Kirjasto
Televisiohuone on passé, kirjasto on kuulemma nyt se juttu! Maison Française esittelee erilaisia kirjastoratkaisuja peräti kymmenen sivun verran. Otavan uusimmassa sisustusoppaassa, Kodin sisustuskirjassa neuvotaan, kuinka oikeaoppinen kirjasto syntyy: alas suurimmat kirjat, ylös pienimmät, pätkä samanlaista kirjarivistöä siellä ja täällä rauhoittaa. Lisää kirjahyllyyn valokuvia, veistoksia, raskaita esineitä tai vaikka taulu.Kukat
Kukka on nyt runsas: pioni, ruusu tai antelias tulppaani. Uskaliaimmat hankkivat kotiinsa lihansyöjäkasvin, väittää Marie Claire.
Jälkiruoka-baarit
Jälkiruokavillitys on johtanut siihen, että New Yorkissa ja Chicagossa on avattu ensimmäiset jälkiruokaravintolat. Ne tarjoavat kolmen jälkiruokalajin menun. Petit fours on yhä huudossa.
Kaasuliedet
Yhä useampaan kotiin halutaan kaasuliesi. AEG vastaa huutoon:
AEG Frontline -keittotasossa on kaksi liekkiä. Tyylikäs ja moderni.
AEG Frontline 699 e
Viinien arkipäiväistyminen
Viini tähtää tavallisen sohvaperunan sydämeen. Viiniä halutaan arkipäiväistää kaikkiin tilanteisiin. Muutama viinitalo on tuonut markkinoille tölkkiviinit, joihin viiniä mahtuu 2,5 dl, ja Pommeryn samppanjatalo on alkanut tehdä POP-samppanjaa, jonka piccolo-pullo on kuin käsinmaalattu taideteos. Suomessa POPia myydään Silja Linella. Myös kierrekorkkiviinit yleistyvät, Torresin viinitalo on tuupannut kaupan hyllyille jo omat kierrekorkkinsa.Reilu ruoka
Seuraavaksi syömme ravintoloissa poliittisesti korrektia ruokaa. Reilun kaupan tuotteet kasvavat Yhdysvalloissa reilusti. Kaloreiden sijasta ravintola-asiakkaat haluavatkin tietää ruoan alkuperän. Trendi näkyy hyvin reilun kaupan kahvin kulutuksen kasvussa. Starbucks-ketjussa juotiin viime vuonna yli miljoona kiloa reilun kaupan kahvia. Dunkin Donutsilla reilu kahvi on tarjolla kaikissa pisteissä, samoin Sveitsin Mc Donald’seissa.
Suomessa reilulla on 0,4 prosentin osuus kahvimarkkinoista.
Elä kuin huippuravintoloitsija
Huippuravintoloitsija haluaa kotiisi. Itsensä tuotteistamisen keksi alunperin ranskalaislegenda Paul Bocuse. Nyt siitä on tullut nuoren polven Michelin-tähtien juttu: jokaisella itseään kunnioittavalla kokilla, mm. yhdysvaltalaisella Thomas Kellerillä (Hans Välimäen suosikki muuten) ja seitsemän tähden britti Gordon Ramsaylla on omat keittokirjansa. Suomen tähti-kokki Hans Välimäki julkaisi omansa maaliskuun puolessavälissä.
Mutta keittokirjat ovat vielä pientä. Gordon Ramsayn reseptillä ja nimellä valmistetaan vähittäiskauppaan suklaapalleroita ja Thomas Keller myy kalifornialaisessa French Laundry -ravintolassaan (parhaillaan remontissa) mm. itse disainaamiaan astioita, ruoanlaittovälineitä ja muita kodin oheistarvikkeita.
Ja mitä isot edellä sitä pienet perässä. Myös Robert De Niron osittain omistama japanilaisravintola Nobu kauppaa keittokirjoja ja astioita. Oheistarvikemyyntiä ovat Suomessa yrittäneet mm. Jyrki Sukulan Via, jonka kauppa jouduttiin taikomaan viinibaariksi ja Kim Heiniön Wrong Noodle Bar, josta voi ostaa jopa samanlaisen paidan kuin tarjoilijalla.
Trendi on peräisin hotelleista, jotka ymmärsivät jo parikymmentä vuotta sitten, että myyty kylpytakki on parempi kuin varastettu kylpytakki. (P.s. Hotellitavaroista halutuimpia lienevät design-hotelli W:n omat kylpytakit.)
Viinilasit huippu-muotoilijalta
Alberto Häberlin nimi vilkkuu Wallpaper-lehdessä usein. Mies sai toimeksiannon Iittalalta, ties monennen, suunnitella lasit, jotka viininharrastajatkin hyväksyvät. Siis ei ainoastaan näkö, vaan aromit. Aikaisemmin viineilijöitä on kosiskellut ainoastaan Riedel. Häberlin Senta-sarja on yksinkertainen ja muistuttaa Riedelin laseja. Sentaan kuuluu punaviini-, valkoviini- ja samppanjalasit.