianhimoiset suunnitelmat. Ensimmäisestä päivästä lähtien ideana on se, että tulos tehdään viennillä eikä pelkästään markkinoimalla tähän laman hyydyttämään jäämaahan. Ja hyvä niin, sillä tämä ajatusmaailma tulee olemaan Suomen pelastus.

Osataanko näitä yrittäjiä tukea tarpeeksi?