Suomalainen taksiala saattaa kokea mullistuksen uuden halpataksien Kyyti-palvelun myötä. Kauppalehti kertoo yrittäjä Pekka Mötön vetämän startupyritys Tuup Oy:n palvelusta, joka lupaa aggressiivista hinnoittelua taksimarkkinoille.
“Tätä saa kutsua halpataksiksi. Ensimmäisen päivän ajamme ilmaiseksi”, aiemmin Onnibussin taustalta tunnettu Möttö sanoo Kauppalehdelle.
Kyyti tarjoaa käyttäjälleen kolme eritasoista kyytivaihtoehtoa nimeltään Smart, Flex ja Express. Avainsanaksi Möttö nimeää kutsupohjaisuuden. Asiakas kertoo etukäteen kohteensa sekä matkustajien ja matkatavaroiden määrän.
Keskiössä ja kustannuksia alentavana tekijänä on ajatus kyytien jakamisesta: taksi ei olisi enää yksityinen kumijalka, vaan poimisi kyytiin muitakin samalle reitille sattuvia.
Smart on halvin luokka, jonka käyttäjä saattaa joutua odottamaan taksia pidempään. Mötön mukaan siinä hinnoittelu alkaa kahdesta eurosta. Kallein luokka on Express, jossa taksin pitäisi tulla nopeasti. Sen hinnoittelusta Möttö arvioi, että nykyisin kuusikymppiä maksava matka tippuu Express-luokassa noin puoleen.
Kauppalehti kertoo, kuinka Kyyti-palvelun teknologia, joka hyödyntää Strafica Oy:n liikennevirtatutkimuksia, Vinka Oy:n algoritmia ja Tuup Oy:n luomaa sovellusta, on ollut syy, miksi taksiyrittäjiä on saatu mukaan. Taksit mieluummin keräävät rahaa ajamalla, kuin odottavat tolpalla kalliimpaa hintaa.
2 kommenttia
vieras-1111111
25.3.2017 22:41
Minkä takia noissa autoissa ole taksikupua jos kerran on taksi? Muualla päin nettiä näkyvissä uutisissa ei ole yhdessäkään autossa taksista tuttuta kupua.
Ellei olekaan taksi niin ei parane sanoa taksiksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taksi 9xx
27.3.2017 11:08
Varmaan aluksi ajavat joukkoliikenneluvilla ja kun 2018 luvat vapautuu tulee henkilöautot käyttöön. Niin ja eikös tuo ole kyyti-palvelu viralliselta nimeltään?
Vihdoinkin kilpailua taksialalle.