Oletko lapsena viettänyt synttäreitä Mäkissä? Kävitkö ensimmäisillä treffeilläsi pizzeriassa? Lounastatko pikakiinalaisessa, himoatko yöllä baarista palattuasi kebabia? Onneksi olkoon, kuulut ensimmäiseen suomalaiseen sukupolveen, joka on kasvanut pikaruuan ympäröimänä.
Ensimmäiset pikaruokaketjut rantautuivat Suomeen 80-luvulla, mutta varsinainen voittokulku alkoi 90-luvun lamavuosina. Silloin pikaruuan makuun pääsivät ensimmäistä kertaa lapset, tämän päivän 25–30-vuotiaat nuoret aikuiset. Laman myötä einespitsasukupolvi jättää kahden tunnin ankanmaksalounaansa ja palaa uudelleen lapsuutensa makujen ääreen.
"Lapset mieltyvät pikaruuan makuun nopeasti. Runsaasti rasvaa, valkoista viljaa, suolaa ja sokeria sisältävä ruoka maistuu hyvältä. Se on myös pehmeää ja sitä on lapsenkin helppo syödä", kertoo HUS:in lihavuustutkija Kirsi Pietiläinen. Kun pikaruuasta on lapsena oppinut pitämään, maistuu se aikuisenakin monessa muodossa: lounaalla, darrassa, lohturuokana ja kavereiden kesken. 2000-luvulla pikaruokakansaa haalivat myös etäisesti etnistä ruokaa muistuttavat, teränsä ja terveellisyytensä kadottaneet pikakiinalaiset, -thaimaalaiset ja -intialaiset.
Lihavat vuodet
Pikaruokaketjut tahkoavat tulosta myös lamassa. Useimmat monikansalliset yhtiöt ilmoittavat leikkauksista ja kasvuvauhdin hidastumisesta, mutta esimerkiksi McDonald’s ilmoittaa avaavansa tänä vuonna 240 uutta ravintolaa Euroopassa. Mäkkäri oli kauppaketju WalMartin ohella ainoa Dow Jones -indeksiin listattu yritys, jonka osake nousi viime vuonna. Pikaruoka tekee kauppansa.
"Taantuma vaikuttaa meillä siten, että osa entisistä vakioasiakkaista katsoo tarkemmin, mihin rahansa laittaa. Tilalle tulee uusia, entisiä valkoliinapaikkojen asiakkaita", kertoo McDonald’sin talousjohtaja Anders Harju.
Niinpä, pikaruualla on edullisen sapuskan maine. Silti 7-8 euron hintainen ateria on rahoistaan tarkalle suolainen. Pikaruuan valtti on nopeus, ei hinta. Aikaahan työttömällä on, joten tuskinpa työttömät suuntaavat suurin joukoin Mäkkäriin jatkossakaan. Paitsi ehkä töitä hakemaan.
Vastaus nuoriso- työttömyyteen?
Mitä vastavalmistunut kauppatieteilijä sanoo vastavalmistuneelle LVI-asentajalle?
"Tuleeko mukaan vai syötkö täällä?"
Kun unelmatyöpaikat saneeraavat, kutsuu vastavalmistunutta opiskelijaa Mäkkärin kassa. Hesburger työllistää noin 4500 ihmistä, McDonald’s 3200. Onko pikaruokapaikoista nuorisotyöttömyyden pysäyttäjiksi?
Tarkastellaan McDonald’sin ravintolatyöntekijöitä. Heidän keski-ikänsä on 22 vuotta ja suurin osa tekee töitä opiskeluiden ohella. Mäkkäriin kelpaavat myös alaikäiset, jokaisessa ravintolassa heitä työskentelee kahdesta kolmeen.
Rikastumaan ei purilaisenpaistolla pääse. Harjoittelupalkka 7,25 euroa tunnissa on voimassa työkokemuksesta riippuen 0-12 kuukautta. Keskiansio ilta-, yö- ja sunnuntailisineen on 11,27 e/h.
Pääkaupunkiseudun Mäkkäreistä haki tammi-huhtikuussa töitä noin 4000 ihmistä, paikan sai 250. Pääkaupunkiseudun ravintoloihin palkattiin jokaiseen keskimäärin kahdeksan uutta työntekijää. Viime vuonna luku oli 12.
"Palkkaamme vähemmän uusia työntekijöitä, sillä taantuman takia ihmiset eivät ole niin halukkaita lopettamaan hommia. Vaihtuvuus vähenee ja keskimääräinen työssäoloaika, 1,6 vuotta, noussee taantuman myötä. Taantuma näkyy myös kasvavissa hakijamäärissä. Nyt jokaiseen ravintolaan hakee keskimäärin 30 henkeä kuussa", kertoo McDonald’sin henkilöstöpäällikkö Maarit Latvala.
