Globaalisti kasvava saasteongelma on kaikkien ongelma. Sitä on vaikea hallita, sillä se on monien tekijöiden yhteissumma. Kuitenkin on jo pitkään tiedetty, että yhtenä suurena ilmansaastuttajana ovat autojen päästöt. Tästä johtuen kymmenen suurta kaupunkia ympäri maailmaa päättivät rajoittaa autojen käyttöä lähitulevaisuudessa.
Suurimman harppauksen ottaa Oslon kaupunki, jossa aiotaan kieltää kaikki autoilu vuoteen 2019 mennessä. Kaupunki investoi suuria summia julkiseen liikenteeseen ja muuttaa autoteitä pyöräilybaanoiksi. Siihen asti Oslossa on dieselautokielto voimassa joka aamu kuudesta kymmeneen.
Pariisissa vietetään joka sunnuntai autoilun sapattia, eli autotonta päivää. Sen lisäksi Pariisissa kielletään tietyn ikäluokan saavuttaneet autot liikennekäytöstä arkisin. Bryssel seuraa mallia ja aikoo myös aloittaa autovapaat sunnuntait. Pyöräreitit ovat molemmissa kaupungeissa lisääntyneet suuresti.
Vuoteen 2020 mennessä Espanjan Madridissa 24 vilkkainta tietä muuttuu autottomiksi ja turistikohteen julkista liikennettä parannetaan. Vastaavaa tehdään myös New Yorkissa, jossa yhä enemmän sen pääkaduista muuttuu kävelykaduiksi.
EU:n asettamat raskaan kaluston päästörajoitukset ovat vieneet siihen, että nykyaikaiset dieselautot ovat jopa kymmenen kertaa saastuttavampia kuin esimerkiksi linja-autot. Tästä syystä Lontoo muuttuu dieselittömäksi vuoteen 2020 mennessä ja Ateena pyrkii samaan vuoteen 2025 mennessä.
Kööpenhaminassa uskotaan ratkaisun rakentuvan ilman kieltoja ja siellä panostetaakin laajasti pyöräreitteihin. Köpikseen rakentuu yhteensä 500 kilometriä pyöräreittejä, joilla pyritään vähentämään autolla liikkumista huomattavasti. Ensimmäiset 28 suunniteltua pyöräreittiä avattiin jo vuonna 2014 ja 11 lisäreittiä avautuu käytettäväksi loppuvuodesta 2018.
Hampurissa aiotaan muuttaa 40 prosenttia sen pinta-alasta niin sanottuun vihreään autoiluverkostoon vuoteen 2035 mennessä. Tämä tarkoittaa kaupungin pinta-alan käyttöä autottomiin kohteisiin, kuten puistoihin, leikkipaikkohin, hautausmaihin ja urheilukenttiin.
Mukana muutoksessa on myös Mexico City, jossa pyritään vähentämään autoilua niin, että tietyt rekisterikilvet saavat ajaa keskustaan tietyn välein. Rotaatiomaisesti toimiva järjestelmä poistaa Mexico Cityn keskustasta jopa kaksi miljoonaa autoa.
1 kommentti
Freeman774
17.4.2017 12:09
Pjongjang on ollut edelläkävijä tässä asiassa jo 60 vuotta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin