Monella alkaa olla jo hieman tietoa, että mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa. Osa silti kokee sen silti hieman vieraaksi ja ei näe siinä selviä hyötyjä. Mikäli katsoo numeroita, niin Suomessa tehdään yli 10 miljardia hakua vuosittain. Eli valtava määrä. Erään tutkimuksen mukaan noin 90 prosenttia kuluttajista etsii tuotteita netin hakukoneista ennen hankintapäätöstä. Numerot puhuvat selkeää kieltä siitä, että näkyvyys hakukoneissa alkaa olla monelle jo elinehto. Toki markkinointi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, mutta näkyvyys hakutuloksissa on myös tärkeää.
Suurin osa hakukoneiden käyttäjistä klikkaa yhtä tai useampaa hakutulosta, jotka näkyvät hakutulosten etusivulla. Toiselle sivulle päätyy myös osa käyttäjistä, mutta kolmannelle enää hyvin pieni osa. Sen vuoksi onkin tärkeää olla jatkuvasti hyvillä sijoituksilla, jotta saa liikennettä sivuilleen ja sitä kautta uusia asiakkaita. Sijoitukset usein kuitenkin vaihtelevat melko paljon ja sen vuoksi ne yritykset menestyvät parhaiten, joilla hakukoneoptimointi on aktiivista.
Hakukoneoptimointiin kuuluu useita eri osa-alueita ja se on jatkuva prosessi
Toki projekti, joka kestää vain muutaman kuukauden on parempi, kuin ei mitään. Tilanne kuitenkin elää ja muuttuu jatkuvasti muun muassa kilpailijoiden optimoinnin ja päivitysten vuoksi. Kaiken kaikkiaan on yhteensä noin 200 asiaa, jotka vaikuttavat sijoitukseen. Toiset ovat tärkeämpiä, kuin toiset, joten optimointi on jatkuvaa tasapainon hakemista eri elementtien välillä ja uusimpien trendien seuraamista. Hakukoneoptimointi on kaiken kaikkiaan monimutkainen prosessi, mutta lisää tietoa siihen liittyen löytyy osoitteesta http://seoseon.com/fi/hakukoneoptimointi.
Hakukoneoptimointia voi tehdä myös väärin
Hakukoneet kehittävät jatkuvasti omia algoritmejaan eli matemaattisia kaavoja, joihin toiminta perustuu. Sen vuoksi jokin tietty keino saattoi toimia loistavasti vuosi sitten, mutta tänään se ei enää toimi lainkaan. Osa keinoista saattaa jopa vaikuttaa negatiivisesti ja johtaa varoitukseen tai jopa poistamiseen hakutuloksista. Eli se konsti, joka oli ennen sallittu ja toimiva saattaa muuttua kielletyksi koska tahansa, joten jatkuva aktiivisuus on tärkeää.
Black hat vs Grey hat vs White hat
Kyseessä on edellisessä kappaleessa mainituista keinoista, eli black hat-optimointi tarkoittaa kiellettyjen tai epäeettisten keinojen käyttämistä. Mikäli käyttää kiellettyjä keinoja, niin siitä usein seuraa rangaistus. White hat-optimointi sen sijaan tarkoittaa sallittuja tapoja parantaa yrityksen sijoittumista hakutuloksissa. Esimerkiksi Bing ja Google antavat itse vihjeitä siitä, että miten hakusijoitusta voi parantaa hyväksyttyjä keinoja käyttäen.
Väliin mahtuu vielä niin kutsuttu grey hat-optimointi, joka on näiden kahden välissä. Se on hieman vaikeammin määriteltävissä ja saattaa sisältää elementtejä sekä sallituista että kielletyistä metodeista ja muodostaa sen vuoksi harmaan alueen. Myöskin hakukoneiden ohjeet ja päivitykset vaikuttavat siihen, että kummalle puolelle vaaka kallistuu.
On siis todella tärkeää, että seuranta on jatkuvaa, jotta ei vahingossa käytä kiellettyjä keinoja ja saa siitä rangaistusta. Myöskin sallitut keinot muuttuvat ja jotkut ovat tehokkaampia, joten on hyvä käyttää tehokkaita keinoja ja jättää vähemmän tehokkaat omaan arvoonsa. Hakukoneoptimointiin kannattaa käyttää ammattilaisen apua. Moni asia vaatii paljon teknistä osaamista ja tietotaitoa. Ammattilaiset myös päivittävät osaamistaan jatkuvasti, joten he aina tietävät, että mitä saa ja kannattaa tehdä ja mitä ei.
Muita hyödyllisiä kirjoituksia hakukoneoptimoinnista:
http://www.googleoptimointi.com/