Minä itse? Rakastan painettujen kirjojen ja fyysisten aikakauslehtien lukemista, enkä oikeastaan voi ymmärtää ihmisiä, jotka eivät tee niin, vaan mieluummin tuijottavat älypuhelintaan.
Mutta totuus on, että lukutottumukseni ovat muuttuneet viimeisen viiden vuoden aikana. Vaikka tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset yhä lukevat kirjoja, se on myös näyttänyt, että siirrymme kohti digitaalista kulutusta. Ja se on hyväksyttävää - siirrymme kaikki sitä kohti.
Entä sinä? Löytyykö yöpöydältäsi edelleen jokin aikakauslehti?
Tässä jutussa käsittelen hieman tutkimusta, tilastoja ja faktoja, joita ei kannata ohittaa, sekä sitä, mitä voimme odottaa aikakauslehtien tulevaisuudelta (ainakin omasta näkökulmastani).
Mutta ensinnäkin, lukevatko ihmiset edelleen aikakauslehtiä? Vaikka aikakauslehtien suosio on vähentynyt, Aikakausmedian Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta ilmenee, että ainakin he tilaavat niitä. 71 prosentille suomalaisista tulee jokin aikakauslehti tilattuna kotiin. Useimmat suomalaiset lukevat aikakauslehtiä vähintään viikoittain. Mielenkiintoisinta on, että nuorista aikakauslehtiä lukee lähes yhtä moni kuin yli 70-vuotiaista.
Tutkitaanpa koko asiaa hieman tarkemmin.
Tutkimus
Ensi silmäys Google-trendeihin ei näytä hyvältä ja kehityskulku on alaspäin. Nopea haku paljastaa, että olennaisimmat hakutermit ovat laskussa; termit, kuten, uutislehti, muotilehti, paras aikakauslehti, ilmaiset näytenumerot ja hitto vieköön, jopa pelkkä aikakauslehti-hakusana.
Kiinnostus erillisellä lukulaitteella luettaviin digitaalisiin lehtiin on sekin laskussa.
Jonnet ei muista, miten ja milloin Playboy päätti luopua alastonkuvien julkaisusta. Sekin oli osoitus siitä, miten digitaalinen tieto on ohittanut painetut julkaisut. Kaikki tieto, mukaanlukien alastonkuvat, on vain klikkauksen päässä tänä päivänä.
Se vuosi oli 2016 ja vuotta myöhemmin lehti pyörsi päätöksensä, koska sen julkaisija ei ymmärtänyt, että lukijoiden haluama sisältö löytyy joka tapauksessa netistä. Osa halusi sen painetussa muodossa.
Tarkoittaako tämä, että ihmiset eivät enää lue lehtiä?
Kyllä ja ei. Anna, kun selitän.
Useimmat meistä ymmärtävät, että yhä harvemmat lukevat painettuja aikakauslehtiä. Mitä teet, kun lehti odottamattomasti ilmestyy postilaatikkoosi joka viikko? Luetko sen? Oletan, että silmäilet siitä muutaman sivun lukematta sisältöä kovinkaan tarkoin ja toimitat sen suoraan paperinkeräykseen. Tämä on vain arvaus.
Tutkimukset osoittavat, että aikakauslehtien lukijamäärät ovat laskeneet vuodesta 2018 lähtien. Emme voi olettaa, että ne tulevat yhtäkkiä nousemaan, mutta seuraamme toki tilannetta.
Mutta olen hieman utelias. Kuinka montaa painettua tai digitaalista lehteä sinä tilaat? Entä ystäväsi tai perheenjäsenesi? Tämä on ensimmäinen postaukseni, joten en tiedä, miten Cityn blogit toimivat, mutta jos kommentointi on mahdollista, niin kerro ihmeessä ja kommentoi!
Painettu lehti on saattohoidossa
Aiemmin linkkaani Aikakausmedian tutkimuksen mukaan 15–24-vuotiaat lukevat päivittäin aikakauslehtiä lähes yhtä usein kuin 70+-vuotiaat. Yli puolet heistä lukee lehteä vähintään kerran viikossa.
