Madrid on kieltänyt autot ydinkeskustastaan lukuunottamatta vähäpäästöisiä autoja, julkisen liikenteen ajoneuvoja sekä takseja. Madridilaisista 64 prosenttia tukee autottomuutta.
Espanjan hallitus kaavailee lakia, jolla kiellettäisiin kaikki paitsi vähäpäästöiset ajoneuvot jokaisen yli 50 000 asukkaan kaupungin keskustoista vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaisi 138 kaupunkia maassa.
Madrid ei suinkaan ole ainutlaatuinen kaupunki maailmassa. Business Insider listaa kaupunkeja ympäri maailmaa, jotka kehittelevät tapoja uudistaa liikkumista keskustoissaan.
Oslo aloittaa autokiellon vuoden 2019 aikana. Norjan pääkaupunki sijoittaa merkittävästi julkiseen liikenteeseen sekä korvaa noin 56 kilometriä autoteitä pyöräväylillä.
Hampurissa tähdätään siihen, että kävely ja pyöräily dominoivat liikkumista. Vuoteen 2035 mennessä kaupunkiin on luotu niin sanottu "vihreä verkosto", joka koostuu puistoista, leikkipaikoista, urheilupuistoista sekä hautausmaista. Idea on, että vihreän verkoston paikkoihin pääsee helposti ilman autoa.
Pariisi haluaa tuplata pyöräväylien määrän vuoteen 2020 mennessä sekä rajata tietyt kadut vain sähköautojen käyttöön.
Chengdun kaupungissa Kiinassa on asumisalue, jossa kävely paikasta toiseen on paljon nopeampaa kuin autolla liikkuminen. 80 000 ihmisen alueella vain puolet teistä sallii autot vuoteen 2020 mennessä.
Lontoo veloittaa ruuhkamaksua diesel-autoilta pahimpien ruuhkatuntien aikaan. Kaupungin pormestarin mukaan kaupunki kieltää diesel-autot vuoteen 2020 mennessä.
Mexico Cityssä paikallinen hallitus on estänyt pääsyn kaupungin keskustaan kahtena päivänä työviikosta osalle autoista. Sama käytäntö on voimassa myös kahtena lauantaina kuukaudesta. Associated Pressin mukaan tämä käytäntö koskettaa noin kahta miljoonaa autoa, mikä on lieventänyt kaupungin korkeita savusumumääriä.