Humanistin klassikkohokema, "aina voi mennä Mäkkärin kassalle", ei siis pidäkään paikkaansa.
Pikainen paisuminen
"Yksittäisen ihmisen lihavuutta ei voi panna pikaruuan syyksi, mutta eniten pikaruokaa syövät kansakunnat ovat lihavimpia", toteaa Pietiläinen. Lamakaudet eivät suoraan näy kansanterveydessä. Tarvitaan vähintään kymmenen vuotta kestänyt pikaruuan esiinmarssi ennen kuin kansat alkavat kerätä ylipainoa. Parhaillaan lihovat Aasian perinteisesti hoikat maat kuten Kiina, Japani ja Intia. Kun pikaruokaloiden määrä kaksinkertaistuu, kaksinkertaistuu myös ylipainoisten ihmisten määrä. Terveimpiä eurooppalaisia ovat ranskalaiset, jotka myös käyttävät ruokailuunsa eniten aikaa, lähes kaksi tuntia päivässä. Pietiläisen mukaan pikaruokaa ei kuitenkaan voi yksin syyttää lihomisesta, vaan se on osa epäterveellisten elämäntapojen trendiä.
"Vielä viisi vuotta sitten myydyin kokomme oli naisten vaatteissa 38. Se on kasvanut 40:een ja asiakaspalautteen perusteella kaivataan yhä lisää isoja kokoja", kertoo Sokoksen naisten vaatteiden myyntipäällikkö Päivi Juntunen. "Suosittuja ovat mallistot, joissa koot alkavat 42:sta. Ennen isot koot olivat mallia täti, nykyään myös nuorisovaatteita on valmistettava suurikokoisina."
Helsingissä on noin 400 pikaruokaa tarjoavaa ravintolaa ja kahvilaa. Eniten niitä on keskustassa, jossa asuvat Helsingin laihimmat naiset. Hoikimmat miehet majailevat omakotitaloalueilla Pohjois-Helsingissä, Kulosaaressa ja Laajasalossa. Ylipainoisimmat helsinkiläiset löytyvät idän lähiöistä Malmilta, Jakomäestä, Itäkeskuksesta ja Myllypurosta sekä Käpylästä, Oulunkylästä ja Vallilasta. Suuresta pikaruokapaikkojen määrästä ei siis näyttäisi automaattisesti seuraavan ylipainoista väestöä.
"Kotiin ostettavat einekset ovat usein vähintään yhtä epäterveellisiä. Rasvaista ja epäterveellistä ruokaa voi saada eteensä yhtä hyvin myös hitaissa ravintoloissa. Pikaruokapaikoissa voi huoletta käydä kaksi kertaa kuussa, jos elämäntapa on muuten terveellinen, summaa Pietiläinen"
Onko se pikaista?
Suomalainen käyttää syömiseen 81 minuuttia päivässä. Kolmen aterian päivätahdilla se tekee 27 minuuttia per ateria. Cityn testiryhmä mittasi Helsingin keskustan pikaruokapaikkojen nopeutta lounasaikaan. Vauhti ei päätä huimaa – keskimäärin pikaruoka-aterian parissa vietettiin 21 minuuttia 41 sekuntia. Keskimääräinen aika jonoon asettumisesta siihen, kun annos on edessä pöydällä: 7 min 23 sek. Keskimääräinen syömiseen tarvittava aika: 14 min 18 sek. Testipaikoissa nopeimmin ruuan sai eteensä Cafe Picnicissä, 57 sekuntia. Pisimpään joutui odottamaan Kotipizzaa, 18 minuuttia 4 sekuntia. Kotipizzan syöminen myös kesti pitkään, 22 minuuttia 46 sekuntia. Nopeimmin kitaan katosi Subwayn patonkiateria, 4 minuuttia 10 sekuntia.
Testatut ravintolat: Cafe Picnic, Carrols, Chilli, Hesburger, McDonald’s, Namaskaar Indian Express, Kotipizza, Sivuraide, Stadin Kebab, Subway, Wrong Noodle Bar.
Naapurin pikaiset
Ruotsi
Jos MAX Hamburgarella tai Burger Kingissä on liian pitkä jono, suuntaa ruotsalainen Sibyllan korvkioskille ja ostaa tunnbrödsrullen: ohuen rieskan sisään kääritään perunamuusia, kaksi nakkia ja kurkkusalaattia.
Tanska
Nälkäinen tanskalainen ostaa snägäriltä (pølsevøgn) makkaroita. Suosikki on 20-senttinen, kirkkaanpunainen, sormenpaksuinen rød pølse -nakki, joka tarjoillaan leivänpalan, ketsupin, sinapin sekä tanskalaisen remoulade-majoneesikastikkeen kanssa.