Huomioni kuitenki kiinnitti osio, jossa tutkimukseen osallistuneet nuorista selvästi muihin verrokkiryhmiin suurempi osa kertoi lukevansa lehtiä mieluummin arkisin kuin viikonloppuisin. Nuoret myös lukevat lehtiä selvästi muita ikäryhmiä enemmän lomalla.
Voiko olla, että nuorilla jää koulun ja opiskelun jälkeen lukemiseen enemmän aikaa ja viikonloppuisin halutaan hengailla mieluummin kavereiden kanssa?
Tarttuisiko nuori useammin Pelit-lehteen tai Aku Ankkaan, jos hänellä olisi enemmän aikaa?
Internetin ansiosta tieto on niin laajasti ja helposti saatavilla, että aikakauslehtien ja kustantajien on vaikea pysyä pinnalla ja erottua.
2010-luvulla puhuttiin iPad- ja Kindle-lehdistä. Ne vaikuttivat tuolloin jännittäviltä uutuuksilta, mutta nyt niistä ei puhu kukaaan. Kaikki puhuvat äänikirjoista ja podcasteista. Ne tulivat nopeasti - ja mitä onkaan luvassa?
Tilaako aikakauslehtiä tulevaisuudessa kukaan?
En ole kovin vakuuttunut, että aikakauslehtien tilaamisella olisi tulevaisuutta – etenkään Z-sukupolven käsissä. Kuinka moni heistä tilaa tai tulee tilaamaan Seiskaa, Me Naisia tai Kotiliettä? Mitä lisäarvoa niiden "uutiset" toisivat kännykkä kädessä kulkevalle sukupolvelle?
Julkkikset, muoti, ruoka, matkailu, elokuvat, pelit, kaikki muut, se kaikki tieto löytyy netistä. On vain ajan kysymys milloin nämä lehtityypit kohtaavat kuolemansa
Vai onko? Käydäänpä vielä läpi miksi ihmiset ylipäänsä lukevat lehtiä.
Mikä saa ihmiset lukemaan
Viittaan samaan Aikakausmedian tutkimukseen: miksi ihmiset lukevat aikakauslehtiä ylipäätään?
Tutkimuksen mukaan aikakauslehden lukeminen auttaa rentoutumaan päivän päätteeksi, rauhoittumaan ja unohtamaan arjen stressaavat asiat.
Lehti koetaan konkreettiseksi tavaksi lukea ilman digitaalisten laitteiden käyttöä ja paperilehti on monelle helpompi käsitellä. Osa nauttii pelkästä lehden fyysisestä koskettelusta ja elämyksellisyydestä.Moni haluaa muutakin kuin aikaa ruudun edessä.
Paperisesta lehdestä tulee eri fiilis.
Onko aikakauslehtijulkaisu kuollut?
On sanomattakin selvää, että digitaalisella aikakaudella on ollut valtava vaikutus perinteiseen mediaan koko maailmassa.
Parin viime vuosikymmenen aikana sekä sanoma- että aikakauslehtien levikit ovat pudonneet, ja osa lehdistä on siirtynyt kokonaan verkkoon.
Jo 2015 osa asiantuntijoista oli sitä mieltä, ettei aikakaus- ja sanomalehdillä ole mitään tulevaisuutta, ja että ne tulevat katoamaan kokonaan vuoteen 2020 mennessä.
On totta, että monet aikakauslehdet ovat luopuneet kokonaan levikkiensä julkaisemisesta ja painettujen lehtien mainostuotot ovat laskeneet rajusti; monilla niistä menee huonosti.
Laskevat levikkiluvut heijastavat kuitenkin monien aikakauslehtien pyrkimystä siirtyä nettiin. Erityisesti pandemian aikana trendi lukea omaa suosikkilehteä netissä on kasvanut.
Osalla lehdistä lukijamäärät ovat kuitenkin kasvussa, mukaan lukien monet asumisen lehdet ja ruokalehdet.
Aikakauslehdet (myös painettuna) elävät ja voivat hyvin!
Kun haluat suosikkilehtesi painettuna tai digitaalisena, tiedät, että parhaat tarjoukset löydät TilaaLehti.fi-sivustolta.