Norja
Turskahampurilainen? Ei, norjalaiset ovat mieltyneitä pakastepizzoihin. Ja kas vain, Norja on Euroopan suurin pakastepizzojen tuottaja. Suurkuluttajia he ovat myös hodareissa: lähes 100 hot dogia vuodessa per norske. Kolajuomiakin kuluu toiseksi eniten maailmassa heti jenkkien jälkeen. Suosittua pikaruokaa ovat myös pølse med lumpe, eli perunarieskan sisään käärityt nakit.
Venäjä
Venäläiset ostavat Taskuperuna-ketjun uuniperunoita. Ison, folioon käärityn perunan sisään muussataan voi-juustosekoitusta ja asiakkaan valitsemaa täytettä, esimerkiksi kanaa, lihaa tai kalaa. Suosituin pikabliniketju on nimeltään Anopin luona blineillä. Lihiksen tyyppisiä piirakoita suolaisilla ja makeilla täytteillä ostetaan liikuteltavista kioskeista, kebabia muistuttava shaverma on suosittu känniruoka.
Latvia
Latviassa suositaan raviolia muistuttavia pelmenejä ja varenikkeja. Vehnäjauhotaikinanyytit täytetään jauhelihalla, juustolla tai makkaralla ja tarjoillaan voisulan, smetanan ja suolakurkkujen kanssa. Pikapelmenejä kaipaava etsii PelmeniXL ja Pelmeni Centrs –ravintoloiden kylttejä.
Viro
Virolainen himoitsee norjalaisen huoltoasemaketju Statoilin hodareita. Yöpalalle virolainen suunnistaa normiravintoloihin, jotka ovat avoinna aamuyöhön.
Pikaruoka porskuttaa
Pikaruokaketjut eivät vähästä säikähdä. Voittokulku jatkuu silloinkin kun pöytäliinapaikat laittavat lapun luukulle. Pikaruokaketjujen menestystä siivittävät kaksi seikkaa: työttömiksi jääneet ihmiset ovat halukkaita ryhtymään franchise-yrittäjiksi ja fiinimpien ravintoloiden kaaduttua hyviä liiketiloja vapautuu huokeaan hintaan.
Sushikin on nykyään pikaruokaa. Viime vuoden syksyllä aloittanut sushi-catering-firma Masabi-sushi avasi noutopisteen Sellon kauppakeskukseen. Tarjolla on erilaisia lounasbokseja sekä yksittäisiä makeja ja nigireja. Pääkaupunkiseudulle avataan tänä vuonna ainakin kaksi take away -sushipaikkaa lisää.
Snackyn ystävät tervehtivät ilolla pääkaupunkiseudulle palannutta autogrilliketjua. Vuosina 1980-1995 toiminut ketju muistetaan Poliisi-, Taxi- ja Presidentti-aterioistaan sekä räväkästä mainonnastaan. Snacky valloittaa Suomea 15 ravintolan voimin ja tarkoitus on avata Espoon Niittykummun lisäksi viisi uutta autogrilliä pääkaupunkiseudulle.
Maakuntaketjuna tunnettu Rolls on avannut pääkaupunkiseudulle neljä ravintolaa kahden vuoden aikana. Tänä vuonna uusi ravintola on luvassa vielä Konalaan. Koko Suomessa avataan tänä vuonna kymmenen uutta ravintolaa.
Subway on aikeissa avata tänä vuonna Suur-Helsingin alueelle viisi uutta ravintolaa. Ketjulla on nyt yhteensä 64 ravintolaa koko Suomessa ja tavoite on nostaa määrä sataan vuoteen 2011 mennessä.
Helsingissä Yliopistonkadulla ja Espoon Sellossa toimiva Wrong Noodle Bar etsii parhaillaan Turusta ja Tampereelta sopivia liikepaikkoja. Tuloksessa ollaan lamasta huolimatta viime vuotta edellä.
Namaskaar Indian Express -ketjun kuusi pikaruokapistettä saavat tänä vuonna seurakseen kaksi uutta ravintolaa, joiden myötä ketju laajenee pääkaupungin ulkopuolelle.
Simply Soppa avasi kolme toimipistettä laman alkuryminässä marraskuussa 2008. Forumin ja Lahden ravintolat porskuttavat, Sellon toimipiste ei ottanut tuulta alleen.
Pikaiset kalorit
Subway
- Suosituin annos: Iltalian BMT 15cm, 0,4 l cola, valkosuklaa-cookie
- Kalorit: 843 kcal
- Rasvaa: 20 g
- Hiilihydraatteja: 85 g
- Proteiinia: 26 g
Kotipizza
- Suosituin annos: Opera-pizza, 0,4 l cola
- Kalorit: 1086 kcal
- Rasvaa: 46 g
- Hiilihydraatteja: 108 g
- Proteiinia: 56 g
Stadin Kebab
- Suosituin annos: Kebab ranskalaisilla, 0,4 l cola
- Kalorit: 1493 kcal
- Rasvaa: 59 g
- Hiilihydraatteja: 119 g
- Proteiinia: 45 g
McDonald’s
- Suosituin annos: BigMac-hampurilainen, normaalit ranskalaiset, 0,4 l juoma
- Kalorit: 1005 kcal
- Rasvaa: 42 g
- Hiilihydraatteja: 124 g
- Proteiinia: 32 g
Wrong Noodle Bar
- Suosituin annos: Satay Noodles kana (iso annos), 0,4 l cola
- Kalorit: 1171kcal
- Rasvaa: 53 g
- Hiilihydraatteja: 135 g
- Proteiinia: 42 g
ABC-huoltamot
- Suosituin annos: Wikholm kanapanini, 0,4 l cola
- Kalorit: 764 kcal
- Rasvaa: 32 g
- Hiilihydraatteja: 89 g
- Proteiinia: 23 g
Namaskaar Express
- Suosituin annos: Bater Chicken –annos, 0,4 l cola
- Kalorit: 910 kcal
- Rasvaa: 23 g
- Hiilihydraatteja: 144 g
- Proteiinia: 31 g
10 kommenttia
Kulinaristi
21.5.2009 22:15
Rollsin purilaiset on oksettavia, jättäkää väliin
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
rockkkker
23.5.2009 20:13
Ite kyllä oon lopettanu noissa paikoissa käymisen, Tosin joskus käyn satunnaisesti. Mutta silloinkin tulee syötyä vaan joku salaatti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Carrols
27.5.2009 11:00
Carrols tuli kyllä stadiin jo vuonna 1975. Olen itse syönyt suosikissani Carrolsilla kavereideni kanssa jo 80-luvun alkupuolelta alkaen jolloin olin lapsi. Joten artikkelissa annetaan mielestäni väärä kuva kun sanotaan että lapset söivät pikaruokapaikoissa vasta 90-luvulta alkaen. Toki ravintoloihin tuli vaihtoehtoja tuolloin lisää. Carrols on ehdoton ykkönen!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Carlos!#$
27.5.2009 13:11
C oli ykkönen, silloin kun hampparilihan laatu oli vielä suomitasolla. Nykyään se on tota kaavittua paskaa ja suhteellinen hintakin on REILUSTI alle 50% 80-luvun alun hinnoista! Eli siis nykyään on todella halpaa vetää 1€ juustohampurilaisia, ennen vanhaan tarjoushintakin oli 5mk, joka suhteellisesti oli sekin kalliimpaa, normihinta oli 10mk.
Siis selvennykseksi: silloinkin käytettiin halvinta lihaa mitä saatiin, sekä rasvaa joukkoon.
Nykyään saat: hormonilihaa, pikatuotettuna, kaikki "sideskudosproteiinit" joukkoon vaan, luun sisälmykset ajetaan telan läpi ja puristetaan sekaan, lopuksi joukossa on paljon sisälmyksiä (vahingossa, samoin ulostetta), sitten tuote pakastetaan ja lähetetään ravintoloihin jotka merkistä riippumatta käyttävät samaa paskaa.
Yksi pihvi maksaa 3-7snt! Riippuen siitä kuka sen ostaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kjfwk
27.5.2009 14:12
"Naudanlihapihvi sisältää ainoastaan jauhettua naudan lihaa. Valmistukseen käytetään käsin leikattuja, luuttomia ruhon etuneljännes- ja kylkipaloja."
Vastaa kommenttiinMcD
Vastaa kommenttiin
hahhahhaa
27.5.2009 17:28
"Hampurilaispihvi sisältää vain puhdasta naudanlihaa jne. skeidaa" Mcdonalds
Uskot siis McDonaldsin valheisiin? Uskot varmaan ufoihinkin? Ja siihen että Coca-Colassa on jotain maagista eroa johonkin merkittömään halpiskolaan?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kolahullu
29.5.2009 09:56
merkki ei tee hyvää kolaa, vaan maku. osa on liian makeita, osa on mauttomia. kokis on ihan jees, pepsi on paskaa.
parasta kolaa mun makuun on kuitenkin s-marketin halpis-cola
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
truthaboutFastFood
29.5.2009 09:56
http://www.imdb.com/title/tt0460792/
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hebe722
2.6.2009 01:14
Mäkki on paras.En ole ikinä ymmärtänyt Hesen suosiota,jokaiseen hampurilaiseen tungetaan puoli litraa niitä ällönmakeita majoneeseja(paprika/kurkku).ÖRK
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jau
3.6.2009 13:03
Noilla hinnoilla kyllä hiukan mietityttää käydäkö vai ei. Aamuyöstä ei niin väliä ole ;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin